Freelancers & Ondernemers

Betreft een standaarduitsluiting als je toestel gestolen wordt zonder braaksporen of zonder bedreiging of geweld... Waarom is zeer simpel. Speel je zelf je GSM kwijt dan kan je eenvoudig zeggen "ja seg, euhm, mijne GSM is gepikt, wss toen ik efkes ni keek van tafel genomen". En zo is elk verlies ineens netjes verzekerd...

Is trouwens wél in elke brandverzekering in België idem hoor. Als je bvb. thuis de deur open laat staan of zelfs het raam op kip laat staan en komt er zo iemand je huis binnen (en je bent niet thuis) dan ben je ook niet verzekerd.

Maar ja, het zijn dan weer de "klootzakken van de verzekering".
Jij vindt dat normaal, ik heb het daar toch moeilijker mee. GSM kwijtgespeeld? Kan je toch ook zeggen dat je een djoef op uw muil hebt gekregen en ze er mee gaan lopen zijn. Je verzekert je net tegen diefstal, als dan de voornaamste vorm van diefstal niet valt onder die verzekering, lekker nuttig allemaal. Stel je even voor dat kortsluiting in een elektrisch apparaat plots niet meer gedekt wordt in een brandverzekering, vind je dat ook zo normaal? Ik kan toch ook een glas water over mijn stopcontact gooien als ik een nieuwe woning wil?

Die eerste situatie kan je inderdaad aanhalen, maar daar is een mooie term voor: Verzekeringsfraude. Dus ofwel gaat elke verzekeraar er van uit dat je inderdaad een fraudeur bent, ofwel is elke verzekeraar een klootzak. Kies zelf maar.

Dat is het punt net, ze hebben blijkbaar geen advies gegeven maar blijkbaar gewoon overgezet zonder vragen. Wat veel rode lichten laat afgaan hier.
Ghoh
Bij de omschakeling liet ik het bruto maandloon weten aan de verzekeraar, waarop ze nu laten weten dat ze de verzekering verhoogd hebben naar 35K/jaar, en bij overlijden 200K.
Je zou dat ook gewoon als proactief kunnen beschouwen om dat gelijk met je nieuwe brutoloon evenredig omhoog te trekken. Stel dat ze dat niet doen en je na 20j nog op dezelfde dekking zit, zijn het waarschijnlijk bandieten omdat ze het nooit verhoogden en je onderverzekerd bent?

Als je niet akkoord bent, betaal je niet, krijg je een aangepast voorstel en betaal je dat of ga je op een ander. Klaar.

Jij vindt dat normaal, ik heb het daar toch moeilijker mee. GSM kwijtgespeeld? Kan je toch ook zeggen dat je een djoef op uw muil hebt gekregen en ze er mee gaan lopen zijn.
zeggen dat je een djoef op uw muil hebt gekregen is niet voldoende, je moet ook aangifte doen. De verzekeringsmaatschappij gaat ervan uit dat de strafbaarheid van een valse aangifte voldoende mensen afschrikt om dat extra betalingsrisico te nemen.
BonIver zei:
Je verzekert je net tegen diefstal, als dan de voornaamste vorm van diefstal niet valt onder die verzekering, lekker nuttig allemaal. Stel je even voor dat kortsluiting in een elektrisch apparaat plots niet meer gedekt wordt in een brandverzekering, vind je dat ook zo normaal? Ik kan toch ook een glas water over mijn stopcontact gooien als ik een nieuwe woning wil?
Je kan dat mss proberen. Maar bij grote bedragen die uit te keren zijn, wordt in dit geval een brandexpert ingeschakeld die de oorzaak van de brand nagaat. Als dat niet overeenkomt met wat jij verklaard hebt, dan ben je niet verzekerd. Bovendien is de kans dat een normale mens zo'n actie onderneemt om zijn woning te laten afbranden en een nieuwe woning te hebben klein. Want emotionele waarde van goederen wordt niet vergoedt.
BonIver zei:
Die eerste situatie kan je inderdaad aanhalen, maar daar is een mooie term voor: Verzekeringsfraude. Dus ofwel gaat elke verzekeraar er van uit dat je inderdaad een fraudeur bent, ofwel is elke verzekeraar een klootzak. Kies zelf maar.
Ofwel is het niet zo zwart-wit en beschermt een verzekering zich tegen fraude door de grootste fraudegevoelige zaken expliciet uit te sluiten.

