Freelancers & Ondernemers

Wel, true, maar feit is wel dat dividend VVPR bis mogelijks gewoon weg is volgend jaar ook. En dat je dividend pas toegankelijk is na 3 jaar, in het beste geval (wie weet het nog).

Ik zeg niet: onkosten maken jong, doen! Ik zeg wel: sommige mensen willen geen 3 jaar wachten om er iets mee te doen. Vooral het eerste jaar dat je begint is het wel handig dat je zaken kan in kosten steken. Maar een kost blijft een kost. Helemaal akkoord.
Feit is wel dat het manipulerend over kan komen als je je zin begint met "feit is" gevolgd door een "mogelijk", "misschien", "kan zijn", etc...

Laat dat feit dan gewoon achterwege 😁

Ik verschiet wel van de streamingdiensten. Zou ik nu nooit aftrekken.

Ik kan wel verdedigen voor een IT'er dat hij een Youtube-abonnement heeft voor podcasts en mini-opleidingen in zijn domeinveld.

De Spotify vind ik ook nu wel vreemd met als reden "muziek helpt mij om te werken", als beroepskost aanzien kan te nemen.. Dat zou ik toch ook met een korreltje zout nemen.

Podcasts in je domein te beluisteren, ok nog
"Muziek helpt mij om te werken", pff

Sebiet wilt er één zijn coke-kosten aftrekken omdat hij het nodig heeft voor zijn sales-pitches. :p

Nog nooit die site gezien en ik heb toch vragen bij hoe ze "risico op controle" bepalen. :p
Dat is toch ook met een korreltje zout te nemen.
Was vroeger "all you can deduct".
Ik kan wel verdedigen voor een IT'er dat hij een Youtube-abonnement heeft voor podcasts en mini-opleidingen in zijn domeinveld.

De Spotify vind ik ook nu wel vreemd met als reden "muziek helpt mij om te werken", als beroepskost aanzien kan te nemen.. Dat zou ik toch ook met een korreltje zout nemen.

Podcasts in je domein te beluisteren, ok nog
"Muziek helpt mij om te werken", pff

Sebiet wilt er één zijn coke-kosten aftrekken omdat hij het nodig heeft voor zijn sales-pitches. :p
Niet vergeten dat dit info voor alle zelfstandigen is.

Een zaak waar effectief klanten komen en waar achtergrondmuziek bijdraagt tot de beleving kan toch wel een spotify abonnement verantwoorden (fitness/personal trainer/ kapper/restaurant etc).

Zelf breng in het ook niet in, zit volledig privé.

Een zaak waar effectief klanten komen en waar achtergrondmuziek bijdraagt tot de beleving kan toch wel een spotify abonnement verantwoorden (fitness/personal trainer/ kapper/restaurant etc).

Zelf breng in het ook niet in, zit volledig privé.
Dit mag zelfs niet volgens de AV van Spotify, maar toch doen velen het, wie gaat dit immers controleren natuurlijk. In feite is een Spotify account voor persoonnlijk gebruik.
+ je mag Sabam enz. gaan betalen van zodra het voor publiek en in bedrijfsruimtes afgespeeld wordt waar er ook personeel is.
Dus beter privé houden, of een zakelijke Spotify variant nemen, er bestaat ook ene met rechtenvrije muziek, maar dit stelt dan vaak niks voor... Klant wou dat eerst om geen Sabam te moeten betalen maar is amper na een maand gewoon overgeschakeld op Qmusic + Sabam dus... :ROFLMAO: 😅

Edit:

Gvd, had ik dit geweten:
A: https://www.beroepskosten.be/kantine
B: https://www.beroepskosten.be/maaltijdleveringen-zoals-deliveroo
Maar wat is het nu, een maaltijd alleen nuttigen of:
Je moet aantonen dat je de maaltijd die je hebt besteld bij Deliveroo, UberEats of Takeaway.com, hebt gedeeld met een klant, prospect, leverancier of collega met als doel je bedrijf (verder) te ontwikkelen.

