Freelancers & Ondernemers

Ik ga hier ook eens posten. Ik ben op zoek naar een photoshop expert om gezichtsbeharing van een foto te verwijderen.

Voor een gezichtsbehandelingsinstituut moest ik een muur wrappen met een foto print, maar natuurlijk na deze foto 10x te vergroten zie je echt alle miniscule haartjes op dat gezicht. Daar de foto echt van dicht dicht bekeken zal worden willen ze dit niet. Ze willen wel specifiek die foto en hebben gevraagd om dat te photoshoppen...

Is dat uberhaupt haalbaar om een heel gezicht te ontharen in photoshop en het er nog natuurlijk te laten uitzien?

Iemand die dit kan mag mij een pm sturen, uiteraard tegen betaling, liefst op factuur.
Misschien ... hadden ze hem dan moeten ontharen:p

Weet iemand de regels voor onderstaande?

Mag je als handelsagent aan dezelfde opdrachtgever factureren met een vennootschap en een eenmanszaak? Dus dat je eigenlijk zelf kiest welke factuur je op welk BTW nr opmaakt.

Ik vind daar weinig over terug online en het is weekend dus kan de boekhouder niet bereiken.

Weet iemand de regels voor onderstaande?

Mag je als handelsagent aan dezelfde opdrachtgever factureren met een vennootschap en een eenmanszaak? Dus dat je eigenlijk zelf kiest welke factuur je op welk BTW nr opmaakt.

Ik vind daar weinig over terug online en het is weekend dus kan de boekhouder niet bereiken.

Wat zegt de overeenkomst? Zomaar afwijken van een bestaande overeenkomst zou ik alleszins niet doen.

In theorie kan het denk ik. Bijvoorbeeld: jij hebt een éénmanszaak die EPC-keuringen doet en tegelijkertijd ben je bedrijfsleider van een vennootschap die HVAC-installaties doet bijvoorbeeld.
Twee verschillende facturen: één voor de EPC attest, een tweede voor de HVAC werken.

Wat zegt de overeenkomst? Zomaar afwijken van een bestaande overeenkomst zou ik alleszins niet doen.

In theorie kan het denk ik. Bijvoorbeeld: jij hebt een éénmanszaak die EPC-keuringen doet en tegelijkertijd ben je bedrijfsleider van een vennootschap die HVAC-installaties doet bijvoorbeeld.
Twee verschillende facturen: één voor de EPC attest, een tweede voor de HVAC werken.
Het is puur als handelsagent die hetzelfde soort goederen verkoopt aan particulieren voor 1 en dezelfde firma.

In de handelsagentuurovereenkomst staat niets daarover vermeld én die is op persoonlijke naam, niet op de vennootschap.

Maar welke waarde kies je dan?
Wat betekenen die juist? Ik heb geen nachttarief, dus ik neem aan dat die met nacht niet tellen?
En belangrijker: hoe verdedig je die?

Voor Augustus vind ik volgende getallen (178,5kW geladen):
BlueCorner: €0.323 /kWh, dus 57,65€
VREG:
Woning - 1.200 kWh dag: €0.47, dus 83,89€
Woning - 1.600 kWh dag en 1.900 kWh nacht: €0.39, dus 69,61€
Woning - 3.500 kWh dag: €0.39, dus 69,61€
Woning - 3.600 kWh dag en 3.900 kWh nacht: €0.36, dus 64,26€
Woning - 3.600 kWh dag, 3.900 kWh nacht en 12.500 kWh exclusief nacht: €0.33, dus 58,90€
CREG: nog geen cijfers.

Als ik de tabel van CREG bekijk, dan nemen ze verbruik zonder EV op 3.500kWh, verbruik met EV is 8.000kWh.
Maar 8.000kWh kan ik niet mappen op de waarden bij VREG.

