Freelancers & Ondernemers

Ooit voor Nescafé iets gedaan en same thing. Eerst een heel gedoe om "verified" leverancier te zijn en dan ook 60 dagen betaaltermijn. Niks aan te doen, doe je toch bij zo klanten.
Heb eens voor een grote internationale klant gewerkt waarmee de standaard 30 dagen contractueel overeengekomen was maar die uiteindelijk altijd maar na 90 dagen betaalde en dat was blijkbaar standaard. Die tekenden gelijk welke betalingstermijn je voorlegde maar uiteindelijk wachtten ze toch 90 dagen, bij al hun leveranciers.

Eigenlijk bijna nooit een probleem gehad met betalingstermijnen. Quasi altijd op 30 dagen.
Bij enkele deelnemers aan trainingen wel eens gehad dat het wat langer duurde en soms ook omdat ik de factuur niet op of voor de 1e had doorgestuurd, waardoor het een maand vertraging opliep.
Soit, zo lang het occasioneel is, is de impact bij niet betaling klein natuurlijk.

Het verschil is denk ik dat ze bij jullie blijkbaar toch altijd effectief betalen op dag 60 of zelfs dag 90. Ik heb al 10 jaar last van klanten die gewoon betalen wanneer ze goesting hebben. En dan wordt het triestig als je al 60 of 90 dagen aan het wachten bent.

Collega zelfstandige die bv een keuken installeren, die mag gemiddeld 3 mails sturen, 2 sms’en en 4 telefoons. En dan pas betalen ze de factuur. En geloof mij vrij in B2B kunnen ze ook heel veel excuses verzinnen hoor.

Klein wist je datje: ik maak websites. Als ze na 45 dagen nog steeds niet betaald hebben (met de nodige herinneringen) leg ik de site plat. Dag nadien is alles betaald. Al 10 jaar. Maar iemand die een dienst heeft geleverd heeft die ‘macht’ niet.

Incassobureaus al geprobeerd vroeger maar die geven ook eerlijk toe als ze niet reageren op aangetekende zendingen, dat ze niets meer kunnen doen. En een advocaat betalen voor amper €600 bv dan maak je verlies. Zoiets kost al snel €2000.

Laatst bewerkt:
Klein wist je datje: ik maak websites. Als ze na 45 dagen nog steeds niet betaald hebben (met de nodige herinneringen) leg ik de site plat. Dag nadien is alles betaald. Al 10 jaar. Maar iemand die een dienst heeft geleverd heeft die ‘macht’ niet.
Kan je vanaf dag 1 geen subtiel "specimen" watermerk toevoegen zoals bij bankbiljetten? Dat verwijder je dan pas na betaling.

En dan vanaf dag 30 een flitsende banner "deze klant heeft al X dagen niet betaald" :D

Bwa, bij grote bedrijven is dit toch meestal zo hoor. Er zitten soms meerdere mensen tussen die enerzijds de factuur verifiëren en anderzijds deze die de betaling opzetten en bij de bank ondertekenen.

Mijn termijn is 8 dagen maar tolerantie is 1 maand.

Een betalingstermijn van 8 dagen is echt belachelijk, en zelfs arrogant. Zulke facturen belanden bij mij direct onderaan de stapel.

Hoeveel voordeel krijg je met voorafbetalingen als BV? Is dit de moeite waard? Hoe kies je dit bedrag? Vroeger als eenmanszaak kreeg ik facturen van Acerta, daarom dat ik het vraag.

Hoeveel voordeel krijg je met voorafbetalingen als BV? Is dit de moeite waard? Hoe kies je dit bedrag? Vroeger als eenmanszaak kreeg ik facturen van Acerta, daarom dat ik het vraag.
Ik vermoed dat je vennootschapsbelasting bedoelt?
Dan is de vraag eerder, hoeveel kost het wanneer je ze niet doet!

De eerste 3 jaar ben je wel vrijgesteld hiervan, echter jij bent ik dacht van eenmanszaak in hoofdberoep naar vennootschap gegaan, dan denk ik niet dat je die vrijstelling krijgt.

