Freelancers & Ondernemers

Er is een verschil. Ik ken nu enkele "echte ondernemers" (mensen die personeel hebben aangeworven of freelancers die voor hen werken).
Maar hun doel is op termijn dat hun business eigenlijk op zijn eigen kan draaien zonder dat ze zelf nog met het operationele gebeuren nog bezig zijn.

Ik ken er een paar die al in die buurt zijn. Die pakken 3 maand verlof omdat het op zijn eigen kan draaien. Natuurlijk zij zaten wel een paar keer randje faillissement op bepaalde momenten. Zoiets is niet zonder risico. Zeker als je personeel begint aan te nemen. Dat is wat anders dan het freelance-verhaal van de meesten hier.

Groot verschil met de freelancers hier. die moeten nog altijd werken voor hun dagfactuur. Die andere kunnen 3 maand verlof nemen zonder eigenlijk een cent winst te verliezen of doen ze nog iets anders erbij voor de fun.
Dit dus.

Bij mij dus onderaannemers en freelancers waar ik een budget mee afspreek na het project overlopen te hebben.

Met uitzondering van de vaste kosten (wagen, huur kantoor, ...) staat tegen elke uitgaande factuur een hogere inkomende factuur tegenover!

Laat de freelancers maar veel geld verdienen. Binnen 10 jaar zijn de meeste werkloos wegens AI :p
Freelancers op dit forum werken voornamelijk in complexe omgevingen waar high-tech de plak zwaait. Als zij al vervangen worden door AI zal de gewone werkmens (arbeider, poetsvrouw,...) er niet veel beter op zijn. Ik moet wel toegeven dat heel wat dev en test jobs in de toekomst geautomatiseerd zullen worden.

Betreft een standaarduitsluiting als je toestel gestolen wordt zonder braaksporen of zonder bedreiging of geweld... Waarom is zeer simpel. Speel je zelf je GSM kwijt dan kan je eenvoudig zeggen "ja seg, euhm, mijne GSM is gepikt, wss toen ik efkes ni keek van tafel genomen". En zo is elk verlies ineens netjes verzekerd...

Is trouwens wél in elke brandverzekering in België idem hoor. Als je bvb. thuis de deur open laat staan of zelfs het raam op kip laat staan en komt er zo iemand je huis binnen (en je bent niet thuis) dan ben je ook niet verzekerd.

Maar ja, het zijn dan weer de "klootzakken van de verzekering".
Ik snap de opmerking wel, zakkenrollers zijn de grootste vorm van diefstal inzake gsms.

Ik heb op vakantie mijn iphone 14 domweg laten vallen (had hem per ongeluk van de wastafel om de grond geduwd), heb van de verzekering een nieuw toestel gekregen zonder ook maar enige franchisekost, terwijl het weldegelijk mijn fout was. Ben daar ook eerlijk in geweest.

Ik snap de opmerking wel, zakkenrollers zijn de grootste vorm van diefstal inzake gsms.

Ik heb op vakantie mijn iphone 14 domweg laten vallen (had hem per ongeluk van de wastafel om de grond geduwd), heb van de verzekering een nieuw toestel gekregen zonder ook maar enige franchisekost, terwijl het weldegelijk mijn fout was. Ben daar ook eerlijk in geweest.
Dat zal dan door een specifieke gsmverzekering zijn vermoed ik? Denk dat alle courante brandverzekeraars het breken van smartphoneschermen uitsluiten, pas vanaf tablets kan het breken van een beeldscherm gedekt zijn.

Zakkenrollers is iets waar je 9 van de 10 weet dat het kan en waar je je voor moet beschermen als goede huisvader. Ik hoop dat niemand hier naar Barcelona gaat bvb. en daar diens portefeuille gewoon los in een broekzak of jaszak houdt, ik zorg ervoor dat ik in zo'n steden altijd een tasje (manpurse?) draag die ik in drukke straten of metro's goed stevig vastpak. Dus dat dit niet gedekt is, tjah... Vind ik ergens logisch.

Dat iets "je schuld is" doet er voor de verzekering op zich niets toe, ik ben er ooit in geslaagd om met een kussen van de zetel onze TV stuk te maken (onze kat zat voor de TV, ik gooi het kussen in de richting van de kat, komt tegen de Wii aan die dan misschien 2cm naar achteren beweegt en zo een barst in de TV veroorzaakte). Ook dat is netjes verzekerd ook al was het mijn eigen domme schuld. Onze TV van 1.000 EUR hebben we 1.200 EUR voor gekregen van de verzekering (geen vrijstelling gezien alle verzekeringen bij die verzekeraar en 20% indirecte verliezen in de brandpolis).

