Freelancers & Ondernemers

Is dat wel echt zo?
Ik vermoed dat je bij verschillende garages (of tweedehands markt), nu wel mooie korting kan krijgen op deze PHEVs.

2023 en 2024 nog 100% fiscaal aftrekbaar, met een renting kan je in deze jaren nog een eerste verhoogde huur toepassen.
2025 75% aftrekbaar, je voordeel alle aard mag gecompenseerd worden van de verworpen uitgaven waardoor dit ook vrijwel 100% aftrekbaar is.
2026 50% aftrekbaar
2026 25% aftrekbaar

Voordelen alle aard zijn nog steeds voordelig op deze wagens, uiteindelijk is dit belangrijker dan hoeveel verworpen uitgaven aangezien dit weinig geld kost.
Een nieuwe EV kopen om binnen 5 jaar aan 40-50% (gaat het zelf zoveel zijn?) van zijn restwaarde te verkopen, dat kost ook enorm veel geld.

Je vergeet de factor van de aftrekbaarheid van brandstofkosten wel.

Voor plug-in hybrides die vanaf 1 juli 2023 worden besteld, blijft de brandstofaftrek tot eind 2026 beperkt tot 50%. Het daalt tot 25% in 2027 en tot 0% in 2028. Ook voor deze plug-in hybrides die vanaf 1 juli 2023 worden besteld, blijft de elektriciteitsaftrek in 2023 en 2024 op 100% en daalt deze tot 75% in 2025, 50% in 2026, 25% in 2027 en 0% in 2028.

Je vergeet de factor van de aftrekbaarheid van brandstofkosten wel.

Voor plug-in hybrides die vanaf 1 juli 2023 worden besteld, blijft de brandstofaftrek tot eind 2026 beperkt tot 50%. Het daalt tot 25% in 2027 en tot 0% in 2028. Ook voor deze plug-in hybrides die vanaf 1 juli 2023 worden besteld, blijft de elektriciteitsaftrek in 2023 en 2024 op 100% en daalt deze tot 75% in 2025, 50% in 2026, 25% in 2027 en 0% in 2028.
Voordeel alle aard compenseert deze verworpen uitgaven ... tenzij dit niet meer mag maar heb daar toch nog niets van gelezen.
En dan nog, 2000 EUR tankkosten x50% = 1000 verworpen uitgaven x 20% = 200 EUR belastingen meer...
Op 5 jaar ergens tussen de 1000-1500 EUR

Een procentuele waardedaling van het voertuig weegt een pak meer door.

Voordeel alle aard compenseert deze verworpen uitgaven ... tenzij dit niet meer mag maar heb daar toch nog niets van gelezen.
En dan nog, 2000 EUR tankkosten x50% = 1000 verworpen uitgaven x 20% = 200 EUR belastingen meer...
Op 5 jaar ergens tussen de 1000-1500 EUR

Een procentuele waardedaling van het voertuig weegt een pak meer door.

Restwaarde van hybrids gaat sowieso tanken lijkt me in de komende jaren. Wie gaat nog een hybrid willen kopen als letterlijk alle voordelen verdwijnen voor zowel zakelijk als particulier gebruik icm stijgende brandstofkosten? Is beetje speculatie maar los van de waardevastheid van EV's, heb je daar al die issues niet. Ook stijgt de vraag naar tweedehands EVs op de tweedehandsmarkt aanzienlijk en dat gaat enkel toenemen.

Ik ben er vrij zeker van dat de juiste play op vennootschappen nu uitsluitend nog EV is met uitzondering van specifieke gevallen bv trekhaak nodig, zeer variabele werkafstanden, etc, ...

Restwaarde van hybrids gaat sowieso tanken lijkt me in de komende jaren. Wie gaat nog een hybrid willen kopen als letterlijk alle voordelen verdwijnen voor zowel zakelijk als particulier gebruik icm stijgende brandstofkosten? Is beetje speculatie maar los van de waardevastheid van EV's, heb je daar al die issues niet. Ook stijgt de vraag naar tweedehands EVs op de tweedehandsmarkt aanzienlijk en dat gaat enkel toenemen.

Ik ben er vrij zeker van dat de juiste play op vennootschappen nu uitsluitend nog EV is met uitzondering van specifieke gevallen bv trekhaak nodig, zeer variabele werkafstanden, etc, ...
Ja akkoord, daarom is het net zo moeilijk om correct uit te rekenen wat een auto precies kost of dewelke je eigenlijk moet kopen...

Ik zie taycans online staan die na 3 jaar (50.000 KM) al een waardedaling van 50% hebben.

