Freelancers & Ondernemers

Je begint je betoog met "je kan toch net zo goed liegen?" om dan een alinea verder slachtoffer te spelen door te stellen dat oftewel de verzekeraar iedereen verdenkt van fraudeur te zijn oftewel dat elke verzekeraar een klootzak is? Met jouw bericht is het zeer simpel om voor dat eerste te kiezen...

"Stel je voor dat.." zo win je elk argument. Zo kan ik net zo goed zeggen "Stel dat elke verzekeraar je gewoon 10x je schade uitbetaalt, dat zijn toch geweldige instanties, hoe kan je ze dan klootzak noemen? Alé, totdat ze na een jaar failliet gaan hé".

Dus ja, ik vind dat normaal dat wordt uitgesloten dat je effectief je claim moet bewijzen en als je dat niet kan doen (verdwijning), je dossier standaard en reeds op voorhand wordt afgesloten. Moest nu 1 van de verzekeraars of 2 telkens dit scenario uitsluiten, prima. Noem ze maar een klootzak omdat ze de rest van de markt niet volgen. Feit dat elke verzekeraar in België dezelfde redenering heeft betekent dat dit er wel voor een reden is en het niet uitsluiten van verdwijning ervoor zal zorgen dat je volgend jaar 10% bijpremie mag gaan betalen door de aanzienlijke stijging in uitbetalingen vanuit de verzekeraar. En jij zal dan allicht ook mee vooraan in de rij staan om te roepen "ziede wel, klootzakken zijnt!"...
Die 'je kan net zo goed liegen' is toch niet wat ik zeg? Ik snap enkel de logica niet dat je bij een slag in het gezicht en bijhorend PV wél verzekerd bent bij diefstal, maar als je in de metro bestolen wordt terwijl ze in uw zakken zitten, je ook een PV laat opmaken en naar de politie gaat dat dat niet meer onder de diefstalvoorwaarden valt. Jij vindt het normaal dat je wordt uitgesloten als je uw claim niet kan bewijzen, ik vind het daarentegen niet normaal dat een diefstalverzekering het grootste risico niet dekt omdat een verzekeraar er standaard van uit gaat dat de klant gaat frauderen.

Ik begrijp ook dat dat de deur wellicht open zet naar meer schadeclaims of diefstalclaims, ook bij mensen die per ongeluk hun GSM vergeten zijn op de trein, maar dat is de bluts met de buil nemen zeker? Ik heb een fietsverzekering tegen diefstal waarbij ik de aankoop van een ART II-slot moest bewijzen. Als deze gestolen wordt heb ik aan een PV ook voldoende om een schadeclaim in te dienen en mijn kost te verhalen, zonder dat ik moet bewijzen dat deze fiets effectief op slot stond mét dat slot en dat ik hem had vastgemaakt. Gezien diefstal op een openbare plaats het meest voorkomt, zou je het normaal vinden dat dit niet gedekt wordt? Of dat de bewijslast bij mij ligt om aan te tonen dat het slot effectief werd gebruikt?

Soit, misschien niet meteen voer voor dit topic vermoed ik.

Ondernemer zijn is echt wel iets totaal anders dan freelancer zijn. Ik heb na 10 jaar recurrente inkomsten opgebouwd. 1 januari staat er 70k op mijn rekening waar ik ‘niets’ voor moet doen. Bekijk het als een mini Netflix. Het doel is om te stijgen naar 100k per jaar en daar zijn we dagelijks mee bezig. Gedurende die 12 maanden komt er uiteraard ook geld binnen maar de focus ligt vooral op de recurrente.

Als freelancer werk je van 9 tot 5 voor dezelfde baas. En dat gedurende een paar jaar. Verschilt niet veel van een bediende die voor een baas werkt. Alleen kan je na een jaar vertrekken en naar een ander project gaan.

Freelancers zijn uitermate technisch en moeten het daar van hebben. Als ondernemer moet je niet echt technisch zijn, maar wel weten hoe je uw pizza’s kunt verkopen aan iedereen en wat jij gaat doen dat een ander niet doet.

