Freelancers & Ondernemers

Net mijn eerste jaar achter de rug en laatste factuur voor dat jaar verzonden, had voorzien dat ik toch zeker 230 dagen wilde werken, omgerekend zijn dat er uiteindelijk 244 geworden, wel met wat halve dagen te werken tijdens (wettelijke) vakantiedagen/weekends. Belangrijkste is dat ik het heel graag doe en dat het goed te combineren valt/mag met de thuissituatie :) Op naar jaar 2 en 3, ben benieuwd...

Ben eigenlijk verbaasd hoe ze bij de bank al je cijfers enzo moeten hebben voor een krediet, terwijl je met een win-win lening zonder enige vragen en verantwoording gewoon kan lenen van een particulier. Terwijl die particulier maar beschermd is voor 30% van zijn investering... Toch gek eigenlijk.

Net een win-win lening afgesloten met een maat voor 20k voor aankoop van een nieuwe groot formaat printer :)

Overeengekomen aan 3%, de bank zat bijna aan 5,5%. Dusja, is ja zoals de naam zegt win win voor beide hé :cool:

Een mens moet blijven investeren hé, is een goeie upgrade voor mijn huidige. Nieuwer model met wat mooiere kleuren en als troef witte inkt, dat zegt de meeste mensen niet veel, maar de meeste printers zijn gewoon CMYK. De witte inkt opent een hele waaier aan nieuwe mogelijkheden: Zoals creeren van effecten op glas door te printen op transparante folies en toch ook kleurbereik te kunnen halen.
Zoals de mogelijkheid van te printen op gekleurde wrapfolies bijvoorbeeld. Als je gewoon CMYK print op een donker gekleurde folie dan krijg je geen kleur te zien. Maar met de witte inkt kan je onder je kleur eerst een basis witte inkt leggen waardoor je kleuren kan printen op bijvoorbeeld gouden of holografische folies.

Alsook dubbelzijdige graphics op transparante folies. De printer print dan een laag kleur, een laag wit en nog een laag kleur zodat het beeld langs beide zijden zichtbaar is. Waanzinnig eigenlijk als je dit ziet want dat gaat allemaal in één bewging van de printkop, het is niet dat er eerst een beeld geprint wordt en dan opnieuw erover. Dat gebeurt allemaal "nat in nat" in 1 beweging.

edit: graag allemaal veel stickers, wrappings en banners kopen bij mij zodat de printer afbetaald geraakt :rofl:

De kredietjes tikken ondertussen wel aan haha, maarja das het leven van een niet freelance IT zelfstandige I guess :p

Laatst bewerkt:
Mja ergens wel normaal dat ze niet meer antwoorden als je vertrekt. Mandaat gaat over op de volgende, het is aan hun om die vragen te beantwoorden. Enige wat ze nog moeten doen is alles overdragen naar de volgende. Reken daarvoor al snel op een kost van 600€ bij de nieuwe accountant + een afrekening van de vorige. Files samenzoeken, overmaken, vragen van nieuwe accountant beantwoorden (overdracht), dossier aanmaken, acceptatie/onboardingproces, inwerken op nieuw dossier etc vraagt allemaal uren.

Zomermaanden zijn traditioneel lastiger om up to speed te zijn. Zijn continu mensen met vakantie plus de continue werkdruk ligt wel nog hoog door de biztax/pb/jaarrekeningen.
Uiteraard. Ik bedoelde gewoon antwoorden op de vraag voor overdracht 😅

Iets waar ik me nooit in heb willen / kunnen verdiepen is het deeltje auto leasen en dan aankopen.
Nu zou ik het voor de volgende toch iets meer willen bekijken (nu goedkope operationele lease)

Iemand tips om hoe te beginnen?
Ik zou bvb willen weten wat de TCO is voor (pak financiele renting)
- Nieuwe x3
- Tweedehands x5
- Al dan niet plug-in hybride (rijwoning zonder vaste parking)
- Rekening houdend met mogelijke herverkoop waarde
etc

Heb me al eens suf gegoogled maar geen goeie TCO templates gevonden

Iets waar ik me nooit in heb willen / kunnen verdiepen is het deeltje auto leasen en dan aankopen.
Nu zou ik het voor de volgende toch iets meer willen bekijken (nu goedkope operationele lease)

- Nieuwe x3
- Tweedehands x5
etc

Ik had daarvoor een Excel gemaakt, al weet ik niet of het 100% klopt.
Die is wel nog niet aangepast op de huidige fiscaliteit waarbij phev en ice wagens in uitdoofscenario zitten.
Trouwens sommige zaken kan je gewoon niet weten maar maken net enorm veel verschil.
Bijvoorbeeld stijging voordeel alle aard of de restwaarde.
Wat zijn die huidige generatie EVs nog waard binnen 5 jaar aan de snelheid dat ze nu vernieuwd worden...?

