Freelancers & Ondernemers

Maar gaat een cursus bedrijfsbeheer dit oplossen? Eigenlijk is dit meestal gewoon oplichting en geen wanbeheer.

Nee, maar er worden nu even 2 verschillende zaken doorheen gegooid.
Vroeger had men een attest bedrijfsbeheer nodig om te mogen starten als zelfstandige EN bijkomend nog een bewijs beroepsbekwaamheid voor bepaalde beroepen.
In het voorbeeld van elektricien te gebruiken: ge moest kunnen aantonen dat ge elektriciteit en bedrijfsbeheer kon. Beide zijn nu niet meer vereist.

Het zijn inderdaad twee zaken hé, niet alleen dat bedrijfsbeheer.

Nu kan eender wie, die volstrekt geen technische en/of zakelijke achtergrond heeft, en die bijvoorbeeld prijzen van zonnepanelen op Ali Baba ziet, die vergelijkt met wat een zonnepaneelinstallatie hier kost, zichzelf heel makkelijk en snel rijk rekenen.

Bankrekening openen, ondernemersloket, beetje flashy website ineenflansen en een Facebook/Google advertentie campagne en hopla, gelanceerd.
Als je dan nog een vlotte babbel hebt...

Dat maakt het wel héél gemakkelijk, zowel voor de dromers als voor zij die bewust willen oplichten, om hun ding te doen.

Bewijs beroepsbekwaamheid en attest bedrijfsbeheer is al een stevige drempel dan, vooral voor de dromers, en voor de "ongeplande" oplichters.
Want vermoedelijk zijn veel van die zaken waar het eindigt als oplichting, begonnen met dromers.

Ze bedoelen het goed, ontvangen voorschotten, zien dit al als inkomen en beginnen er al wat naar te leven, beginnen dan vast te stellen dat er héél wat meer komt bij kijken, zowel technisch als financieel/fiscaal, waar ze volstrekt geen kaas van hebben gegeten, maar op dat ogenblik zitten ze door al die reeds uitgegeven voorschotten in een eindeloos straatje, gaan ze beginnen putten dempen met nieuwe voorschotten, tot het hele kaartenhuisje ineenstuikt.

Die harde doorgewinterde oplichters haal je er inderdaad niet mee uit, maar wel quasi al die dromers, die dan plots op zijn minst andere mensen er moeten bij betrekken die wel weten waar het over gaat en dan hopelijk die dromers terug met hun voetjes op de grond kunnen zetten.

Ik kan zo precies nergens een soort van calculator vinden voor netto loon naar brutoloon als bedrijfsleider van uw BV.

Ben hier eens een opsomming aan het maken van alle vaste kosten voor volgend jaar en zou toch graag eens weten hoeveel 2000 euro netto nu eigenlijk kost brutto incl sociale bijdrage.

Ik kan zo precies nergens een soort van calculator vinden voor netto loon naar brutoloon als bedrijfsleider van uw BV.

Ben hier eens een opsomming aan het maken van alle vaste kosten voor volgend jaar en zou toch graag eens weten hoeveel 2000 euro netto nu eigenlijk kost brutto incl sociale bijdrage.

Toevallig net aan boekhouder gevraagd :) is wel voor typisch IT profiel, sommige zaken gaan voor uw zaak waarschijnlijk niet vliegen.
... vragen aan uw boekhouder dus ;) hangt van uw situatie en voordelen af.

Online open voor iedereen ken ik er niet echt, maar ik zit bij SDworx, en daar heb je de tool in mySDworx om alle mogelijk simulaties te doen.
Ding is, dat zelfs die tool eigenlijk meer voor je boekhouder is, want je wordt toch min of meer verondersteld om met hem/haar wat af te stemmen wat de beste optimalisaties zijn.
Voor mij lijkt het dat de looncomponent van een bedrijfsleider niet zo erg veelt verschilt dan die van een werknemer, buiten dan zaken zoals de vennootschap die de de sociale bijdrage kan betalen met bijhorende VAA aan de kant van het loon.

Maaltijdcheques en 400€ dagvergoeding. Dat gaat de fiscus zeker leuk vinden....
Inderdaad wel héél extreem in verhouding tot de bruto bezoldiging!
Netto bijna evenveel als bruto, buiten dat de sociale bijdrage door de vennootschap gedragen wordt (en bijhorende VAA).