Dus, hoeveel kost het?
Kan je op onderstaande link vinden, onder puntje "Wat zijn de gevolgen wanneer ik geen voorafbetalingen doe"

Ik heb een fiscoline lopen voor voorafbetaling. Dan is het wat netjes verdeeld doorheen het jaar en doet het zo geen pijn.

De eerste 3 jaar ben je wel vrijgesteld hiervan, echter jij bent ik dacht van eenmanszaak in hoofdberoep naar vennootschap gegaan, dan denk ik niet dat je die vrijstelling krijgt.
Fout eerste 3 jaar ben je altijd vrijgesteld.
Die regel van overstap van eenmanszaak naar vennootschap geldt voor de andere regel van minimum bezoldiging 4 jaar :)

Je krijgt eigenlijk geen voordeel (lees: bonificatie van vroeger).
Door een voorafbetaling te doen krijg je geen belastingvermeerdering meer.

De belastingvermeerdering is 6,75% op uw bedrag van de te betalen vennootschapsbelastingen.
Tip: doe een eerste voorafbetaling van 75% van uw te betalen vennootschapsbelasting dan heb je geen vermeerdering meer (6,75% / 9% = 75%).

Je krijgt daar geen factuur van maar moet dat spontaan storten naar de fiscus, net zoals een voorafbetaling in de personenbelasting.

@Chickenlal
Wel opletten met dossierkosten en die huidige intresten zijn toch niet weinig?

Die regel van overstap van eenmanszaak naar vennootschap geldt voor de andere regel van minimum bezoldiging 4 jaar :)

Je krijgt eigenlijk geen voordeel (lees: bonificatie van vroeger).
Door een voorafbetaling te doen krijg je geen belastingvermeerdering meer.

De belastingvermeerdering is 6,75% op uw bedrag van de te betalen vennootschapsbelastingen.
Tip: doe een eerste voorafbetaling van 75% van uw te betalen vennootschapsbelasting dan heb je geen vermeerdering meer (6,75% / 9% = 75%).

Je krijgt daar geen factuur van maar moet dat spontaan storten naar de fiscus, net zoals een voorafbetaling in de personenbelasting.

@Chickenlal
Wel opletten met dossierkosten en die huidige intresten zijn toch niet weinig?

Dossierskosten waren er niet. In totaliteit kwam het alleszins goedkoper uit dan niets te storten :p
Denk dat de hele lening mij een 250 euro aan intrest kost, dat heb ik er wel voor over voor wat gemoedsrust door heen het jaar ook.

Voila, weeral bijgeleerd 😉
Was er niet zeker van!
M.a.w. enkel opletten met minimumbezoldiging voor de verlaagde vennootschapsbelasting?

Een betalingstermijn van 8 dagen is echt belachelijk, en zelfs arrogant. Zulke facturen belanden bij mij direct onderaan de stapel.
Zo ook m'n klanten die zeer laat betalen, eens m'n werk gedaan is moet ik ook zoals loontrekkers m'n rekeningen, belastingen, leveranciers enz. betalen. Zou jij graag pas je loon van de vorige maand een maand later krijgen? Als je genoeg reserves hebt, dus een buffer, kan je dat natuurlijk makkelijk opvangen, maar als starter lijkt me dat moeilijker en mag je sowieso toesteken.

Moeite moet van beide kanten komen. Als ik m'n ERP mag geloven betalen gemiddeld 70% van m'n klanten effectief binnen 15 dagen, 10 direct of binnen de 48u en nog eens 10 op ongeveer 30 dagen.

Ik heb bij mijn grootste leverancier korting contant 2%, maar door dat klanten vaak laat betalen heb ik daar heel lang geen gebruik van kunnen maken. Het is nog maar sinds dit jaar dat ik dit effectief kan gebruiken omdat er toch wat buffer begint te komen

Ik heb bij mijn grootste leverancier korting contant 2%, maar door dat klanten vaak laat betalen heb ik daar heel lang geen gebruik van kunnen maken. Het is nog maar sinds dit jaar dat ik dit effectief kan gebruiken omdat er toch wat buffer begint te komen
Er is een tijd geweest dat ik (bij werkgever weliswaar) zwaar op inzette - tot conflicten met CEO en boekhouding toe, zelfs tot op een punt dat ik alles in Excel heb gezet voor 6 maand, werkgever heeft sterke kaspositie - op jaarbasis kon je daar een leuke extraatje zonder moeite meepikken.