Laatst bewerkt:
Dit mag zelfs niet volgens de AV van Spotify, maar toch doen velen het, wie gaat dit immers controleren natuurlijk. In feite is een Spotify account voor persoonnlijk gebruik.
+ je mag Sabam enz. gaan betalen van zodra het voor publiek en in bedrijfsruimtes afgespeeld wordt waar er ook personeel is.
Dus beter privé houden, of een zakelijke Spotify variant nemen, er bestaat ook ene met rechtenvrije muziek, maar dit stelt dan vaak niks voor... Klant wou dat eerst om geen Sabam te moeten betalen maar is amper na een maand gewoon overgeschakeld op Qmusic + Sabam dus... :ROFLMAO: 😅

Edit:

Gvd, had ik dit geweten:
Ja dan komt Sabam er wel bij, maar zo’n zaak zonder muziek is maar triest, het hoort bij de beleving. Gewone radio is dan weer storend door al de reclame/praatprogamma’s.

Bij streaming denk ik eerder aan een niche die de productiviteit bevordert zoals dit: https://www.focusatwill.com/
Alhoewel er een paar stouteriken zijn die sommige van hun playlists hebben nagemaakt op Spotify.

Het abonnement van De Tijd moet toch echt één van de eerste onkosten zijn die ik heb gemaakt. Die geven ook korting aan startende zelfstandigen, waardoor het al helemaal een no-brainer is. Lijkt me perfect te verantwoorden om op de hoogte te blijven van politieke beslissingen die (fiscale) impact hebben op je zelfstandige activiteit.

Ik ken een gepensioneerde arts die zijn hele carrière geabonneerd was op vakliteratuur voor... boekhouders. Die bracht dat zonder problemen in als onkost. Voor de gein knipte hij soms artikels uit over het opzetten van diverse fiscale constructies, ging ermee naar zijn boekhouder en die leerde dan eigenlijk bij van een klant. :tongue:

Was vroeger "all you can deduct".

Niet vergeten dat dit info voor alle zelfstandigen is.

Ik hecht niet te veel vertrouwen in die website om eerlijk te zijn. En ik denk dat er een paar in problemen gaan geraken als ze daar los ingaan.

Ze zijn goed in SEO dat wel. :p

Maar In van die ietsjes te algemene claims met betrekking tot beroepskosten met van die gemiddelde bedragen erbij, daar gaan er een paar in discussies vastgeraken.
Ik vind het al vreemd dat Liantis hun naam op die site zet want de meeste van die sociale bureaus proberen zich ver weg te houden van zo'n zaken en willen "onafhankelijk" ogen.

Deze hier skipt al een belangrijke zin terwijl er maar 3 staan :p.
Gvd, had ik dit geweten:

A:Zou je je lunch kunnen aftrekken?
De kantine verwijst in deze context niet naar de refter van een school: het verwijst naar de maaltijden die je in het kader van je werkdag aan je team of partners ter beschikking stelt. Het kan ook een maaltijd zijn die op je werkplek wordt afgeleverd.

B:Je moet aantonen dat je de maaltijd die je hebt besteld bij Deliveroo, UberEats of Takeaway.com, hebt gedeeld met een klant, prospect, leverancier of collega met als doel je bedrijf (verder) te ontwikkelen.

Wel ja, of ik nu personeel heb of niet. Kantinekosten mogen, dus koffie enz. Maar wat met die lunches, moet men die zever nu letterlijk gaan interpreteren of niet? Er mag immers geen discriminatie zijn tussen een gewone werknemer en een zelfstandige, of die nu alleen werkt in een vennootschap of niet.
Zal het toch eens vragen aan m'n accountant of ik dit mag inbrengen en voor 50% als kost inboeken en de rest op mn rekening courant. Want op door op restaurant te gaan verlies ik soms echt teveel tijd en door zelf te koken ook 🤣

Dag iedereen,

Ik ben industrieel ingenieur EM van opleiding en ik ben bijna 3j aan het werk, 1j als Quality Assurance Engineer en 2j als mechanical Engineer & piping designer (via een consultancy ervaring opgedaan bij 2 klanten in de industrie). Ook een piping opleiding gevolgd van een jaar.

Nu zou ik graag willen starten met freelancen via een ander consultancy als mechanical engineer of piping designer. Heb al aan freelancers in m'n netwerk gevraagd naar een uurtarief dat ik kan vragen en blijkt dat het rond de 70/u (excl. BTW) is. Wat denken jullie hiervan?

Dit lijkt me een ideaal moment om te starten als freelancer aangezien ik nog thuis woon, al wat ervaring heb opgedaan en omdat ik freelancing over het algemeen gewoon interessanter vind dan in loondienst werken.