Er was een reden waarom ik tegen Huske zei dat geen enkele verzekering "deftig" verzekert tegen diefstal, slechts een beperkt aantal vormen van diefstal is gedekt. Een verzekering tegen alle vormen van diefstal wil ik gerust opstarten. Je zal 2000 euro per jaar betalen voor een Iphone en ik kom max 1 keer per jaar uit voor max 1500 euro bij diefstal zonder geweld. Dan zal ik wss net rendabel draaien.

Ik vind het niet echt abnormaal dat je een advies krijgt om je dekking te verhogen. 27k is 2250 bruto/maand, wat vandaag de dag relatief laag is, zeker als je er tot je 65ste met beperkte index van zou moeten leven. Op basis van de index, zal je dit bedrag mss later nog willen verhogen.

Is deze rente uit een GI verzekering niet aanvullend bovenop de uitkering van de dagvergoeding van het ziekenfonds?

Ik ging er vanuit dat je bij langdurige werkloosheid dus bv die 45 euro krijgt /dag. Ze gaan uit van 25 dagen denk ik dus dat is een 1.125 euro bruto + de rente van 2.250 euro bruto brengt het totaal bedrag op 3.375 euro.
Kan zijn dat ik dit verkeerd begrepen heb.
Misschien dat @JPV kan verduidelijken?

Is deze rente uit een GI verzekering niet aanvullend bovenop de uitkering van de dagvergoeding van het ziekenfonds?

Ik ging er vanuit dat je bij langdurige werkloosheid dus bv die 45 euro krijgt /dag. Ze gaan uit van 25 dagen denk ik dus dat is een 1.125 euro bruto + de rente van 2.250 euro bruto brengt het totaal bedrag op 3.375 euro.
Kan zijn dat ik dit verkeerd begrepen heb.
Misschien dat @JPV kan verduidelijken?
dat is effectief BOVENOP de normale uitkeringen.

Ghoh

Je zou dat ook gewoon als proactief kunnen beschouwen om dat gelijk met je nieuwe brutoloon evenredig omhoog te trekken. Stel dat ze dat niet doen en je na 20j nog op dezelfde dekking zit, zijn het waarschijnlijk bandieten omdat ze het nooit verhoogden en je onderverzekerd bent?

Als je niet akkoord bent, betaal je niet, krijg je een aangepast voorstel en betaal je dat of ga je op een ander. Klaar.
Als je na 20j op dezelfde dekking zit, en je hier een probleem mee zou krijgen heb je de verzekering helemaal niks te verwijten he. De verzekering sluit met jou een contract af en dient zicht daar aan te houden, het eenzijdig aanpassingen van tarieven is imo niks anders dan contractbreuk.

Als uw autoverzekering morgen uw premie verdubbelt omdat ze denken dat je een een dagje ouder wordt en de kans groter is dat je iets voor gaat hebben, of uw brandverzekering ineens het jaarlijks tarief 50% optrekt omdat ze denken dat de klimaatverandering meer stormen gaat veroorzaken. Ik denk niet dat je dit zou gaan appreciëren.

Dacht eerst dat de stap naar freelancer de drempel kleiner zou maken om echt te ondernemen, maar doet precies het omgekeerde. Elk ondernemersidee waarmee ik speel zie ik nog niet snel 550 - 750 per dag verdienen.

