Freelancers & Ondernemers

Een model Y zit gemiddeld op 2500 euro btw excl als startprijs, meeste zitten daar niet zo ver af :)

3 a 4 dagen werk.
Bij ons is dat altijd rond €1000 excl btw (heb zelf mijn Tesla Model 3 laten full wrappen)

In verband met de NACE codes een update gekregen:

De loutere aanpassing van de nace-activiteitscode in de kbo bedraag € 100. Indien de nieuwe activiteit niet vermeld staat in het huidige voorwerp (doel) van de statuten is een uitbreiding van het voorwerp vereist. Dit betekent een nieuwe publicatie in het Belgisch Staatsblad waaraan een aantal bijkomende kosten gekoppeld zijn. Met deze bijkomende formaliteit zal de kost rond € 400 liggen.

Bij ons is dat altijd rond €1000 excl btw (heb zelf mijn Tesla Model 3 laten full wrappen)

1000 euro is net genoeg om het materiaal te coveren (met wat marge op) dus moet zijn dat ze daar graag gratis werken :p

Als ze dan geen marge nemen op materiaal en graag werken aan 15 euro per uur dan is dat ook een optie natuurlijk :rofl:

Zelfs al was er geen materiaal nodig, dan is 1000 euro nog weinig voor 3 dagen te werken hé, de gemiddelde BG'er factureert dat elke dag :tongue:

1000 euro is net genoeg om het materiaal te coveren (met wat marge op) dus moet zijn dat ze daar graag gratis werken :p

Als ze dan geen marge nemen op materiaal en graag werken aan 15 euro per uur dan is dat ook een optie natuurlijk :rofl:

Zelfs al was er geen materiaal nodig, dan is 1000 euro nog weinig voor 3 dagen te werken hé, de gemiddelde BG'er factureert dat elke dag :tongue:
Financiële zaken van Horse zou ik wel met de nodige kilo's zout nemen.

- Kan na 1 jaar ipv 3 jaar bij VVPRbis

Opdat het duidelijk zou zijn, toch maar vernoemen: dit argument geldt enkel voor je eerste 2 boekjaren. Vanaf derde boekjaar keer je onmiddellijk de winst van dat boekjaar onder VVPRbis uit.

Zit er ook niet gewoon een enorm verschil tussen een wrap zoals jij die zet, en het materiaal dat ze voor reclame gebruiken?

Oei, dat is weining, dan is het sop mogelijks de kolen toch niet waard. Huidige verloning is iets van 16k per jaar, dan kan ik maar 3,2k per jaar uitkeren, dan zullen de admin kosten een pak meer doorwegen dan de fiscale winst. Op die manier kan het toch nooit een volwaardig alternatief zijn voor VPPRbis, behalve mensen die een heel hoog loon uitkeren, maar dat lijkt me in de eerste plaats al niet slim om te doen wegens de personenbelasting.

-EDIT-

Lees het volgende op de website van Proboss (https://www.proboss.be/nl/faq):

Dusja, denk dat ik bij mijn huidige opzet van laag loon + VVPRbis zal blijven.

Ofwel:
  • laag loon + VVPRbis (investeren in ETFs)
  • hoog loon + verlaagde vennb + warranten + IPT (in zelfde ETFs) + hefboom met IPT op vastgoed
Wel benieuwd welk scenario het beste uitkomt.
Via de IPT ga je niet in dezelfde ETFs kunnen investeren dan wat je privé waarschijnlijk zou kiezen. Actief gemanaged met kost die vergeken met S&P/MSCI ETFs underperformen.