Ik heb meegegeven aan mijn recruiter dat ik graag zou willen freelancen en hij gaf aan dat dit niet het goeie moment zou zijn aangezien je als freelancer niet gaat kunnen doorgroeien en dus meer kans hebt dat je voor de rest van uw carrière hetzelfde werk zult doen. Klopt dit? Zal wel afhangen van persoon tot persoon zou ik denken.

Als ik bij hen start als freelancer zou ik een uurtarief van rond de 55 euro kunnen verwachten. Zal wel afhangen van klant, werkinhoud, werkervaring, skills enz.. maar 2 andere consultancies vonden een uurtarief van 70/u dan wel ok.. Hoe komt het dat er zo'n groot verschil op zit?

Heb ook een voorstel tot salaris verhoging gekregen van min. 10% als ik er in loondienst blijf maar ik wil daar niet op ingaan..

Als ik bij hen start als freelancer zou ik een uurtarief van rond de 55 euro kunnen verwachten. Zal wel afhangen van klant, werkinhoud, werkervaring, skills enz.. maar 2 andere consultancies vonden een uurtarief van 70/u dan wel ok.. Hoe komt het dat er zo'n groot verschil op zit?
Ze nemen meer marge, hebben andere klanten waar je geplaatst kan worden, etc.

Dag iedereen,

Ik ben industrieel ingenieur EM van opleiding en ik ben bijna 3j aan het werk, 1j als Quality Assurance Engineer en 2j als mechanical Engineer & piping designer (via een consultancy ervaring opgedaan bij 2 klanten in de industrie). Ook een piping opleiding gevolgd van een jaar.

Nu zou ik graag willen starten met freelancen via een ander consultancy als mechanical engineer of piping designer. Heb al aan freelancers in m'n netwerk gevraagd naar een uurtarief dat ik kan vragen en blijkt dat het rond de 70/u (excl. BTW) is. Wat denken jullie hiervan?

Dit lijkt me een ideaal moment om te starten als freelancer aangezien ik nog thuis woon, al wat ervaring heb opgedaan en omdat ik freelancing over het algemeen gewoon interessanter vind dan in loondienst werken.

Ik heb meegegeven aan mijn recruiter dat ik graag zou willen freelancen en hij gaf aan dat dit niet het goeie moment zou zijn aangezien je als freelancer niet gaat kunnen doorgroeien en dus meer kans hebt dat je voor de rest van uw carrière hetzelfde werk zult doen. Klopt dit? Zal wel afhangen van persoon tot persoon zou ik denken.

Heb ook een voorstel tot salaris verhoging gekregen van min. 10% als ik er in loondienst blijf maar ik wil daar niet op ingaan..
Dat is... een bizarre denkwijze dat je niet meer kunt doorgroeien. Je stopt met groeien als je tussen 4 plankjes ligt, dan pas groei je niet meer.

In verband met uw tarieven: dat is moeilijk te zeggen gezien ik niet in de sector zit waar je terecht zal komen, maar 55 euro per uur lijkt me wel behoorlijk aan de lage kant eerlijk gezegd. 70 euro per uur lijkt me beter. Laat het mij zo zeggen dat 45 euro per uur een hongergrens is, Eigenlijk is dat te weinig om freelance te verantwoorden naar mijn mening. Je raakt amper uit je loonkosten.

Wil je weten waarom die recruiter u die tarief geeft? Omdat de recruiter het verschil in tarief zal opstrijken in zijn voordeel. Dus uw recruiter zou dan ongeveer... 4000 euro extra aan u verdienen per maand (schatting). Hij gaat u door rekenen aan ongeveer 80 euro per uur en het verschil is voor hem (schatting, wel).

Of het de moeite is, en of freelancer worden iets voor u is, dat moet jij uitmaken. Maar... het heeft wel iets. Neem het van mij aan. Maar freelancer zijn is ook zorgen voor uzelf. Er is geen wijze raad of gouden regel. Don't let people fuck with you want... niemand zal het u zeggen wat goed of slecht voor u is in veel gevallen.

Je ruilt zekerheid in voor meer risico maar hoger rendement. Het is een afweging en je moet je goed bewust zijn dat als je te "braaf" bent, je misschien beter in loondienst moet blijven. Maar ik juich het toe.

Echter maar 1 bedenking: toen ik 27 was, was ik niet matuur genoeg om freelancer te worden. Dat is elk voor zich uiteraard. Maar... dat is misschien het inzicht van 27 vs 37 :). Who knows.

