Freelancers & Ondernemers - belastingsvoordelig?

Bij elk ballonnetje meteen kritiek beginnen uiten mag inderdaad... Maar dan moet je ook niet reageren met "als het je niet zint kan je het negeren", dan moet je wat tegenwind ook kunnen aanvaarden... Idem dito, als mijn tegenwind u niet zint, kan je dat ook doodleuk negeren hé :)

Geef dan ook tegenwind ipv kattigheid :) . Tegenwind gaat verder dan alleen maar "je klaagt te vroeg" of "waarom alleen maar negatief zijn, je negeert alles dat positief is". Case in point: ik kreeg de vraag "kijk dan maar het beter is in de buurt, hier heb je onderwijs en gezondheidszorg", ik geef die, en krijg als enige bezwaar "ja maar ja, daar betalen ze wel een persoonlijke bijdrage eh". Misschien moet dat ballonnetje dan maar eens opgelaten worden bij Arizona 🙃

Het probleem lost zichzelf op. Patientens... euhm klantenstops.

Boekhouders sluiten massaal de deuren voor nieuwe klanten. Boekhouder Caroline: “Ik werk al dertien uur per dag. Meer kunnen we niet aan”

Het probleem lost zichzelf op. Patientens... euhm klantenstops.

Boekhouders sluiten massaal de deuren voor nieuwe klanten. Boekhouder Caroline: “Ik werk al dertien uur per dag. Meer kunnen we niet aan”

Dat was 3 jaar geleden ook al zo. Mijn boekhouder nam toen al nog enkel nieuwe klanten aan die uit de eigen deelgemeente waren. Voor de rest was er een klantenstop.

Dat was 3 jaar geleden ook al zo. Mijn boekhouder nam toen al nog enkel nieuwe klanten aan die uit de eigen deelgemeente waren. Voor de rest was er een klantenstop.

In het artikel staat dat ze wel de voorkeur geven aan managementvennootschappen :lol: andere zelfstandigen zijn teveel werk.

Staat mijne LinkedIn-feed vanochtend vol met Bert Engelaar in de Tafel van Gert die doodleuk stelt dat Management vennootschappen 20% belastingen betalen. Me dunkt had ik toch wel de verkeerde vorm gekozen en kon het veeeeeel lager... :ROFLMAO:

Staat mijne LinkedIn-feed vanochtend vol met Bert Engelaar in de Tafel van Gert die doodleuk stelt dat Management vennootschappen 20% belastingen betalen. Me dunkt had ik toch wel de verkeerde vorm gekozen en kon het veeeeeel lager... :ROFLMAO:
tja - wat verwachte je van de voorzitter van het ABVV. Lekker praten voor eigen winkel en in één slag ook nog een makkelijke vijand vinden van het proletariaat want dat maakt het allemaal toch wat makkelijker in de oneliners.

Wat is zo het absolute minimum in feite, het meest optimale?
32,5% als je de vennootschap liquideert zonder het geld er op voorhand uit te halen, in realiteit is het praktisch minimum echter meestal 36,25%: 25% vennootschapsbelasting op de winst en dan 15% op wat overblijf bij het uitkeren.

Maar bijvoorbeeld de eerste pakweg 15K aan loon is belastingsvrij (net zoals bij werknemers) zodat je daar enkel de sociale zekerheidsbijdrage op betaalt dus daar is het maar 20,5% maar da's maar op een klein deel van het inkomen. Daarnaast is het verschil tussen privé en beroepsuitgaven vaak nogal vaag, op privé uitgaven die als beroepsuitgaven gezien worden betaal je meestal 0% belasting maar da's opnieuw maar een beperkt deel, zeker als het over managementvennootschappen gaat. In de praktijk zal het hierdoor een paar procent lager zijn dan die percentages hierboven afhankelijk van de specifieke omstandigheden.

Er zijn nog betere tax rates maar dan moet je in specifieke situaties zitten waar managementvennootschappen zelden inzitten. (Toch nu auteursrechten afgeschaft zijn voor veel IT managementvennootschappen, als die weer ingevoerd worden zoals vroeger zoals waarschijnlijk volgend jaar het geval zal zijn liggen de percentages drastisch lager als je die kan toepassen)

Wat is zo het absolute minimum in feite, het meest optimale?

Zal afhangen van wat je mee in rekening brengt uiteraard.

Er is zoiets als BTW. Op de eigen verloning en VAA zal je dan ook al snel een 40% aan lasten en sociale bijdragen hebben. En op wat overblijft zal dat dan idd een dikke 32% voor alles onder de 100k in VVPR, tot een dikke 47% voor alles boven de 100k in normaal dividend.

Andere cijfers kunnen, maar dat zullen zowat doorsnee cijfers zijn en om onder die dikke 32% te geraken ga je toeren mogen uithalen.

Terug
Bovenaan