- Nieuwe x3
- Tweedehands x5
etc

Bereken eerst al eens TCO zonder aftrekbaarheid in rekening te nemen.
Dus aankoopprijs + alle kosten die je tijdens het gebruik gaat hebben (benzine, onderhoud, BIV, VB, banden, ...) - de verwachte verkoopprijs.
Dat is niet helemaal juist, want de kosten zijn deels aftrekbaar en er komt nog VAA bij. Maar je gaat wel een idee hebben van wat het uw vennootschap gaat kosten.

De aftrekbaarheid van hybrides nu is toch wel echt aanzienlijk terug geschroefd. Als het puur is voor werkverplaatsingen en is naar de winkel en terug, zou ik kijken naar een EV als het voor op de zaak is. De voordelen op hybrid zijn te hard gedaald mijn inziens om er nog eentje aan te schaffen tenzij je de flexibiliteit van brandstof wenst. (of zoals ik een diepe haat tegen EV rijden :biglaugh:)

De aftrekbaarheid van hybrides nu is toch wel echt aanzienlijk terug geschroefd. Als het puur is voor werkverplaatsingen en is naar de winkel en terug, zou ik kijken naar een EV als het voor op de zaak is. De voordelen op hybrid zijn te hard gedaald mijn inziens om er nog eentje aan te schaffen tenzij je de flexibiliteit van brandstof wenst. (of zoals ik een diepe haat tegen EV rijden :biglaugh:)
Is dat wel echt zo?
Ik vermoed dat je bij verschillende garages (of tweedehands markt), nu wel mooie korting kan krijgen op deze PHEVs.

2023 en 2024 nog 100% fiscaal aftrekbaar, met een renting kan je in deze jaren nog een eerste verhoogde huur toepassen.
2025 75% aftrekbaar, je voordeel alle aard mag gecompenseerd worden van de verworpen uitgaven waardoor dit ook vrijwel 100% aftrekbaar is.
2026 50% aftrekbaar
2026 25% aftrekbaar

Voordelen alle aard zijn nog steeds voordelig op deze wagens, uiteindelijk is dit belangrijker dan hoeveel verworpen uitgaven aangezien dit weinig geld kost.
Een nieuwe EV kopen om binnen 5 jaar aan 40-50% (gaat het zelf zoveel zijn?) van zijn restwaarde te verkopen, dat kost ook enorm veel geld.

Als ik het allemaal hoor, ik ben van plan om als mijn huidige wagen is afgeschreven (eind 2025) een tweedehands EV te kopen, tegen dan zullen er al wat meer in aanbod zijn, zal de prijs nog meevallen en zal hopelijk het waardebehoud even sterk blijven als momenteel de "gewone" tweedehands wagens... Goed idee of beter voor nieuw gaan? Zou kijken naar een EV van 1/max 2 jaar oud.

Zit bijna een jaar bij mijn huidige klant, en zou graag het tarief via de tussenpartij proberen te verhogen omwille van excellent werk en index aanpassing. Maar hoeveel is de index gestegen tov vorig jaar oktober?
Kan ik dat ergens snel zien?

Heb deze pagina gevonden: https://www.plan.be/databases/17-nl-indexcijfer_der_consumptieprijzen_inflatievooruitzichten
Als ik dan in de tabel Nationaal indexcijfer der consumptieprijzen (2023) kijk, zie ik 4,09% voor augustus.
Dus mijn prijs van augustus * 1,0409 1,409 om huidige geïndexeerde prijs te hebben?

Laatst bewerkt:
Zit bijna een jaar bij mijn huidige klant, en zou graag het tarief via de tussenpartij proberen te verhogen omwille van excellent werk en index aanpassing. Maar hoeveel is de index gestegen tov vorig jaar oktober?

Heb deze pagina gevonden: https://www.plan.be/databases/17-nl-indexcijfer_der_consumptieprijzen_inflatievooruitzichten
Als ik dan in de tabel Nationaal indexcijfer der consumptieprijzen (2023) kijk, zie ik 4,09% voor augustus.
Dus mijn prijs van augustus * 1,409 om huidige geïndexeerde prijs te hebben?
Normaal wordt b2b de agoria index gebruikt . Ik gebruik https://www.eclecticsite.be/amorti/agoriaIndex.htm om snel te berekenen.