Laatst bewerkt:
Dag iedereen,

Tjah geen goed idee omdat ze daar niet dezelfde verdiensten op pakken allicht of het niet goed uitkomt voor de huidige target...

Focus niet op 1 recruitingskantoor maar gooi jezelf als freelancer op de markt. Als je 70 EUR/u kan krijgen dan moet je dat gewoon doen, zal neerkomen op maandelijks met het gebruik van de nodige fiscale hulpmiddelen +5k netto (reeds na de nodige kosten zoals bedrijfswagen etc.). Zeker als je thuis woont en je loon kan je in het begin maandelijks laag houden is dat de ideale route.

Ze nemen meer marge, hebben andere klanten waar je geplaatst kan worden, etc.
Dat lijkt me dan wel heel veel marge lol

Diezelfde recruiter gaf ook aan dat hij met z'n hand op het hart kan zeggen dat ik niet meer dan 55/u zou kunnen vinden elders.. Tegen dan had ik al enkele gesprekken met andere recruiters waaruit bleek dat dat wel degelijk mogelijk is.

Dat lijkt me dan wel heel veel marge lol

Diezelfde recruiter gaf ook aan dat hij met z'n hand op het hart kan zeggen dat ik niet meer dan 55/u zou kunnen vinden elders.. Tegen dan had ik al enkele gesprekken met andere recruiters waaruit bleek dat dat wel degelijk mogelijk is.
Je zou bijna denken dat ze alles zouden zeggen om u rap te doen tekenen. Maar zo zijn mensen niet, geld is bijzaak voor velen en al zeker voor recruiters ;)

Dat is... een bizarre denkwijze dat je niet meer kunt doorgroeien. Je stopt met groeien als je tussen 4 plankjes ligt, dan pas groei je niet meer.

In verband met uw tarieven: dat is moeilijk te zeggen gezien ik niet in de sector zit waar je terecht zal komen, maar 55 euro per uur lijkt me wel behoorlijk aan de lage kant eerlijk gezegd. 70 euro per uur lijkt me beter. Laat het mij zo zeggen dat 45 euro per uur een hongergrens is, Eigenlijk is dat te weinig om freelance te verantwoorden naar mijn mening. Je raakt amper uit je loonkosten.

Wil je weten waarom die recruiter u die tarief geeft? Omdat de recruiter het verschil in tarief zal opstrijken in zijn voordeel. Dus uw recruiter zou dan ongeveer... 4000 euro extra aan u verdienen per maand (schatting). Hij gaat u door rekenen aan ongeveer 80 euro per uur en het verschil is voor hem (schatting, wel).

Of het de moeite is, en of freelancer worden iets voor u is, dat moet jij uitmaken. Maar... het heeft wel iets. Neem het van mij aan. Maar freelancer zijn is ook zorgen voor uzelf. Er is geen wijze raad of gouden regel. Don't let people fuck with you want... niemand zal het u zeggen wat goed of slecht voor u is in veel gevallen.

Je ruilt zekerheid in voor meer risico maar hoger rendement. Het is een afweging en je moet je goed bewust zijn dat als je te "braaf" bent, je misschien beter in loondienst moet blijven. Maar ik juich het toe.

Echter maar 1 bedenking: toen ik 27 was, was ik niet matuur genoeg om freelancer te worden. Dat is elk voor zich uiteraard. Maar... dat is misschien het inzicht van 27 vs 37 :). Who knows.
Bedankt voor uw antwoord.

Inderdaad. Ironisch genoeg is dat ook de reden waarom ik wil freelancen, omdat ik sneller wil doorgroeien in skills. Nu volg ik een opleiding die ik helemaal niet zo uitdagend vind (wel interessant) en gespreid over 2j. Diezelfde opleiding kan ik persoonlijk zeker met 1.5j inkorten.. Als freelancer kan ik dan zoveel investeren in opleidingen als ik wil, maar dat is niet mogelijk bij m'n huidige werkgever..

Ik wil ook gewoon zorgen voor mezelf. Al van af het begin van m'n werkcarriere 3j geleden sprak freelancing me aan. Nu lijkt me een ideaal moment om te beginnen. Heb niet zoveel zekerheid nodig dus meer risico neem ik er graag bij voor een hoger rendement. Wat bedoel je precies met 'te braaf' zijn?

Ben wel matuur genoeg hoor dat is geen probleem ;)

Terug
Bovenaan