Freelancers & Ondernemers

Ik verander binnenkort van project naar nieuwe klant, zijn er typische relatiegeschenken (zoals hierboven bol, fnac) die te verantwoorden zijn? 👀
Zolang je geen maximale bedragen (125€ dacht ik) overschrijdt, is dat vrij flexibel in te vullen volgens mijn boekhouder.
Ik heb zo al enkele voetbalshirts gekocht, die ik dan bij de clubs laat handtekenen. Scoor ik altijd goede punten mee. :-)
Ook al alcohol gekocht, maar daar is dan niet alles aftrekbaar dacht ik (afhankelijk van het alcoholpercentage zelfs?)
Heb vrienden die zelf arancello/limoncello maken, die zetten dan een 'gift box' op de factuur en dan is het uiteraard geen probleem.

Vermoedelijk bedoelen jullie bedrijfsleiders van de tweede categorie, aandelen in bezit hebben is daar toch nergens een voorwaarde?
Nu in dit geval zou ik dit ook wel niet toepassen :)
De truc wat sommige gebruiken is een aandeel geven aan je "zelfstandige werknemers" zodat ze ook bedrijfsleider 1ste categorie worden.

Waarom?
Sociale inspectie heeft het dan moeilijker om te zeggen dat je eigenlijk een schijnzelfstandige bent in de vennootschap. Immers, je hebt een aandeel in de vennootschap en je werkt dus ook mee aan de opbouw van jouw vermogen in de vennootschap. Vaakvoorkomend in de bouw. Zo werken er talloze mensen onder het minimumloon in de bouw in België. Immers, een bedrijfsleider heeft geen recht op een minimumloon :p.

Ook om mensen op valse wijze "sociale rechten" op te bouwen. Je geeft ze een fake klein loontje en laat ze een jaar/ derin zitten. Daarna worden ze "ontslagen" uit de vennootschap en hebben ze een werkloosheidsuitkering. Maar dat was volledig fictief.

Ook gevaarlijk:
DE andere bestuurders kan blijkbaar makkelijk macht verwerven over de bankrekening. Blijkbaar was dat vroeger een oplichtingsmethode. Vreemden benoemden zich als bestuurder in je vennootschap en hadden plots controle over je rekening. Hoe dat ze dat deden, geeen flauw idee maar het gebeurde blijkbaar.

Enfin, vanalles om te zeggen: zomaar de vriend van je schoonzus in je vennootschap benoemen voor paar uurtjes in de week te werken, dat raad ik toch echt af. .

Ik zou graag iemand inschakelen als sales om mijn product B2B te verkopen en markten te verkennen, mijn ervaring daar in is nihil. Direct iemand in dienst nemen lijkt mij een serieuze gok, zeker als het al een iets meer ervaren profiel is ga ik die toch direct een deftig loon en een wagen moeten kunnen aanbieden.

Freelance lijkt me dan een logische oplossing, maar bestaan dergelijke profielen?
Heb zelf al freelance sales opdrachten gedaan, er bestaan er inderdaad genoeg.
Veel profielen ga je ook kunnen vinden op platformen zoals Jellow, al hangt alles af van wat je verkoopt en in welke sector je zit.

Er zijn ook mensen die puur om commissie werken, zonder daily rate. Heb ik ook al gedaan.
Nadeel: Je hebt geen zekerheid over hoeveel moeite die mensen gaan doen. Ik zou een gezonde combinatie van daily rate + commissie overwegen in dat geval, zodat je zekerheid hebt dat ze minimaal x uren voor je effectief gaan werken.

Zolang je geen maximale bedragen (125€ dacht ik) overschrijdt, is dat vrij flexibel in te vullen volgens mijn boekhouder.
Ik heb zo al enkele voetbalshirts gekocht, die ik dan bij de clubs laat handtekenen. Scoor ik altijd goede punten mee. :)
Ook al alcohol gekocht, maar daar is dan niet alles aftrekbaar dacht ik (afhankelijk van het alcoholpercentage zelfs?)
Heb vrienden die zelf arancello/limoncello maken, die zetten dan een 'gift box' op de factuur en dan is het uiteraard geen probleem.