Na je tweede boekjaar kan je elk jaar VVPRbis uitkeren, ik zou het allemaal niet teveel overdenken. (wat meeste mensen die starten of willen starten ongetwijfeld doen)

Als je in die eerste twee jaar sneller aan uw geld wilt, dan doe je een lening van je zaak aan je privé. (die rente komt dan uiteindelijk ook weer grotendeels naar uw privé via VVPRbis)

Oei, dat is weining, dan is het sop mogelijks de kolen toch niet waard. Huidige verloning is iets van 16k per jaar, dan kan ik maar 3,2k per jaar uitkeren, dan zullen de admin kosten een pak meer doorwegen dan de fiscale winst. Op die manier kan het toch nooit een volwaardig alternatief zijn voor VPPRbis, behalve mensen die een heel hoog loon uitkeren, maar dat lijkt me in de eerste plaats al niet slim om te doen wegens de personenbelasting.

-EDIT-

Lees het volgende op de website van Proboss (https://www.proboss.be/nl/faq):

Dusja, denk dat ik bij mijn huidige opzet van laag loon + VVPRbis zal blijven.

Ofwel:
  • laag loon + VVPRbis (investeren in ETFs)
  • hoog loon + verlaagde vennb + warranten + IPT (in zelfde ETFs) + hefboom met IPT op vastgoed
Wel benieuwd welk scenario het beste uitkomt.
Vreemd, ik heb sinds zeer recent (vorige maand dus) een maandelijks warrantenplan dat me ong 1400 euro netto opbrengt, terwijl ik gewoon het 'standaard' 45k loon opneem.
Kosten zijn eenmalig 1250 euro en 500/jaar.
Dit via extern bureau op aanraden van mijn boekhouder, die me verder behoorlijk conservatief (maar correct!) lijkt qua optimalisaties.

Loop ik hier in een val?

Financiële zaken van Horse zou ik wel met de nodige kilo's zout nemen.
Ik heb het speciaal voor jou de factuur opgezocht - dit was een full wrap voor Tesla Model 3:

Artikel Omschrijving Aantal Eenheidsprijs -% Netto BTW%

FACTUUR 2022 Blz. : 1
ref.offerte mail 28/03 - Tesla reclame

Leveren en kleven van combinatie bedrukte wrap folie & beletteringen 866,70 excl btw

Je hebt dus gelijk, het is nog minder dan wat ik hier zei. Adres: https://www.allvisual.be/

Loop ik hier in een val?
Betaal jij een vaste prijs bij uw boekhouder of per uur?

Nee, maar het totale kost plaatje blijft onduidelijk (kosten warrants, boekhouder extra kost, zever bij controle achteraf?) dan met een simpele liquidatiereserve/vvprbis, waarmee je waarschijnlijk even veel mee overhoud.

Via welk bureau doe jij dit?

Heb eens vergelijking gemaakt tussen 2 scenario's.
  • Scenario A: Minimumloon van €15.200 uitkeren (grens voor 25% personenbelasting).
  • Scenario B: €45.000 loon uitkeren (grens voor verlaagd vennootschapsbelasting van 20%).
Op een omzet van 150k per jaar zo'n 3.5k verschil in het voordeel van een lager loon. Kloppen mijn berekeningen / assumpties (bedrijfsvoorheffing kon ik moeilijk inschatten)?

Hoger loon heeft wel voordelen zoals hoger pensioen later, maar met lager loon zijn er mogelijks andere sociale voordelen. Enig idee hoe dit best te kwantificeren?

AB
Omzet€ 150,000.00€ 150,000.00
Bezoldiging€ 15,200.00€ 45,000.00
Bedrijfsvoorheffing loon€ 1,800.00€ 5,400.00
Sociale bijdragen€ 3,466.48€ 9,327.59
Winst€ 129,533.52€ 90,272.41
Vennootschapsbelastingen€ 32,383.38€ 18,054.48
Winst na belastingen€ 97,150.14€ 72,217.92
Roerende voorheffing€ 14,572.52€ 10,832.69
VVPRbis dividend€ 82,577.62€ 61,385.24
Personenbelasting€ 1,260.00€ 14,088.50
Netto loon€ 13,940.00€ 30,911.50
Netto inkomsten€ 96,517.62€ 92,296.74
Belastingdruk
36%​
38%​

Via de IPT ga je niet in dezelfde ETFs kunnen investeren dan wat je privé waarschijnlijk zou kiezen. Actief gemanaged met kost die vergeken met S&P/MSCI ETFs underperformen.

