Freelancers & Ondernemers

Maar die ontslagen werknemer heeft wel een groter sociaal vangnet hé, en daar gaat het over.

En laat die mentaliteit nu net de mensen in de problemen brengen ...
Dat is dus letterlijk de reden waarom zelfstandigen tegenwoordig meer mogen/ moeten afdragen t.o.v. vroeger, om later ook iets meer terug te krijgen... net omdat er teveel waren die zichzelf in de problemen werkten.
Ja, en dat is het hem net: zelfstandigen hebben minder zekerheid in ruil voor meer vrijheid en potentieel groter inkomen. Dat geen "mentaliteit"-probleem, dat is wat het is. Je moet ook durven noemen wat het is: het is namelijk meer risico voor meer winst.

Als je zekerheid wil, blijf in loondienst. Niets mis mee, verrevan zelfs.

Maar waar heb je het exact over dat zelfstandigen meer moeten afdragen t.o.v. vroeger? Er zijn al zoveel wijzigingen geweest... Oprechte vraag :)

En laten we eerlijk zijn: als het niet lukt, is er niets wat mij tegenhoudt om terug in loondienst te gaan werken. Als ik geen job meer kan vinden, hebben we grotere problemen vrees ik.

Gaat niet zozeer over het bedrag hé.

De mensen die dit vragen hebben meestal als werknemer al tegen de 4000€ netto, met al de voordelen zoals fancy wagen, groepsverzekeringen, al de bescherming en sociale zekerheid die je als werknemer hebt...
Welke sector is dat? De meeste freelancers die ik ken zaten rond de 3k netto als werknemer.
4K is echt wel nog een serieuze stap hoger hoor.

Een trein abbo kopen als freelancer is ook niet makkelijk...
Ben hier al een 20 minuten aan het zoeken. Zal morgen dan maar gewoon bellen tijdens de heel korte kantooruren van de nmbs...

Graag even jullie mening/advies gehad hieromtrent.

Kort mijn huidige situatie:
Leeftijd: 37 jaar
Opleiding: Productontwikkeling
1e werkgever: hier heb ik 4,5 jaar gewerkt, brutoloon 2.100€ --> 3.900€ (functie: ontwikkeling, CAD tekenwerk)
2e werkgever (= huidige werkgever): 5 jaar aan de slag nu, waar ik gemakkelijk tot einde loopbaan zou kunnen blijven mocht ik willen. (functie: machinebouw + CAD tekenwerk) Er zit nog voldoende potentieel in om me nog enkele jaren nuttig bezig te houden, als zijn de mogelijkheden tot bijleren beperkt geworden na 5 jaar. Dit kan veranderen als het management beslist om mij leading te maken voor ontwikkeling (wat ook afgesproken is), aangezien de huidige persoon hier niet meer geschikt voor wordt bevonden. Eigenaar heeft enkel wat koud-watervrees om de knoop finaal door te hakken.
brutoloon 3.900€ --> 4.800€ + firmawagen aangekocht door de zaak (8% opslag, de rest zijn indexaties)

Echter op het vlak van verloning dreigt het te stagneren. Ik heb eind vorig jaar (dus na 4 jaar) een opslag gekregen van rond de 8%, en zit nu aan de 4.800€ bruto.
Begrijp me niet verkeerd, is zeker niet slecht, maar ik had nog niet verwacht dat de curve zo snel ging afvlakken :unsure:

Ik ben nu aan het bekijken wat mijn ambities zijn voor het verdere vervolg van mijn loopbaan, en eentje waar ik op wil inzetten is het gaan voor freelancer. Dit is me ook wel via mijn opleiding meegegeven, waar het halvelings de bedoeling is om ooit ondernemer/freelancer te worden, dus is zeker niet atypisch voor mijn beroep.

