Freelancers & Ondernemers

In België heb je nooit fiscale zekerheid, part of the game en dikke shit als accountant :). Wij weten zelf nooit wanneer de fiscale deadlines volgend jaar gaan gezet worden, tot midden juni zaten ze bij ons nog met een hoop vragen rond de deadlines voor aangiftes PB, goed wetende dat je de vakantie van uw werknemers moet kunnen plannen.

Zaterdag mijn nieuwe wagen ophalen :clap:.
Partner heeft zijn ontslag gegeven, hij zal mijn huidige wagen aankopen en is nu dus volop bezig met de opstart als freelancer.

In België heb je nooit fiscale zekerheid, part of the game en dikke shit als accountant :). Wij weten zelf nooit wanneer de fiscale deadlines volgend jaar gaan gezet worden, tot midden juni zaten ze bij ons nog met een hoop vragen rond de deadlines voor aangiftes PB, goed wetende dat je de vakantie van uw werknemers moet kunnen plannen.

Zaterdag mijn nieuwe wagen ophalen :clap:.
Partner heeft zijn ontslag gegeven, hij zal mijn huidige wagen aankopen en is nu dus volop bezig met de opstart als freelancer.
Proficiat aan beide!

Enkel B2B ! Echt schandalig.

Maar uiteindelijk betalen ze allemaal, meestal na 1 vriendelijke telefoon na 45 dagen. Ik snap daar werkelijk NIETS van. Het is gewoon vermoeiend.
Vandaag alweer een leuke mail gekregen. Ik werk voor UZ Brussel en mijn systeem stuurde een herinnering na 45 dagen.

Beste,

Ik heb dit even nagekeken met onze leveranciersboekhouding en deze factuur is inderdaad nog niet betaald omdat deze in ons systeem nog niet vervallen is. De betalingstermijn staat op 60 dagen factuurdatum waardoor deze factuur eigenlijk pas vervalt op 01.09.

Mvg.

Wat kan je daar eigenlijk in godsnaam op zeggen? Triestig.
Je hebt dan wel een 'grote' klant maar zij bepalen de regels. En niet jij. Dat kan toch niet?

Ik vraag mij oprecht af indien een advocaat voor hun werkt, of ze dan ook zulke mails sturen.

Vandaag alweer een leuke mail gekregen. Ik werk voor UZ Brussel en mijn systeem stuurde een herinnering na 45 dagen.

Beste,

Ik heb dit even nagekeken met onze leveranciersboekhouding en deze factuur is inderdaad nog niet betaald omdat deze in ons systeem nog niet vervallen is. De betalingstermijn staat op 60 dagen factuurdatum waardoor deze factuur eigenlijk pas vervalt op 01.09.

Mvg.

Wat kan je daar eigenlijk in godsnaam op zeggen? Triestig.
Je hebt dan wel een 'grote' klant maar zij bepalen de regels. En niet jij. Dat kan toch niet?

Ik vraag mij oprecht af indien een advocaat voor hun werkt, of ze dan ook zulke mails sturen.
Overheden zijn altijd 60 dagen, zit vervat in de wet (30 dagen verificatie + 30 dagen betalingstermijn) met uitzondeingsregel ziekenhuizen die sowieso 60 dagen zijn.

1. Een bijzondere betalingstermijn van 60 dagen voor de aanbestedende overheid die gezondheidszorg verstrekken en die specifiek voor dat doel zijn erkend, zij het enkel voor de werken verbonden aan die specifieke activiteit (bijv. ziekenhuizen)

Neen, dat kan niet zomaar. Dat moet overeengekomen worden in een contract.

Grotere bedrijven passen meestal hun eigen voorwaarden toe (bv. via purchase orders), waarin ze voor zich zelf de maximale betalingstermijn van 60d voorzien. En ja, ook advocaten moeten dat ondergaan :).

Zo heb ik ook een hotelketen en een andere multinational die dit toepast. Offerte, dan sturen ze hun bestelbon met extra voorwaarden en aangepaste betalingstermijn.
Die zijn intussen toch al 12 jaar klant en betalen altijd, maar onderdaad op 60 dagen en gene dag vroeger, dus ik mag niet klagen...

Praktisch vraagje waar ik zelf niet meteen een antwoord op vond op de website van Xerius (of ander sociaal secretariaat). Ik ben recent papa geworden en krijg dus bijgevolg 20 wettelijke dagen. Volgende week is een wettelijke feestdag (15 aug), kan ik voor deze dag ook een vergoeding aanvragen? Of vervalt deze, gezien ik op een gewone feestdag ook nooit zou werken? Op de website vond ik er zelf niet meteen iets van terug.

Praktisch vraagje waar ik zelf niet meteen een antwoord op vond op de website van Xerius (of ander sociaal secretariaat). Ik ben recent papa geworden en krijg dus bijgevolg 20 wettelijke dagen. Volgende week is een wettelijke feestdag (15 aug), kan ik voor deze dag ook een vergoeding aanvragen? Of vervalt deze, gezien ik op een gewone feestdag ook nooit zou werken? Op de website vond ik er zelf niet meteen iets van terug.
Eerst en vooral proficiat!

