Freelancers & Ondernemers

Vraagje,
De eerste drie jaar kan ik wss niet ergens naartoe met het merendeel van mijn inkomsten.
Waar kan je die parkeren? (Bedrijfs spaar rekeningen? Toch beleggen?)
Zoveel mogelijk fiscaal optimaliseren, bv. IPT, VPZ, en als je een vennootschap hebt jezelf minimum jaarlijks 45K uitkeren als je zoveel inkomsten hebt natuurlijk.

Als er dan nog een deftige overschot is, kan je die inderdaad gaan beleggen of op een spaarrekening zetten voor eventuele latere investeringen.

Onlangs van prive naar zaak overgezet. Telefonisch niet te regelen, een uur aan de lijn gezeten en het was nog niet in orde. Nadien winkel binnengestapt en daar konden ze mij wel efficient helpen.

Bij mij is dat zeer vlot gegaan. Ik heb gewoon dit ingevuld en een paar dagen later was het in orde.

Zowel per telefoon als dat formulier geprobeerd, zonder succes. Zal dan maar eens winkel binnenstappen.

Random vraagje. Ik doe in bijberoep af en toe wat werk voor mijn eenmanszaak, en heb onlangs enkele dagen gepresteerd en gefactureerd voor een klant.

De betaaltermijn op mijn factuur staat op 30 dagen. Toen ik mijn factuur naar hen mailde, kreeg ik een automatisch antwoord met de boodschap dat zij werken via een specifieke betaalmethode. Namelijk dat ze hun facturen betalen op het einde van de maand die volgt op de maand waarin de factuur ontvangen wordt.

Bvb. ik stuur mijn factuur vandaag op 6 juni, dan betalen zij deze pas op 31 juli. Ondanks de betaaltermijn op mijn factuur.

Is zoiets wettelijk gezien in orde voor hen? Ik neem aan dat mijn betaaltermijn door hen gerespecteerd moet worden. Maar ik wil natuurlijk ook niet de band met hen (potentieel voor nieuwe opdrachten) op het spel zetten door in discussie te gaan.

De betaaltermijn (die van mij) verloopt overigens binnen 2 dagen dus ik ga dan maar een 'friendly reminder' sturen die dag. Ik vond het vooral opvallend dat zij zomaar hun eigen voorwaarden kiezen en toepassen, ondanks wat op mijn factuur staat. En ik vroeg me dus ook af of dit zomaar mag langs hun kant, voor het geval er toch discussie ontstaat.

Zoveel mogelijk fiscaal optimaliseren, bv. IPT, VPZ, en als je een vennootschap hebt jezelf minimum jaarlijks 45K uitkeren als je zoveel inkomsten hebt natuurlijk.

Als er dan nog een deftige overschot is, kan je die inderdaad gaan beleggen of op een spaarrekening zetten voor eventuele latere investeringen.
Als je het belegt zorg er dan wel voor dat je die gelden snel liquide kan krijgen. Je zal je herberekening van de RSZ maar in de bus krijgen terwijl je dat geld in een ETF hebt gestopt die het net niet goed aan het doen is.

Random vraagje. Ik doe in bijberoep af en toe wat werk voor mijn eenmanszaak, en heb onlangs enkele dagen gepresteerd en gefactureerd voor een klant.

De betaaltermijn op mijn factuur staat op 30 dagen. Toen ik mijn factuur naar hen mailde, kreeg ik een automatisch antwoord met de boodschap dat zij werken via een specifieke betaalmethode. Namelijk dat ze hun facturen betalen op het einde van de maand die volgt op de maand waarin de factuur ontvangen wordt.

Bvb. ik stuur mijn factuur vandaag op 6 juni, dan betalen zij deze pas op 31 juli. Ondanks de betaaltermijn op mijn factuur.

Is zoiets wettelijk gezien in orde voor hen? Ik neem aan dat mijn betaaltermijn door hen gerespecteerd moet worden. Maar ik wil natuurlijk ook niet de band met hen (potentieel voor nieuwe opdrachten) op het spel zetten door in discussie te gaan.