Situatie vandaag: geen enkele leverancier wil nog mee in dat verhaal.

Zo ook m'n klanten die zeer laat betalen, eens m'n werk gedaan is moet ik ook zoals loontrekkers m'n rekeningen, belastingen, leveranciers enz. betalen. Zou jij graag pas je loon van de vorige maand een maand later krijgen? Als je genoeg reserves hebt, dus een buffer, kan je dat natuurlijk makkelijk opvangen, maar als starter lijkt me dat moeilijker en mag je sowieso toesteken.

Moeite moet van beide kanten komen. Als ik m'n ERP mag geloven betalen gemiddeld 70% van m'n klanten effectief binnen 15 dagen, 10 direct of binnen de 48u en nog eens 10 op ongeveer 30 dagen.
Exact mijn gedacht !

Het verschil is denk ik dat ze bij jullie blijkbaar toch altijd effectief betalen op dag 60 of zelfs dag 90. Ik heb al 10 jaar last van klanten die gewoon betalen wanneer ze goesting hebben. En dan wordt het triestig als je al 60 of 90 dagen aan het wachten bent.

Collega zelfstandige die bv een keuken installeren, die mag gemiddeld 3 mails sturen, 2 sms’en en 4 telefoons. En dan pas betalen ze de factuur. En geloof mij vrij in B2B kunnen ze ook heel veel excuses verzinnen hoor.

Incassobureaus al geprobeerd vroeger maar die geven ook eerlijk toe als ze niet reageren op aangetekende zendingen, dat ze niets meer kunnen doen. En een advocaat betalen voor amper €600 bv dan maak je verlies. Zoiets kost al snel €2000.
Ik betaal een factuur meestal dezelfde dag nog. Zeker bij (kleine) zelfstandigen (eenmanszaak, genre loodgieter etc.). Eigenlijk puur omdat het werk al geleverd is (betalen na oplevering is al een privilege) en hopelijk geeft dit wat goodwill

Ivm webdesign: Mijn eerste opdracht als zelfstandige heeft klant niet betaald, ik heb de website idd ook offline gehaald na x maanden. Maar nadien ook geen spoor meer. Die gast was precies van de aardbodem verdwenen. Later ook nog eens voorgehad, bleek de zaakvoerder overleden.
Sindsdiens altijd min. 30% voorschot en 14d betaaltermijn.
Waarom? Diensten zijn al geleverd, voor puur uitvoerende werken weet je na 2d meestal wel of het werkt. Klanten die na 1 maand niet betaald hebben, vliegen toch naar mijn 'zwarte' lijst hoor. Die betalen op voorhand of ze zoeken maar een andere webdesigner.

Waarom? Diensten zijn al geleverd, voor puur uitvoerende werken weet je na 2d meestal wel of het werkt. Klanten die na 1 maand niet betaald hebben, vliegen toch naar mijn 'zwarte' lijst hoor. Die betalen op voorhand of ze zoeken maar een andere webdesigner.

Hangt ook van type klant af he. Voor een KMO of eenmanszaak zal dat nog wel lukken. Grote klanten, succes 🙂

Hangt ook van type klant af he. Voor een KMO of eenmanszaak zal dat nog wel lukken. Grote klanten, succes 🙂
Raar, want grote klanten hebben ook werknemers. En die worden wel betaald 30e van de maand.

Traditie is geen excuus. Nooit. Anders zaten we nog in een maatschappij van de 18e eeuw.

Raar, want grote klanten hebben ook werknemers. En die worden wel betaald 30e van de maand.

Traditie is geen excuus. Nooit. Anders zaten we nog in een maatschappij van de 18e eeuw.
Je kan rationaliseren wat je wil hoor. Zo werkt het meestal niet.

Terug
Bovenaan