Freelancers & Ondernemers

No matter wat mensen hier zeggen, een koppel dat elk €3000 netto verdient leidt een fantastisch leven en heeft geen euro te weinig om gelukkig door het leven te gaan.

De catch is dat je domicilie fraude pleegt.
De wet zegt dat je moet ingeschreven staan daar waar je effectief woont.
Plus, hoe ga je al de rest regelen? Sociale zekerheid, mutualiteit enz., gaat dan ook allemaal de Tsjechische versie worden.
En, waar ga je hier wonen?
Je kan niet op twee plaatsen wonen, huren kan al niet, huurcontracten eisen dat je er ook ingeschreven staat, eigendom en je riskeert leegstand...
Tsjechische pensioenopbouw???
Enz. enz.
Ja, ik vroeg het mij gewoon luidop af. Gewoon soort brainfart.

Nu, om eerlijk te zijn: de belgische pensioen-opbouw is iets waar ik ook niet al teveel toekomstwaarde aan hecht. Ik vrees dat er velen hier een koude douche te wachten staat op termijn.

Ik zou voor die dayrate geen 8 man onder mij willen hebben. De stress etc die er bij komt voor maar 420, als werknemer ga je dit ook niet door voor 2.000 euro in de maand
Dat valt best wel mee qua stress.

Ik moet wel toegeven, ik werk eigenlijk met een bepaalde retainer (Amerikaanse firma) dus als ik ziek ben of op vakantie ga word ik in theorie gewoon doorbetaald. Maar ik moet natuurlijk niet twee maanden ziek vallen of op reis gaan.

Eigenlijk is het door het voordeel van die retainer nogal moeilijk om te kwantificeren wat mijn exact dagtarief zou zijn. Ik heb eerder een maandtarief so to speak.

En er zijn nog een aantal andere voordelen aan deze positie, zoals bijvoorbeeld dat ik ieder jaar wordt uitgenodigd voor hun jaarlijkse retreat van een week, dit jaar was dat bijvoorbeeld in Mexico en dan wordt dit volledig door hen gesponsored (kostte toch al gauw 3k voor tickets en hotel).

Nu, om eerlijk te zijn: de belgische pensioen-opbouw is iets waar ik ook niet al teveel toekomstwaarde aan hecht. Ik vrees dat er velen hier een koude douche te wachten staat op termijn.

Goh ja, wordt al 20 jaar gezegd hé, en het draait nog steeds.

Het is niet dat wijzelf ons pensioen opbouwen, ze noemen dat zo, enkel omdat wat je nu verdient als basis gaat worden gebruikt om een uit te keren pensioenbedrag te berekenen, en dus niet dat ze onze bijdragen gaan gebruiken/investeren zodat wij daar ons pensioen gaan van kunnen ontvangen.

Wij betalen nu voor de huidig gepensioneerden, en zolang er wanneer wij op pensioen gaan nog werkende mensen zijn, zullen zij betalen voor ons pensioen.

Probleem is de verhouding werkenden/gepensioneerden die onder druk staat door alsmaar hogere levensverwachting/vergrijzing, hoeveelheid werkende mensen.

Even een hypothetis vraagje. Mijn partners is van Tjechie. Ik ga dit nooit doen hoor, want het ruikt naar illegaliteit en een hoop kopzorgen.

Stel... dat we daar een woning hebben en ingeschreven zijn daar, maar werken hier in Belgie als zelfstandige.

Als je uw loon uitkeert ginder, kan je dan gewoon in Belgie gebruiken? Heb je dan niet gewoon al die loonlasten omzeilt?

Ik vermoed dat hier een grote: "dude, you idiot, dat kan niet "daarom" of dat doe je best niet voor deze reden", maar... what's the catch?

Misschien is mijn vraag: wat is de catch van uw loon uit te keren in een ander EU land waar de lasten op loon lager liggen?

Als natuurlijk persoon-zelfstandige ga je belast zijn in België want als je continu werkt in België, is je vaste inrichting in België.

Idem ook voor vennootschap, als je als Tsjechisch vennootschap continue fysiek werkt in België, is de Tsjechische vennootschap ook belast in België. En gezien dat je continu in België werkt, gaat men niet geloven dat de werkelijke zetel van de vennootschap in Tsjechië bevindt. :p Dus de dividenden, lonen vanuit die vennootschap gaat men ook belasten in België.

Daar is er nu wel wat controle op (fiscale impact is ook relatief groot hier.) en de ontdoken belasting samen met een minimum belastingverhoging van 50% (want dit is pure fiscale fraude), dat gaat je gewoonweg financieel ruineren en in Tsjechië ga je niet veilig zitten van de Belgische fiscus. Tsjechische fiscus gaat voor België de schulden invorderen.

