Freelancers & Ondernemers

Ja zowiezo, alleen is het wat te duur(lees niet te betalen) om privé te kopen op het moment en dan een klein deel te verhuren aan de onderneming.

Een lening aan de privé geven vanuit de zaak lijkt me ook duur aangezien we daar toch ook interesten op moeten gaan betalen.
Ik vermoed dat dat op het einde van de rit toch nog steeds de beste optie zal blijken.

Shit zeg de leningen staan hoog.

Investeringskrediet bekeken voor een bijbouw hier voor de zaak.
50k lenen aan 5% op 15 jaar komt overeen met 70k terug betalen :sarcastic:

Misschien eens horen aan mijn peter voor een win win lening, die heeft volgens mij wel wat kapitaal staan die daar toch maar staat :D
Dan zou ik maar 57k moeten terug betalen voor hetzelfde te lenen aan 2,6%, op 10 jaar dan wel.

Ja zowiezo, alleen is het wat te duur(lees niet te betalen) om privé te kopen op het moment en dan een klein deel te verhuren aan de onderneming.

Een lening aan de privé geven vanuit de zaak lijkt me ook duur aangezien we daar toch ook interesten op moeten gaan betalen.
Ik ken er zelf niet zoveel van, maar mijn boekhouder heeft toch aangeraden om het op die manier te doen. De rente betaal je met geld uit de vennootschap (dacht ik) waardoor het uiteindelijk veel minder duur uitvalt.
En kopen op de zaak heeft volgens hem gewoon teveel nadelen.

Wij gaan bouwen, gaan onszelf een lening uit de zaak geven en de rest met bullets afbetalen. Met de bank afgesproken dat ik eerst het geld van de lening mag gebruiken voor de facturen en dan pas de eigen inleg, waardoor ik nog meerdere maanden kapitaal kan opbouwen om dan op het beste moment die lening aan mezelf uit te keren (met ook de kortste tijd tot terugbetaling en dus weinig rente).

Heb je het plan effectief al besproken met je boekhouder?

Op maandag begin ik als freelancer in een bv. Als ik mezelf geld leen voor de eerste maand tot ik gefactureerd heb, kan ik dit mezelf terug betalen in schijven met rente? Zoja hoeveel?

Op maandag begin ik als freelancer in een bv. Als ik mezelf geld leen voor de eerste maand tot ik gefactureerd heb, kan ik dit mezelf terug betalen in schijven met rente? Zoja hoeveel?
Gewoon op rekening courant storten. Gemakkelijk en weinig gedoe. Zo hier ook de eerste maand(en) overbrugt tot er wat kapitaal in de bv. stak en dan terug over geschreven naar de privé rekening.

Puntje 2 en 3:
- We worden alletwee 50/50 aandeelhouder
- Faillisement kans is zeer klein, ja de huurprijs is idd wel een eventueel issue.

Recht van opstal heb ik nog gevonden dat als je het recht van opstal lang genoeg gaat duren (gelijk met de duur van afschrijving van het gebouw), je geen voordeel meer hebt in de PB aangezien het gebouw dan zogezegd afgeschreven is.

Wordt belast op de werkelijke waarde, niet op de afgeschreven boekwaarde naar mijn weten.
Het is niet omdat je iets afschrijft na 33 jaar dat het niets meer waard is.

Als iemand een afgeschreven auto van de vennootschap aan zijn privépersoon gratis weggeeft, dan is hij rijker geworden.

Bij het uitdoven van het zakelijk recht brengt de verwerving ingevolgde natrekking geen enkel gevolg mee wanneer de eigenaar van de grond, de opstalgever, aan de houder van het recht (de opstalhouder) een vergoeding betaalt die overeenstemt met de waarde van de opgetrokken constructies. Als de opstalgever daarentegen de volle eigendom verwerft, zonder een vergoeding te moeten betalen, heeft de ‘herverkaveling’ hem een waardevermeerdering opgeleverd. Voor de administratie zal deze waardevermeerdering worden belast, hetzij in hoofde van de opstalgever via advies 126/17 CBN, hetzij in hoofde van de houder van het zakelijk recht, via de abnormale of welwillende voordelen van alle aard.

