Als ik het allemaal hoor, ik ben van plan om als mijn huidige wagen is afgeschreven (eind 2025) een tweedehands EV te kopen, tegen dan zullen er al wat meer in aanbod zijn, zal de prijs nog meevallen en zal hopelijk het waardebehoud even sterk blijven als momenteel de "gewone" tweedehands wagens... Goed idee of beter voor nieuw gaan? Zou kijken naar een EV van 1/max 2 jaar oud.
Ik heb vorige maand een Tesla Model Y van 10 maanden oud gekocht in Duitsland.
Redenen:
- ik wilde geen jaar wachten op een wagen
- keuze voor Tesla Model Y wegens ruimte, lange software updates, meest efficiënte EV's.
- prijs: 7.000€ goedkoper dan een nieuwe.
- bij een Tesla hoor je wel eens over kwaliteitsproblemen van lak en "fit and finish". Bij een nieuwe is het dan afwachten en hopen dat je een goede hebt, of dat ze het snel kunnen fixen. Ofwel weigeren en een andere bestellen. Bij een 2dehands kan je gewoon de wagen goed bekijken en rijden voordat je kiest.
- normale reden om een nieuwe te kiezen is de wagen te kunnen personaliseren. Maar bij een Tesla stelt dat niet veel voor: wit of zwart interieur (wit is te wit voor mij), lakkleuren (zijn zeer duur bij Tesla, ik heb een witte die ik ga laten wrappen), velgen (ik heb de 20", maar is ook gemakkelijk te vervangen) en de rest zijn software opties of nog achteraf te monteren (trekhaak, etc)
- aanbod in Duitsland is veel groter dan in België, met lagere prijzen. Ze kregen vorig jaar 6.000€ subsidie en moesten de wagen slechts 6 maanden houden, dit jaar was het 4.500€ en moeten een jaar houden. Nu is de subsidie afgelopen denk ik.
Edit: ondertussen filmpje gezien van de model Y zonder parkeersensoren, dan ben ik toch blij dat de mijne ze wel heeft. Nieuwe 5 is niet altijd beter!
Invoer uit Duitsland stelt weinig voor:
- Rode transitplaten aanvragen bij de verkoper, 300€ voor 2 weken, 400€ voor een maand of zo => dan kan je naar huis rijden.
- Via MyMinfin douane E705 regelen. Gratis en eenvoudig en snel geregeld door de dienst.
- Preregistratie doen. Was iets ingewikkelder, maar ook op een avond geregeld.
- Afspraak maken voor 2dehandskeuring en dan bij verzekering inschrijving regelen.
Ik heb de wagen op dinsdag gaan halen, met keuring op vrijdag en maandag had ik de nieuwe platen en kon ik rijden.