Freelancers & Ondernemers

De voorwaarden zijn op dat vlak wel wat onduidelijk.

Ik versta daaruit dat je én een werknemersstatuut moet hebben, en in de referentieperiode 4/5e moet gewerkt hebben. Gezien je als zelfstandige begint, kom je hiervoor dus niet meer in aanmerking vermoed ik. Voor wat betreft uw statuut: In principe ben je zelfstandige in hoofdberoep van zodra uw zelfstandige activiteiten starten, deze uw belangrijkste beroepsactiviteit is en je geen werknemers-contract meer hebt. Vermoedelijk dus aansluitend op uw opzegperiode, gezien uw onderneming in oprichting is. Eventueel wel nog te weerleggen als je pas binnen een maand aan uw eerste contract begint.

Allright dat is al wat duidelijker ja. Dan voldoe ik waarschijnlijk inderdaad niet aan de voorwaarden. Bedankt voor de interpretatie ;)

Ik ben toch curieus waar dat jullie allemaal lezen dat jullie de VREG-tarief mag gebruiken om de laadkosten terug te betalen van de elektrische wagen naar jullie privé?

Juist wat gebladerd in fiscale documentatie en ik heb de indruk dat dat toch wat verzonnen is :p of ik mis ergens een circulaire?
Overal staat er toch "werkelijke electriciteitsprijs".

De terugbetaling door de werkgever moet gebeuren op basis van de werkelijke elektriciteitskosten van de werknemer.
Parlementaire vraag nr. 472 van de heer Joris Vandenbroucke d.d. 01.06.2021

29. De aanvrager zal instaan voor de elektriciteitskosten specifiek voor de bedrijfswagen van zijn medewerkers, op basis van de werkelijke elektriciteitsprijs per kilowattuur. De werkelijke elektriciteitsprijs wordt periodiek gecommuniceerd door de werknemer op basis van zijn of haar lopende elektriciteitscontract. Het laadstation registreert het verbruik voor de wagen en zendt dit online door naar de laadpaalprovider. De laadpaalprovider betaalt maandelijks het verbruik terug aan de medewerker op basis van werkelijke prijs per kilowattuur zoals periodiek opgegeven door de werknemer. De aanvrager krijgt een maandfactuur van de laadpaalprovider met alle terugbetaalde bedragen. Bij een variabele elektriciteitsprijs wordt in functie van de afrekeningen een (gewogen) gemiddelde elektriciteitsprijs bepaald en excedenten of tekorten ten aanzien van eerdere terugbetalingen worden bij de volgende afbetaling verrekend.
Voorafgaande beslissing nr. 2023.0080 d.d. 28.03.2023

Ik ben toch curieus waar dat jullie allemaal lezen dat jullie de VREG-tarief mag gebruiken om de laadkosten terug te betalen van de elektrische wagen naar jullie privé?

Juist wat gebladerd in fiscale documentatie en ik heb de indruk dat dat toch wat verzonnen is :p of ik mis ergens een circulaire?
Een werkgever gaat nooit werken met de werkelijke electriciteitsprijs, dat is gewoon niet haalbaar. En als het voor werkgevers kan om hun werknemers met VREG tarieven uit te betalen, waarom zou het dan niet kunnen voor een zelfstandige om zichzelf uit te betalen?

De terugbetaling door de werkgever moet gebeuren op basis van de werkelijke elektriciteitskosten van de werknemer.
Parlementaire vraag nr. 472 van de heer Joris Vandenbroucke d.d. 01.06.2021

29. De aanvrager zal instaan voor de elektriciteitskosten specifiek voor de bedrijfswagen van zijn medewerkers, op basis van de werkelijke elektriciteitsprijs per kilowattuur. De werkelijke elektriciteitsprijs wordt periodiek gecommuniceerd door de werknemer op basis van zijn of haar lopende elektriciteitscontract. Het laadstation registreert het verbruik voor de wagen en zendt dit online door naar de laadpaalprovider. De laadpaalprovider betaalt maandelijks het verbruik terug aan de medewerker op basis van werkelijke prijs per kilowattuur zoals periodiek opgegeven door de werknemer. De aanvrager krijgt een maandfactuur van de laadpaalprovider met alle terugbetaalde bedragen. Bij een variabele elektriciteitsprijs wordt in functie van de afrekeningen een (gewogen) gemiddelde elektriciteitsprijs bepaald en excedenten of tekorten ten aanzien van eerdere terugbetalingen worden bij de volgende afbetaling verrekend.
Voorafgaande beslissing nr. 2023.0080 d.d. 28.03.2023

En wat is de "werkelijke prijs" dan? Want volgens mijn afrekening is dat 4€/kWh ofzo (amper verbruik wegens zonnepanelen)...