Basically krijg je x euro als uitkering op het einde van het kwartaal en wordt je geacht van je werk dan y dagen te onderbreken.
Voor zover ik me herinner maakt de rest allemaal weinig uit. Lijkt me ook moeilijk te controleren (mocht dat al nodig zijn).

Geniet ervan en neem gewoon effectief ook 20 (of dan 21) dagen verlof :)

Lijkt me ook moeilijk te controleren (mocht dat al nodig zijn).

Geniet ervan en neem gewoon effectief ook 20 (of dan 21) dagen verlof :)
Moeilijk te controleren? Hoezo? Als je ook maar één werk e-mail verstuurd en dit terechtkomt bij een controleur, kan je de vergoeding verliezen. Maar wie zijn die controleurs dan effectief, bestaan ze wel?

Vergeet dus niet, om op je loonfiche die Xerius wellicht iedere maand opmaakt, ook effectief dat verlof te vermelden!

Moeilijk te controleren? Hoezo? Als je ook maar één werk e-mail verstuurd en dit terechtkomt bij een controleur, kan je de vergoeding verliezen. Maar wie zijn die controleurs dan effectief, bestaan ze wel?

Vergeet dus niet, om op je loonfiche die Xerius wellicht iedere maand opmaakt, ook effectief dat verlof te vermelden!
Dat moet volgens mij helemaal niet op de loonbrief staan hoor. Je mag gewoon geen volledige maand factureren, maar die vergoeding wordt niet met uw loon gestort.

Dat moet volgens mij helemaal niet op de loonbrief staan hoor. Je mag gewoon geen volledige maand factureren, maar die vergoeding wordt niet met uw loon gestort.
Volgens mij best wel zodat je bewijzen hebt. Enerzijds keer je dus uzelf nog het volledig loon uit als dit een vast gelijk maandelijks bedrag is, en anderzijds vermeld je op die loonfiche dat je dit verlof op specifieke dagen opgebruikt hebt. Dus stel je keert jezelf 4K uit, dan doe je dit ook gewoon in de maand dat je verlof opneemt, maar laat je het sociaal secretariaat op de dagen dat je het opneemt, bv. enkel weekdagen om het te spreiden. Alhoewel, het in één keer opnemen administratief misschien interessanter is en niet veel uitmaakt als zelfstandige... :crazy:

+Heb een BV, dus stel, ik heb recurrerende onderhoudscontracten en diensten die maandelijks automatisch gefactureerd worden, hoezo mag ik niet factureren?

Je mag niet werken dus logisch dat je geen gewerkte dagen factureert. Sommige hebben een vaste maandelijkse fee, die kan doorlopen.

Sporadisch een mail versturen of telefoon beantwoorden zal niet als gewerkte dag beschouwd worden.

Loon mag je steeds ontvangen.
Als je 45k hebt dan blijf je daar uiteraard op.
Als je andere bedragen hebt, dan kan je eventjeel eens laten uitrekenen wat voordeliger is want ook het geboorteverlof is belastbaar.

Loonbrieven maak ik echt zelden op en heb ook nog nooit gevraagd naar gewerkte dagen daarvoor.

Altijd goed toch hln, al denk ik dat ze het zelf ook gelooft.

“Ik ben helemaal geen autofreak, als het aan mij lag reed ik met een Fiat 500. Maar in België is een dure auto beter voor je boekhouding. Ik heb daarom een hybride BMW X5 die - ik durf het bijna niet te zeggen - meer dan 80.000 euro heeft gekost. Een bedrag om mottig van te worden, want het is weggegooid geld. Maar het is puur om fiscale redenen.”

https://www.hln.be/geld/br-schoonhe...ar-dat-is-beter-voor-de-boekhouding~adec27f7/

Altijd goed toch hln, al denk ik dat ze het zelf ook gelooft.

“Ik ben helemaal geen autofreak, als het aan mij lag reed ik met een Fiat 500. Maar in België is een dure auto beter voor je boekhouding. Ik heb daarom een hybride BMW X5 die - ik durf het bijna niet te zeggen - meer dan 80.000 euro heeft gekost. Een bedrag om mottig van te worden, want het is weggegooid geld. Maar het is puur om fiscale redenen.”

https://www.hln.be/geld/br-schoonhe...ar-dat-is-beter-voor-de-boekhouding~adec27f7/
Had het artikel ook eerder vandaag gelezen. Ik vraag mij vooral af of omzet niet met marge (of winst?) wordt verward :/. 20k omzet per maand, 4 man in dienst (+2 flexers), 2 panden die ze afbetaalt, een dure wagen, eigen loon plus alle aankopen/investeringen die bij een schoonheidssalon horen... met 20k omzet dek je toch nooit die kosten?
Ik mag hopen dat je met 5 werkkrachten (ik tel haarzelf en de 2 flexers voor 1) toch meer dan 20k omzet per maand draait 😅.

Brutomarge 160k op haar jaarrekening, maar zo een uitspraken zijn toch echt tenenkrullend.
Naomi haar sterkte zijn duidelijk niet de cijfertjes

Terug
Bovenaan