Vraagje ivm. bedrijfsvoorheffing, hoeveel bedrijfsvoorheffing hoor je te betalen op een loon van 45k? Ik betaal mezelf momenteel €2360 netto/maand (zuiver loon). Zowel op de calculator van GroupS als op die van Partena kom ik uit op volgende sociale bijdrage + bedrijfsvoorheffing (sociale bijdragen ten laste van de vennootschap in beide gevallen) voor mijn gezinssituatie:

MBJiX3D.png

BQHU2zF.png

Dus een bedrijfsvoorheffing van ongeveer €780/maand en een sociale bijdrage van ~€650/maand. Volgens de berekening van de bedrijfsvoorheffing die ik van mijn boekhouder doorgestuurd krijg is dit echter €950/maand. Op de simulatie van de persoonsbelasting die ik heb ontvangen van de boekhouder staat bij bezoldigingen bedrijfsleider ook een bedrag van €51.5k (code 1400). Ik heb naast mijn loon van €2360 ook nog een forfaitaire onkostenvergoeding, maar van wat ik begrijp is die onbelast (dus geen sociale bijdragen, geen bedrijfsvoorheffing).

Als ik echter de som maak van mijn nettoloon + mijn onkostenvergoeding en dat bedrag gebruik als nettobedrag (volledig als nettoloon, dus de onkostenvergoeding niet als nettovergoeding) in de calculators dan kom ik wel uit op een totale bezoldiging (op de calculator van Partena bv.) van bijna exact die €51.5k en een bedrijfsvoorheffing van €965. Heb dit eens bekeken met een kameraad die wel wat ervaring heeft met boekhouden en hij vermoedt dat mijn boekhouder een foutje heeft gemaakt en mijn nettoloon + onkostenvergoeding heeft gebruikt als nettoloon, dus wou eens even checken met wat jullie juist betalen aan BV?

Zou me straf lijken dat beide calculators zo ver van de werkelijkheid liggen (aangezien die toch ook gebaseerd zijn op de sleutelformule van de overheid) en aangezien het op die manier wel uitkomt op die bezoldiging vermoed ik toch dat mijn boekhouder dit incorrect berekend heeft, of zie ik iets volledig over het hoofd?

Laatst bewerkt:
Bij mij is het

€3750 bruto (=45k per jaar)

€270 ter beschikking gesteld voertuig
€814 bedrijfsvoorheffing
€560 sociale bijdragen
€250 netto vergoeding voor thuis werken
———————
€2350 netto met €160 MC

@nls- ik vermoed niet dat het de bedoeling is van meer dan 45K bruto op jaarbasis te bezoldigen?
Die tool van Acerta met 1 KTL, samenwonend met partner geeft het volgende:
3.750 - 769,94 BV - 637,75 sociale bijdragen = 2342,31 + eventuele onkostenvergoeding

@Horse heb je VAPZ lopen? Anders staan je sociale bijdragen wat te laag.

@nls- ik vermoed niet dat het de bedoeling is van meer dan 45K bruto op jaarbasis te bezoldigen?
Die tool van Acerta met 1 KTL, samenwonend met partner geeft het volgende:
3.750 - 769,94 BV - 637,75 sociale bijdragen = 2342,31 + eventuele onkostenvergoeding

@Horse heb je VAPZ lopen? Anders staan je sociale bijdragen wat te laag.
Neen klopt, heb steeds aan de boekhouder aangegeven dat ik 45k brutobezoldiging wens voor auteursrechten (voor dit jaar althans) dus dat zou het idd moeten zijn.
Heb dan ongeveer een jaar geleden die calculator van Partena gebruikt om een rond cijfer te berekenen voor mijn nettoloon zodat ik een brutobezoldiging over de 45k loon ging hebben en zo ben ik dan op die €2360 netto/maand uitgekomen voor mijn gezinssituatie. Ik heb dan inderdaad ook nog een onkostenvergoeding, maar die heeft normaal geen impact op de bedrijfsvoorheffing/sociale bijdrage en mag dus volledig buiten beschouwing gehouden worden als ik het goed begrijp?

Jouw cijfers via Acerta sluiten aan bij de cijfers van die twee andere calculators (steeds rond de €770 BV vs. de €950 die ik nu betaal) dus ik vermoed toch dat de boekhouder hier een foutje heeft gemaakt bij het opstellen van mijn fiches en berekenen van de bedrijfsvoorheffing.