Vandaag 3 mails terug gekregen van KBC. Het lijkt erop dat mevrouw zich er moet uitlullen, en misschien eerst met haar baas moest overleggen hoe ze dit kan rechtzetten.

De laatste mail was met een hele uitleg die volgens mij volledig op niets slaat.
KBC zou werken met beroepsklassen, die mede bepalend zijn voor de premie van gewaarborgd inkomen. Mijn madam zou altijd in beroepsklasse 2 gezeten hebben, terwijl dit eigenlijk 3 moest zijn. Door omschakeling naar vennootschap zouden ze dit uiteindelijk corrigeren....
Allemaal zever in pakjes als je het mij vraagt.
En dan als kers op de taart: Na een telefoontjes met de verantwoordelijke kunnen we dus in beroepsklasse 2 blijven, en is het tarief voor 35K/jaar maandelijks 105,90 euro ipv 150 euro. :wallbash:

Ik zal maar zeggen dat het ok is. Het komt nu ook niet op de 13 euro/maand meer. Maar de volgende verzekering die we moeten afsluiten zal ik toch eerst even elders informeren lijkt me.

Hangt van de sector af zeker?

Ik ben in het ondernemerschap gestapt, omdat ik initieel pakweg 50% van de werkweek freelance bezig ging zijn (+-680€/dag).
Dus zero stress om de rekeningen betaald te krijgen.

Nu heb ik dat freelancen zo goed als volledig weggewerkt, omdat ik als ondernemer een veelvoud kan verdienen.

Basically totaalprojecten waar ik marge heb op materiaal, marge op al het werk dat mijn onderaannemers doen, en uiteraard 100% van het werk dat ik zelf doe is puur!
Wat soort onderneming heb je?

Eerste keer dat ik hier post:

Ik overweeg om freelancer (ook al is dat geen echt ondernemerschap volgens sommigen ;)) te worden in IT: project management, agile product owner. In mijn huidige rol doe ik diverse zaken. Heb voldoende ervaring opgebouwd in de loop der jaren en speel al lang met het idee, dus tijd om dit eens deftig te bekijken. Niet per se om financiële redenen: ik heb een brede interesse, dus denk ik meer afwisseling in opdrachten te kunnen hebben, eventueel meer verlof op termijn, ...

Financiële stuk qua uitgaven heb ik intussen vrij op punt, alsook loon dat ik me moet uitkeren om privé niet in de problemen te komen.

Belangrijkste echter nog:
- hoe opdrachten vinden? Wat doen de meesten hier: vroegere collega's aanspreken? Linkedin aangeven dat je diensten aanbied? Specifieke websites? Of gewoon solliciteren voor vaste posities maar meteen aangeven dat je als freelancer werkt?
- wat zijn gangbare dagtarieven? Vooral om initieel rekening mee te houden in mn financieel plan (>15j IT ervaring, >8 jaar product owner, aansturende functies gedaan, grotere projecten gedaan, ... ik beschouw mezelf wel als senior niveau op die domeinen)

Dit dus.

Bij mij dus onderaannemers en freelancers waar ik een budget mee afspreek na het project overlopen te hebben.

Met uitzondering van de vaste kosten (wagen, huur kantoor, ...) staat tegen elke uitgaande factuur een hogere inkomende factuur tegenover!
Werkt dat enkel het regeltechnische aanbieden? Normaal zit dat toch in de totale installatie verweven? De 2 grote hvac bedrijven waar ik gewerkt heb deden dat zelf, tenzij er eens een ander merk gebruikt werd waar we in-house niet de kennis over hadden, dan zat er daar een onderaanneming op. Of heb je een bedrijfje puur in building automation? Maar dan ga je toch verder dan enkel de HVAC-regelen?
Er is een verschil. Ik ken nu enkele "echte ondernemers" (mensen die personeel hebben aangeworven of freelancers die voor hen werken).
Maar hun doel is op termijn dat hun business eigenlijk op zijn eigen kan draaien zonder dat ze zelf nog met het operationele gebeuren nog bezig zijn.
Dat kan als je goed personeel hebt of mensen waar je op kan rekenen. Het is zeldzaam om een goede medewerker te kunnen houden. Andere freelancers in het werk steken en marge nemen is een optie, maar risicovol omdat veel Freelancers dit niet lang zullen doen en je zullen proberen te bypassen.
Ik ken er een paar die al in die buurt zijn. Die pakken 3 maand verlof omdat het op zijn eigen kan draaien.
Ik pak ook 3 maand verlof op een jaar en mijn loon loopt door. Ik kan mij niet voorstellen dat er ondernemers zijn die 3 maand zorgeloos verlof nemen. Misschien op heel hoog niveau, waarbij je enkel achter de schermen nog wat aan de touwtjes trekt en de rest over laat aan een soort manager.
Natuurlijk zij zaten wel een paar keer randje faillissement op bepaalde momenten. Zoiets is niet zonder risico. Zeker als je personeel begint aan te nemen. Dat is wat anders dan het freelance-verhaal van de meesten hier.
Freelance is hier bij de meesten een aaneenschakeling van langdurige projecten, uurtje factuurtje met een vrij zeker inkomen.