En neen, ik verkoop geen pizza. Maar je weet wat ik wil zeggen. Iedere bakker, restaurant houder, fitness uitbater, … hebben dezelfde uitdaging. Je kan een zeer goede loodgieter zijn, maar het duurt wel een tijdje alvorens ze jou gaan bellen als ze een loodgieter nodig hebben. En dan nog, dan liggen er meestal 5 offertes op tafel. Dan moet je nog het verschil kunnen maken.
Wat is dan uw 'pizza-business' waarmee je slapend rijk wordt? Uit al uw berichten die ik hier lees komt bij vooral naar voor dat je er toch niet al te veel van gesnopen hebt. Of je hebt een goeie boekhouder, of ik ga uw posts met meerdere kilo's zout beginnen nemen.

Wat is dan uw 'pizza-business' waarmee je slapend rijk wordt? Uit al uw berichten die ik hier lees komt bij vooral naar voor dat je er toch niet al te veel van gesnopen hebt. Of je hebt een goeie boekhouder, of ik ga uw posts met meerdere kilo's zout beginnen nemen.
Als ik het me goed herinner deed hij web-development waar hij dan hosting-subscriptions etc had lopen die hem aan die 70k/jaar "passief" bracht.

:rofl:Ik zit nu in een team dat normaal SAFe volgt. De PO doet alles behalve het team helpen hun sprintplanning te volgen en een degelijk product op te leveren.
PO is niet de scrum master hé.
De PO gaat toch de inhoud van de stories aansturen.

Ik overweeg soms ook om freelancer te worden gezien ik wel wat PM ervaring heb en ook analyseskills heb en ik ken agile wel vrij goed (niet dat dat zo ingewikkeld is).
Maar anderzijds denk ik soms dat mijn skills te beperkt zijn maar gezien ik al 15 jaar in IT bedrijven werk gaande van software testing tot analyse tot "geimproviseerde agile project manager" is dat misschien wel genoeg ervaring. Helaas niet veel PM ervaring in echt grote bedrijven.

Ik overweeg soms ook om freelancer te worden gezien ik wel wat PM ervaring heb en ook analyseskills heb en ik ken agile wel vrij goed (niet dat dat zo ingewikkeld is).
Maar anderzijds denk ik soms dat mijn skills te beperkt zijn maar gezien ik al 15 jaar in IT bedrijven werk gaande van software testing tot analyse tot "geimproviseerde agile project manager" is dat misschien wel genoeg ervaring. Helaas niet veel PM ervaring in echt grote bedrijven.
Je kan altijd eens op van die freelance projecten soliciteren of bij 1 van die bureau's polsen wat voor projecten ze iemand als jou zouden kunnen geven.

Wie weet is het positiever dan je zou denken?

Neen inderdaad, ik bedoelde eerder in de zin van het verwijderen van blockers/impediments/obstakels die het team ondervinden en de focus helpen bewaren.
Het is allemaal belangrijk en alles moest gisteren opgeleverd geweest zijn.

Een échte ondernemer blijft jarenlang opereren als eenmanszaak om zo de staatkas gretig te spijzen!

Die 'je kan net zo goed liegen' is toch niet wat ik zeg? Ik snap enkel de logica niet dat je bij een slag in het gezicht en bijhorend PV wél verzekerd bent bij diefstal, maar als je in de metro bestolen wordt terwijl ze in uw zakken zitten, je ook een PV laat opmaken en naar de politie gaat dat dat niet meer onder de diefstalvoorwaarden valt. Jij vindt het normaal dat je wordt uitgesloten als je uw claim niet kan bewijzen, ik vind het daarentegen niet normaal dat een diefstalverzekering het grootste risico niet dekt omdat een verzekeraar er standaard van uit gaat dat de klant gaat frauderen.

Ik begrijp ook dat dat de deur wellicht open zet naar meer schadeclaims of diefstalclaims, ook bij mensen die per ongeluk hun GSM vergeten zijn op de trein, maar dat is de bluts met de buil nemen zeker? Ik heb een fietsverzekering tegen diefstal waarbij ik de aankoop van een ART II-slot moest bewijzen. Als deze gestolen wordt heb ik aan een PV ook voldoende om een schadeclaim in te dienen en mijn kost te verhalen, zonder dat ik moet bewijzen dat deze fiets effectief op slot stond mét dat slot en dat ik hem had vastgemaakt. Gezien diefstal op een openbare plaats het meest voorkomt, zou je het normaal vinden dat dit niet gedekt wordt? Of dat de bewijslast bij mij ligt om aan te tonen dat het slot effectief werd gebruikt?

