Freelancers & Ondernemers

Dat is toch het verschil tussen een zelfstandige en een freelancer. Hoe meer dagen jullie werken, hoe meer jullie verdienen.

Sommige zelfstandigen (frituur) werken sowieso 6/7 en 50w per jaar. Maar kunnen ook rekenen op flexi en studenten die soms inspringen.

Andere zelfstandigen werken amper 25u per week omdat hun team van werknemers alles draaiende houden. Het bedrijf kan sowieso draaien zonder hun zeg maar.

Dat laatste moet toch het doel zijn vanaf 50 jaar neen?

Om dan nog 10 jaar te werken als freelancer lijkt me niet alledaags. Zijn er eigenlijk nog veel 50+ freelancers? Of je moet al binnen zijn op die leeftijd. Ik denk dat weinigen op die leeftijd nog willen terugvallen naar een bediende contract.

Blijf daar echt mijlenver van weg... Ik ben daar ooit eens door afgedreigd omdat ze mij beschuldigden van contractbreuk terwijl ik daar nooit of te nooit mee gecontracteerd had.
Het grappige is: ze hebben duidelijk een firma ingehuurd om goeie reviews en masse achter te laten op hun platform :D

Elke review is ofwel "5 star excellent company etc etc"

ofwel

"Scammers, stalker, stay away"

Dat is toch het verschil tussen een zelfstandige en een freelancer. Hoe meer dagen jullie werken, hoe meer jullie verdienen.

Sommige zelfstandigen (frituur) werken sowieso 6/7 en 50w per jaar. Maar kunnen ook rekenen op flexi en studenten die soms inspringen.

Andere zelfstandigen werken amper 25u per week omdat hun team van werknemers alles draaiende houden. Het bedrijf kan sowieso draaien zonder hun zeg maar.

Om dan nog 10 jaar te werken als freelancer lijkt me niet alledaags. Zijn er eigenlijk nog veel 50+ freelancers? Of je moet al binnen zijn op die leeftijd. Ik denk dat weinigen op die leeftijd nog willen terugvallen naar een bediende contract.
Maar, met het inkomen dat je hebt uit een simpele 9-5 job, kan je absoluut niet klagen. Ik gok dat de meeste freelancers 50+ zijn trouwens. Net omdat je dan een stevig netwerk hebt, en een stevige omzet kan draaien.

Ik wil mij vooral niet bezig houden met allerhande nevenactiviteiten om een bedrijf draaiende te houden...

Waarom zou je op je 50+ geen freelance meer kunnen doen ? Het is toch ook "maar" computerwerk.

Ik zie mij tegen mijn pensioen aan hier eigenlijk geen auto's meer wrappen of gevelreclame's gaan plaatsen lol.
Laat staan 320 dagen of meer per jaar werken -_-

Hopelijk vind ik over een jaar of 10 een exit-plan die ik kan beginnen uitbouwen.
Of hopelijk krijgt mijn zoon interesse in de zaak tegen dan en wie weet...

Waarom zou je op je 50+ geen freelance meer kunnen doen ? Het is toch ook "maar" computerwerk.

Ik zie mij tegen mijn pensioen aan hier eigenlijk geen auto's meer wrappen of gevelreclame's gaan plaatsen lol.
Laat staan 320 dagen of meer per jaar werken -_-

Hopelijk vind ik over een jaar of 10 een exit-plan die ik kan beginnen uitbouwen.
Ik moet toegeven dat ik mezelf als 50+er ook wel minder in de huidige rol zie hoor. De technologie evolueert zo snel dat het op die leeftijd moeilijk volgen wordt. Maar dan is het misschien tijd om te "promoveren" naar manager he :D

Sowieso al beetje per beetje beginnen met je exit plan zodat het tegen je ermee zal starten quasi klaar is. Je kennis en know-how na jarenlang zelfstandig te zijn is dan ook niet te onderschatten en voor bedrijven waar je mogelijk in je exit plan bij aan slag wilt gaan van onschatbare waarde. Of toch waar ik als zelfstandige bij vele bedrijven al aangeprezen werd.