Dus mijn prijs van augustus * 1,409 om huidige geïndexeerde prijs te hebben?
* 1,0409

Als ik het allemaal hoor, ik ben van plan om als mijn huidige wagen is afgeschreven (eind 2025) een tweedehands EV te kopen, tegen dan zullen er al wat meer in aanbod zijn, zal de prijs nog meevallen en zal hopelijk het waardebehoud even sterk blijven als momenteel de "gewone" tweedehands wagens... Goed idee of beter voor nieuw gaan? Zou kijken naar een EV van 1/max 2 jaar oud.
Ik heb vorige maand een Tesla Model Y van 10 maanden oud gekocht in Duitsland.
Redenen:
- ik wilde geen jaar wachten op een wagen
- keuze voor Tesla Model Y wegens ruimte, lange software updates, meest efficiënte EV's.
- prijs: 7.000€ goedkoper dan een nieuwe.
- bij een Tesla hoor je wel eens over kwaliteitsproblemen van lak en "fit and finish". Bij een nieuwe is het dan afwachten en hopen dat je een goede hebt, of dat ze het snel kunnen fixen. Ofwel weigeren en een andere bestellen. Bij een 2dehands kan je gewoon de wagen goed bekijken en rijden voordat je kiest.
- normale reden om een nieuwe te kiezen is de wagen te kunnen personaliseren. Maar bij een Tesla stelt dat niet veel voor: wit of zwart interieur (wit is te wit voor mij), lakkleuren (zijn zeer duur bij Tesla, ik heb een witte die ik ga laten wrappen), velgen (ik heb de 20", maar is ook gemakkelijk te vervangen) en de rest zijn software opties of nog achteraf te monteren (trekhaak, etc)
- aanbod in Duitsland is veel groter dan in België, met lagere prijzen. Ze kregen vorig jaar 6.000€ subsidie en moesten de wagen slechts 6 maanden houden, dit jaar was het 4.500€ en moeten een jaar houden. Nu is de subsidie afgelopen denk ik.
Edit: ondertussen filmpje gezien van de model Y zonder parkeersensoren, dan ben ik toch blij dat de mijne ze wel heeft. Nieuwe 5 is niet altijd beter!

Invoer uit Duitsland stelt weinig voor:
- Rode transitplaten aanvragen bij de verkoper, 300€ voor 2 weken, 400€ voor een maand of zo => dan kan je naar huis rijden.
- Via MyMinfin douane E705 regelen. Gratis en eenvoudig en snel geregeld door de dienst.
- Preregistratie doen. Was iets ingewikkelder, maar ook op een avond geregeld.
- Afspraak maken voor 2dehandskeuring en dan bij verzekering inschrijving regelen.
Ik heb de wagen op dinsdag gaan halen, met keuring op vrijdag en maandag had ik de nieuwe platen en kon ik rijden.

Laatst bewerkt:
Ik heb vorige maand een Tesla Model Y van 10 maanden oud gekocht in Duitsland.
Redenen:
- ik wilde geen jaar wachten op een wagen
- keuze voor Tesla Model Y wegens ruimte, lange software updates, meest efficiënte EV's.
- prijs: 7.000€ goedkoper dan een nieuwe.
- bij een Tesla hoor je wel eens over kwaliteitsproblemen van lak en "fit and finish". Bij een nieuwe is het dan afwachten en hopen dat je een goede hebt, of dat ze het snel kunnen fixen. Ofwel weigeren en een andere bestellen. Bij een 2dehands kan je gewoon de wagen goed bekijken en rijden voordat je kiest.
- normale reden om een nieuwe te kiezen is de wagen te kunnen personaliseren. Maar bij een Tesla stelt dat niet veel voor: wit of zwart interieur (wit is te wit voor mij), lakkleuren (zijn zeer duur bij Tesla, ik heb een witte die ik ga laten wrappen), velgen (ik heb de 20", maar is ook gemakkelijk te vervangen) en de rest zijn software opties of nog achteraf te monteren (trekhaak, etc)
- aanbod in Duitsland is veel groter dan in België, met lagere prijzen. Ze kregen vorig jaar 6.000€ subsidie en moesten de wagen slechts 6 maanden houden, dit jaar was het 4.500€ en moeten een jaar houden. Nu is de subsidie afgelopen denk ik.

Invoer uit Duitsland stelt weinig voor:
- Rode transitplaten aanvragen bij de verkoper, 300€ voor 2 weken, 400€ voor een maand of zo => dan kan je naar huis rijden.
- Via MyMinfin douane E705 regelen. Gratis en eenvoudig en snel geregeld door de dienst.
- Preregistratie doen. Was iets ingewikkelder, maar ook op een avond geregeld.
- Afspraak maken voor 2dehandskeuring en dan bij verzekering inschrijving regelen.
Ik heb de wagen op dinsdag gaan halen, met keuring op vrijdag en maandag had ik de nieuwe platen en kon ik rijden.
Top, moet ik onthouden, heb al wat ervaring met invoeren van wagens (ben verzekeringsmakelaar dus al wat klanten hierin moeten begeleiden).

Terug
Bovenaan