De betaaltermijn (die van mij) verloopt overigens binnen 2 dagen dus ik ga dan maar een 'friendly reminder' sturen die dag. Ik vond het vooral opvallend dat zij zomaar hun eigen voorwaarden kiezen en toepassen, ondanks wat op mijn factuur staat. En ik vroeg me dus ook af of dit zomaar mag langs hun kant, voor het geval er toch discussie ontstaat.
De wettelijke maximum betaaltermijn is 60 dagen factuurdatum, dus wat jouw klant doet is legaal (30 dagen einde maand noemen ze dat).
Ik heb ook veel leveranciers die dit aanhouden.

Betaaltermijn op jouw factuur is niet bindend, als jij een door hen ondertekende en akkoord verklaarde offerte van je vennootschap uit hebt met die termijn, dan sta je al verder.

Ideaal een door hen getekende bestelbon/aankooporder met jouw betaaltermijn er op).

Maar heel dikwijls maak ik een offerte, en stuurt de klant daarna een aankooporder met 30 dagen einde maand of 60 dagen factuurdatum, en dan is het meestal te nemen of te laten!

Voor hun boekhouding is dit de gulden middenweg in betaaltermijn en administratieve eenvoud (1 keer per maand alle betalingen in bulk uitvoeren en praktische betaaltermijn tussen de 30 en 60 dagen)

De wettelijke maximum betaaltermijn is 60 dagen factuurdatum, dus wat jouw klant doet is legaal (30 dagen einde maand noemen ze dat).
Ik heb ook veel leveranciers die dit aanhouden.

Betaaltermijn op jouw factuur is niet bindend, als jij een door hen ondertekende en akkoord verklaarde offerte van je vennootschap uit hebt met die termijn, dan sta je al verder.

Ideaal een door hen getekende bestelbon/aankooporder met jouw betaaltermijn er op).

Maar heel dikwijls maak ik een offerte, en stuurt de klant daarna een aankooporder met 30 dagen einde maand of 60 dagen factuurdatum, en dan is het meestal te nemen of te laten!

Voor hun boekhouding is dit de gulden middenweg in betaaltermijn en administratieve eenvoud (1 keer per maand alle betalingen in bulk uitvoeren en praktische betaaltermijn tussen de 30 en 60 dagen)
Merci voor de uitgebreide uitleg!

Wel een tegenvaller, dacht echt in mijn recht te zijn. Niet dus :biglaugh:.
Ik neem aan dat het bij hen redelijk onprofessioneel zal over komen als ik hen dan binnen 2 dagen een reminder stuur van 'hey op mijn factuur staat wel 30 dagen. Ondanks jullie werkwijze'. Nog even geduld uitoefenen dus :).

Merci voor de uitgebreide uitleg!

Wel een tegenvaller, dacht echt in mijn recht te zijn. Niet dus :biglaugh:.
Ik neem aan dat het bij hen redelijk onprofessioneel zal over komen als ik hen dan binnen 2 dagen een reminder stuur van 'hey op mijn factuur staat wel 30 dagen. Ondanks jullie werkwijze'. Nog even geduld uitoefenen dus :).

Je kan hier dus wel contractueel van afwijken, door zo'n betaaltermijn op te nemen in je contract of algemene voorwaarden. Vervolgens moet je contractspartij die voorwaarden dan wel voorafgaandelijk aanvaarden (bv. een ondertekende offerte waaraan de algemene voorwaarden zijn aangehecht als bijlage) - een vermelding 'achteraf' op je factuur zijn in principe niet voldoende.

Maar goed, dat is in sommige situaties misschien wat overkill.

Je kan hier dus wel contractueel van afwijken, door zo'n betaaltermijn op te nemen in je contract of algemene voorwaarden. Vervolgens moet je contractspartij die voorwaarden dan wel voorafgaandelijk aanvaarden (bv. een ondertekende offerte waaraan de algemene voorwaarden zijn aangehecht als bijlage) - een vermelding 'achteraf' op je factuur zijn in principe niet voldoende.

Maar goed, dat is in sommige situaties misschien wat overkill.
Ja en er is van tevoren dus eigenlijk niets afgesproken. Beginnersfoutje langs mijn kant die ik niet opnieuw zal maken :-).