Ik ben nu volop aan het overschakelen van een job waar ik ik de afgelopen 10 jaar tot 6 man personeel had + in andere landen zelfstandige teams, naar een one-man job maar i.p.v. nog met personeel te werken geef ik bv. het zwaardere onaangenamere werk uit aan onderaannemers en doe ik de makkelijkste delen. Niet dat het dagdagelijks zo is, soms heb ik geen keuze, en niet dat het o zo zwaar en onaangenaam is, maar het helpt me wel te focussen op andere zaken waar ik ook wat meer mee kan verdienen.
Beetje per beetje, om dan op termijn wellicht de BV te verkopen als leeg en zonder schulden of er een soort van familiale management vennootschap van te maken.
Valt nog te zien tegen dan.

Is dat iets waard? Een lege Bv zonder schulden? Kan je dan niet beter gewoon stoppen?

Freelancers verdienen veel maar een goed draaiend frituur verkopen na 25j werken is ook altijd goed voor je oude dag denk ik.

Beiden zijn sowieso fantastisch vergeleken met een gewone bediende of arbeider.

Is dat iets waard? Een lege Bv zonder schulden? Kan je dan niet beter gewoon stoppen?

Freelancers verdienen veel maar een goed draaiend frituur verkopen na 25j werken is ook altijd goed voor je oude dag denk ik.

Beiden zijn sowieso fantastisch vergeleken met een gewone bediende of arbeider.
Ja, hoef je niet voor naar de notaris en dan ook geen business plan vereist. Enkel een overeenkomst opstellen, betaling voor de aandelen, AV opstellen, aandelen overdragen en weg ermee. Dit kan rechtstreeks of met een tussenpersoon (meestal een soort makelaar).

Sommige mensen hebben(al dan niet op aanraden van hun accountant), liever een BV met al wat 'goeie' geschiedenis, een bankrekening, een boekhouder, enz. zonder dat ze al die formaliteiten moeten uitvoeren. Zo kan het ook makkelijker zijn een krediet te bekomen als je de cijfers voorlegd ook al zijn het die van een voorgaand bestuur, tegenover een lege blanco doos.

Op KBO zie je soms zo'n overdrachten, enkele jaren de ene persoon als bestuurder, en dan plots een totaal andere ongerelateerde persoon met een totaal ander adres in de andere uithoek van België, het enige wat ze dan aanpassen zijn de activiteiten indien van toepassing.

Daarnaast kan je ook trachten (merk)naam en andere mee bij te verkopen zoals een telefoonnummer, domeinnaam enz. als deze natuurlijk gerelateerd zijn aan de business van de overnemer.

Zo heb ik 3 telefoonnrs die samen ruw geschat toch een 20K waard zijn als ik ze ten minste deftig te koop zet. Daarom scherm ik m'n gsm nr en privé nrs. ook zeer goed af, zodat ik wanneer ik ooit stop met die activiteit geen telefoontjes meer hoef van oude klanten (ja, ook al heb ik er tegen dan over gecommuniceerd).

Onlangs trouwens mijn omschakeling naar BV gedaan. Notaris liet me toen weten dat die een enorm probleem zag verschijnen voor het einde van het jaar. Haar portfolio zat nog vol met BVBA's waar klaarblijkelijk nog niet begonnen was aan de overstap, en haar agenda tegen het einde van het jaar zat nu al vol.

Bij deze een oproep: als je het nog niet gedaan hebt, wacht niet tot het najaar want de kans zit er in dat ge niet meer bij notaris binnen geraakt.

Onlangs trouwens mijn omschakeling naar BV gedaan. Notaris liet me toen weten dat die een enorm probleem zag verschijnen voor het einde van het jaar. Haar portfolio zat nog vol met BVBA's waar klaarblijkelijk nog niet begonnen was aan de overstap, en haar agenda tegen het einde van het jaar zat nu al vol.

Bij deze een oproep: als je het nog niet gedaan hebt, wacht niet tot het najaar want de kans zit er in dat ge niet meer bij notaris binnen geraakt.
Had gij niet al een BV?
Gij zijt toch niet ZO lang geleden begonnen, en bestonden BVs in huidige vorm toen nog niet?

Was ook weer te denken dat dit ging gebeuren toch :)
Hier al meer dan een jaar geleden in orde gebracht.

Hoe wereldvreemd kan je zijn...

Hoe wereldvreemd kan je zijn...
He's got a point, maar de nuance ligt wel mis.