Een woning (waar men in die periode van 30 jaar nog renovaties doet en vanalles waarschijnlijk :p) is niet 0 euro waard na 30 jaar.
Enfin, ik lees elders als je voor die recht van opstal 0euro vergoeding vraagt, dat je deels wel kan weggeraken met het voordeel alle aard omdat je zogenaamd geen voordeel had omdat je zelf geen vergoeding vroeg (je had "inkomstendervingen"). In ruil daarvoor vraag je dat geen vergoeding moet geven aan de vennootschap op het moment dat de "opstallingen" naar jou gaat. Maar dat gaat discussies zijn over de waarde achteraf.
Zoals Apelords zegt, dat zijn dingen die bij rechtbanken kan eindigen. Je moet daar rekening meehouden en dat risico willen nemen.

Ik ben mij momenteel aan het bekijken om aan de slag te gaan als freelance it consultant. Hier voor zou ik een BV willen oprichten. Maar hoe doen jullie dat met de zaakvoerders als je getrouwd bent? Zit je vrouw mee in de zaak of niet? Wat zijn de voor of nadelen omdat te doen? Mijn vrouw werkt zelf fulltime momenteel in loondienst.

Ik ben mij momenteel aan het bekijken om aan de slag te gaan als freelance it consultant. Hier voor zou ik een BV willen oprichten. Maar hoe doen jullie dat met de zaakvoerders als je getrouwd bent? Zit je vrouw mee in de zaak of niet? Wat zijn de voor of nadelen omdat te doen? Mijn vrouw werkt zelf fulltime momenteel in loondienst.
Tegenwoordig kan je een BV perfect alleen oprichten. Ik zie geen enkele reden om uw vrouw daar bij in te zetten eigenlijk.

Ik volg dit topic nog maar net. Ik vraag me af of hier ergens besproken is hoe je als beginnend freelancer best je eerste wagen kan financieren zonder al te veel eigen kapitaal daar in te steken? Can anyone help? Thanks!

Ik volg dit topic nog maar net. Ik vraag me af of hier ergens besproken is hoe je als beginnend freelancer best je eerste wagen kan financieren zonder al te veel eigen kapitaal daar in te steken? Can anyone help? Thanks!
Een goedkope kopen :P
Of een paar maanden Lynk & Co.
Of een renting zoeken die geen voorschot vraagt.

Ikzelf heb mijn wettelijk samenwonende partner als niet-gedelegeerd bestuurder zonder verloning (en zonder aandelen) in de BV gezet. Voor het geval er met mij iets zou gebeuren, zij toch nog enkele acties kan ondernemen.

Dit was wel op haar eigen aanraden gezien zij ook de boekhoudster is, voor hetzelfde geldt heeft ze mij dus in't zak gezet maar ik naam aan van niet :biglaugh:

Heb je momenteel een wagen? De eerste 4 jaar dat ik zelfstandige was, kocht ik geen nieuwe wagen omdat ik al eentje had. Het is niet dat je een wagen MOET kopen als je zelfstandige wordt. Zeker niet als je er al eentje hebt (zelfs al is dat een renault megane van 6 jaar oud)

Heb je momenteel een wagen? De eerste 4 jaar dat ik zelfstandige was, kocht ik geen nieuwe wagen omdat ik al eentje had. Het is niet dat je een wagen MOET kopen als je zelfstandige wordt. Zeker niet als je er al eentje hebt (zelfs al is dat een renault megane van 6 jaar oud)
Neen, Bedrijfswagen die ik niet ga overkopen .

Ik heb gisteren alles opgestuurd voor financiële leasing zonder voorschot. Als het niet lukt huur ik gewoon een paar maand via rentacar, Europcar, Sixt, ...

bij deze aanvraag gedaan en bij chargemap kan je easy een btw nr invullen, alles via internet/app en krijg je mooi een invoice. Bij shell recharge moest ik met iemand mailen om uit 3 passen te kiezen dus dat heb ik opgegeven.
Shell recharge voor particulieren nemen via de app, dan kan je BTW nr. ook invullen en heb je die zever niet met hun betalende 'Fleetcor' voor bedrijven.

Geen voorschot, lage rente, resterende aankoopwaarde zo hoog mogelijk zetten, en even lenen vanuit je prive via rekening courant voor de eerste maanden.

Welke vormen van opleiding voorzien jullie voor jezelf? Zelf zit ik in de "data wereld" en ben wel fan van DataCamp, maar benieuwd of er nog andere interessante opleiding bestaan.

Terug
Bovenaan