Graag even jullie mening/advies gehad hieromtrent.
Kort mijn huidige situatie:
Leeftijd: 37 jaar
Opleiding: Productontwikkeling
1e werkgever: hier heb ik 4,5 jaar gewerkt, brutoloon 2.100€ --> 3.900€ (functie: ontwikkeling, CAD tekenwerk)
2e werkgever (= huidige werkgever): 5 jaar aan de slag nu, waar ik gemakkelijk tot einde loopbaan zou kunnen blijven mocht ik willen. (functie: machinebouw + CAD tekenwerk) Er zit nog voldoende potentieel in om me nog enkele jaren nuttig bezig te houden, als zijn de mogelijkheden tot bijleren beperkt geworden na 5 jaar. Dit kan veranderen als het management beslist om mij leading te maken voor ontwikkeling (wat ook afgesproken is), aangezien de huidige persoon hier niet meer geschikt voor wordt bevonden. Eigenaar heeft enkel wat koud-watervrees om de knoop finaal door te hakken.
brutoloon 3.900€ --> 4.800€ + firmawagen aangekocht door de zaak (8% opslag, de rest zijn indexaties)
Echter op het vlak van verloning dreigt het te stagneren. Ik heb eind vorig jaar (dus na 4 jaar) een opslag gekregen van rond de 8%, en zit nu aan de 4.800€ bruto.
Begrijp me niet verkeerd, is zeker niet slecht, maar ik had nog niet verwacht dat de curve zo snel ging afvlakken
Ik ben nu aan het bekijken wat mijn ambities zijn voor het verdere vervolg van mijn loopbaan, en eentje waar ik op wil inzetten is het gaan voor freelancer. Dit is me ook wel via mijn opleiding meegegeven, waar het halvelings de bedoeling is om ooit ondernemer/freelancer te worden, dus is zeker niet atypisch voor mijn beroep.
Nu zou ik graag volgende mogelijkheden onderzoeken:
a) nog enkele jaren als werknemer bij mijn huidige firma blijven, mate van ervaring die ik hier kan opdoen is afhankelijk van bovenvermelde management beslissing, in tussentijd in bijberoep freelance activiteiten opstarten om nadien dit te doen als hoofdactiviteit (als dit aanslaat)
b) als freelancer aan de slag gaan bij mijn huidige werkgever. Dan moet ik eerst uitzoeken hoe duur ik momenteel ben voor mijn werkgever, via een online tool berekend en dit zou gross modo 8.000€ zijn. Kan dat kloppen? Wat zou ik dan als tarief moeten onderhandelen voor het voor mezelf een goede deal te maken, en zodat mij werkgever niet afknapt? Wat doe je in zo'n geval met bedrijfswagen, regeling met de werkgever om die over te nemen? Maar is ook al 5j oud nu. We hebben reeds engineeringbureaus ingeschakeld gehad om bij te springen, deze factureerden aan 72€/u, taken die zij verrichten kan ik prima vervullen en zelfs beter, woorden van de werkgever)
c) in dienst gaan bij engineering bureau om nog pakweg 5 jaar ervaring op te doen binnen zoveel mogelijk bedrijven, daarna freelance carriere opstarten
Optie a en b lijken me de meest veilige, alleen is het dan te hopen dat ik voldoende kan bijleren on the job door de verkregen verantwoordelijkheid. Financieel gaan die ook het snelst opbrengen vermoed ik. Terwijl optie c misschien de beste optie is voor de lange termijn?
Alvast bedankt om jullie mening/expertise/ervaringen te delen.
Als ik mijn bezorgdheden/vragen ergens op eigen houtje kan opzoeken, mag je me altijd in de juiste richting duwen