Jij vindt dat normaal, ik heb het daar toch moeilijker mee. GSM kwijtgespeeld? Kan je toch ook zeggen dat je een djoef op uw muil hebt gekregen en ze er mee gaan lopen zijn. Je verzekert je net tegen diefstal, als dan de voornaamste vorm van diefstal niet valt onder die verzekering, lekker nuttig allemaal. Stel je even voor dat kortsluiting in een elektrisch apparaat plots niet meer gedekt wordt in een brandverzekering, vind je dat ook zo normaal? Ik kan toch ook een glas water over mijn stopcontact gooien als ik een nieuwe woning wil?

Je begint je betoog met "je kan toch net zo goed liegen?" om dan een alinea verder slachtoffer te spelen door te stellen dat oftewel de verzekeraar iedereen verdenkt van fraudeur te zijn oftewel dat elke verzekeraar een klootzak is? Met jouw bericht is het zeer simpel om voor dat eerste te kiezen...

"Stel je voor dat.." zo win je elk argument. Zo kan ik net zo goed zeggen "Stel dat elke verzekeraar je gewoon 10x je schade uitbetaalt, dat zijn toch geweldige instanties, hoe kan je ze dan klootzak noemen? Alé, totdat ze na een jaar failliet gaan hé".

Dus ja, ik vind dat normaal dat wordt uitgesloten dat je effectief je claim moet bewijzen en als je dat niet kan doen (verdwijning), je dossier standaard en reeds op voorhand wordt afgesloten. Moest nu 1 van de verzekeraars of 2 telkens dit scenario uitsluiten, prima. Noem ze maar een klootzak omdat ze de rest van de markt niet volgen. Feit dat elke verzekeraar in België dezelfde redenering heeft betekent dat dit er wel voor een reden is en het niet uitsluiten van verdwijning ervoor zal zorgen dat je volgend jaar 10% bijpremie mag gaan betalen door de aanzienlijke stijging in uitbetalingen vanuit de verzekeraar. En jij zal dan allicht ook mee vooraan in de rij staan om te roepen "ziede wel, klootzakken zijnt!"...

Ghoh

Pro-actief is als het advies wordt gegeven om de polis gewaarborgd inkomen te optimaliseren en dit bij het uitblijven van een reactie na een week of twee verder op te volgen. Pro-actief zijn is niet zonder toestemming van de klant de polis aan te passen. De enige manier dat dit kan is als het gaat om een algemene aanpassing van bvb. de algemene voorwaarden (en dan nog moet er op je nieuwe rekening voor het nieuwe jaar op vermeld staan dat er een wijziging is geweest en je het recht hebt om zonder de normale opzeggingstermijn van 3 maanden op te zeggen) of als je op voorhand een bepaalde optimalisatie/indexering hebt toegestaan bij het aangaan van je contract als je bvb. een spaarproduct hebt of dekking gewaarborgd inkomen waarmee je vanaf het begin reeds je waarborgen wenst te indexeren jaarlijks.

Dacht eerst dat de stap naar freelancer de drempel kleiner zou maken om echt te ondernemen, maar doet precies het omgekeerde. Elk ondernemersidee waarmee ik speel zie ik nog niet snel 550 - 750 per dag verdienen.
Dat is dan ook niet ondernemen eh. Ondernemen is met iets gewaagds, experimenteel maar wel met potentie starten om dan te accepteren dat je eerst 10 keer op uw bek gaat gaan en verlies zal lijden. Om dan uiteindelijk het break-even punt te bereiken en als je lang genoeg volhoudt en wat geluk hebt ook er nog wat winst eruit te trekken. Of je kan gewoon veel geluk hebben natuurlijk en een paar stappen overslagen 😁

Dat is dan ook niet ondernemen eh. Ondernemen is met iets gewaagds, experimenteel maar wel met potentie starten om dan te accepteren dat je eerst 10 keer op uw bek gaat gaan en verlies zal lijden. Om dan uiteindelijk het break-even punt te bereiken en als je lang genoeg volhoudt en wat geluk hebt ook er nog wat winst eruit te trekken. Of je kan gewoon veel geluk hebben natuurlijk en een paar stappen overslagen 😁
Ondernemen is niet gokken, he.