Nu zou ik graag volgende mogelijkheden onderzoeken:
a) nog enkele jaren als werknemer bij mijn huidige firma blijven, mate van ervaring die ik hier kan opdoen is afhankelijk van bovenvermelde management beslissing, in tussentijd in bijberoep freelance activiteiten opstarten om nadien dit te doen als hoofdactiviteit (als dit aanslaat)
b) als freelancer aan de slag gaan bij mijn huidige werkgever. Dan moet ik eerst uitzoeken hoe duur ik momenteel ben voor mijn werkgever, via een online tool berekend en dit zou gross modo 8.000€ zijn. Kan dat kloppen? Wat zou ik dan als tarief moeten onderhandelen voor het voor mezelf een goede deal te maken, en zodat mij werkgever niet afknapt? Wat doe je in zo'n geval met bedrijfswagen, regeling met de werkgever om die over te nemen? Maar is ook al 5j oud nu. We hebben reeds engineeringbureaus ingeschakeld gehad om bij te springen, deze factureerden aan 72€/u, taken die zij verrichten kan ik prima vervullen en zelfs beter, woorden van de werkgever)
c) in dienst gaan bij engineering bureau om nog pakweg 5 jaar ervaring op te doen binnen zoveel mogelijk bedrijven, daarna freelance carriere opstarten

Optie a en b lijken me de meest veilige, alleen is het dan te hopen dat ik voldoende kan bijleren on the job door de verkregen verantwoordelijkheid. Financieel gaan die ook het snelst opbrengen vermoed ik. Terwijl optie c misschien de beste optie is voor de lange termijn?

Alvast bedankt om jullie mening/expertise/ervaringen te delen.
Als ik mijn bezorgdheden/vragen ergens op eigen houtje kan opzoeken, mag je me altijd in de juiste richting duwen :)
Niemand die er zijn kijk op kan geven? :) Ik weet dat het niet eenvoudig is want situatie afhankelijk en persoonsgebonden.
Is eerst starten in bijberoep een logische keuze of zijn de meesten hier meteen in hoofdberoep begonnen als freelancer?

Ik wil eens een 2e opinie vragen.

Kortgezegd, nu 81k€ bruto/jaar als werknemer. Optie om over te stappen als freelancer aan 70€/uur (waarschijnlijk tussen 113k€ en 122k€ omzet/jaar)

Ik zit met nog wat twijfel. Is het verschil groot genoeg om over te stappen?

Ik wil eens een 2e opinie vragen.

Kortgezegd, nu 81k€ bruto/jaar als werknemer. Optie om over te stappen als freelancer aan 70€/uur (waarschijnlijk tussen 113k€ en 122k€ omzet/jaar)

Ik zit met nog wat twijfel. Is het verschil groot genoeg om over te stappen?
Das heel persoonlijk maar voor mij zou dat niet voldoende zijn geweest.
Ik kwam van ongeveer 60k bruto per jaar in loondienst naar +- 80/u ( of 140k omzet). Wat een aanzienlijk verschil is met de stap die jij zou maken.

Edit: heb ook eens gerekend en het lijkt me dat vooral voor uw werkgever een goede deal zou zijn: de jaarlijkse “kost” voor u zou ongeveer hetzelfde blijven (er van uitgaande dat je ook een bedrijfswagen en groepsverzekering enzo hebt) maar al het risico langs hun kant als je ziek bent, ouderschapsverlof, ontslag, opleidingen, jaarlijkse indexeringen enzoverder zijn ze kwijt.

Laatst bewerkt:
Niemand die er zijn kijk op kan geven? :) Ik weet dat het niet eenvoudig is want situatie afhankelijk en persoonsgebonden.
Is eerst starten in bijberoep een logische keuze of zijn de meesten hier meteen in hoofdberoep begonnen als freelancer?
Hangt er vanaf hoeveel werk je als zelfstandige hebt.

Zolang je in bijberoep werkt, ga je constant voor de keuze staan tussen hoeveel je voor je werkgever werkt en hoeveel voor jezelf. De flexibiliteit aan de werkgeverszijde is meestal ook niet eindeloos, dus als je het dan als werknemer en zelfstandige tegelijk erg druk hebt, zal het wel even pompen zijn.

