Fraude El Kaouakibi

Weddes van parlementsleden afpakken kan ook verkeerd uitpakken in de toekomst. Imo nog geen ramp dat ze wordt doorbetaald (de fraude staat er volledig los van).

Ze is verkozen door 10.704 stemmen en de afstraffing zal gebeuren bij volgende stemronde.
Hopelijk geldt die afstraffing ook voor de VLD.

Vandaar dat men bij gemeenteverkiezingen de lokale BV/zelfstandige/dorpsgek kiezen.
Lokale verkiezingen zijn nog een apart beestje vind ik, omdat daar vaak concrete persoonlijke belangen van de burger meespelen. Op de hogere niveau's speelt meer het ideologische.

Dat lijkt mij nu toch ook te kort door de bocht. Het verkozen raken is niet meer dan een soort van sollicitatie waar SEK ferm voor betaald is overigens.
Maar dat is nu net een rechtstreeks gevolg van de particratie, waar ik expliciet abstractie van wou maken. Beeld je in dat SEK als de onafhankelijk verkozen was geraakt voor het kiesdistrict waar ze woont.
Het echte werk van een volksvertegenwoordiger is volgens mij nog altijd het volk ( of zijn kiespubliek/kiesvee) vertegenwoordigen. Niet alleen in het parlement maar wetten stemmen, debatteren en deelnemen aan commissies lijkt me nu wel essentieel om die rol te kunnnen waarnemen.
Je kan al die dingen netjes doen en in de praktijk toch geen bal bijdragen. Ben je dan een goed parlementslid? Objectief gezien niet, maar in de ogen van je kiespubliek misschien wel en dat is het enige wat er uiteindelijk toe doet.

Weddes van parlementsleden afpakken kan ook verkeerd uitpakken in de toekomst. Imo nog geen ramp dat ze wordt doorbetaald (de fraude staat er volledig los van).

Ze is verkozen door 10.704 stemmen en de afstraffing zal gebeuren bij volgende stemronde.
Hopelijk geldt die afstraffing ook voor de VLD.
Het lijkt me misschien wel een mogelijkheid om niet het zitje maar wel het loon afhankelijk te maken van de aanwezigheid. Als je nog andere mandaten of professionele verantwoordelijkheden hebt die je verhinderen continu in het parlement of de parlementaire commissies aanwezig te zijn zal je daar ook wel vergoed voor worden, dus als je daardoor minder parlementair werk kan doen is het ook geen probleem dat je er minder voor wordt betaald.

Maar dat is nu net een rechtstreeks gevolg van de particratie, waar ik expliciet abstractie van wou maken. Beeld je in dat SEK als de onafhankelijk verkozen was geraakt voor het kiesdistrict waar ze woont.

Je kan al die dingen netjes doen en in de praktijk toch geen bal bijdragen. Ben je dan een goed parlementslid? Objectief gezien niet, maar in de ogen van je kiespubliek misschien wel en dat is het enige wat er uiteindelijk toe doet.
Nee, zelfs abstractie gemaakt van particratie is verkozen worden voor een volksvertegenwoordiger een geslaagde sollicitatie doen bij het kiespubliek (en voldoende van hen overtuigen). In de particratie is het enerzijds geslaagd solliciteren bij een politieke partij en dan bij het publiek (afhankelijk van de positie op de lijst gaat dat al wat makkelijker), maar bij SEK waren het de partijen die bij haar gingen solliciteren dus ja.

Als je meestemt, interpelleert, deelneemt aan commissies, dan draag je bij. Als je daarbuiten ook nog bekommernissen van je kiespubliek aanbrengt, dan vertegenwoordig je hen. Je kan dat ook nog buiten het parlement doen, maar ik zie niet in hoe iemand een goed volksvertegenwoordiger kan zijn als hij niet minstens naar het parlement gaat. BDW is op dat vlak imo bv een slecht volksvertegenwoordiger, maar zijn belang ligt dan ook eerder in het burgemeesterschap en voorzitterschap van NVA.

