Freelancers & Ondernemers

Er zou op BG een topic komen waar zelfstandigen/freelanders/... één post kunnen plaatsen met in welke sector ze actief zijn, wat hun expertise is, eventuele projecten waarop je specifiek trots bent en waarvoor ze eventueel gecontacteerd kunnen worden.

Hebben jullie ideeën over wat nog allemaal vermeld zou kunnen worden? Kwestie van een soort van template te maken of een voorbeeld te maken als gids.
Zeer leuk idee, regio zal mogelijks idd belangrijk zijn. Ervaring (jaren) lijkt me ook nog belangrijk te zijn.

Ah een mooie database voor doxing en misbruik, nee bedankt!
Als je reclame wilt maken voor wat ge doet kan je toch gewoon uw handtekening gebruiken en er een website inzetten.
Toch maar reageren om te zeggen dat je iets niet gaat doen, alle chance gaan die andere 5.800 BG-leden niet hetzelfde doen, het zou hier nogal een verzuurd topic worden :)

Zeer leuk idee, regio zal mogelijks idd belangrijk zijn. Ervaring (jaren) lijkt me ook nog belangrijk te zijn.

Toch maar reageren om te zeggen dat je iets niet gaat doen, alle chance gaan die andere 5.800 BG-leden niet hetzelfde doen, het zou hier nogal een verzuurd topic worden :)
Idd, vrijwilllig is alles ok

De west-vlaming in mijn ziet daar weer dan een mooie opportuniteit in om ergens "tussenpartij" te spelen.

Ej ej, serieus, zou dat geen gedacht zijn? Dat we allemaal tussenpartij spelen voor elkaar om meer geld uit de bedrijven te krijgen? XD

Idd, vrijwilllig is alles ok

De west-vlaming in mijn ziet daar weer dan een mooie opportuniteit in om ergens "tussenpartij" te spelen.

Ej ej, serieus, zou dat geen gedacht zijn? Dat we allemaal tussenpartij spelen voor elkaar om meer geld uit de bedrijven te krijgen? XD
Het BG-carrousel, dat komt niet goed :rofl:

Er zou op BG een topic komen waar zelfstandigen/freelanders/... één post kunnen plaatsen met in welke sector ze actief zijn, wat hun expertise is, eventuele projecten waarop je specifiek trots bent en waarvoor ze eventueel gecontacteerd kunnen worden.

Hebben jullie ideeën over wat nog allemaal vermeld zou kunnen worden? Kwestie van een soort van template te maken of een voorbeeld te maken als gids.
Aantal dagen of uren per week dat je beschikbaar bent? Mogelijkheid tot plaatsen van een URL (portfolio, eigen website, ... ). Eventueel link naar Linkedin Profiel?

Nog een vraagje 😅
Ik herinner me een tijdje terug ergens gelezen te hebben als je dividenden in jaar 1 uitkeert (aan 30% RV), dat je in jaar 4 geen dividenden kunt uitkeren aan 15%. Nu probeer ik daar iets van terug te vinden, maar vind hier niks van terug.

Herinner ik me bepaalde zaken fout of ben ik gewoon slecht geworden in zaken op te zoeken? Iemand die me hierbij kan helpen? 😁
Vvpr-bis of liquidatie reserve. Weet niet wel van de 2 dat je wil

Ik pluk de vruchten al van de statutenwijziging van BVBA naar BV: ik heb weer een gepersonaliseerde stylo toegestuurd gekregen (wat getriggerd zal zijn door een vermelding in het staatsblad vermoed ik).

Ik pluk de vruchten al van de statutenwijziging van BVBA naar BV: ik heb weer een gepersonaliseerde stylo toegestuurd gekregen (wat getriggerd zal zijn door een vermelding in het staatsblad vermoed ik).
"In the end, it was all worth it"

Kan je nu schrijven tot 1000 keer toe, met je nieuwe stylo!

Vandaag voor het eerst een brief voor bijdrage lidmaatschap aangekregen van sdz: Interprofessionele Federatie voor Zelfstandige Ondernemers: 190€

Toegankelijke diensten:
Onze periodieke informatie
Tussenkomst, bemiddeling en verdediging van uw rechten bij elk openbaar bestuur.
Opstellen en nazien van alle overeenkomsten, bestelbonnen, contracten, verzekeringen, enz...
Bijstand inzake huur- en handelshuurovereenkomsten
Raadgeving en tussenkomst inzake handelsgeschillen
Schuldinvordering en tussenkomst tegenover wanbetalers
Onbeperkte toegang tot de website.

Op zich lijkt dat wat heel wat voor 190€/jaar. Maar ik vraag me dan direct af in welke mate en hoeveel zij zullen bijstaan.
190€ om een goede check van contracten etc te doen, is niet zot. Maar ja, kan je er op vertrouwen?
Als ze al beginnen met direct een overschrijvingsformulier te sturen zonder verdere uitleg, dat geeft dan weinig vertrouwen.

Vandaag voor het eerst een brief voor bijdrage lidmaatschap aangekregen van sdz: Interprofessionele Federatie voor Zelfstandige Ondernemers: 190€

Toegankelijke diensten:
Onze periodieke informatie
Tussenkomst, bemiddeling en verdediging van uw rechten bij elk openbaar bestuur.
Opstellen en nazien van alle overeenkomsten, bestelbonnen, contracten, verzekeringen, enz...
Bijstand inzake huur- en handelshuurovereenkomsten
Raadgeving en tussenkomst inzake handelsgeschillen
Schuldinvordering en tussenkomst tegenover wanbetalers
Onbeperkte toegang tot de website.