Soit, misschien niet meteen voer voor dit topic vermoed ik.
Zie hierboven wat ik zei over als goede huisvader ageren. Een diefstal met braak of met fysiek geweld/bedreiging is iets anders dan slachtoffer zijn van een zakkenroller. Ik kan met heel wat zekerheid zeggen dat ik persoonlijk nooit slachtoffer zal worden van een zakkenroller, tenzij door een stomme fout van mezelf (dat ik gehaast ben en toch mijn portefeuille in mijn achterzak zou steken of snel in mijn jaszak steek). Dat je als klant van een (brand)verzekering je claim dient te bewijzen vind ik niet meer dan normaal, allicht beroepsmisvorming (alhoewel ik toch een beetje verschiet dat je dit niet normaal vindt).

Bij de diefstal van een fiets zal het effectief genoeg zijn dat je bewijst/voorlegt:

- Aankoopfactuur fiets (ter staving eigendom + prijs verzekerd voorwerp)
- Aankoopfactuur fietsslot (bewijs dat deze de nodige sterkte heeft ART2/ART3)
- Aantonen dat je nog in bezit bent van beide sleutels (zodat je bewijst dat je deze niet bent kwijtgespeeld/op fiets hebt laten steken)
- PV Verhoor waarop je verklaring naar politie toe staat (dat je dus formeel bevestigt dat deze slotvast aan een vast voorwerp gehecht was + bevestiging tijdstip/locatie/omstandigheden/...)

Kan je liegen en de twee sleutels van het fietsslot van je partner/kameraad gebruiken als je toch zo dom was van je eigen sleutels op het slot te laten? Tuurlijk. Kan je verklaren dat je fiets aan de kerktoren van Linter werd vastgehecht terwijl deze eigenlijk in centrum Brussel werd vastgehecht en je verzekeraar diefstal in het openbaar in stad Brussel niet verzekerd? Tuurlijk. Liegen/frauderen/verzekeringsfraude kan je altijd doen/plegen. De gevolgen als je gepakt wordt zijn echter niet mals. De politie moest toch maar eens moeite doen om camerabeelden op te vragen waaruit blijkt dat je fiets gewoon van de muur genomen kon worden terwijl je 2 minuten een koffiekoek haalde bij de bakker, dan heb je het vlaggen vanwege je foutieve verklaring aan de politie alsook vanwege verzekeringsfraude. Veel geluk om nog een verzekering te vinden nadat je geseind staat.

Om toch ietwat op topic te blijven, wat zijn de meningen aangaande webhosting/domeinnaam? Heb nu het eerste jaar via Easyhost erop zitten en krijg nu een factuur van 110 EUR (incl. BTW), heb een website zelf niet nodig en gebruik dit enkel voor domeinnaam + email (na 1j heb ik een mailbox van ocharme 150MB). Dan vind ik 110 EUR precies wat veel?

Ondernemer zijn is echt wel iets totaal anders dan freelancer zijn. Ik heb na 10 jaar recurrente inkomsten opgebouwd. 1 januari staat er 70k op mijn rekening waar ik ‘niets’ voor moet doen. Bekijk het als een mini Netflix. Het doel is om te stijgen naar 100k per jaar en daar zijn we dagelijks mee bezig. Gedurende die 12 maanden komt er uiteraard ook geld binnen maar de focus ligt vooral op de recurrente.

Als freelancer werk je van 9 tot 5 voor dezelfde baas. En dat gedurende een paar jaar. Verschilt niet veel van een bediende die voor een baas werkt. Alleen kan je na een jaar vertrekken en naar een ander project gaan.

Freelancers zijn uitermate technisch en moeten het daar van hebben. Als ondernemer moet je niet echt technisch zijn, maar wel weten hoe je uw pizza’s kunt verkopen aan iedereen en wat jij gaat doen dat een ander niet doet.

