Freelancers & Ondernemers

Raar, want grote klanten hebben ook werknemers. En die worden wel betaald 30e van de maand.

Traditie is geen excuus. Nooit. Anders zaten we nog in een maatschappij van de 18e eeuw.
Dan kan je daar gaan roepen dat ze sneller moeten betalen, en dan zeggen die "we zoeken wel iemand anders".

Als je rechtstreeks voor de klant werkt zonder tussenpartij dan is bij grote bedrijven die eerste factuur vaak problematisch omdat de vendorcreatie door een omslachtig goedkeuringsproces moet en daar moet dan vaak een PO aan gekoppeld worden die opnieuw door 6-7 personen moet goedgekeurd worden alvorens de eerste factuur kan ingeboekt worden…
Dat is dan ook de reden waarom zeer grote vaak de voorkeur geven aan dezelfde preferred suppliers (tussenpartij). Heb project gedaan bij pharmareus, de eerste factuur van mijn tussenpartij was 5 maand te laat betaald (ik werd door de tussenpartij wel mooi binnen de 15 dagen betaald), eens ze door de vendorceatie waren liep hun betaling wel vlot. Er was een freelancer die rechtstreeks contract had, die hebben ze uit miserie een contract gegeven met een preferred supplier omdat die man maanden op zijn inkomen moest wachten, die tussenpartij heeft 7 maand 2000€ per maand verdiend louter om een factuurtje te ontvangen en uit te reiken. Ze hadden dan een gigantische renovatie van hun kantoorgebouwen gepland, ik moest vanuit finance ervoor zorgen dat ze bij facilities enkel met aannemers werkten die reeds in SAP bestonden omdat aannemers vaak met voorschotten werken alvorens aan de werken te starten, men wou geen vertraging oplopen.
Zo efficiënt zijn die grote bedrijven ;).

Tegenwoordigal een poosje onwettig. Maar ja, als freelancer kan je moeilijk naar de rechtbank stappen voor zoiets want "dan zoeken we wel iemand anders". Echt om van te braken zulke reacties van pionnen in grote bedrijven.
Ik kreeg mijn geld wel op tijd, de tussenpartij via wie ik daar zat moest op hun centen wachten.
Als ze met shared service centers werken altijd best via tussenpartij. Met een klein lokaal boekhoudteam die alles van a tot z beheert heb je dat niet voor ;).

Vraagje in verband met voorafbetalingen.

Ik zit in mijn eerste jaar als zelfstandige en zou graag op voorhand de betaling willen van doen van winst.

Is dat artikel beetje sluitend of hebben jullie bedenkingen? Ik ga dit eens wat fijner lezen, maar zijn er mensen die dat nog gedaan hebben op voorhand?

Vraagje in verband met voorafbetalingen.

Ik zit in mijn eerste jaar als zelfstandige en zou graag op voorhand de betaling willen van doen van winst.

Is dat artikel beetje sluitend of hebben jullie bedenkingen? Ik ga dit eens wat fijner lezen, maar zijn er mensen die dat nog gedaan hebben op voorhand?
Dat hoeft helemaal nog niet in de eerste paar jaar.

Er staat nochtans dit op de website:
U kunt wel een bonificatie (=belastingvermindering) krijgen als u voorafbetalingen doet.

Alleen weet ik niet over hoeveel procent dit gaat.

Er staat nochtans dit op de website:
U kunt wel een bonificatie (=belastingvermindering) krijgen als u voorafbetalingen doet.

Alleen weet ik niet over hoeveel procent dit gaat.

Zelfstandigen & vrije beroepen = personenbelasting

@Horse = vennootschapsbelasting dus dan moet je hier kijken :
https://financien.belgium.be/nl/ondernemingen/vennootschapsbelasting/voorafbetalingen
Uw vennootschap doet voorafbetalingen en u vraagt zich af of die ook recht geven op een bonificatie (een echte korting op de belasting)?
Nee, vennootschappen hebben nooit recht op een bonificatie als ze te veel vooraf betaald hebben.
Zelfstandigen die zich pas hebben gevestigd en particulieren kunnen wel een bonificatie krijgen.

Wanneer is de start van opzegperiode bij freelancers? (bij vroegtijdig stopzetten)

Ik heb een nieuw project en moet aangetekende brief sturen. De huige recruiter zegt dat dit dan maandag van start gaat, maar nieuwe recruiter zegt dat dit bij freelancers anders is. Indien ik vandaag al opstuur dan gaat mijn opzeg de volgende dag al in na aankomst van brief..