Hoeveel mag iemand werken in een week?

Mijn schoonbroer komt soms helpen op interim basis.
Deze is werknemer en heeft een 24u contract bij zijn baas.

Ik zou hem volgende week misschien 20 uur nodig hebben, kan dat nog of wordt dat lastig omdat hij dan zogezegd overuren heeft of een extra verlofdag moet hebben omdat hij meer dan 40 uren werkt?

Ik spreek hier over IT maar er zijn genoeg Roemenen, Hongaren of Oekrainers die een dertien-in-een-dozijn profiel hebben die ook goed werk leveren, en dat aan een dagprijs van 400 (wat daar een heel hoge verloning is)
Hangt af van het type werk.

As usual, voor code-monkey die gewoon gaatjes moeten vullen en een uitgedacht pad volgens, cava.

Voor architectuur en diepgaande details ken ik de CTO van een bedrijf die zelf zo hard ermee heeft afgezien met die buitenlandse "programmeurs" dat hij mandateerd dat je uit een west-europees land komt en woont in de buurt van het werk om reasonable af te kunnen komen.

Kwaliteit in IT is moelijk te meten, maar de puinhoop is soms wel makkelijk te zien vanop afstand achteraf.

Laatst bewerkt:
Hoeveel mag iemand werken in een week?

Mijn schoonbroer komt soms helpen op interim basis.
Deze is werknemer en heeft een 24u contract bij zijn baas.

Ik zou hem volgende week misschien 20 uur nodig hebben, kan dat nog of wordt dat lastig omdat hij dan zogezegd overuren heeft of een extra verlofdag moet hebben omdat hij meer dan 40 uren werkt?
Overuren spelen hier niet hé.
Anders zou iemand die buiten zijn gewoon voltijds werk in het weekend wat wil bijwerken (horeca of zo) ook als overuren betaald moeten worden...

En als het via een interimkantoor, is het ook uw probleem niet, zij zijn dan de werkgever.

Wat wel belangrijk is (voor de werknemer), van aan het interimkantoor mee te geven dat er andere inkomsten zijn, zodat ze meer voorheffing kunnen inhouden, anders gaat zijn belastings aanslagbiljet wel eens erg kunnen tegenvallen!

Hoe gaan jullie om met een 2e project dat een klant jouw boot in duwt?
Heb getekend voor een dagtarief met het idee om 1 project te doen, er is nu al een 2e bijgekomen waar ze de boot financieel wat afhielden à la 'eerst zien wat dat geeft, kunnen op het einde van het jaar altijd een bonus geven'.

Daar bovenop hebben ze mij nu gevraagd of ik niet 1 project wil inruilen voor eentje waar ik +-2 keer per week op 130km afstand moet gaan werken, omdat ze daar niemand voor vinden. Ik wil dat allemaal wel doen, maar dan wil ik mijn dagtarief precies toch stevig herzien.
Als ik al die verloren tijd voor 2 dagen in de week (520km transport) + rekening houd met bijkomende werkdruk en ik herbereken dit in een dagtarief, kom ik op een uit dat hoger is dan mijn directie. Niet echt realistisch zeker? :unsure: Langs de andere kant voorzien zij in budgettering per project een voltijdse met mijn profiel... Het is dus niet dat ze mij, puur budgettair gezien, geen 150% kunnen betalen.

Zeker doorrekenen. Ik geef mijn klant nog tot het einde van het jaar, wat al 4 maand langer is dan afgesproken (afspraak was 1 jaar na start). Ik doe nu ook extra taken en meer projecten dan gepland.

Geen steviger verhoging, zoek ik echt iets anders. Het is een vrij goede sfeer maar ik ben geen freelancer geworden om politieke spellekes te spelen.

...maar ik ben geen freelancer geworden om politieke spellekes te spelen.

Even een ander verhaaltje, semi off-topic maar ik moest er aan denken.

Op mijn huidige opdracht is mijn manager ontslaan 4 weken geleden. Dieje mens heeft daar 8 jaar gewerkt. Op staande voet buiten. Hij kreeg nog net tijd om zijn biezen te pakken en laptop moest gelocked worden ook. De redenen waarom zijn mij niet verteld en ze lossen niets aan niemand.