Als je alles mooi kan scheiden, een aantal vaste blokken voor beide hebt en je daaraan kan houden is het misschien wel mogelijk. Dan moet je het ook nog mentaal kunnen scheiden en dezelfde motivatie vinden.

Een trein abbo kopen als freelancer is ook niet makkelijk...
Ben hier al een 20 minuten aan het zoeken. Zal morgen dan maar gewoon bellen tijdens de heel korte kantooruren van de nmbs...
Wat lukt er niet? Is gewoon een abonnement kopen en expense nota opmaken. Ze hebben niet echt formules voor zelfstandigen. Plus btw kan je voor treinabonnementen aftrekken zonder factuur, dit omdat de NMBS geen verplichting heeft een factuur uit te reiken. Het ticket zelf volstaat hier uitzonderlijk.

Wat lukt er niet? Is gewoon een abonnement kopen en expense nota opmaken. Ze hebben niet echt formules voor zelfstandigen. Plus btw kan je voor treinabonnementen aftrekken zonder factuur, dit omdat de NMBS geen verplichting heeft een factuur uit te reiken. Het ticket zelf volstaat hier uitzonderlijk.
Afhankelijk van welk abonnement je wil, moet je wel een business account aanmaken etc. Voor het Flex-abonnement is dat bvb een must.

Ik denk dat je het overschat. Van bij de drie verschillende grote IT consultancy boites heb ik zelfs weinig seniors gezien die aan 800 geplaatst werden.

Veel in de middenmoot van 550-750. Schoolverlaters zelfs soms aan <400. Die boites willen liever wat ervaring op de CV zien dan ze nodeloos op de bench te laten voor wat zinloze interne projecten.
Sinds 2018 heb ik al in verschillende consultancybedrijven in de IT gewerkt gaande van een bedrijf zoals Cegeka tot een consultancy boite van 100 man. En dit ook in verschillende regio's in Vlaanderen, Gent, Brussel en zuid-west Vlaanderen. In totaal gaat het om 5 bedrijven. En ik kan je zeggen een dayrate <400 zie je op vandaag maar heel zelden. Tenzij het om pure bodyshop gaat, maar dat reken ik niet tot consultancy. Het klopt wel dat er een verschil zit tussen profielen, support profielen doorgaans het laagst tussen de 250 en 450, vervolgens de testers tussen de 300 en 550. De duurste zijn: project managers, program managers, architects en de high end data en AI mannen.

Met 4411.io kan je wel een soort van factuur krijgen voor zowel parkeren als openbaar vervoer, met tickets, inderdaad zonder BTW dus maar wel mooi op naam van de firma met beide BTW nr. erop vermeld. Voor de péages in Frankrijk gebruik ik APRR/Fulli. Puur uit luiheid omdat ik dan niet al de bonnetjes moet sparen en 1 factuur per maand krijg.

We naderen het najaar en dus komen de onderhandelingen over contractverlengingen voor 2024 op gang. Hopelijk wordt er bij de overheden niet te veel beknibbeld op de budgetten voor consultants na alle commotie die er afgelopen jaar was.

Zou de staatsobligatie een goede belegging zijn voor geld dat nog 2J in de vennootschap geblokkeerd staat (wachtende op VVPRBIS)?
3,3% bruto rendement met 15% RV, dewelke je dus ook in mindering mag brengen van de vennootschapsbelasting.
Doordat de vennootschapsbelasting maar 5 punten hoger ligt, speel je dus heel weinig rendement kwijt t.o.v. de belegging privé te doen.
Op zich zoek ik iets dat veilig is en iet of wat rendement geeft op de korte termijn, dus dan leek me dit toch iets mooi om mee te pakken.
Maar mogen vennootschappen daar eigenlijk op inschrijven?

Vandaag een leuke mail gekregen van onze verzekeringsmakelaar…
We zijn onlangs overgeschakeld naar een vennootschap, waardoor we dus ook het gewaarborgd inkomen moesten overzetten.
We betaalden tot op vandaag met de eenmanszaak 93 euro voor +-27K/ jaar.