Als je wat googelt, zie je wel wat rechtszaken van mensen die dat gedaan hebben en je ziet wel wat de gevolgen zijn :p.

En er zijn nog een aantal andere voordelen aan deze positie, zoals bijvoorbeeld dat ik ieder jaar wordt uitgenodigd voor hun jaarlijkse retreat van een week, dit jaar was dat bijvoorbeeld in Mexico en dan wordt dit volledig door hen gesponsored (kostte toch al gauw 3k voor tickets en hotel).

Geef je dat aan? :p Is te belasten.

Binnenkort ga ik 1d/week bij een nieuwe klant werken -enfin, mijn oude werkgever, maar soit- en ik zou daar met de fiets heen gaan.
Nu heb ik reeds een elektrische fiets die ik prive heb aangekocht, bijna 2j geleden.
Kan ik die fiets overkopen op het bedrijf?
Of is een nieuwe kopen interessanter?
Ik zou zowieso een nieuwe mountainbike willen, maar weet dus niet goed wat het beste is, de oude elektrische overnemen en met dat geld prive mountainbike kopen, of toch de nieuwe op de zaak kopen.
Ik vermoed dat de elektrische makkelijker te verdedigen valt, maar is me dus niet heel duidelijk.

Ik heb dat eens gedaan: privé fiets over laten kopen door de zaak. Wel proberen dat je het bedrag kan staven: ik heb enkele advertenties van tweedehands.be voor dezelfde fiets toegevoegd en daaruit de gemiddelde prijs berekend.
Lijkt me moeilijker om een mountainbike uit te leggen, dus die zou ik dan privé kopen.

wat gebeurt er eigenlijk met mijn zaak, en dan bedoel ik vooral het geld dat er in opgepot zit in afwachting van vvprbis, wanneer ik plots zou overlijden?
Er zit niemand anders in de zaak dus lijkt mij dat dat geld er niet zou kunnen uitgehaald worden door mijn familie?
De staat eist dat dan gewoon op?

Kan je daar een mouw aanpassen op een of andere manier? Ik zou natuurlijk mijn vriendin aandeelhouder kunnen maken oid maar dat doe ik liever niet, zou dat graag gescheiden houden. Je weet maar nooit hoe een relatie loopt en dan lijkt het mij alleen maar moeilijkheden te geven als ze medevennoot zou zijn? Of is dat risico eerder beperkt wanneer zij Bv maar 1% aandelen zou hebben?

Nu, om eerlijk te zijn: de belgische pensioen-opbouw iets waar ik ook niet al teveel toekomstwaarde aan hecht. Ik vrees dat er velen hier een koude douche te wachten staat op termijn.
Nooit in dit land. Mensen die alles vergokken, op doen aan alcohol en drugs, niets sparen, weet ik veel wat… krijgen hier nog altijd belachelijk veel gratis.

Gedaan met de uitkering? Geen probleem. Ziekte-uitkering doet het wel. Wij zijn HET land waar zoveel mogelijk mensen zoveel mogelijk gratis voordelen krijgen.

Ik zeg niet dat het slecht is, maar hier gaat dat nooit gebeuren. Zelfs een dakloze moet maar wat moeite doen en zal eten en onderdak krijgen. Probeer dat maar eens in Amerika zou ik zeggen.

Het land zou alleszins op zijn kop staan als VtM nieuws zegt dat niemand nog een pensioen krijgt vanaf morgen.

wat gebeurt er eigenlijk met mijn zaak, en dan bedoel ik vooral het geld dat er in opgepot zit in afwachting van vvprbis, wanneer ik plots zou overlijden?
Er zit niemand anders in de zaak dus lijkt mij dat dat geld er niet zou kunnen uitgehaald worden door mijn familie?
De staat eist dat dan gewoon op?

Kan je daar een mouw aanpassen op een of andere manier? Ik zou natuurlijk mijn vriendin aandeelhouder kunnen maken oid maar dat doe ik liever niet, zou dat graag gescheiden houden. Je weet maar nooit hoe een relatie loopt en dan lijkt het mij alleen maar moeilijkheden te geven als ze medevennoot zou zijn? Of is dat risico eerder beperkt wanneer zij Bv maar 1% aandelen zou hebben?
je erfgenamen erven je aandelen en kunnen met dat geld in de vennootschap doen wat ze willen.

Als natuurlijk persoon-zelfstandige ga je belast zijn in België want als je continu werkt in België, is je vaste inrichting in België.