Maar om even terug te komen op die betaaltermijn van zogezegd 60 dagen. Ik lees hier dat indien er geen afspraken gemaakt worden, de termijn 30 dagen wordt. Aangezien we niets hebben besproken van tevoren, is dat hier dan niet gewoon van toepassing? Ik heb niets getekend, er is niets besproken, over niets gemaild. Ik ben gewoon opgestart bij de klant, 3 dagen gewerkt, bestelbon ontvangen (waar hun voorwaarden dan op stonden), factuur verzonden. Of ben ik op die manier dan akkoord gegaan met hun voorwaarden?

Ik geef jou 1 raad: blijf VER weg van dat type klant. Van zodra je voelt dat zij de regels bepalen, weet ik al hoe laat het is.

Ik geef jou 1 raad: blijf VER weg van dat type klant. Van zodra je voelt dat zij de regels bepalen, weet ik al hoe laat het is.
Bwa, bij grote bedrijven is dit toch meestal zo hoor. Er zitten soms meerdere mensen tussen die enerzijds de factuur verifiëren en anderzijds deze die de betaling opzetten en bij de bank ondertekenen.

Mijn termijn is 8 dagen maar tolerantie is 1 maand.

Ik heb zo eens 3 maanden gewerkt voor iemand (groot bedrijf) en opeens waren ze failliet. 3 maanden gewerkt voor niets, trust me dat doe je maar 1 keer in uw leven. Ook zeer triestig dat de directrice mij in die tijd niet verwittigde. Ik had niets door. Ondanks dat wij wekelijks meetings hadden. Zij hanteerden een betaaltermijn van 90 dagen en ik kon daar in die tijd ook niets aan doen.

Er is geen enkele bediende die zijn loon te laat krijgt, dus waarom een freelancer dan wel? Ik vind dat allemaal dikke zever, en de machtsverhoudingen zijn opeens anders. Je krijgt direct het gevoel dat je minder belangrijk bent. Maar als zij iets vragen, moet het wel binnen de 4u gebeuren natuurlijk.

Einde van de maand: geen probleem mee
50 dagen wachten: veel problemen mee :-)

Als je het belegt zorg er dan wel voor dat je die gelden snel liquide kan krijgen. Je zal je herberekening van de RSZ maar in de bus krijgen terwijl je dat geld in een ETF hebt gestopt die het net niet goed aan het doen is.
In praktijk kan dat bijna niet aangezien je maximum 50% van je kapitaal + belaste reserves mag beleggen. Als dat niet volstaat voor de herberekening van RSZ is dat wel erg onvoorzienig.

Het basisprincipe 'beleg enkel geld dat je de eerste jaren niet nodig hebt' lijkt me de beste raad.

Vandaag kan je trouwens perfect 100% van je liquidatiereserve voor 5j op een termijnrekening plaatsen aan 3-3,5%. Voor wie liever een risicoloos alternatief heeft, kan dat wel nog iets zijn.

stel er zit een maand of twee tussen mijn oprichtingsakte en het echt starten, is dat ergens een probleem? welke kosten kan je dan al hebben buiten een boekhouder en de oprichting zelf?
Wagen, verzekering van uw wagen, eventueel een loon dat je uitkeert (maar lijkt me niet logisch), GSM abonnement, internet op de zaak?

Maar waarom zou dat een probleem vormen? Als jij genoeg startkapitaal voorziet voor die periode te coveren is er geen probleem. Aan je boekhouder kan je ook vragen om te wachten met een eerste factuur, daar zou die van mij niet moeilijk over gedaan hebben.

stel er zit een maand of twee tussen mijn oprichtingsakte en het echt starten, is dat ergens een probleem? welke kosten kan je dan al hebben buiten een boekhouder en de oprichting zelf?
Als je hierdoor al benoemt bent als bestuurder starten je sociale bijdragen al, voor de rest niet echt denk ik zolang je geen boekjaar overschrijdt.

Bwa, bij grote bedrijven is dit toch meestal zo hoor. Er zitten soms meerdere mensen tussen die enerzijds de factuur verifiëren en anderzijds deze die de betaling opzetten en bij de bank ondertekenen.