Mogelijks héél koude douche als er binnen een paar jaar eens een controle is!

https://www.partena-professional.be/nl/ik-ben-zelfstandige/bruto-netto-simulator-voor-werkgevers gebruik ik altijd.

https://services.groups.be/independentsim/?lg=NL ook handig om te vergelijken (iets andere cijfers voor sociale bijdrage/bedrijfsvoorheffing)

Ik heb me net eens verdiept in "interimdividend", ik zie niet direct een reden waarom je dividend niet gewoon maandelijks zou uitkeren?
VVPR Bis blijft van toepassing, nu ook van toepassing voor BV's, ...

Zijn hier bekende nadelen/problemen mee? (@beryl, @Apelords ?)

Ik heb me net eens verdiept in "interimdividend", ik zie niet direct een reden waarom je dividend niet gewoon maandelijks zou uitkeren?

Je kan ook ik heb begin van jaar N+3 de volledige som al uitkeren als interim als ik het goed heb begrepen. Er is geen voorwaarde om dit maandelijks te spreiden over het ganse jaar ...

Moet dan wel in uw statuten vermeld staan dat in een BV een interim-dividend mag gebeuren. Is niet altijd standaard bij akten en al zeker niet bij de omvorming van BVBA > BV.

Nadeel... uw boekhouder die telkens de nettoactief/liquiditeitstesten van Art. 5:142 WVV en Art. 5:143 WVV mag voorzien + aangifte roerende voorheffing. Zal denk ik toch een boekhoudkundige meerkost met zich meebrengen als dat maandelijks steeds moet gebeuren, lijkt mij nu niet evident...

Je kan ook ik heb begin van jaar N+3 de volledige som al uitkeren als interim als ik het goed heb begrepen. Er is geen voorwaarde om dit maandelijks te spreiden over het ganse jaar ...
Jaja, ik zit al voorbij die periode hoor, maar nu is het elke keer na het boekjaar een grote som die dan belegd wordt. Maar door die vertraging is uw spreiding minder goed en mis je rendement natuurlijk.

Je zal dan elke maand een bijzondere algemene vergadering moeten bijeenroepen, opmaak notulen en verslag daarvan, opmaak documenten voor aangifte roerende voorheffing etc... Als je dit door je boekhouder laat doen zal uw voordeel van VVPR Bis snel verdwijnen.

Interimdividend wordt beslist door het bestuurder van de vennootschap. Mogelijkheid moet voor een BV voorzien zijn in de statuten.
Dit kan enkel voor het resultaat van het boekjaar dat nog niet is opgenomen in een goedgekeurde jaarrekening.

Tussentijds dividend wordt beslist door de AV. Hiervoor moet er niets speciaals in de statuten staan en ook de reeds bestemde reserves kunnen worden uitgekeerd.

In de praktijk is een tussentijds dividend via een bijzondere algemene vergadering het meest voorkomende; zeker als de aandeelhouder en het bestuur dezelfde persoon/personen zijn.

Voor beide is telkens een balans- en liquiditeitstest vereist (voor een BV); en een aangifte RV.
Dus maandelijks een dividend uitkeren lijkt me niet praktisch.
Eerder het volledige bedrag in 1 keer en dan indien nodig via R/C in stukken uitbetalen.

Jaja, ik zit al voorbij die periode hoor, maar nu is het elke keer na het boekjaar een grote som die dan belegd wordt. Maar door die vertraging is uw spreiding minder goed en mis je rendement natuurlijk.
Als je het echt wilt dan lijkt het me misschien beter om het elke maand via RC of een lening uit je vennootschap te halen en dan bvb die schulden 1 keer per jaar te vereffenen in een dividenduitkering. Kost je wel wat extra aan VAA of belastingen op intresten maar zal afhankelijk van de bedragen goedkoper zijn en minder werk zijn dan een maandelijkse dividenduitkering. Als je weet wat je boekhouder ervoor vraagt zou je zelfs exact het omslagpunt kunnen berekenen vanaf wanneer welke methode interessanter wordt.

Je zou ook eventueel een tussentijds dividend in het begin van het boekjaar kunnen doen, alle formaliteiten voldoen op dat moment. En op de rekening courant zetten (passiefzijde) en maandelijks opnemen wanneer het u past.

Dat interimdividend uitkeren bij begin van boekjaar en dan via RC zou wel kunnen, maar op die moment gaat de liquiditeitstest dat waarschijnlijk wel tegen houden...

Het simpele antwoord is dus: nee, uw boekhouder gaat daar teveel voor doorrekenen :p

The question is, why would you? Veel meer extra gezeik: algemene vergadering, papierwerk, ...
Gewoon 1 keer per jaar is toch fine?

Terug
Bovenaan