Idem ook voor vennootschap, als je als Tsjechisch vennootschap continue fysiek werkt in België, is de Tsjechische vennootschap ook belast in België. En gezien dat je continu in België werkt, gaat men niet geloven dat de werkelijke zetel van de vennootschap in Tsjechië bevindt. :p Dus de dividenden, lonen vanuit die vennootschap gaat men ook belasten in België.

Daar is er nu wel wat controle op (fiscale impact is ook relatief groot hier.) en de ontdoken belasting samen met een minimum belastingverhoging van 50% (want dit is pure fiscale fraude), dat gaat je gewoonweg financieel ruineren en in Tsjechië ga je niet veilig zitten van de Belgische fiscus. Tsjechische fiscus gaat voor België de schulden invorderen.

Als je wat googelt, zie je wel wat rechtszaken van mensen die dat gedaan hebben en je ziet wel wat de gevolgen zijn :p.
Haha, zoals met alles: er is altijd wel een sloeber die in tegenstelling tot mij denkt: "ej, da is nu eens een goed idee, zie"

Ik zou een nieuwe mountenbike aankopen. Als je een toekomstige privéaankoop kan doorschuiven naar de vennootschap moet je dat altijd doen ;). De regel is dat je 20% van uw beroepsverplaatsingen met de fiets moet doen, 1 dag per week is dus ruim voldoende. Welke fiets je daar dan in de praktijk voor gebruikt maakt niet echt uit eh, uwe wagen wordt dien dag niet gebruikt..
Is er een minimum aantal kilometers die je moet afleggen dewelke aan de regel van 20% beroepsverplaatsingen vast hangt?

Een klant waar ik 2 dagen/week zit is op 2km van mijn deur. Ben aan het overwegen om een nieuwe fiets hiervoor aan te kopen aangezien de huidige wel echt uit elkaar valt en op dat traject 3x de ketting er af ligt.

Ik denk dat je het overschat. Van bij de drie verschillende grote IT consultancy boites heb ik zelfs weinig seniors gezien die aan 800 geplaatst werden.

Veel in de middenmoot van 550-750. Schoolverlaters zelfs soms aan <400. Die boites willen liever wat ervaring op de CV zien dan ze nodeloos op de bench te laten voor wat zinloze interne projecten.
Ik denk dat je het wat onderschat. Veel grote IT consulting bedrijven zitten daar wel in de buurt voor juniors tegenwoordig.
Bij mij was het zelfs nog zotter en dat is al jaren geleden intussen.
Maar niet alle uren die juniors doen worden ook effectief aangerekend, dus dat kan het beeld soms wat vertekenen.

Maar dit is wel een totaal ander verhaal dan freelancen. Want die juniors hebben wel seniors achter zich mochten ze vastlopen of niet kunnen opleveren.

Bizar, die wereldvreemdheid om quasi-vast een "laag" maandloon van 12000€ te verdienen.
Gaat niet zozeer over het bedrag hé.

De mensen die dit vragen hebben meestal als werknemer al tegen de 4000€ netto, met al de voordelen zoals fancy wagen, groepsverzekeringen, al de bescherming en sociale zekerheid die je als werknemer hebt...

Die 600€/dag (jouw 12000€/maand) vertaalt naar ongeveer 6000€ netto, een stuk meer, maar je verliest dan weer een hoop zekerheid, zoals geen loon wanneer je wegens ziekte/ongeval niet kan werken/factureren, je kan de facto plots na 30 dagen geen werk meer hebben, zonder enig vervangingsinkomen...
Werknemer met 5 jaar anciënniteit, als zijn werkgever hem zegt, we hebben je niet meer nodig, die heeft 4.5 maand tijd om iets anders te zoeken, aan 100% loon hé.
Zelfstandige/freelancer, die heeft (meestal) 30 dagen...

De vraag is dan hier gesteld vanuit de positie van iemand die al heel comfortabel zit, hoog inkomen, enorme hoeveelheid zekerheid/sociaal vangnet, om dat allemaal op te geven voor 2000€/maand meer...

Moet dat dan echt die 2000€ meer? Met 4000€ kom je ook wel rond zeker?