Een andere vriend die zelfstandige is, had ook een reimbursement contract bij een partij als BlueCorner. Was volgens zijn boekhouder het veiligst (en gemakkelijkst)
Hoe laad jij bij Bluecorner aan 0.323 € per kWh als op de website tarieven staan van 0.53 € tot 0.73 € per kWh ?

Het is puur als handelsagent die hetzelfde soort goederen verkoopt aan particulieren voor 1 en dezelfde firma.

In de handelsagentuurovereenkomst staat niets daarover vermeld én die is op persoonlijke naam, niet op de vennootschap.

Zijn er niet-fiscale redenen waarom je dat zou doen? ik durf niet te zeggen met 100% zekerheid maar het attractiebeginsel van een bedrijfsleider zou hier een rol kunnen spelen.

Zijn er niet-fiscale redenen waarom je dat zou doen? ik durf niet te zeggen met 100% zekerheid maar het attractiebeginsel van een bedrijfsleider zou hier een rol kunnen spelen.
Het was gewoon een gedacht, stel dat je door omstandigheden geen geld uit je vennootschap kan of wil halen maar je wilt wel prive geld ontvangen.

Ik vind daar eigenlijk weinig over terug. Op zich kan je uiteraard wel verschillende vennootschappen oprichten, maar ook daar de vraag, mag je dan met 2 vennootschappen voor hetzelfde soort werk aan dezelfde klant factureren? Als dat mag vermoed ik dat je ook gewoon als eenmanszaak dat mag doen.

Het was gewoon een gedacht, stel dat je door omstandigheden geen geld uit je vennootschap kan of wil halen maar je wilt wel prive geld ontvangen.

Ik vind daar eigenlijk weinig over terug. Op zich kan je uiteraard wel verschillende vennootschappen oprichten, maar ook daar de vraag, mag je dan met 2 vennootschappen voor hetzelfde soort werk aan dezelfde klant factureren? Als dat mag vermoed ik dat je ook gewoon als eenmanszaak dat mag doen.

Daarom dat de "reden" belangrijk wordt.

Doe je het puur omwille van fiscale redenen? = "Simulatie" kan de fiscus zeggen. Hoort in de vennootschap te steken dus in hun ogen heb je een extra bezoldiging gehad van de vennootschap.
Doe je het om geld uit de vennootschap te houden omdat de vennootschap in slechte papieren zit en faillissement nadert? "Bedrieglijk onvermogen" gaat de curator zeggen.

Maakt het uit bij welke sociaal verzekeringsfonds je je aansluit als zelfstandige (freelancer)? Want ik heb 2 brieven ontvangen, ene van NSZ (Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen) en ene van VNS VZW ( Vlaams en Neutraal Syndicaat) met facturen van respectievelijk 190 euro en 175 euro. Maar heb geen idee welke beter zou zijn. Of maakt het niet zoveel uit?

Maakt het uit bij welke sociaal verzekeringsfonds je je aansluit als zelfstandige (freelancer)? Want ik heb 2 brieven ontvangen, ene van NSZ (Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen) en ene van VNS VZW ( Vlaams en Neutraal Syndicaat) met facturen van respectievelijk 190 euro en 175 euro. Maar heb geen idee welke beter zou zijn. Of maakt het niet zoveel uit?
IIRC zijn dat geen sociale verzekeringsfondsen die je daar oplijst he.
Dat zijn eerder verenigingen waarbij je je kan aansluiten om raad/info te vragen, Unizo is hier de bekendste van.
Er zit een overschrijvingsformulier bij, maar je bent niet verplicht dat te betalen, enkel als je je bij een van die organisaties wil aansluiten.

Een sociaal verzekeringsfonds ben je wel verplicht je bij aan te sluiten.
Hier is een officieële lijst.

Ik zit bij Xerius en ben er voor zo ver ik er ervaring mee heb tevreden van.

Alles wat ge via de post krijgt = negeren

Aleja, behalve uw facturen hé :)

Terug
Bovenaan