Wel best 3 bonnen van 40 euro kopen, in plaats van 1 van 125 dan.

Ik zou het vriendje van mijn schoonzus willen inschakelen om soms eens een paar uurtjes te komen helpen.

Hoe gaat dat best legaal? Nu en dan eens een paar uur..,

Via interim? Minimum halve dag dan? Wat kost mij dat dan om hem bv 15€ netto te geven? (Of is dat te weinig. Vaak is het maar eens iets helpen vasthouden dat te groot is voor alleen)

En kan dat voor hem? Ik geloof dat hij 24u vast werkt

Zou vooral zijn om eens wat stickerwerk voor te bereiden en bij plaatsing van gevelreclame’s soms gewoon eens iets helpen vasthouden
Ik deed dit vroeger zelf via Tentoo (volledig online platform) waar je als werknemer/jobstudent een contract kunt opmaken voor je werkgever (wss ook andersom). Ze nemen natuurlijk ook hun commissie & het is ondertussen toch wel 8 jaar geleden dat ik met hun platform heb gewerkt.
Voordeel voor je vriend: hij moet zich niet registreren als zelfstandige in bijberoep.

Je kunt ook eens kijken naar een platform voor flex-werkers. Geen idee of je daaronder kunt vallen, want dat zijn nogal strikte regels.

Of anders is een platform zoals RingTwice mss ook wel nuttig.

mijn televisie staat al 2 jaar in mijn kantoor, en heeft al voor ettelijke opdrachten gezorgd, omdat klanten ZIEN wat ik allemaal kan -> ah gij doet dat ook? Interessant …

mijn televisie staat al 2 jaar in mijn kantoor, en heeft al voor ettelijke opdrachten gezorgd, omdat klanten ZIEN wat ik allemaal kan -> ah gij doet dat ook? Interessant …
En daar is niks mis mee he. Net als in vele bedrijven in de lobby ook een TV hangt voor reclamefilmpjes, dat is helemaal geen grijze zone in dat geval. De vraag die hier gesteld werd leek me eerder: Hoe kan ik het verdedigen om een 55" flatscreen te kopen, in mijn living op te hangen voor Netflix te kijken en toch op de zaak kopen?

Ik heb ook ne laptop op de zaak! Als je dingen effectief gebruikt voor uw werk, zijn die aftrekbaar. Als je die niet gebruikt, dan niet...

Een TV die niet in een kantoor hangt, daar gaat de controleur lastig over doen.

Ik heb zo al enkele voetbalshirts gekocht, die ik dan bij de clubs laat handtekenen. Scoor ik altijd goede punten mee. :)

Dit is gestegen naar 250 euro :)

En daar is niks mis mee he. Net als in vele bedrijven in de lobby ook een TV hangt voor reclamefilmpjes, dat is helemaal geen grijze zone in dat geval. De vraag die hier gesteld werd leek me eerder: Hoe kan ik het verdedigen om een 55" flatscreen te kopen, in mijn living op te hangen voor Netflix te kijken en toch op de zaak kopen?

Ik ga er zelfs niet op antwoorden, TV's zijn geen uitdaging meer - mocht nu iemand de vraag stellen hoe je een keuken op maat, inclusief plaatsing, inbouwtoestellen en keramisch werkblad voor thuis kan regelen, of een zwembad met poolhouse ofzo - cava nog, maar nen TV - mannekes toch :p

Laatst bewerkt:
Ik ga er zelfs niet op antwoorden, TV's zijn geen uitdaging meer - mocht nu iemand de vraag stellen hoe je een keuken op maat, inclusief plaatsing, inbouwtoestellen en keramisch werkblad voor thuis kan regelen, of een zwembad met poolhouse ofzo - cava nog, maar nen TV - mannekes toch :p

Als je voor zulke zaken al moet rekenen om de betaling te laten doen door een ander (rechts)persoon ipv privé die flappen te leggen ben je maar een krabber! BG-onwaardig!

