Ik heb die argumentatie altijd al vreemd en niet logisch gevonden, het surplus aan inkomen mag imo nooit gerelateerd zijn aan het statuut maar enkel aan zaken zoals expertise, flexibiliteit (al kan dat ook negatief zijn trouwens), risico, verantwoordelijkheid (wat soms ook zeer vaag of onbestaande kan zijn), ..
Los van het feit dat de loonlasten / belastingen op loon te hoog zijn is wat je hier aangeeft gewoon een drogreden gezien een freelancer met idem regime als een werknemer nog steeds een ruime voorsprong heeft in netto inkomen - voor jouw profiel gok ik op een werknemers -salaris van 95.000 bruto jaarloon + wagen en wat schnabbels VS een bruto freelance inkomen van 165.000 €. Het is ook niet dat alle freelancers genieten van grote vrijheden hoor - ken er eentje van 1600 €/dag en als zijn klant hem op oudejaarsnacht om 02h00 belt om te springen - dan gaat die springen. Net zoals bepaalde werknemers dat trouwens ook zullen doen - werknemer en werkgever is nog steeds een relatie en geen dictatuur, zo zou het eigenlijk moeten zijn.
Ik... denk dat je hier wat naief bent.
Ik heb 8 jaar consultancy gedaan. Ik was... echt goed. Ik denk dat ik 5 jaar non-stop billable geweest ben ongeveer. Met een paar kleine hiatiuskes in van een weekje hier en daar.
Mijn brutoloon op het einde van die job (na 8 jaar ervaring) was amper 3000 euro, ooit keer 10% opslag gekregen en dat was een serieuze toegeving. Op een dag werden de rate-cards eens verstuurd (aka, wat rekenden ze voor mij aan bij de klanten). Ik werd gestuurd aan 900 euro per dag voor "lange" projecten en ad-hoc aan 1300 euro per dag. Dit is ons uiteraard nooit gezegd, dit is puur by accident eens gebeurd.
Als expertise, hard werken en flexibiliteit zouden betekenen dat ik meer verdien, ik ben het levende tegenbewijs. Integendeel: alle harde werkers bleven op hun plaats want... we brachten gigantisch veel op en kregen relatief gezien een hongerloon. Dat brutoloon van 7k per maand waar jij van spreekt heb ik nooit gezien. I wish...
Het is niet zo zwart wit als freelancer == cashen, verrevan. Maar... je rekent wel je correcte prijs aan zonder dat je 4 managers en hun bmw X5 moet betalen elke maand. Helaas, het is mijn cynische insteek en mijn persoonlijke ervaring heeft mij gelijk gegeven. Als er mensen die IT consultancy boites werken mij hier tegenspreken en wel een brutoloon van 7-8k per maand trekken: noem mij gerust een mongool dat ik dat zo lang aanvaard heb!
In loondienst na van job te veranderen nog eens had ik op het einde 4500 euro bruto. Ik ging plots van 4500 euro naar ongeveer 15.000 per maand omzet als Freelancer.
En ja: ik geniet enorm hard van de vrijheid, het is zo moeilijk te omschrijven. Ik kan maanden thuis zitten en wat minder verdienen, ik kan keihard gaan en een jaar volle pot. Dat is vrijheid. Ik kan een chique BMW X3 full option kopen, of (wat ik verkies) met een tweedehands dieseltje blijven rijden tot de wielen er afvallen. Vrijheid is leuk, ik kies momenteel voor even veel te werken - making hay while the sun shines - maar ik ken freelancers die ervoor kiezen om 4 maanden op verlof te gaan en op reis te gaan. Keuzes.
En die vrijheid, daar staan andere kosten tegenover naar werkzekerheid, markt die kan tegenvallen, aansprakelijkheid en god wie weet wat. Het gaat allemaal hand in hand. Ik ken freelancers die een rechtzaak eens gehad hebben met een productieband die stilgevallen was. Dat was no joke.
Als ik nu ziek wordt, ben ik de pineut. Hoe gaan we dat risico berekenen? Als ik depressie/burnout of wat dan ook krijg ben ik er aan voor de moeite. Mijn vrouw heeft burnout gehad, ik garandeer u dat is een lijdensweg van meer dan een jaar. Als mijn thuis situatie wijzigt daardoor ik minder kan werken of een zorgmantel ofzo moet dragen, pech. Geen inkomen.
Als ik buiten wordt gegooid zit ik van dag op dag zonder inkomen. Maar ach, zoals je zegt, het is allemaal een drogreden. Belasten die handel, en liefst vandaag nog.