Na je tweede boekjaar kan je elk jaar VVPRbis uitkeren, ik zou het allemaal niet teveel overdenken. (wat meeste mensen die starten of willen starten ongetwijfeld doen)

Als je in die eerste twee jaar sneller aan uw geld wilt, dan doe je een lening van je zaak aan je privé. (die rente komt dan uiteindelijk ook weer grotendeels naar uw privé via VVPRbis)
Persoonlijk zou ik in IMIE investeren (een tracker die de wereldeconomie volgt).

Dit zijn mogelijk interessante IPTs, blijven hoge kosten natuurlijk, maar mogelijks gecompenseerd door fiscale voordeel en hefboom op vastgoed?:
  • Athora (voorheen Generali) biedt IPT's aan die het nu ook mogelijk maken om te investeren in een MSCI World Index tegen een beheervergoeding van 1,50%.
  • EasyVest biedt een IPT aan met onderliggende investering in IMIE tegen een beheervergoeding van 1,50%.
  • Vivium biedt al een MSCI World SRI-variant aan tegen een beheervergoeding van 1,25%.
Vreemd, ik heb sinds zeer recent (vorige maand dus) een maandelijks warrantenplan dat me ong 1400 euro netto opbrengt, terwijl ik gewoon het 'standaard' 45k loon opneem.
Kosten zijn eenmalig 1250 euro en 500/jaar.
Dit via extern bureau op aanraden van mijn boekhouder, die me verder behoorlijk conservatief (maar correct!) lijkt qua optimalisaties.

Loop ik hier in een val?
Met 45k loon is het mogelijks wel interessanter, ik keer mezelf een lager loon (15k) uit om personenbelastingen te vermijden, zie simulatie hierboven. Zeker omdat je in de eerste 4 jaar sowieso verlaagde vennootschapsbelasting hebt. Als ik dat simuleer op basis van €150k omzet, kom ik op een verschil van €7.5k.

Laatst bewerkt:
Betaal jij een vaste prijs bij uw boekhouder of per uur?

Nee, maar het totale kost plaatje blijft onduidelijk (kosten warrants, boekhouder extra kost, zever bij controle achteraf?) dan met een simpele liquidatiereserve/vvprbis, waarmee je waarschijnlijk even veel mee overhoud.

Via welk bureau doe jij dit?
Ik betaal mijn boekhouder per uur.
Die kosten van de warranten betaal ik voor de duidelijkheid niet aan mijn boekhouder, maar aan degene die de warranten uitreikt.

Heb eens vergelijking gemaakt tussen 2 scenario's.
  • Scenario A: Minimumloon van €15.200 uitkeren (grens voor 25% personenbelasting).
  • Scenario B: €45.000 loon uitkeren (grens voor verlaagd vennootschapsbelasting van 20%).
Op een omzet van 150k per jaar zo'n 3.5k verschil in het voordeel van een lager loon. Kloppen mijn berekeningen / assumpties (bedrijfsvoorheffing kon ik moeilijk inschatten)?

Hoger loon heeft wel voordelen zoals hoger pensioen later, maar met lager loon zijn er mogelijks andere sociale voordelen. Enig idee hoe dit best te kwantificeren?