En neen, ik verkoop geen pizza. Maar je weet wat ik wil zeggen. Iedere bakker, restaurant houder, fitness uitbater, … hebben dezelfde uitdaging. Je kan een zeer goede loodgieter zijn, maar het duurt wel een tijdje alvorens ze jou gaan bellen als ze een loodgieter nodig hebben. En dan nog, dan liggen er meestal 5 offertes op tafel. Dan moet je nog het verschil kunnen maken.
Helemaal akkoord.

Ik heb net dit jaar mijn werknemerschap opgezegd en als Freelancer begonnen.

En ik ben ook aan het nadenken over hoe ik naast deze Freelance job nog een soort "pizza-business" kan starten. Want hoe cool is het inderdaad als je een recurring business model hebt dat je naast je Freelance kan doen of stilletjes aan overgaan naar zo een verdienmodel.

Het voordeel aan Freelance is dat je uw vel veel duurder verkoopt. Het nadeel is dat het niet schaalt want je kan uw tijd maar 1 keer verkopen.

So... I agree, completely.

Laatst bewerkt:
Eerste keer dat ik hier post:

Ik overweeg om freelancer (ook al is dat geen echt ondernemerschap volgens sommigen ;)) te worden in IT: project management, agile product owner. In mijn huidige rol doe ik diverse zaken. Heb voldoende ervaring opgebouwd in de loop der jaren en speel al lang met het idee, dus tijd om dit eens deftig te bekijken. Niet per se om financiële redenen: ik heb een brede interesse, dus denk ik meer afwisseling in opdrachten te kunnen hebben, eventueel meer verlof op termijn, ...

Financiële stuk qua uitgaven heb ik intussen vrij op punt, alsook loon dat ik me moet uitkeren om privé niet in de problemen te komen.

Belangrijkste echter nog:
- hoe opdrachten vinden? Wat doen de meesten hier: vroegere collega's aanspreken? Linkedin aangeven dat je diensten aanbied? Specifieke websites? Of gewoon solliciteren voor vaste posities maar meteen aangeven dat je als freelancer werkt?
- wat zijn gangbare dagtarieven? Vooral om initieel rekening mee te houden in mn financieel plan (>15j IT ervaring, >8 jaar product owner, aansturende functies gedaan, grotere projecten gedaan, ... ik beschouw mezelf wel als senior niveau op die domeinen)
Zit beetje in dezelfde situatie, ben ook steeds meer aan het denken om die stap te zetten. Heb wel minder ervaring maar wel gelijkaardig profiel van functies (uiteraard lager niveau). Ben nu al met paar recruiters aan het sturen maar nog niet echt iets concreet. Ik stuur je anders wel nog enkele zaken in PM.

Om toch ietwat op topic te blijven, wat zijn de meningen aangaande webhosting/domeinnaam? Heb nu het eerste jaar via Easyhost erop zitten en krijg nu een factuur van 110 EUR (incl. BTW), heb een website zelf niet nodig en gebruik dit enkel voor domeinnaam + email (na 1j heb ik een mailbox van ocharme 150MB). Dan vind ik 110 EUR precies wat veel?
Ik gebruik one.com, is echt maar iets van €20/jaar ofzo meen ik?

Bluehost was vroeger ook goedkoop en good enough voor eenvoudige zaken. Valt beetje te zien wat je wil van die website.

Als freelancer vind ik het een waste of time effort and money.

Hoe kan je eigenlijk product owner zijn voor een klant zonder dat je zelf het product door en door kent?
Een product owner is vaak toch de bezieler van het product, of iemand met zeer doorgedreven kennis over het onderwerp. Hoe doe je dat dan als freelancers als je de ene keer bij een bank werkt, de andere keer bij de nmbs, of bij elia of proximus of dan weer bij een startup met 20 man?

Analyse begrijp ik, dan haal je de "mosterd" bij de business of de product owner. Maar freelance product owner, hoe doe je dat?

Zullen meestal ook geen heel korte opdrachten zijn net om die reden. Ik werk me echter wel heel snel ergens in en ben heel goed in een visie ontwikkelen. In de meeste bedrijven blijft het echter een iet of wat afgezwakte vorm van product ownership: meestal zijn er wel business leads die een bepaalde visie hebben en moet je als product owner veel stakeholder management doen om te gaan bepalen waar er op zal gewerkt moeten worden en vervolgens alles functioneel analyseren, bespreken met het dev team, eventueel afstemmen met andere teams, opmaken planning etcetera.
Kan dus best ook wel als freelancer. Ook coaching van junior interne profielen bv kan een piste zijn.