Personeel inzetten, zelf investeren in middelen en infrastructuur, materiaal inkopen en doorverkopen, staat haaks op het Freelance verhaal waar de enige kost een leuke wagen, een laptop en een gsm is.
Groot verschil met de freelancers hier. die moeten nog altijd werken voor hun dagfactuur. Die andere kunnen 3 maand verlof nemen zonder eigenlijk een cent winst te verliezen of doen ze nog iets anders erbij voor de fun.
Dat klinkt rooskleuriger dan het is. Ik heb iemand in de ruime familie die al een aardig imperium aan supermarkten heeft, die spreekt altijd over minder zelf werken en meer quality-time met het gezin, maar veel merk ik daar toch niet van.

Dat kan als je goed personeel hebt of mensen waar je op kan rekenen. Het is zeldzaam om een goede medewerker te kunnen houden. Andere freelancers in het werk steken en marge nemen is een optie, maar risicovol omdat veel Freelancers dit niet lang zullen doen en je zullen proberen te bypassen.

Ik pak ook 3 maand verlof op een jaar en mijn loon loopt door. Ik kan mij niet voorstellen dat er ondernemers zijn die 3 maand zorgeloos verlof nemen. Misschien op heel hoog niveau, waarbij je enkel achter de schermen nog wat aan de touwtjes trekt en de rest over laat aan een soort manager.

Freelance is hier bij de meesten een aaneenschakeling van langdurige projecten, uurtje factuurtje met een vrij zeker inkomen.

Personeel inzetten, zelf investeren in middelen en infrastructuur, materiaal inkopen en doorverkopen, staat haaks op het Freelance verhaal waar de enige kost een leuke wagen, een laptop en een gsm is.

Dat klinkt rooskleuriger dan het is. Ik heb iemand in de ruime familie die al een aardig imperium aan supermarkten heeft, die spreekt altijd over minder zelf werken en meer quality-time met het gezin, maar veel merk ik daar toch niet van.

Om zoiets te bereiken moet je nu éénmaal ook met mensen kunnen omgaan en dat risico durven nemen om mensen aan te werven. En vooral graag zoiets doen. En dat gaat het probleem zijn met de meeste :p.

In een voorbeeld dat ik ken, heeft de bedrijfseigenaar een "operationeel manager" aangenomen die die personen onder hem aanstuurt juist zodat zijn handen vrij zijn. Enkel nog denken aan strategie en groei. De waarde van het bedrijf verhogen.

Ik weet niet wat je bedoelt met "hoog niveau" maar dat kan je bereiken met een team van 10 man afhangende van de sector. Ik heb de indruk dat jij al denkt aan een CEO over 100 man :p.

Trouwens niet iedere freelancer/onderaannemer kan zo maar je job overpakken. Je hebt soms wel expertise, grote investeringen of een netwerk nodig :p.
Hoeveel onderaannemingen in de bouw bestaan er niet waar ze niets van machines hebben? Puur personeel/ individuele freelancers. Dat is de projectleidende bedrijf die zorgt voor de machines, heel de technische planningn, de sales, wetgeving,... Onderaannemer moet daar geen zorgen over maken en gewoon maken dat er volk is die de opdrachten op de werf kunnen voltooien.

Maar dat is gewoon werkverslaafd zijn en hun "kind" niet kan loslaten. Waarom denk je dat er zoveel van die +70'ers nog zo actief bezig zijn met hun bedrijf? Het is het enigste wat ze ooit gekend hebben en ze hebben geen hobby's :p.