AB
Omzet€ 150,000.00€ 150,000.00
Bezoldiging€ 15,200.00€ 45,000.00
Bedrijfsvoorheffing loon€ 1,800.00€ 5,400.00
Sociale bijdragen€ 3,466.48€ 9,327.59
Winst€ 129,533.52€ 90,272.41
Vennootschapsbelastingen€ 32,383.38€ 18,054.48
Winst na belastingen€ 97,150.14€ 72,217.92
Roerende voorheffing€ 14,572.52€ 10,832.69
VVPRbis dividend€ 82,577.62€ 61,385.24
Personenbelasting€ 1,260.00€ 14,088.50
Netto loon€ 13,940.00€ 30,911.50
Netto inkomsten€ 96,517.62€ 92,296.74
Belastingdruk
36%​
38%​

Persoonlijk zou ik in IMIE investeren (een tracker die de wereldeconomie volgt).

Dit zijn mogelijk interessante IPTs, blijven hoge kosten natuurlijk, maar mogelijks gecompenseerd door fiscale voordeel en hefboom op vastgoed?:
  • Athora (voorheen Generali) biedt IPT's aan die het nu ook mogelijk maken om te investeren in een MSCI World Index tegen een beheervergoeding van 1,50%.
  • EasyVest biedt een IPT aan met onderliggende investering in IMIE tegen een beheervergoeding van 1,50%.
  • Vivium biedt al een MSCI World SRI-variant aan tegen een beheervergoeding van 1,25%.

Met 45k loon is het mogelijks wel interessanter, ik keer mezelf een lager loon (15k) uit om personenbelastingen te vermijden, zie simulatie hierboven. Zeker omdat je in de eerste 4 jaar sowieso verlaagde vennootschapsbelasting hebt. Als ik dat simuleer op basis van €150k omzet, kom ik op een verschil van €7.5k.
Nee berekening klopt niet volledig, ik kan je PM sturen.
Verschil is vrijwel niets tussen de 2 in dit voorbeeld.

45.000 kan dan wat voordeliger zijn omwille van hogere IPT (als je dat dan doet) en hogere pensioen (al is dat beperkt).

Die commissie is toch mijn probleem niet, ik weet niet eens of er uberhaupt een commissie is.
Neen is niet 'direct' uw probleem. Men kan natuurlijk de vraag stellen of de boekhouder dan nog onafhankelijk advies geeft indien hij wel commissies ontvangt? Als hij u product Y aanraad terwijl er ook een product X is maar voor product Y ontvangt hij een (grotere) commissie en dat terwijl product X misschien wel net voordeliger is voor u? Gaat u dan nog altijd tevreden zijn?

Goed ja, ik ben hier al op niveau moraal ridder bezig ... maar toch, het punt blijft wel. Het heeft een reden waarom het verboden werd = onafhankelijkheid waarborgen.

Loop ik hier in een val?
De 20 % is een uitspraak gedaan door de ruling dienst. Staat echter bij mijn weten nergens wettelijk vermeld dat dit proportioneel zo moet bepaald worden? Bij een fiscale controle kan het echter wel tot discussie komen als de controleur dit voorbeeld wenst aan te halen. Zou wel grappig zijn want het zijn de eerste om te zeggen dat een ruling enkel telt voor diegene die hem aangevraagd heeft en dus niet ter argumentatie kan dienen tijdens de controle... Als de controleur zijn been stijf houdt zal het tot de rechtbank zijn.

Bezoldiging van 45K is inclusief bedrijfsvoorheffing en sociale bijdragen als dit als voordeel alle aard opgenomen werd, alle andere voordeel alle aard tellen ook mee voor de grens. U winst zal dus al hoger zijn want u verminderd de omzet met een bezoldiging van 59,7K.

80k dividend maar toch genieten van sociale voordelen. 't zou zelfs geen mogelijkheid mogen zijn
Ruikt toch een beetje naar azijn.

Alle fiscale regels, bepaalde subsidies, extralegale voordelen zowel prive als professioneel, altijd gaan sommige zaken goed zijn voor bepaalde mensen en slecht voor anderen. Is nu eenmaal hoe het werkt.

Zo zullen er regels zijn waar jij door timing of omstandigheden voordelen uit haalt die de andere persoon dan weer niet kan benutten.