Op zich lijkt dat wat heel wat voor 190€/jaar. Maar ik vraag me dan direct af in welke mate en hoeveel zij zullen bijstaan.
190€ om een goede check van contracten etc te doen, is niet zot. Maar ja, kan je er op vertrouwen?
Als ze al beginnen met direct een overschrijvingsformulier te sturen zonder verdere uitleg, dat geeft dan weinig vertrouwen.
Ge gaat er nog krijgen!
Er zijn zo een paar van die organisaties.
Geen idee hoe goed of hoe slecht die zijn, zij zijn eigenlijk de vakbond voor de kleine zelfstandige hé.

Voor een starter zou dit misschien wel nuttig zijn, als zij daar info kunnen vinden zoals standaard contracten, facturen, noem maar op.

Maar ik zou het allemaal met een korrel zout nemen, hoeveel op maat advies kan je geven voor 190€/jaar?
Een beetje zoals de advocaten van Test Aankoop, als je die nodig hebt is het ook een loterij ticketje trekken of je goed advies krijgt en/of tijdig geholpen wordt..

En met die ongesolliciteerde aanbiedingen, als ge ook maar in de verte iets met de bouwsector te maken hebt, dan ben je wel verplicht je vennootschap aan te sluiten bij Buildwise (wat vroeger WTCB was)!
Is wel als kleine zelfstandige iets van een 35€/jaar dacht ik. Bedrag is gebaseerd op de loonmassa van je vennootschap.

Er is heel wat NIET verplicht. Zo 3 lidmaatschappen bij een klant eens onder de loep genomen en opgezegd. Had er nooit gebruik van gemaakt maar dacht dat het verplicht was lol.
Idem bij een kennis, een zelfstandige elektricien. Die man betaald al heel z'n professioneel leven zo'n bijdrage aan een vzw, toen ik zij dat dit optioneel is viel 'm echt uit de lucht.

Ge gaat er nog krijgen!
Gekke is dat ik al van 2017 bezig ben, altijd onder dezelfde vennootschapsvorm. Dus waarom nu ineens?
Teken dat ze niet zo kort op de bal spelen, spreekt niet voor hen.

Balpennen blijf ik aankrijgen. Maar ik heb er nog een paar honderd liggen voor mijn trainingen.

Net zoals vele andere een brief van reprobel gekregen na anderhalf jaar bezig te zijn. Kan ik dit gewoon negeren?
Neen, maar je kan wel op de site een nul-aangifte doen.
Dit, is ook al een paar keer gepasseerd hier in de thread. En die klootzakken vermommen die brieven als facturen om beginnende mensen te doen denken van: "tzal wel weer een verplichte factuur van iets zijn, zeker", net zoals jij bijna gedaan had ook.

Negeren, ik krijg ze nog altijd nu en dan, tot bijna een jaar later.

Reprobel is ook zoiets, maar daar kun je wel de nul-aangifte ingeven als je goed genoeg zoekt.

Edit:

Bij reprobel moet je (als je de oproep krijgt) de aangifte doen en dan kan je kiezen: "geen gecombineerde aangifte doen" (de witte knop naast de 2 blauwe). Dan krijg je een hoop rode tekst, een goed teken vond ik, met waarschuwing over hoe als je geen licensie koopt je uw eerst geborene zoon moet offeren aan de copy-goden etc. Gewoon "next" een paar keer na nog wat warnings en je krijgt een bevestigingsmail dat je geen licensie wil.

Dit moet wel voor eind october dit jaar, voor degene die de mails gekregen hebben! Dus opgepast.

Ah! Afgelopen week de factuur van mijn abonnement van De Tijd ontvangen, waar 30% korting op was toegepast. Ik begreep al niet waarom, maar nu wel. Zo betaalt de statutenwijziging zich snel terug :)

Beslist om bij mijn vorige boekhouder weg te gaan omdat het echt traag begon te gaan op vlak van antwoorden. Nu antwoorden ze gewoon niet meer nadat ik beslist heb om er te vertrekken. Blij dat ik er weg ben.

Ik verwacht geen instant antwoorden maar als ik blind moet beslissen over bepaalde financiële zaken zit er iets niet goed.

Beslist om bij mijn vorige boekhouder weg te gaan omdat het echt traag begon te gaan op vlak van antwoorden. Nu antwoorden ze gewoon niet meer nadat ik beslist heb om er te vertrekken. Blij dat ik er weg ben.

Ik verwacht geen instant antwoorden maar als ik blind moet beslissen over bepaalde financiële zaken zit er iets niet goed.
Mja ergens wel normaal dat ze niet meer antwoorden als je vertrekt. Mandaat gaat over op de volgende, het is aan hun om die vragen te beantwoorden. Enige wat ze nog moeten doen is alles overdragen naar de volgende. Reken daarvoor al snel op een kost van 600€ bij de nieuwe accountant + een afrekening van de vorige. Files samenzoeken, overmaken, vragen van nieuwe accountant beantwoorden (overdracht), dossier aanmaken, acceptatie/onboardingproces, inwerken op nieuw dossier etc vraagt allemaal uren.

Zomermaanden zijn traditioneel lastiger om up to speed te zijn. Zijn continu mensen met vakantie plus de continue werkdruk ligt wel nog hoog door de biztax/pb/jaarrekeningen.

Terug
Bovenaan