In uw statuten laten zetten dat ge ook traiteur zijt, en zorgen dat ge één keer in de maand ergens aan vrienden of kennissen een koude schotel kunt leveren zodat ge kunt aantonen dat er inkomsten uit voortvloeien.

Of je geeft zwemlessen of je verhuurt je zwembad aan een privé zwemleraar die er kinderen leert zwemmen.

Heb jij een bron waar ik kan bevestigen dat dit niet in fase 1 van zijn plan zit?

Ik zit namelijk met het volgende probleem. Ik heb in december mijn eerste (dubbel) boekjaar afgesloten. Nu dus bezig het tweede.

Mijn boekhoudster raadt me aan om mijn winst van het eerste boekjaar, dat nogal hoog ligt omdat het dus een dubbel boekjaar was, in een liquidatiereserve te steken omdat ze denkt dat VVPR bis gaat afgeschaft worden.

Mijn plan was echter om na mijn tweede boekjaar (2023) alles uit te keren als een interimdividend van boekjaar 3 waardoor ik het meteen aan 20% kan uithalen. Dus zolang dat ze het nu niet in 2024 invoeren zit ik safe.
Wij geven recent opgerichte vennootschappen hetzelfde advies als uw boekhouder. Je moet sowieso wachten, op die 2 jaar langer wachten gaat het niet schelen. Met de liquidatiereserve ben je zeker want wij notuleren dat in de notulen en je doet al een afdracht van 10% via de aangifte vennootschapsbelasting, daar gaan ze retroactief niet op terug komen, VVR bis heb je geen zekerheid.
Let eveneens op met interimdividend want je moet wel de 2 verplichte testen (liquiditeitstest en netto actief doorstaan), geen idee of uw cijfers dat zo snel na oprichting al aankunnen (mogelijke kredieten lopen? etc).

De VVPR bis is ne quick win om af te voeren. En met nieuwe regering die eraan komt..

Bij vennootschappen die reeds langer bestaan gaan we wel voor de VVPR bis.

In uw statuten laten zetten dat ge ook traiteur zijt, en zorgen dat ge één keer in de maand ergens aan vrienden of kennissen een koude schotel kunt leveren zodat ge kunt aantonen dat er inkomsten uit voortvloeien.

Of je geeft zwemlessen of je verhuurt je zwembad aan een privé zwemleraar die er kinderen leert zwemmen.
Vergeet het maar. Ik heb 1 van de topspelers in de zwembadsector in mijn portefeuille, zaakvoerder heeft een speciaal zwembad met de allernieuwste technologie in zijn tuin geplaatst waar effectief demo’s worden georganiseerd en events om net die technologie te promoten. Wij moeten een VAA aanrekenen voor dat zwembad voor dagen waarop er geen events/demo’s gepland zijn. Daar bestaan geen forfaits voor zoals voor wagens/gsm/laptops, dus dat is een belastbaar voordeel om van achterover te vallen…

Dat is natuurlijk wel iets anders, maar als je effectief een zwembad uitbaat moet dat toch wel kunnen?
Als een verkoper van zwembaden geen demomodel mag aftrekken op dagen dat er geen demo is. Denk je dat een traiteur dan een keuken mag aftrekken op dagen dat er niet gekookt wordt? ;)

Een demomodel is natuurlijk wel een demomodel, geen installatie of product waar je iets mee doet dat rechtstreeks tot inkomen leidt.

Als ik thuis op zelfstandige basis de strijk doe voor mensen, kan ik toch perfect die strijkplank en dat strijkijzer gebruiken voor mijn eigen strijk.

Een demomodel is natuurlijk wel een demomodel, geen installatie of product waar je iets mee doet dat rechtstreeks tot inkomen leidt.

Als ik thuis op zelfstandige basis de strijk doe voor mensen, kan ik toch perfect die strijkplank en dat strijkijzer gebruiken voor mijn eigen strijk.
En dan moet je daar ook VAA voor betalen. Net zoals ik als IT-er ook VAA betaal voor mijn laptop.

Terug
Bovenaan