Laatst bewerkt:
Ik betaal een factuur meestal dezelfde dag nog. Zeker bij (kleine) zelfstandigen (eenmanszaak, genre loodgieter etc.). Eigenlijk puur omdat het werk al geleverd is (betalen na oplevering is al een privilege) en hopelijk geeft dit wat goodwill
Zeker voor mensen waarvan je graag hebt dat ze snel komen bij noodgevallen (loodgieter, dakwerker), doe ik dat ook.
Maar het is niet meer dan correct om snel te betalen als het werk goed opgeleverd is

Ja, maar als je het op voorhand doet, krijg je niet de grote afbetaling na 3 jaar. Ik zie geen reden om het niet te betalen.
Say again?
Wat komt er na 3 jaar?
Voorafbetalingen betreft vennootschapsbelasting, en die is jaarlijks.
Uitzonderlijk in je eerste jaar kan je een "verlengd" boekjaar hebben.

Wanneer is de start van opzegperiode bij freelancers? (bij vroegtijdig stopzetten)

Ik heb een nieuw project en moet aangetekende brief sturen. De huige recruiter zegt dat dit dan maandag van start gaat, maar nieuwe recruiter zegt dat dit bij freelancers anders is. Indien ik vandaag al opstuur dan gaat mijn opzeg de volgende dag al in na aankomst van brief..
Hangt van contract tot contract af. De huidige recruiter zal het dan wel best weten veronderstel ik.

Is er enige reden waarom het sociaal secretariaat slechts het wettelijk minimum inhoudt van de bedrijfsvoorheffing?
Het gevolg is dat ik nu in de persoonsbelasting een serieus bedrag privé kan bijpassen.

Is er enige reden waarom het sociaal secretariaat slechts het wettelijk minimum inhoudt van de bedrijfsvoorheffing?
Het gevolg is dat ik nu in de persoonsbelasting een serieus bedrag privé kan bijpassen.
Standaard barema's hé.
Er zijn zoveel zaken die je uiteindelijke personenbelasting beïnvloeden, maar de barema's houden alleen rekening met personen ten laste.

Iemand die maximaal fiscaal optimaliseert trekt dan misschien weer een heel snee terug, wat dan ook weer maar een gratis lening aan de fiscus was!

Standaard barema's hé.
Er zijn zoveel zaken die je uiteindelijke personenbelasting beïnvloeden, maar de barema's houden alleen rekening met personen ten laste.

Iemand die maximaal fiscaal optimaliseert trekt dan misschien weer een heel snee terug, wat dan ook weer maar een gratis lening aan de fiscus was!
Dit. Als je vennootschap meer had ingehouden, dan was dat ook eigenlijk prive bijgepast geweest. Lees: minder op je rekening-courant.

Blijft me dagelijks verbazen hoe gelukkig klanten worden van een teruggave in de personenbelasting. Dan ben je ineens de beste boekhouder ooit.

Dit. Als je vennootschap meer had ingehouden, dan was dat ook eigenlijk prive bijgepast geweest. Lees: minder op je rekening-courant.

Blijft me dagelijks verbazen hoe gelukkig klanten worden van een teruggave in de personenbelasting. Dan ben je ineens de beste boekhouder ooit.
Ik hoef niet zozeer terug te krijgen maar het blijft een jaarlijkse onaangename verrassing. En heb niet direct een idee vanwaar dit komt.

Ik weet niet in hoeverre dit vergelijkbaar is maar als werknemer hoefde ik nooit bij te passen, of toch heel wat minder als zelfstandige. Dus wil dat dan zeggen dat mijn werkgever wel verkoos om meer bedrijfsvoorheffing af te houden?

Ik ben juist gestart als BV (opstart 1 april) - moet ik nu voorafbetalingen doen?

Ik zou volgens mijn boekhouder maar 4500eur mogen betalen op voorhand (omdat dat in mijn financieel plan staat?) en ik zou daar slechts 3,5% (op dat bedrag) voordeel op krijgen. Dat is dus 157,5€ voordeel. Klopt dat?

Is het dan niet spijtig dat in mijn financieel plan stond dat ik 25.000€ belastingen ging betalen? Iets wat ik al 10 jaar doe by the way? Dan had ik 875€ voordeel gehad?

Terug
Bovenaan