Ondernemen is evengoed de zoveelste koffiebar in antwerpen openen of een saai boekhoudkantoor starten.

Hoe ervaar je de zoektocht/zekerheid mbt het vinden van projecten?
Vaak lijkt me dat toch een factor voor onzekerheid bij een freelancer?

Ondernemen is niet gokken, he.

Ondernemen is evengoed de zoveelste koffiebar in antwerpen openen of een saai boekhoudkantoor starten.
Jah voor een stuk wel eh, die koffiebar is geen garantie. Eigenlijk heb je dan meer zekerheid met die dagrate van 550-750. Ik zou altijd dat laatste verkiezen , minder hoofdpijn en toch iets meer zekerheid van een stabiel inkomen.

SAAI?????????
HappyMajorFrillneckedlizard-max-1mb.gif

Dit product is uitsluitend bestemd voor particulieren. Onder “particulieren” verstaat men:

1. de natuurlijke personen die hetzij de Belgische nationaliteit bezitten, hun woonplaats of verblijfplaats hebben in België, hetzij op grond van de Europese regelgeving dezelfde rechten op inschrijving hebben;
  2. de stichtingen;
  3. de verenigingen zonder winstoogmerk;
  4. de kerkfabrieken of instellingen die in het nationaal register van de rechtspersonen geklasseerd worden onder de rubriek « eredienst » ;
  5. de entiteiten, gevestigd in de Europese Economische Ruimte, die gelijkaardig zijn aan de hiervoor opgesomde entiteiten, en die op grond van de Europese regelgeving dezelfde rechten op inschrijving hebben.
Ter info, rechtspersonen (jullie vennootschappen) kunnen wél inteken op de termijndeposito van Argenta wat misschien wel interessant kan zijn voor sommige in afwachting van VVPR/liquidatiereserves.

4,01% bruto intrest, roerende voorheffing is verrekenbaar dus je bent onderworpen aan vennootschapsbelastingen en roerende voorheffing wat maakt dan netto 2,73% (verlaagd tarief) / 2,56% (gewone tarief).
- Beheerskosten:
o Opening: gratis
o Sluiting op eindvervaldag: gratis
- Eventuele postverzendingskosten: portokosten
- Vervroegde terugbetaling
o Wederbeleggingsvergoeding: 0,60%
o Forfaitaire verwerkingskost: 0,70%

Bijna hetzelfde rendement als de staatsbon maar wel met vennootschapsgeld dat vermoedelijk staat te wachten.

Laatst bewerkt:

Er is een verschil. Ik ken nu enkele "echte ondernemers" (mensen die personeel hebben aangeworven of freelancers die voor hen werken).
Maar hun doel is op termijn dat hun business eigenlijk op zijn eigen kan draaien zonder dat ze zelf nog met het operationele gebeuren nog bezig zijn.

Ik ken er een paar die al in die buurt zijn. Die pakken 3 maand verlof omdat het op zijn eigen kan draaien. Natuurlijk zij zaten wel een paar keer randje faillissement op bepaalde momenten. Zoiets is niet zonder risico. Zeker als je personeel begint aan te nemen. Dat is wat anders dan het freelance-verhaal van de meesten hier.

Groot verschil met de freelancers hier. die moeten nog altijd werken voor hun dagfactuur. Die andere kunnen 3 maand verlof nemen zonder eigenlijk een cent winst te verliezen of doen ze nog iets anders erbij voor de fun.

Hangt van de sector af zeker?

Ik ben in het ondernemerschap gestapt, omdat ik initieel pakweg 50% van de werkweek freelance bezig ging zijn (+-680€/dag).
Dus zero stress om de rekeningen betaald te krijgen.

Nu heb ik dat freelancen zo goed als volledig weggewerkt, omdat ik als ondernemer een veelvoud kan verdienen.

Basically totaalprojecten waar ik marge heb op materiaal, marge op al het werk dat mijn onderaannemers doen, en uiteraard 100% van het werk dat ik zelf doe is puur!

Terug
Bovenaan