*edit: ook even vermelden dat ik geen andere voordelen van alle aard heb, enkel de sociale bijdragen ten laste van de vennootschap

Neen klopt, heb steeds aan de boekhouder aangegeven dat ik 45k brutobezoldiging wens voor auteursrechten (voor dit jaar althans) dus dat zou het idd moeten zijn.
Heb dan ongeveer een jaar geleden die calculator van Partena gebruikt om een rond cijfer te berekenen voor mijn nettoloon zodat ik een brutobezoldiging over de 45k loon ging hebben en zo ben ik dan op die €2360 netto/maand uitgekomen voor mijn gezinssituatie. Ik heb dan inderdaad ook nog een onkostenvergoeding, maar die heeft normaal geen impact op de bedrijfsvoorheffing/sociale bijdrage en mag dus volledig buiten beschouwing gehouden worden als ik het goed begrijp?

Jouw cijfers via Acerta sluiten aan bij de cijfers van die twee andere calculators (steeds rond de €770 BV vs. de €950 die ik nu betaal) dus ik vermoed toch dat de boekhouder hier een foutje heeft gemaakt bij het opstellen van mijn fiches en berekenen van de bedrijfsvoorheffing.

*edit: ook even vermelden dat ik geen andere voordelen van alle aard heb, enkel de sociale bijdragen ten laste van de vennootschap
Ja maar hij doet dus 45K + voordeel alle aard sociale bijdrage waardoor je hoger bruto hebt en dus meer bedrijfsvoorheffing betaald.
Zeg hem gewoon 45k inclusief alle voordelen aard dan zal het wel correct berekend worden.

Ja maar hij doet dus 45K + voordeel alle aard sociale bijdrage waardoor je hoger bruto hebt en dus meer bedrijfsvoorheffing betaald.
Zeg hem gewoon 45k inclusief alle voordelen aard dan zal het wel correct berekend worden.
De 45k inclusief alle VAA is dan zoals de voorbeelden die ik heb gepost en jouw berekening van Acerta? Dus 45k loon dat resulteert in een nettoloon van min of meer €2360?

Heb ik in het eerste geval uit jouw post, dus 45k loon en daarboven ook nog VAA voor de sociale bijdrage zoals het nu berekend is ook niet recht op meer nettoloon dan? Niet dat ik dat wil, maar gewoon voor alle duidelijkheid.

Want momenteel betaal ik dus toch een dikke €180/maand teveel bedrijfsvoorheffing voor dat loon van €2360?

Bedankt voor de uitleg! Heb al enkele keren voor een verduidelijking gevraagd aan mijn boekhouder maar mijn BV en sociale bijdrage lijken altijd op dezelfde manier berekend te worden :p.

De 45k inclusief alle VAA is dan zoals de voorbeelden die ik heb gepost en jouw berekening van Acerta? Dus 45k loon dat resulteert in een nettoloon van min of meer €2360?

Heb ik in het eerste geval uit jouw post, dus 45k loon en daarboven ook nog VAA voor de sociale bijdrage zoals het nu berekend is ook niet recht op meer nettoloon dan? Niet dat ik dat wil, maar gewoon voor alle duidelijkheid.

Want momenteel betaal ik dus toch een dikke €180/maand teveel bedrijfsvoorheffing voor dat loon van €2360?

Bedankt voor de uitleg! Heb al enkele keren voor een verduidelijking gevraagd aan mijn boekhouder maar mijn BV en sociale bijdrage lijken altijd op dezelfde manier berekend te worden :p.
Het concept sociale bijdragen betalen via de vennootschap blijft regelmatig een abstract gegeven precies. Sociale bijdragen zijn ALTIJD privé dus indien je ze betaalt via de vennootschap kan je ze ofwel boeken op debetzijde rekeningcourant (wat wij doen) ofwel boeken als voordeel alle aard (wat meeste kantoren doen). Beide gevallen zijn fiscaal hetzelfde.

3.750 bezoldiging - 769,94 BV - 637,75 sociale bijdragen debet R/C = 2342,31 netto
ofwel
3 112,72 bezoldiging + 637,84 voordeel sociale bijdragen (er zit wat afronding verschil in) - 770,41 bedrijfsvoorheffing = 2342,31 netto
Je factuur van sociale bijdragen wordt dan als kost/opbrengst geboekt en dus 'ten laste' genomen van de vennootschap.

Maar fiscaal zijn beide hetzelfde, je wilt gewoon niet meer dan 45k inclusief VAA

https://www.sbb.be/nl/magazine/sociale-bijdragen-zelf-storten-of-je-vennootschap-laten-betalen?
Hier staat het nog wat duidelijker uitgelegd

Het concept sociale bijdragen betalen via de vennootschap blijft regelmatig een abstract gegeven precies. Sociale bijdragen zijn ALTIJD privé dus indien je ze betaalt via de vennootschap kan je ze ofwel boeken op debetzijde rekeningcourant (wat wij doen) ofwel boeken als voordeel alle aard (wat meeste kantoren doen). Beide gevallen zijn fiscaal hetzelfde.