Mijn termijn is 8 dagen maar tolerantie is 1 maand.
Freelancer is inderdaad wat apart, daar is 30 dagen betaaltermijn al héél royaal!
Bij mij zijn het totaalprojecten, dus materiaal, eigen prestaties en onderaannemers.
Ik eis 30 dagen op voorhand, en slechts enkele spelers willen langer, dit zijn meestal kleinere bedrijven die in een mega groep opgeslorpt zijn, zoals vma, Vinci of Engie.

Mijn leveranciers zijn meestal 30 dagen einde maand, dus moet zelden voorfinancieren daar.
Onderaannemers is anders, die moet ik stipt 30 dagen factuur betalen, dus daar moet ik meestal voorschieten...

30 dagen is inderdaad normaal, maar ze gaan er dan ook altijd van uit dat jij je factuur maakt op de laatste dag van de maand. Dus een betaling op de laatste dag van de maand die volgt op de facturatiemaand is in feite normaal. Als jij natuurlijk maar twee dagen werkt in die maand en je stuurt je factuur de 4e al op, dan ga je inderdaad bijna twee maand op je geld moeten wachten.

30 dagen is inderdaad normaal, maar ze gaan er dan ook altijd van uit dat jij je factuur maakt op de laatste dag van de maand. Dus een betaling op de laatste dag van de maand die volgt op de facturatiemaand is in feite normaal. Als jij natuurlijk maar twee dagen werkt in die maand en je stuurt je factuur de 4e al op, dan ga je inderdaad bijna twee maand op je geld moeten wachten.
Heeft ook niks met "slechte wil" ofzo te maken. Dat is gewoon de moment waarop hun proces voor die betalingen draait...

Is ook wel take it or leave it bij sommigen, en dan moet je meegaan als je ze als klant wil.
Heb een korte opdracht voor Delhaize gedaan. Daar was niets tegen hun betaalvoorwaarden in te brengen, bijvoorbeeld. Dan ga je mee, ofwel werk je niet voor hen.

Zoals hier al gemeld: Probeer een contract af te sluiten waarin die specifieke voorwaarden gemeld worden, zodat je jouw eigen voorwaarden kan pushen. Maar ook daar gaat het niet pakken bij de grote namen, dat is ofwel 60 dagen factuurdatum ofwel 30 dagen einde maand.

Is ook wel take it or leave it bij sommigen, en dan moet je meegaan als je ze als klant wil.
Heb een korte opdracht voor Delhaize gedaan. Daar was niets tegen hun betaalvoorwaarden in te brengen, bijvoorbeeld. Dan ga je mee, ofwel werk je niet voor hen.

Zoals hier al gemeld: Probeer een contract af te sluiten waarin die specifieke voorwaarden gemeld worden, zodat je jouw eigen voorwaarden kan pushen. Maar ook daar gaat het niet pakken bij de grote namen, dat is ofwel 60 dagen factuurdatum ofwel 30 dagen einde maand.

Ooit voor Nescafé iets gedaan en same thing. Eerst een heel gedoe om "verified" leverancier te zijn en dan ook 60 dagen betaaltermijn. Niks aan te doen, doe je toch bij zo klanten.

Inderdaad.
Toen ik startte was ik in mijn financieel plan ervanuit gegaan dat er de eerste 3 maanden geen geld binnen ging komen.
Al degenen die op 30 dagen betaalden beschouwde ik als een "bonus cash flow"!

Uiteindelijk maakt dat niet zoveel uit zolang je die betaalperiode kan overbruggen, enkel de eerste maanden is zwaar.

Wat het wel doet is je risico verhogen bij faillissementen, want bij 60 dagen betaaltermijn zou je in geval van slechtst mogelijke timing wel eens 3 maandfacturen aan je been kunnen hebben.

Gelukkig kan ik in mijn branche mijn facturen verzekeren waardoor ik in dat geval toch nog 90% van de openstaande facturen zou recupereren.

De lastigste klanten zijn degene die het moeilijk hebben en zo net niet in faling gaan, die betalen te laat, in stukjes, zo net op het randje van de wet waar ze mee wegkomen en toch nog hun onderaannemers niet laten gaan open...

Terug
Bovenaan