Freelancers & Ondernemers

VAPZ is een beetje een mixed bag, ik ben nog aan het twijfelen. Is een vorm van pensioensparen.

IPT ga ik doen dit jaar.

Hospitalisatieverzekering zit ik nog bij DKV van mijn vriendin haar job. wel doen als je geen hebt.

BA zou ik wel nemen, je zult maar 1 van die pechvogels zijn die aansprakelijk gesteld wordt voor iets. Mijn boekhouder heeft het nog niet tegengekomen, maar... het zal je maar overkomen.
BA is gewoon heel vaak een verplichting van uw klant hoor.

Ik werd recent benaderd door Syntra om les te geven. dit is hun antwoord:

"Onze docenten factureren. Voor ondernemersopleidingen is dit 52EUR/lesuur, maar voor IT-opleidingen kan dit in samenspraak met de docent worden verhoogd"
Dat is toch een losertarief? 200 euro voor een avondje lesgeven en dan nog de voorbereiding.

Iemand hier ervaring met rechtstreeks bij de overheid aan de slag te gaan zonder tussenpartij via connecting expertise? Zijn er addertjes onder het gras of is het vrij straightforward?
Ik gebruik al 3 jaar connecting expertise. Even wennen aan het platform en manier van factuur opstellen, maar voor de rest enkel positieve ervaringen.

Om het fabeltje van 'je kan niet aan uw geld' even te weerleggen zoals @eniac zegt, maar dan met concrete cijfers.

Dat iets meer kost is zeer relatief:
Een slechte rekening-courant kost je bruto 7,14% (netto x32% = 2,28%), als we er een lening van maken is het ongeveer 2,80% bruto (netto x32% = 0,90).
Stel dat je maandelijks 3k netto opneemt en slechts 2k netto uitkeert, dan sta je na 48 maanden dus 48.000 in min of debet van je rekening-courant.
Bij 7,14% ben je na 48 maanden 6.854,40 bruto aan intrest verschuldigd, oftewel 2.193,40 netto.
Bij een langere looptijd is dit bedrag aanzienlijk lager, namelijk bruto 2.688,00 en 860,16 netto.

2k netto komt overeen met bruto 36.989,16 op jaarbasis, terwijl 3k netto neerkomt op 62.984,64. Het verschil van 25.995,48 vermenigvuldigd met 20% (geschat verschil tussen 32% vennootschapsbelastingen en 50%+ in personenbelasting) gedurende 4 jaar bedraagt 20.796,38 netto.

Normaal gesproken zal men niet zomaar je 2k of 3k bruteren, maar rekening houden met onkostenvergoeding, huur van een kantoor, eventuele auteursrechten etc.., wat het verschil wat kleiner zal maken.

In de eerste 4 jaar heb je geen bruto inkomen van 45k nodig, dus je kunt er flink onder gaan zitten, zou ik zeggen.
Tenzij je een lastige bank hebt die een hoger inkomen verplicht stelt bij het aangaan van een nieuw krediet.
Tenzij je auteursrechten hebt.
Tenzij je een gewaarborgd inkomen/vapz/ipt wilt.

Ik heb klanten die een dagtarief van 400 (en soms zelfs minder) hebben, werken met een BV en uiteindelijk toch een mooie netto verloning hebben op deze manier. Dagratio x10 blijft van toepassing hier.
Als ik zei dat ik mij al goed ingelezen had, dan bedoelde ik daar onder andere de comments van @Apelords en @nls- hier (en op reddit) ;-). Waarvoor veel dank!

Alle hulde aan de helden van dit forum :D. Waarschijnlijk is er een volledige generatie aan freelancers die zijn kunnen starten of geïnspireerd geweest zijn door alle informatie die we hier op het forum hebben!

Om het fabeltje van 'je kan niet aan uw geld' even te weerleggen zoals @eniac zegt, maar dan met concrete cijfers.

Dat iets meer kost is zeer relatief:
Een slechte rekening-courant kost je bruto 7,14% (netto x32% = 2,28%), als we er een lening van maken is het ongeveer 2,80% bruto (netto x32% = 0,90).
Stel dat je maandelijks 3k netto opneemt en slechts 2k netto uitkeert, dan sta je na 48 maanden dus 48.000 in min of debet van je rekening-courant.
Bij 7,14% ben je na 48 maanden 6.854,40 bruto aan intrest verschuldigd, oftewel 2.193,40 netto.
Bij een langere looptijd is dit bedrag aanzienlijk lager, namelijk bruto 2.688,00 en 860,16 netto.

2k netto komt overeen met bruto 36.989,16 op jaarbasis, terwijl 3k netto neerkomt op 62.984,64. Het verschil van 25.995,48 vermenigvuldigd met 20% (geschat verschil tussen 32% vennootschapsbelastingen en 50%+ in personenbelasting) gedurende 4 jaar bedraagt 20.796,38 netto.

Normaal gesproken zal men niet zomaar je 2k of 3k bruteren, maar rekening houden met onkostenvergoeding, huur van een kantoor, eventuele auteursrechten etc.., wat het verschil wat kleiner zal maken.

In de eerste 4 jaar heb je geen bruto inkomen van 45k nodig, dus je kunt er flink onder gaan zitten, zou ik zeggen.
Tenzij je een lastige bank hebt die een hoger inkomen verplicht stelt bij het aangaan van een nieuw krediet.
Tenzij je auteursrechten hebt.
Tenzij je een gewaarborgd inkomen/vapz/ipt wilt.

