Freelancers & Ondernemers

In de personenbelasting worden de schijven geïndexeerd, maar in de vennootschapsbelasting niet..
100.000 is 2023 is niet hetzelfde als in 2019... De facto een belastingverhoging dus.

Mijn plan was steeds om jaarlijks met VVPRbis geld uit de vennootschap te halen en dit dan zelf in een wereldwijde ETF te stoppen. Recent wees iemand mij op het bestaan van tak6 om met de vennootschap rechtsreeks in die ETFs te investeren (als tegenhanger van DBI fondsen). Iemand hier ervaring mee? Is dit interessant?

Mijn plan was steeds om jaarlijks met VVPRbis geld uit de vennootschap te halen en dit dan zelf in een wereldwijde ETF te stoppen. Recent wees iemand mij op het bestaan van tak6 om met de vennootschap rechtsreeks in die ETFs te investeren (als tegenhanger van DBI fondsen). Iemand hier ervaring mee? Is dit interessant?
Meerwaardebelasting en (vermoedelijk) hoge instap- of lopende kosten waardoor je beter kan lenen van vennootschap en prive beleggen.

Volgende tabel geeft een aantal opties om te beleggen vannuit een vennootschap, ETF zakelijk wijst op Tak 6. Er wordt 35 jaar lang jaarlijks €3000 belegd. ETF Privé zou beter gerekend zijn met 0,12% TOB, maar dat zal geen wereld van verschil maken. Belangrijkste verschil zit tussen IPT (belegd in wereldwijde ETF) en rechtsreeks in een ETF beleggen. Vrij zeker dat DBI fondsen slechter zouden scoren dan de ETF opties ondanks fiscaal voordeel omwille van lagere rendementen en hogere kosten.

Echter, een belangrijke side note is dat je bij IPT gelimiteerd bent door je uitgekeerde loon (80% regel), waar je uiteraard hoge personenbelasting op betaalt.

Vraag mij af wat de impact zou zijn van laag loon + verhoogd vennootschapsbelasting + ETF privé VS hoog loon + verlaagde vennootschapsbelasting + ETF via IPT.

Nadeel IPT: zit vast tot pensioen.
Voordeel IPT: Kan vervroegd opgenomen worden of als onderpand voor wedersamenstellingskrediet (bullet lening) gebruikt worden voor vastgoed. Zo heb je een hefboom op je eigen belegging.

Iemand met wat meer kennis van zaken die deze afweging al heeft gemaakt of kan maken? Is er een verschil in conclusie als je de vergelijking maakt met grotere bedragen (vb 50k / jaar ipv 3k)?
1686891557620

Bron: https://www.linkedin.com/in/bryanprietoduran/

Ik wil het nog wel eens zien over 10-20j dat je zo'n rendement haalt in TAK23 IPT na alle kosten (zowel van makelaar als de fondsen).
Lijkt me veel te rooskleurig opgesteld en prive ETF te nadelig. Zou dit met een grote korrel zout bekijken idd en zelf eens de berekening maken met alle kosten en correcte percentages.

Ik hou het simpel, VVPRbis en zelf beleggen, desnoods met lening om rapper aan dividend te geraken als de rente laag staat zoals de vorige jaren.

Ik wil het nog wel eens zien over 10-20j dat je zo'n rendement haalt in TAK23 IPT na alle kosten (zowel van makelaar als de fondsen).
Lijkt me veel te rooskleurig opgesteld en prive ETF te nadelig. Zou dit met een grote korrel zout bekijken idd en zelf eens de berekening maken met alle kosten en correcte percentages.

Ik hou het simpel, VVPRbis en zelf beleggen, desnoods met lening om rapper aan dividend te geraken als de rente laag staat zoals de vorige jaren.
Het is mijn eerste jaar, en ik ben er nog niet over uit. Maar mijn eerste doel is vooral: ik wil verhuizen en zo snel mogelijk de woning afbetalen. Ik zie dat ook als een vorm van investering.

Voor vermogensopbouw is de sleutel nog steeds: spreiden, spreiden, spreiden.

Als je ETFs doet, spreiden over verschillende continenten.
Probeer wat vastgoed in de portefeuille te krijgen (al dan niet via fondsen), wat obligaties, edelmetalen etc...

Je moet niet altijd specifiek zoeken naar het hoogste rendement maar een veilige gespreide belegging is, zeker afhankelijk van de hoeveelheid 'overschot' tov inkomen dat je hebt, de juiste keuze. Mits je veel meer financiele vrijheid hebt, kan je natuurlijk wat meer high risk high return investeringen doen maar zeker voor startende zelfstandigen, speel geen roulette en beleg toch enigszins risico avers.

Altijd ruimte overhouden dat je, in tijden van bv een recessie van enkele jaren, geen investeringen zou moeten liquideren om financieel rond te komen want dan lijd je dubbele losses.