3.750 bezoldiging - 769,94 BV - 637,75 sociale bijdragen debet R/C = 2342,31 netto
ofwel
3 112,72 bezoldiging + 637,84 voordeel sociale bijdragen (er zit wat afronding verschil in) - 770,41 bedrijfsvoorheffing = 2342,31 netto
Je factuur van sociale bijdragen wordt dan als kost/opbrengst geboekt en dus 'ten laste' genomen van de vennootschap.

Maar fiscaal zijn beide hetzelfde, je wilt gewoon niet meer dan 45k inclusief VAA

https://www.sbb.be/nl/magazine/sociale-bijdragen-zelf-storten-of-je-vennootschap-laten-betalen?
Hier staat het nog wat duidelijker uitgelegd
Ik doelde op dit stukje:

"Ja maar hij doet dus 45K + voordeel alle aard sociale bijdrage waardoor je hoger bruto hebt en dus meer bedrijfsvoorheffing betaald." - ik dacht dat je hiermee bedoelde dat het werd berekend op een brutoloon van 45k + dan nog eens extra VAA sociale bijdragen en dat ze zo de fout hadden gemaakt.

Wat ik bedoel met teveel BV betalen is dat ipv. deze situatie:

ik ongeveer hetzelfde betaal voor de sociale bijdragen (~€660/maand), ongeveer hetzelfde nettoloon overhoud (€2360 in mijn geval, brutoloon ~€45.500), maar dan €950/maand betaal voor de bedrijfsvoorheffing en dat in mijn simulatie van de personenbelasting ik nog eens tegen de €700 zou moeten opleggen. Dan zit er ergens toch iets verkeerd in ofwel de berekeningen van het boekhoudkantoor, ofwel in wat zij invoeren in de fiches en wat ik mezelf echt uitkeer?

Want als je zegt "Zeg hem gewoon 45k inclusief alle voordelen aard dan zal het wel correct berekend worden." dan vraag ik me echt of ik hetzelfde nettoloon nog steeds kan behouden maar dan met een sterk verminderde bedrijfsvoorheffing, dat snap ik echt niet zo goed, dan wordt het momenteel toch echt niet juist berekend of ben ik totaal niet mee? :p

Wat ik momenteel betaal is een totaalkost van €47.640 voor €2360 netto per maand terwijl voor alle berekeningen die ik al heb gedaan dit eerder ~€45.500 zou moeten kosten.

In elk geval dikke merci, ben daar om de zoveel maanden eens mee bezig en heb dat verschil nooit kunnen verklaren dus hopelijk kan ik het nu toch in orde brengen.

Laatst bewerkt:
Uiteraard gaat uw hybride misschien ook sterk in waarde dalen, zo een ding is nutteloos tenzij voor de belastingen :p
Ik had er een discussie over met een vriend die ook freelancer is. Volgens hem gaat elke particulier die binnen 5j willen. Zo kunnen ze nog benzine rijden en toch overal binnen geraken in steden.

Volgens mij gaat dat geen fluit meer waard zijn. Maar dat is dus koffiedik kijken.

ik heb een vraagje, ik ben een startende freelancer in de bouwsector en ik ben opzoek naar mijn eerste job opzoek.
zijn er trip en trick hoe ik het beste een bedrijf aan te spreken voor de moment stuur ik een soort van introductiemail en volg dit op met een telefoongesprek op 2 dagen later
alvast bedankt iedereen

Ik ben vooral actief in de rol van werfleider en assistent-projectleider, voornamelijk binnen de algemene bouwsector.

Voor zo'n zaken moet je toch steunen op een eigen professioneel netwerk? De bouw lijkt mij nog altijd iets dat veel op persoonlijke contacten lijkt te steunen.

Anders bedrijven contacteren die al heel lang een werfleider zoeken voor specifieke projecten en je aanbieden als zelfstandige.

Als je googelt, vind je toch wel wat?

Verlenging van mijn contract is bijna rond maar nu bots ik wel op de opzegperiode die vast zou liggen in het contract tussen mijn tussenpartij en klant: 1 week langs de kant van de klant en langs mijn kant zelfs geen vroegtijdige opzeg mogelijk. Dat is nu toch totaal onrealistisch?

Terug
Bovenaan