Neen inderdaad, ik bedoelde eerder in de zin van het verwijderen van blockers/impediments/obstakels die het team ondervinden en de focus helpen bewaren.
Het is allemaal belangrijk en alles moest gisteren opgeleverd geweest zijn.
Er zijn ook veel "slechte" Po's. Voor mij moet de PO het team inderdaad uit de wind zetten: ook het enige aanspreekpunt zijn om nieuwe zaken gedaan te krijgen van het ontwikkelteam, zodat de focus kan behouden blijven op de sprint en de planning.

Echter ook al heel veel "slechte" scrum masters tegengekomen, die zich in principe dan op de sprint zelf moeten richten en moeten escaleren naar de PO als er problemen opduiken. In praktijk volg ik toch meestal ook gewoon de standups mee om ook meteen business inzichten en feedback te geven naar het team.

Ik gebruik one.com, is echt maar iets van €20/jaar ofzo meen ik?
One.com precies idd 24 EUR/jaar voor mailhosting (na 3 maanden gratis), merci!
Bluehost was vroeger ook goedkoop en good enough voor eenvoudige zaken. Valt beetje te zien wat je wil van die website.

Als freelancer vind ik het een waste of time effort and money.
Vind het toch iets aangenamer om te kunnen mailen vanuit #voornaam#@#naam onderneming#.be dan uit #naam onderneming#@gmail.com bvb... Zeker als je de jaarkost hiervan op 20 minuten werken hebt verdiend bij wijze van spreken.

Kan je zelf de activiteiten in het KBO aanpassen, of moet dit altijd via een Liantis/Securex die 101 euro vragen?
Via My Enterprise kan je enkel kleine fouten of aanpassingen doen precies; niet iets toevoegen

Laatst bewerkt:

Vind het toch iets aangenamer om te kunnen mailen vanuit #voornaam#@#naam onderneming#.be dan uit #naam onderneming#@gmail.com bvb... Zeker als je de jaarkost hiervan op 20 minuten werken hebt verdiend bij wijze van spreken.
ja, ik ga dat misschien ooit eens doen als het een issue wordt voor mij, maar momenteel is het zo dat mijn persoonlijke mailbox nog nooit een issue geweest is in any shape or form. Het heeft zeker nooit het verschil gemaakt.

Voor privé heb ik al bijna 20 jaar een domein+hosting bij WebReus: 15-30-60€ per jaar.
Zeker niet de beste, maar draait meestal wel goed, wel bij de goedkoopste.
Het zijn zo van die technische Linux mannen die verwachten dat je zelf wel wat weet.
Email server werkt op zich goed, maar zoeken is bvb niet van het snelste.
Als ik dat dan meldde, heeft men mij naar een nieuwere, snellere server gezet. Waarom wordt dat niet automatisch gedaan?
Lage prijs heeft dus wel een reden.

Voor het werk zit ik nu bij Siteground.
Die kwamen enkele jaren geleden na een onderzoek door mezelf toch als zeer goede, maar ook met schappelijke prijzen naar voren.
Ik heb er nog geen enkel probleem gehad. Wanneer ik vragen had aan de helpdesk, werden die ook vrij snel en goed beantwoord.
Email voor het werk is wel via Office 365, niet de moeite om dat zelf op te zetten, veel gemakkelijker en beter via Microsoft (of andere professionele partij)
Dus enkel website en enkele web applicaties draaien op Siteground.
Zoals eerder gezegd is mijn website een statische Hugo website, geen ononderhoudbare Wordpress of Joomla toestanden.

Maar daar moet je toch geen mailhosting nemen?
Je kan toch met eigen domeinnaam MX records instellen om gmail adres te gebruiken?
Zo doe ik het toch met mijn @bedrijfsnaam.com emails naar Office365 Outlook.
Voor zoiets is zo'n goedkope als Webreus wel handig.

Terug
Bovenaan