De manier waarop je rond alle argumenten heen fietst is op zijn minst wel heel speciaal hoor. Het lijkt gewoon alsof je geen enkel artikel erover hebt gelezen, je minimaliseert dan nog is alles en komt met een heel pak non-argumenten en "speciallekes" af . Het lijkt alsof ge gewoon van een andere planeet komt.
Ik hoop dat jij niet voor één of ander boekhoudkundig controle orgaan werkt, want ik denk dat je nooit iemand zou betrappen...
Ik zou nooit voor zo'n orgaan willen werken, ik sta niet achter de overheid/fiscale systemen.
Het lijkt me er op dat je oftewel énorm goed van hart bent en daarom ook lichtjes naïef, oftewel ben je de partner van Sihame zelf.
Je gaat compleet voorbij feiten. Er zijn namelijk al wel degelijk regelrechte feiten naar boven gekomen in het publiek én hier bovengehaald. Je negeert ze, je slalomt er om heen. Je verlegt het naar 'whataboutisms' en trekt de discussie naar zijdiscussies die er niet toe doen. De grens tussen fraude en belastingsoptimalisatie bijvoorbeeld... Die is redelijk reusachtig in 99% van de gevallen. En in geen geval kan je je vergissen voor zowat 1/5 van de bedragen. Dat slaat helemaal nergens op.
Dat voorbeeld dat ik gaf is wel gewoon absoluut en ontegensprekelijk flagrante fraude he. Letterlijk in elk facet van de handeling zuivere fraude. En dat is geen alleenstaand feit. Zoiets gebeurt niet één keer in een vennootschap, dat zijn geen zaken die per ongeluk gebeuren.
Ik ben zelf ook jaren zelfstandige geweest en het was héél simpel om te weten wat ik wel en niet kon inbrengen. En waar ik twijfel over had waren de zaken waarvan ik wist dat ze in essentie niet mochten. Voor letterlijk bijna alles zijn er regels en/of precedenten. In geen geval schreef ik schijnfacturen uit en sluisde ik subsidies door naar familie en vrienden.
Ik neem nog een voorbeeldje : Hoe noem jij het wanneer een VZW subsidies ontvangt en men koopt daarmee een keuken, meubels en planten en al die zaken duiken niet op bij de VZW maar bij een ander privébedrijfje van dezelfde zaakvoerder? Was dat een verwarringetje bij de boekhouding gewoon denk je?
Ik wacht het ook verder af, maar de bewindvoerder, curator en de financiële inspectie waren het er al unaniem over eens: fraude, minstens misbruik van vennootschapsgelden. Ik vermoed dat het dan wel eens fraude zou kunnen zijn ja...
Nu ben ik al de partner, amai. Ben ik hier dan zo'n hevig verdediger van Sihame?
Het ergert mij dat er zo gepolariseerd wordt. Ik stel me vooral neutraal op, niet pro. Vanuit een gewenste positie van naiviteit ipv vooringenomenheid, ik weet ook dat het er niet goed uitziet.
Ik geef mijn mening. Geen idee wat een whataboutism is en voor mij doen die zij discussies er wel toe. 95% en 99% geven nog steeds een mate van onzekerheid. Uiteraard ben ik het eens dat valse facturen, 100% fraude zijn. Ik heb geen valse facturen gezien, jij vermoedelijk ook niet, de inspectie waarschijnlijk wel en het is aan de rechtbank om uit te klaren of Sihame daar schuldig aan is.
Als die vrienden effectief iets gepresteerd hebben dan is een betaling niet zo vreemd. Het "doorsluizen" van die subsidies kan legaal zijn.
"Ik neem nog een voorbeeldje : Hoe noem jij het wanneer een VZW subsidies ontvangt en men koopt daarmee een keuken, meubels en planten en al die zaken duiken niet op bij de VZW maar bij een ander privébedrijfje van dezelfde zaakvoerder? Was dat een verwarringetje bij de boekhouding gewoon denk je?" Ik noem dat een vermoeden van fraude maar ook een mogelijke fout van Sihame of de personen rond haar. Das een kogelgat zien, maar geen smoking gun.
Ik vermoed ook dat er daar fraude zou kunnen zijn, ik ben hier niet aan het debatteren om die rechtszaak af te lassen en Sihame in eer te herstellen.
Wel om een open blik te houden.
Tenslotte begin jij hier over valse facturen en een hoop dingen die je als feiten poneert. Ik vermoed dat die waar zijn, je bent echter een forumlid dat ik niet persoonlijk ken dus ook hier ga ik er niet zomaar vanuit dat dat klopt. Mij lijkt het dat enkel mensen betrokken bij dat onderzoek de feiten kennen.
Mij lijkt het zo vreemd dat een open (ietwat naïeve) blik op de zaak tegen zoveel weerwerk botst. Ik hoop dat als iemand van jullie ooit vervolgd wordt, dat er mensen rondom jullie zijn die met hun oordeel wachten tot het einde. Ik heb in de famillie een geval van vermoedelijke zedenfeiten gehad waarbij tijdens de rechtsgang uitkwam dat er geen bewijs was en redenen om te denken dat de feiten verzonnen waren. Ik ga de fout nooit meer maken om mensen te veroordelen zonder proces.