De voordelen voor ondernemers en zelfstandigen zijn vooral afgenomen in de laatste decennia dus laat ons nu niet gaan muggenziften op zoiets.
Zelfstandigen nemen een groter risico dan mensen op de payroll, geen zekerheid over inkomen bij ziekte (gewaarborgd inkomen kan je wel verzekeren maar is ook beperkt), eigen pensioenopbouw,… Het is niet dat ondernemers al niet genoeg geknepen worden, integendeel.

Meer hand in eigen boezem steken en niet staren naar wat een andere kan of doet en jij toevallig zelf niet kan. Anders was het ongetwijfeld radiostilte.

80k dividend maar toch genieten van sociale voordelen. 't zou zelfs geen mogelijkheid mogen zijn

Ruikt toch een beetje naar azijn.

Alle fiscale regels, bepaalde subsidies, extralegale voordelen zowel prive als professioneel, altijd gaan sommige zaken goed zijn voor bepaalde mensen en slecht voor anderen. Is nu eenmaal hoe het werkt.

Zo zullen er regels zijn waar jij door timing of omstandigheden voordelen uit haalt die de andere persoon dan weer niet kan benutten.

De voordelen voor ondernemers en zelfstandigen zijn vooral afgenomen in de laatste decennia dus laat ons nu niet gaan muggenziften op zoiets.
Zelfstandigen nemen een groter risico dan mensen op de payroll, geen zekerheid over inkomen bij ziekte (gewaarborgd inkomen kan je wel verzekeren maar is ook beperkt), eigen pensioenopbouw,… Het is niet dat ondernemers al niet genoeg geknepen worden, integendeel.

Meer hand in eigen boezem steken en niet staren naar wat een andere kan of doet en jij toevallig zelf niet kan. Anders was het ongetwijfeld radiostilte.
Er is nog een verschil tussen fiscale voordelen (dus optimalisatie naar hoeveel belasting je betaalt, of dingen zoals salariswagens) en sociale voordelen (zijn de budgetten waar iedereen voor betaalt om de zwakkeren in de maatschappij te steunen, zoals goedkope(re) energie, goedkopere medische zorgen, goedkopere kinderopvang, sociale woningen etc).
Mee snoepen van die laatste omdat je officieel 1400€netto per maand verdient terwijl je 80k€/jaardividenden ontvangt uit je vennootschap is wel degelijk moreel verwerpelijk.
Ons sociaal systeem staat al onder druk waardoor de zwakkeren op of onder die armoedegrens zweven, en amper of niet de eindjes aan mekaar geknoopt krijgen, dus wanneer iemand met tegen de 100k€ netto per jaar uit die pot mee probeert te snoepen, zelfs al is het volgens de letter van de wet niet illegaal, heb ik toch wel degelijk problemen mee!

Mee snoepen van die laatste omdat je officieel 1400€netto per maand verdient terwijl je 80k€/jaardividenden ontvangt uit je vennootschap is wel degelijk moreel verwerpelijk.

Alleen bestaat er niet zoiets als dé moraal of dé moraliteit, er is enkel jouw en ieders eigen persoonlijke, subjectieve interpretatie daarvan.
Dat kan je dus bezwaarlijk een argument noemen.

Ons sociaal systeem staat al onder druk

De oorzaak daarvan ligt niet bij mensen die hun fiscaliteit optimaliseren, de oorzaak daarvan ligt bij een overheid die compleet onverantwoordelijk omspringt met de meer dan gigantische budgetten die tot hun beschikking staan én die een sociaal & fiscaal systeem opbouwt waar de kost bij enkelen landt, die onbeperkt moeten bijdragen, die daar zelf amper iets voor terugkrijgen en die bovendien meestal als eersten in het vizier komen om nog minder terug te krijgen. Als we het dan toch over moreel verwerpelijk hebben: dat vind ik nu eens moreel verwerpelijk.

Terug
Bovenaan