Freelancer zijn is per definitie je huid duur verkopen zonder dat je een "baas" hebt aan uw kant van het verhaal.

Ik ken mensen die een bedrijf hebben opgericht, zotte uren en tijd er in gestoken hebben en jaren gecombineerd met een fulltime job. Maar nu zijn ze op het punt gekomen dat ze meer en meer taken van hun job gaan "outsourcen" aan het personeel. Een goeie bedrijfsleider zou eigenlijk niet veel mogen werken... Delegeren is je hoofdfunctie als bedrijfsleider van triviale taken.

Mijn insteek: je wordt niet rijk van je tijd te verkopen (dat is werknemer of zelfs Freelancer zijn). Als Freelancer ligt als je consistent kunt werken wel de schaal serieus meer in uw voordeel, maar "rijk" wordt je er niet van.

Je wordt alleen maar rijk door andere mensen voor uw rekening te doen werken. Of eventueel door een dienst te verkopen zonder dat je er veel kosten aan hebt per klant (denk aan een online platform). Iets die goed opschaalt.

He's got a point, maar de nuance ligt wel mis.

Freelancer zijn is per definitie je huid duur verkopen zonder dat je een "baas" hebt aan uw kant van het verhaal.

Ik ken mensen die een bedrijf hebben opgericht, zotte uren en tijd er in gestoken hebben, maar nu zijn ze op het punt gekomen dat ze meer en meer taken van hun job gaan "outsourcen" aan het personeel. Een goeie bedrijfsleider zou eigenlijk niet veel mogen werken... Delegeren is je hoofdfunctie als bedrijfsleider van triviale taken.

Mijn insteek: je wordt niet rijk van je tijd te verkopen (dat is werknemer of zelfs Freelancer zijn). Als Freelancer ligt als je werkt vind wel de schaal serieus meer in uw voordeel, maar "rijk" wordt je er niet van.

Je wordt alleen maar rijk door andere mensen voor uw rekening te doen werken. Of eventueel door een dienst te verkopen zonder dat je er veel kosten aan hebt per klant (denk aan een online platform). Iets die goed opschaalt.
Andersom geldt natuurlijk ook hetzelfde. Als ik als freelancer geen werk vind, word ik ook niet arm. Ik kan gewoon terug als werknemer in dienst gaan ergens.
Als ik echter een bedrijf met personeel heb, en er is geen werk, dan ben ik in no-time failliet.

Ah natuurlijk zal de notaris dat zeggen... kassa, kassa voor een statutenwijziging die nergens op slaat en waarbij het risico op een sanctie bij niet naleving quasi nihil is:

https://corporatefinancelab.org/202...assen-voor-het-einde-van-het-jaar/#more-17364

Volgende werd mij geadviseerd:

• Alle dwingende en aanvullende bepalingen van de nieuwe wet zijn al automatisch van kracht geworden per 1 januari 2020 (BVBA is vb. automatisch BV geworden). De statuten kunnen in de praktijk haast enkel nog strenger zijn dan de wet, en kunnen dus eenvoudigweg geen ‘schade’ toebrengen.
  • De vennoten en bestuur zijn in besloten vennootschappen vaak dezelfde of nauw verwant. Deze zullen, zo neem ik aan, geen schadeclaims gaan instellen tegenover zichzelf of elkaar.
  • Welke derde kan ‘schade’ hebben door het niet aanpassen van statuten? Klanten, leveranciers, concurrenten, banken, de fiscus, …? Dat lijkt mij onwaarschijnlijk, omdat de statuten slechts partieel publiek dienen gemaakt te worden. De derde kent dus vaak niet eens uw statuten. Bovendien regelen statuten in essentie de rechten en plichten van de vennoten en bestuur onderling, niet tegenover derden.

Ik vermoed daarom dat in de praktijk vele kleine vennootschappen ‘burgerlijk ongehoorzaam’ gaan zijn en zullen wachten met de aanpassing van de statuten tot een noodzaak of opportuniteit aandient en/of een publicatie in het Staatsblad nodig is (zie boven), om de kosten te drukken en/of het geloop uit te stellen. En wie kan hen ongelijk geven?

Ik ga die 1500 euro dus nog even niet uitgeven.

Terug
Bovenaan