Hier nog een praktijkvoorbeeld van het betere lobbywerk van notarissen. Beide zijn de totale kosten van de notaris voor een vereffening van een vennootschap.

Vennootshap A, amper eigen vermogen: +- 1500 erelonen (inclusief btw, registratie, aktekosten etc etc)
Vennootshap B ongeveer 1.000.000 EUR aan eigen vermogen: +- 3500 erelonen (inclusief btw, registratie, aktekosten etc etc)

Beide aktes zijn hetzelfde maar blijkbaar mag er voor de 2e akte wat meer gevraagd worden.

Voor vermogensopbouw is de sleutel nog steeds: spreiden, spreiden, spreiden.

Als je ETFs doet, spreiden over verschillende continenten.
Probeer wat vastgoed in de portefeuille te krijgen (al dan niet via fondsen), wat obligaties, edelmetalen etc...

Je moet niet altijd specifiek zoeken naar het hoogste rendement maar een veilige gespreide belegging is, zeker afhankelijk van de hoeveelheid 'overschot' tov inkomen dat je hebt, de juiste keuze. Mits je veel meer financiele vrijheid hebt, kan je natuurlijk wat meer high risk high return investeringen doen maar zeker voor startende zelfstandigen, speel geen roulette en beleg toch enigszins risico avers.

Altijd ruimte overhouden dat je, in tijden van bv een recessie van enkele jaren, geen investeringen zou moeten liquideren om financieel rond te komen want dan lijd je dubbele losses.
Ik geloof toch dat je met zaken als IWDA al meer dan genoeg spreiding hebt (op de beurs dan).

Ik geloof toch dat je met zaken als IWDA al meer dan genoeg spreiding hebt (op de beurs dan).
Qua beurs is eigenlijk dan VWCE nog veiliger. Veel meer gediversifieerd maar doorgaans is de IWDA cheaper qua kost en het fonds is aanzienlijk groter. IWDA focust zich enkel op ontwikkelde markten maar er zijn opties om daar nog iets te combineren (EMIM dacht ik) dat opkomende markten dan ook mee in de portefeuille steekt. Als je beiden combineert is de diversificatie wel groter dan VWCE maar grootste voordeel is daar de lagere brokerkost wat dus nen boeiende is als je elke maand kleine stortingen doet.

Het ding is vooral dat je wel spreidt met iets zoals IWDA maar je mag niet vergeten dat de IWDA voor 60-70% een Amerikaanse portefeuille is. Stel er gebeurt echt een drama met de USD, kan zoiets ook heel hard tanken.

De gouden regel is voor mij op beursvlak: fondsen gespreid over continenten en in verschillende sectoren om het meeste aan risico beperking te doen (binnen de tak beleggen op de beurs) icm vastgoed en edelmetalen, zeker als je als prive persoon minder liquiditeit hebt. Beurs crash is feest vanuit een opportunistisch beleggingsaspect wat mij betreft, maar je moet de periode wel kunnen overbruggen (kan jaren duren in theorie) zonder te moeten liquideren.

Ik zit via een tussenpartij bij een multinational, en die multinational factureert mijn prestaties nog es door aan hun klanten op dagen dat ik installaties doe of trainingen geef.
Net gezien aan hoeveel. 1148 euro per dag ex btw

Ik ben onderbetaald :lol:

Ik zit via een tussenpartij bij een multinational, en die multinational factureert mijn prestaties nog es door aan hun klanten op dagen dat ik installaties doe of trainingen geef.
Net gezien aan hoeveel. 1148 euro per dag ex btw

Ik ben onderbetaald :laugh:
Neenee, ze betalen bij voor de meerwaarde van de tussenpartij he *kuch kuch kuch*

Ik ben overlaatst gecontacteerd om te helpen bij het plaatsen van vloerverwarming. Natuurlijk staat dit niet tussen mijn beroepsactivieiten/NACE codes (ben immers een simpele consultant). Kan ik dit toch factureren aangezien het om een éénmalige activiteit gaat? Of kan ik daarmee in de problemen komen?

Ik ben overlaatst gecontacteerd om te helpen bij het plaatsen van vloerverwarming. Natuurlijk staat dit niet tussen mijn beroepsactivieiten/NACE codes (ben immers een simpele consultant). Kan ik dit toch factureren aangezien het om een éénmalige activiteit gaat? Of kan ik daarmee in de problemen komen?
Je kan een geldboete krijgen + elke vordering voor de rechtbank die je vanuit je vennootschap wil uitoefenen voor een van die activiteiten zullen niet aanvaard worden door de rechter.

Zie:

Ik moet dit ook doen en vraag mij af wat zo'n aanpassing kost. Ik heb de vraag gesteld aan Acerta...

Terug
Bovenaan