Ik heb klanten die een dagtarief van 400 (en soms zelfs minder) hebben, werken met een BV en uiteindelijk toch een mooie netto verloning hebben op deze manier. Dagratio x10 blijft van toepassing hier.
Mooie voorstelling, de cijfers kloppen naar mijn inziens niet volledig. De netto 860.16€ kost bij een lening op 48K€ lijkt mij wanneer je de 48K€ uitkeert in één keer 48 maand voordat het dividend vrijkomt. Het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat men direct bij de opstart 48K via een lening gaat uitkeren om 48 maand later te laten vereffenen met beschikbare dividend. Wanneer je maandelijks 1000€ naar de prive brengt zal je de eerste maand voor 48 maand rente betalen, na 47 maand zal je rente voor 1 maand aflossen gezien de volgende maand het dividend aanspreekbaar is. De totale netto rente zal +-450€ zijn over de 48maand, de eerste maand 1000€ op 48 maand betaal ja €18.41 interesten (0.9% rentevoet) de 47ste maand betaal je 0.75€ interesten (1000€ met looptijd van 1maand - 0,9% rentevoet). Corrigeer me indien de redenering niet klopt.

Laatst bewerkt:
Alle hulde aan de helden van dit forum :D. Waarschijnlijk is er een volledige generatie aan freelancers die zijn kunnen starten of geïnspireerd geweest zijn door alle informatie die we hier op het forum hebben!
All joking aside: deze topic is een schat aan informatie die je zelden op andere plekken gaat vinden. En ook relatief correct gezien het uit werkelijke ervaringen komt.

Het is nu eenmaal een beetje koffiedik kijken en overweldigend als je zelf de stap wil zetten. Je vindt veel tegenstrijdige info en vooral: veel onduidelijke info die niet altijd voor u toepasbaar is.

Ik verlies waarschijnlijk vanaf dit boekjaar het recht om van verlaagde vennootschapsbelasting te genieten. Dat doet mij al even nadenken of ik mezelf nog wel een loon moet uitkeren en in de plaats daarvan niet gewoon alles via vvprbis kan doen.
Zijn er nog andere voordelen aan uitkeren van loon? Of kijk ik dan beter naar een bepaald minimumbedrag (bvb loon ter hoogte van mijn samengestelde VAA's, loon ter hoogte van het minimumloon, ...)?

Ik moet het sowieso nog met de boekhouder bespreken, maar gezien de toppers die hier zitten vraag ik het alvast eerst hier eens.

Laatst bewerkt:
Ik verlies waarschijnlijk vanaf dit boekjaar het recht om van verlaagde vennootschapsbelasting te genieten. Dat doet mij al even nadenken of ik mezelf nog wel een loon moet uitkeren en in de plaats daarvan niet gewoon alles via vvprbis kan doen.
Zijn er nog andere voordelen aan uitkeren van loon? Of kijk ik dan beter naar een bepaald minimumbedrag (bvb loon ter hoogte van mijn samengestelde VAA's, loon ter hoogte van het minimumloon, ...)?

Ik moet het sowieso nog met de boekhouder bespreken, maar gezien de toppers die hier zitten vraag ik het alvast eerst hier eens.
Hangt wat van je belastingbrief af, zelden voordelig om echt niets uit te keren hoor.
Zou eenvoudig te simuleren zijn door je boekhouder vanaf welke euro je zwaarder belast wordt dan 36% (na sociale bijdragen dus tussen de 0 en 22000 euro bruto).

Ik heb een dossier die echt niets uitkeerd omwille van 10k onroerende inkomsten en een partner met 100k+ belastbaar inkomen.
Die eerste euro is dan eigenlijk al aan 45% belast.

Hangt wat van je belastingbrief af, zelden voordelig om echt niets uit te keren hoor.
Zou eenvoudig te simuleren zijn door je boekhouder vanaf welke euro je zwaarder belast wordt dan 36% (na sociale bijdragen dus tussen de 0 en 22000 euro bruto).

Ik heb een dossier die echt niets uitkeerd omwille van 10k onroerende inkomsten en een partner met 100k+ belastbaar inkomen.
Die eerste euro is dan eigenlijk al aan 45% belast.

Alright, bedankt. Ik neem het sowieso op met boekhouder.

Hoe kun je het recht op het verlaagde tarief verliezen?

Jaaromzet meer dan 9m excl btw, het is tenslotte BG hier

Er zijn wel een aantal voorwaarden waaraan je moet voldoen 🙂
Zie: https://www.sanctorum-co.be/nl/actualiteit/nieuws-cat/wat-is-uw-tarief-vennootschapsbelasting.htm

Dit is al het tweede artikel op 3 dagen dat ik ervan terug kan vinden.

1 van de redenen dat ik eigenlijk zelfstandig geworden ben is ook een beetje dat ik niet erop reken dat de Belgische staat zijn rekening op orde heeft binnen 30 jaar. Ik vrees dat vele 40- mensen een koude douche te wachten staat tegen dan.

Hoe doen jullie dat met doorrekening van het laden van een ev thuis van uit je bv naar je privé? Kantje zelf een tarief bepalen? Hoe zit dat met btw en zo

Hoe doen jullie dat met doorrekening van het laden van een ev thuis van uit je bv naar je privé? Kantje zelf een tarief bepalen? Hoe zit dat met btw en zo
Daar zijn verschillende cijvers voor: de VREG en CREG hebben er, ik neem één van die 2 (ik weet niet meer juist dewelke). Op zich kan je het tarief zelf bepalen, al is het handig om dat bij een controle te kunnen verantwoorden natuurlijk. Ik trek elk jaar een foto van de KwH teller, en ik maak aan de hand van de stand een onkostennota van de privé naar de vennootschap op. Daar staat maar 1 prijs op: die incl. BTW (dus geen berekening met 6% of 21%).

Terug
Bovenaan