Bij de omschakeling liet ik het bruto maandloon weten aan de verzekeraar, waarop ze nu laten weten dat ze de verzekering verhoogd hebben naar 35K/jaar, en bij overlijden 200K.
Toen ik vroeg waarom ze dit verhoogd heeft, en wat de kostprijs hiervan is:

“We mogen echt niet onderschatten hoe duur het leven geworden is en als je het in je eentje moet rooien zal een extra ondersteuning zeker welkom zijn. Hoe gek het ook klinkt, we voorzien best iets in het geval van… als we jong zijn staan we daar te weinig bij stil é.”

Kostprijs: 173/maand.
Dus ongevraagd kost dit ons bijna het dubbel voor 8K/jaar meer verzekerd te zijn.

Het voelt niet correct aan…

We zijn onlangs overgeschakeld naar een vennootschap, waardoor we dus ook het gewaarborgd inkomen moesten overzetten.

Bij de omschakeling liet ik het bruto maandloon weten aan de verzekeraar, waarop ze nu laten weten dat ze de verzekering verhoogd hebben naar 35K/jaar, en bij overlijden 200K.

“We mogen echt niet onderschatten hoe duur het leven geworden is en als je het in je eentje moet rooien zal een extra ondersteuning zeker welkom zijn. Hoe gek het ook klinkt, we voorzien best iets in het geval van… als we jong zijn staan we daar te weinig bij stil é.”

Dus ongevraagd kost dit ons bijna het dubbel voor 8K/jaar meer verzekerd te zijn.

Was bij de vorige verzekering ook overlijdensdekking?

Was bij de vorige verzekering ook overlijdensdekking?
Ik dacht voor 25K gedekt. En dus te verwaarlozen.
Ze zegt dat enkel het gewaarborgd inkomen 150€ per maand is.

Ik zal toch mijn bedenkingen even vriendelijk mailen naar hen. En desnoods eens met een andere verzekeraar/bandiet samenzitten ;-)
We waren tot op vandaag altijd tevreden van hen. Maar de laatste maanden zat ze veel te hard te pushen omdat ze een IPT erdoor wilt krijgen.
Ze staat precies niet scherp genoeg meer, omdat we daar met alle verzekeringen zitten.

Ik dacht voor 25K gedekt. En dus te verwaarlozen.
Ze zegt dat enkel het gewaarborgd inkomen 150€ per maand is.

Ik zal toch mijn bedenkingen even vriendelijk mailen naar hen. En desnoods eens met een andere verzekeraar/bandiet samenzitten ;-)
We waren tot op vandaag altijd tevreden van hen. Maar de laatste maanden zat ze veel te hard te pushen omdat ze een IPT erdoor wilt krijgen.
Ze staat precies niet scherp genoeg meer, omdat we daar met alle verzekeringen zitten.
Hier voor een extra labiele kost van 250€ bij KBC bank, KBC verz. volledig buitengesmeten. Het kan hen echt niks schelen bij de maatschappij zelf. Enkel de makelaar is wat benadeeld, en gezien ik die persoonlijk ken nog wat druk proberen uitoefenen maar nope. Resultaat, alles weg daar incl. bankrekeningen. Wel nu, enorm tevreden bij de nieuwe bank en makelaar en ja, andere maatschappijen dus, en goedkoper af.
Soms loont het echt de moeite van te veranderen en eens te shoppen, ook al ken je de persoon zelf, niemand heeft scrupules en dat moet je zelf ook niet hebben in het maken van keuzes.

IPT lijkt me totaal nutteloos op lange termijn, je blokkeert daarmee toch heel wat cash ondanks de kleine voordelen terwijl die cash voor de achterliggende banken grof opbrengt.

Gooi die mensen buiten man. Allemaal bedriegers. Binnen 7 jaar heb je de verzekering nodig en dan… ooh spijtig volgens artikel 134 heb je er geen recht op. Toch bedankt.

Terug
Bovenaan