Laatst bewerkt:
De wetgever is heel onduidelijk over bedrijfsfietsen. Je moet al eerder gaan kijken naar rulings om te begrijpen wat wel en niet mag.
De 20% waar @iamhollywood over spreekt, gaat over een ruling waarbij 20% van het woon-werkverkeer met deze bedrijfsfiets wordt gedaan.
Voor de overige 80% hoeft dan GEEN voordeel alle aard te worden berekend.
De BTW op zo'n fiets zou dan wel niet aftrekbaar zijn

Het begrip "fiets" is ruim:
  • "elk voertuig met twee of meer wielen dat via pedalen of handgrepen met spierkracht wordt aangedreven of uitgerust is met een elektrische hulpmotor tot 250 W die geen ondersteuning meer biedt vanaf 25 km/h, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen". Elektrisch aangedreven klassieke fietsen, koersfietsen, mountainbikes, city bikes, bakfietsen, aangepaste fietsen voor mindervaliden (drie wielen, aandrijving via handgrepen, ...), plooibare fietsen, vallen onder de vermelde definitie. Hoverboards, rolschaatsen, skateboards, monowheels en segways zijn niet beoogd.
  • Onder "gemotoriseerd rijwiel" moet worden verstaan : elk twee-, drie- of vierwielig voertuig met pedalen, uitgerust met een elektrische hulpaandrijving met als hoofddoel trapondersteuning waarvan de aandrijfkracht wordt onderbroken bij een voertuigsnelheid van maximum 25 km per uur, met uitsluiting van de hierboven vermelde rijwielen". Het nominaal continu maximumvermogen van de elektrische motor bedraagt ten hoogste 1 kW.
  • Onder "speed pedelec" moet worden verstaan : elk tweewielig voertuig met pedalen, met uitsluiting van gemotoriseerde rijwielen, met een elektrische hulpaandrijving met als hoofddoel trapondersteuning waarvan de aandrijfkracht wordt onderbroken bij een voertuigsnelheid van maximum 45 km per uur. De elektrische motor heeft een nominaal continu maximumvermogen van ten hoogste 4 kW.
Wij hebben klanten met koersfietsen van 10k, die hebben wel nog geen fiscale controle gehad :)

@iamhollywood waar ligt de grens van het bedrag? Zal vermoedelijk wat van dossier tot dossier afhangen.

De wetgever is heel onduidelijk over bedrijfsfietsen. Je moet al eerder gaan kijken naar rulings om te begrijpen wat wel en niet mag.
De 20% waar @iamhollywood over spreekt, gaat over een ruling waarbij 20% van het woon-werkverkeer met deze bedrijfsfiets wordt gedaan.
Voor de overige 80% hoeft dan GEEN voordeel alle aard te worden berekend.
De BTW op zo'n fiets zou dan wel niet aftrekbaar zijn

Het begrip "fiets" is ruim:
  • "elk voertuig met twee of meer wielen dat via pedalen of handgrepen met spierkracht wordt aangedreven of uitgerust is met een elektrische hulpmotor tot 250 W die geen ondersteuning meer biedt vanaf 25 km/h, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen". Elektrisch aangedreven klassieke fietsen, koersfietsen, mountainbikes, city bikes, bakfietsen, aangepaste fietsen voor mindervaliden (drie wielen, aandrijving via handgrepen, ...), plooibare fietsen, vallen onder de vermelde definitie. Hoverboards, rolschaatsen, skateboards, monowheels en segways zijn niet beoogd.
  • Onder "gemotoriseerd rijwiel" moet worden verstaan : elk twee-, drie- of vierwielig voertuig met pedalen, uitgerust met een elektrische hulpaandrijving met als hoofddoel trapondersteuning waarvan de aandrijfkracht wordt onderbroken bij een voertuigsnelheid van maximum 25 km per uur, met uitsluiting van de hierboven vermelde rijwielen". Het nominaal continu maximumvermogen van de elektrische motor bedraagt ten hoogste 1 kW.
  • Onder "speed pedelec" moet worden verstaan : elk tweewielig voertuig met pedalen, met uitsluiting van gemotoriseerde rijwielen, met een elektrische hulpaandrijving met als hoofddoel trapondersteuning waarvan de aandrijfkracht wordt onderbroken bij een voertuigsnelheid van maximum 45 km per uur. De elektrische motor heeft een nominaal continu maximumvermogen van ten hoogste 4 kW.
Wij hebben klanten met koersfietsen van 10k, die hebben wel nog geen fiscale controle gehad :)

@iamhollywood waar ligt de grens van het bedrag? Zal vermoedelijk wat van dossier tot dossier afhangen.
Op zich, als hij daarmee effectief naar het werk rijdt... Ik heb ook collega gehad die zo'n ligfiets van een pak boven de 10k had, maar die reed elke dag van Aalst naar Mechelen en terug daarmee. Dan kan je moeilijk zeggen dat het niet voor beroepsdoeleinden is he...

Terug
Bovenaan