Plotseling beseft is iets: ik heb met dieje mens te doen, die heeft als werknemer 8 jaar gewerkt voor een bedrijf en die hebben beslist: nope, jij niet meer. Maar... ik voelde mij gevalideerd in mijn keuze om niet gebonden te zijn met een bedrijf (behalve het mijne, uiteraard). Want trouwheid van een bedrijf aan u, het is een 1 richtingsverkeer.

Ik ga niet zeggen dat ik het licht gezien heb met de stap die ik gemaakt heb, verrevan. Maar...

Ik besef dat mijn skillset er eentje is die je niet vaakt vindt, en dat mijn kennis en bagage wel wat waard is. En om dat als werknemer te verkopen aan een werkgever is een optie, maar het is zeker niet de beste voor mij.

Ik heb iets van: guys, ik ben freelancer, ik ben niet gebonden aan het bedrijf of de politiek. Mijn factuur is mijn waarheid. Als je terloops leuke mensen kan leren kennen: super. Maar... ik ga mijn ziel niet binden aan een bedrijf. En als jullie mijn gezelschap willen, moet je betalen. En niet 1 of ander overbetaalde tussenlaag.

Het voelt eerlijker aan.

En iemand met tranen in de ogen zien vertrekken, het voelde aan als "mij ga je dat toch niet onmiddelijk meer aandoen". Einde contract? Top, even goeie vrienden. Hier gaan onze wegen uit elkaar... Maar die 'trouwheid' is het hem echt niet waard als werknemer.

Op staande voet ontslaan heeft meestal wel een zeer deftige reden. En uiteraard werk je niet voor vrienden… maar voor het geld.

Op staande voet ontslaan heeft meestal wel een zeer deftige reden. En uiteraard werk je niet voor vrienden… maar voor het geld.
Ok, maar als de boodschap van hogeraf is: "we willen zeker benadrukken dat het niet gaat over een vertrouwensbreuk, het is gewoon dat wij vinden dat dit de beste manier is om hem te laten gaan." is dat op zijn minst wel wat... contradictorisch.

Ach, who knows. Not my circus, not my monkeys.

Kan ook een gewoon ontslag zijn waar de werknemer "vrijgesteld van prestaties" wordt, dus loon loopt tijdens wettelijke opzegperiode door, of zijn opzegvergoeding werd in een keer uitbetaald.
Er zijn meerdere werkgevers die die korte financiële pijn prefereren over een werknemer in opzegperiode die meer kost dan opbrengt, als ze al geen schade toebrengen...

Mijn werk deed dat dus zo, voor iedereen dezelfde prijs. Hoe kan je dat anders bolwerken, maar misschien is dat een ruling?

Als ik wat rondgoogle, dan zie ik dat in de praktijk de CREG-tarieven worden gebruikt, niet de VREG-tarieven.

De deze vermoed ik van de boordtabel:
KLEINHANDELSMARKT (ELEKTRICITEIT) a - diverse profielen op residentieel niveau
Gezien dat er een profiel is voor "digitaal teller met EV" of "analoge teller met EV"

Maar wederom, er is niets "vastgelegd". Ik heb geen ruling gevonden waar men duidelijk zegt: "Dat mag."

Dus één met een supervoordelig vast tarief van jaren X en die dan het drievoudige geven van zijn "normale prijs", dat kan discussie opleveren.

Laatst bewerkt:
Mijn problemen met het werkelijke elektriciteitstarief zijn dat:
- dit nu variabel is en ik bij Engie pas op het einde van de maand een tarief zie. Dus extra werk voor mij, maar OK dat is doenbaar.
- dit enkel de kWh prijs is, zonder belastingen, transport, etc. De afrekening krijg ik pas op het einde van mijn aansluitjaar. Ik heb dus geen idee wat de totale prijs is!

Ik heb nog altijd geen idee hoe ik nu mijn verbruik van augustus moet betalen. KWh weet ik wel, maar niet de prijs.

Mijn problemen met het werkelijke elektriciteitstarief zijn dat:
- dit nu variabel is en ik bij Engie pas op het einde van de maand een tarief zie. Dus extra werk voor mij, maar OK dat is doenbaar.
- dit enkel de kWh prijs is, zonder belastingen, transport, etc. De afrekening krijg ik pas op het einde van mijn aansluitjaar. Ik heb dus geen idee wat de totale prijs is!

Ik heb nog altijd geen idee hoe ik nu mijn verbruik van augustus moet betalen. KWh weet ik wel, maar niet de prijs.
Ik neem mijn totale jaar factuur. Deel die door totale verbruikte kwh. En vermenigvuldigen dus dan weer met aantal geladen kwh. Doe dit al 3 jaar zo.

Terug
Bovenaan