In een voorbeeld dat ik ken, heeft de bedrijfseigenaar een "operationeel manager" aangenomen die die personen onder hem aanstuurt juist zodat zijn handen vrij zijn. Enkel nog denken aan strategie en groei. De waarde van het bedrijf verhogen.
Maar ook dan moet je toch héél goed weten waar die operationeel manager me ebezig is, want anders loop je toch een groot risico als hij weggaat. (of in sommige gevallen: als hij je bankrekening leeghaalt ;))

Ondernemer zijn is echt wel iets totaal anders dan freelancer zijn. Ik heb na 10 jaar recurrente inkomsten opgebouwd. 1 januari staat er 70k op mijn rekening waar ik ‘niets’ voor moet doen. Bekijk het als een mini Netflix. Het doel is om te stijgen naar 100k per jaar en daar zijn we dagelijks mee bezig. Gedurende die 12 maanden komt er uiteraard ook geld binnen maar de focus ligt vooral op de recurrente.

Als freelancer werk je van 9 tot 5 voor dezelfde baas. En dat gedurende een paar jaar. Verschilt niet veel van een bediende die voor een baas werkt. Alleen kan je na een jaar vertrekken en naar een ander project gaan.

Freelancers zijn uitermate technisch en moeten het daar van hebben. Als ondernemer moet je niet echt technisch zijn, maar wel weten hoe je uw pizza’s kunt verkopen aan iedereen en wat jij gaat doen dat een ander niet doet.

En neen, ik verkoop geen pizza. Maar je weet wat ik wil zeggen. Iedere bakker, restaurant houder, fitness uitbater, … hebben dezelfde uitdaging. Je kan een zeer goede loodgieter zijn, maar het duurt wel een tijdje alvorens ze jou gaan bellen als ze een loodgieter nodig hebben. En dan nog, dan liggen er meestal 5 offertes op tafel. Dan moet je nog het verschil kunnen maken.

Laatst bewerkt:

Ik overweeg om freelancer (ook al is dat geen echt ondernemerschap volgens sommigen ;)) te worden in IT: project management, agile product owner. In mijn huidige rol doe ik diverse zaken.
Tuurlijk ben je als freelance project manager geen ondernemer. Net zoals een ondernemer geen freelancer is.

Maar ook dan moet je toch héél goed weten waar die operationeel manager me ebezig is, want anders loop je toch een groot risico als hij weggaat. (of in sommige gevallen: als hij je bankrekening leeghaalt ;))

Hangt ook af van de sector.

Voorbeeld waar ik over ken, heeft lage kosten. Quasi puur werknemerkosten.

In de bouw of heel grote organisaties moet je natuurlijk wel opletten. Er is daar ook genoeg "corruptie" waar ze het bedrijf plunderen door te dure aankopen te doen bij "maten". :p

Personeelsverloop bestaat overal. Dat is een inherent risico.

Ik overweeg om freelancer (ook al is dat geen echt ondernemerschap volgens sommigen ;)) te worden in IT: project management, agile product owner. In mijn huidige rol doe ik diverse zaken. Heb voldoende ervaring opgebouwd in de loop der jaren en speel al lang met het idee, dus tijd om dit eens deftig te bekijken. Niet per se om financiële redenen: ik heb een brede interesse, dus denk ik meer afwisseling in opdrachten te kunnen hebben, eventueel meer verlof op termijn, ...

Financiële stuk qua uitgaven heb ik intussen vrij op punt, alsook loon dat ik me moet uitkeren om privé niet in de problemen te komen.

Belangrijkste echter nog:
- hoe opdrachten vinden? Wat doen de meesten hier: vroegere collega's aanspreken? Linkedin aangeven dat je diensten aanbied? Specifieke websites? Of gewoon solliciteren voor vaste posities maar meteen aangeven dat je als freelancer werkt?
- wat zijn gangbare dagtarieven? Vooral om initieel rekening mee te houden in mn financieel plan (>15j IT ervaring, >8 jaar product owner, aansturende functies gedaan, grotere projecten gedaan, ... ik beschouw mezelf wel als senior niveau op die domeinen)
Hoe kan je eigenlijk product owner zijn voor een klant zonder dat je zelf het product door en door kent?
Een product owner is vaak toch de bezieler van het product, of iemand met zeer doorgedreven kennis over het onderwerp. Hoe doe je dat dan als freelancers als je de ene keer bij een bank werkt, de andere keer bij de nmbs, of bij elia of proximus of dan weer bij een startup met 20 man?

Analyse begrijp ik, dan haal je de "mosterd" bij de business of de product owner. Maar freelance product owner, hoe doe je dat?

Een product owner is vaak toch de bezieler van het product, of iemand met zeer doorgedreven kennis over het onderwerp.
:rofl:Ik zit nu in een team dat normaal SAFe volgt. De PO doet alles behalve het team helpen hun sprintplanning te volgen en een degelijk product op te leveren.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan