Freelancers & Ondernemers

Zo min mogelijk. Kosten maken om kosten te hebben is gewoon ridicuul.

Ik heb als particulier nooit 3 jaar met een smartphone gedaan. 🙂
Ik gebruik dat vrij intensief als werkinstrument en de batterij van mijn vorige zat er na 2.5j door. Ik hou me dan niet aan die termijn van 3 jaar. Ik moet deftig kunnen werken 🙂

Uitboeken op afschrijvingstabel na 3 jaar want dan is hij kapot, gestolen of in toilet gevallen (lees: verkoop cash zonder factuur)
Gsm, tablet, pc etc worden meestal toch op 5 jaar afgeschreven.
Als je een nieuwe koopt moet je die dan uitboeken of mag dat gewoon blijven verder lopen?
Stel dat je die gewoon aan kant legt als reserve. (of anders gelezen 'u partner neemt die over')

Mijn 12pro is nog maar drie jaar en twijfel toch ook, kosten maken om kosten te maken doe ik niet graag.
Maar batterij begint mij wel tegen te steken, had liever wel de 4jaar per toestel gehaald maar de twijfel begint toch op te komen.

Als je een nieuwe koopt moet je die dan uitboeken of mag dat gewoon blijven verder lopen?
Stel dat je die gewoon aan kant legt als reserve. (of anders gelezen 'u partner neemt die over')
Gsm op 5 jaar is echt wel conservatief. Denk dat drie jaar de standaard is maar voor laptop is die (afaik) 5 jaar.

Ik heb als particulier nooit 3 jaar met een smartphone gedaan. 🙂
Ik gebruik dat vrij intensief als werkinstrument en de batterij van mijn vorige zat er na 2.5j door. Ik hou me dan niet aan die termijn van 3 jaar. Ik moet deftig kunnen werken 🙂
Versleten is versleten natuurlijk. Nuttige kosten zijn geen probleem natuurlijk.

Na 2.5j is de laptop toch vervangen. Die werd gewoon traag...

Gsm gaat hier maar max 3j mee. Updates krijgen is moeilijk langer. Batterij begint lichtjes te verslijten

Dus stel dat je een nieuwe laptop wil na 2 jaar. Kan je dan een nieuwe laptop kopen zonder de oude officieel te verkopen?

Denk dat mijn gsm direct in kosten is genomen en niet afgeschreven wordt. Kan dat? Koste wel "maar" €300.

iPhone 4
iPhone 5
iPhone 6
Hiertussen ook wel nog 1 of 2 modellen maar geen idee welke...
Huawei P30, wat later aan werknemer gegeven voor 't werk, wat later kapot gegaan en 'm dan een nieuwe P40 pro gegeven en de P30 als omruil gebruikt voor wat korting op de S21 ultra.
Huawei P40 pro gerecupereerd na vertrek werknemer en als bijkomende omruilkorting bij Samsung gebruikt voor nieuwe Samsung A52 voor de nieuwe medewerker.
S21 Ultra, beviel me niet, precies een baksteen en doorverkocht met factuur.
S21 omruilformule met S22
A52 doorverkocht met factuur
S22 omruilformule met S23
S23

En nu mag het toch enkele jaartjes meegaan...

Vorige laptop, Lenovo X1 Carbon, 5-6 jaar meegegaan, economisch en technologisch afgeschreven, naar een derdewereldland meegenomen als cadeau aan de kleine van een vriendin van m'n vriendin gegeven die 't jaar erop naar 't middelbaar gaat. Volledig opnieuw geinstalleerd, snel en clean.
Nu een Surface pro 8 en nooit meer een normale laptop...

Workstation ook in 2022 volledig vervangen.

Gsm op 5 jaar is echt wel conservatief. Denk dat drie jaar de standaard is maar voor laptop is die (afaik) 5 jaar.
Zowel pc/laptop als gsm wordt normaalgezien op 3 jaar afgeschreven hoor.

Ik lees bij een concullega:

"Wat dacht je van een lening aan je eigen vennootschap? Met een brutorente van 5,7% kom je netto uit op 3,99%. Lening aan je eigen bedrijf: Een andere optie is om privé geld te lenen aan je eigen bedrijf en hierover een rente te ontvangen. Voor 2023 is deze rente vastgesteld op 5,7%. Na belastingen houd je hiervan 3,99% over"

Werkelijkheid:
Lening:
10.000 x 5,70 = 570 x 0.70 = 399,00
Niets doen:
570 meer winst x 0,68 = 387,60
Netto rendement : 11,40 ofwel 0,114%
Te verminderen met zijn ereloon voor het indienen van een aangifte roerende voorheffing.

Uitboeken op afschrijvingstabel na 3 jaar want dan is hij kapot, gestolen of in toilet gevallen (lees: verkoop cash zonder factuur)
Is ook niet zo zot eh. Meesten van mijn klanten verliezen effectief vaak hun gsm zonder dat het een ‘leugentje’ is.
Had ik de mijne niet verzekerd, zat ook al binnen het jaar zonder (stomweg van kastje op de grond gevallen, glas was dermate gebarsten dat hij volledig onbruikbaar was. Heb volledig kosteloos een nieuw toestel gekregen, dat is die 18€ verzekering per maand waard :p).

Is ook niet zo zot eh. Meesten van mijn klanten verliezen effectief vaak hun gsm zonder dat het een ‘leugentje’ is.
Had ik de mijne niet verzekerd, zat ook al binnen het jaar zonder (stomweg van kastje op de grond gevallen, glas was dermate gebarsten dat hij volledig onbruikbaar was. Heb volledig kosteloos een nieuw toestel gekregen, dat is die 18€ verzekering per maand waard :p).
Nee zeker niet, tegenwoordig gaan die batterijen of software ook maar max. 3 jaar mee.
Nu zijn er ook wel klanten die ieder jaar de allernieuwste volledig uitgeruste gsm kopen...

Nee zeker niet, tegenwoordig gaan die batterijen of software ook maar max. 3 jaar mee.
Nu zijn er ook wel klanten die ieder jaar de allernieuwste volledig uitgeruste gsm kopen...
Dat is een beetje het dubbele en komt in de buurt van bedrijfwagens ook: een gsm is iets wat je gewoon nodig hebt tegenwoordig, maar niemand zegt dat je elk jaar de nieuwste iPhone nodig hebt.

Ik doe geen verzekeringen of dergelijke. Als mijn GSM echt kapot is, koop ik een nieuwe. Dus na een jaar of 2-3 is de rest leuk meegenomen. Maar gaat hij dan kapot na 4 jaar, so be it.

Zijn er uberhaupt controleurs die daar ooit moeilijk over doen, als het een functie is waarbij het wat te verklaren is?

Terug
Bovenaan