Nee, zelfs abstractie gemaakt van particratie is verkozen worden voor een volksvertegenwoordiger een geslaagde sollicitatie doen bij het kiespubliek (en voldoende van hen overtuigen). In de particratie is het enerzijds geslaagd solliciteren bij een politieke partij en dan bij het publiek (afhankelijk van de positie op de lijst gaat dat al wat makkelijker), maar bij SEK waren het de partijen die bij haar gingen solliciteren dus ja.
Ik zie niet hoe je abstractie kan maken van de particratie en tegelijk opwerpen dat ze door een partij rijkelijk werd vergoed om campagne te voeren. In een systeem waar de partijtop niet zo buitensporig veel macht en geld heeft, zou dit veel moeilijker liggen. Nu is intern verzet tegen iemand die zo naar boven wordt gekatapulteerd onbegonnen werk voor de tegenkandidaten.
Als je meestemt, interpelleert, deelneemt aan commissies, dan draag je bij.
Dan draag je mogelijk bij. Loutere formele deelname zegt niks over de waarde of inhoud van de tussenkomsten. Parlementaire vergoedingen daar (mede) van afhankelijk maken zou voor een lawine van nutteloze parlementaire initiatieven zorgen.

Goed, volgens de huidige regels valt er niet veel te doen maar waarom worden er eigenlijk geen wetsvoorstellen gelanceerd?

Voor mij is dit gewoon nalatigheid van de status quo. Voor COVID kunnen we zelfs de grondwet omzeilen maar hier zijn ze blind voor.
👇
Ge mist eigenlijk niets voor zover ik heb gelezen, alles wat onder andere hier weer opgesomd wordt "ter verdediging" over wetten en advocaten, is afleiding.

Ze moeten zelf, als parlementairen, stemmen om hun regeling daarover aan te passen, dat is het. Net zoals daar staat dat "De afwezigheden bedoeld in het eerste lid, 6°, 7°, 9°, 10° en 11° worden alleen gewettigd indien de Vlaamse volksvertegenwoordiger uiterlijk op de dertigste dag na de datum van de betrokken plenaire vergadering een bewijsstuk indient." Dat hebben zij beslist, en ze kunnen dat ook zelf veranderen. Ge weet wel, net zoals dat zo simpel is om hun vergoedingsvermindering waar ze altijd over toeteren te veranderen, maar waar ook nooit over gestemd wordt. Aan wie wordt dat bewijs dan trouwens overhandigd, waarom kan die instantie dan ook niet overgaan tot controle daarop als daarover gestemd zou worden door volksvertegenwoordigers?

Maar neen, dan gaan we weer zaniken over wie de arts moet sturen of politiek misbruik of iets anders wat de boel vertraagt. Dan kennen ze plots geen commissies of comités of wat hebben ze allemaal die even samenkomen en stemmen over iets waar het volk duidelijk genoeg van heeft hoor. Nochtans hebben ze bureaus met een paar grote namen in die instaan voor de werking van het parlement, waarom kan dat daar dan niet even aan toevertrouwd worden? Ik zie in de titel van ongewettigde afwezigheid nochtans "In geval van betwisting over de toepassing van deze titel beslist het Uitgebreid Bureau" staan, laat die het dan doen bij duidelijke vermoedens zoals zo vele parlementairen al hebben aangegeven? Dat kan toch helemaal niet moeilijk zijn om dat even te stemmen als ze dat willen.

Dus euh ... we wachten op parlementairen die hun eigen parlementair paradijs negatief moeten gaan regelen. En we wachten nog wat meer, de volgende voor wie ik stem gaat dat ook zeker hoog op zijn lijstje hebben staan als programmapunt. En het nog zekerder uitvoeren. Deze keer voor echt, beloofd.

Neen, en meer dan de helft aan geld zal ze ook niet verliezen, zelfs bij volledige afwezigheid, ook volgens hun eigen gestemde regeltjes. Maar het gaat erom dat gij die arts wél zou krijgen en anderen, die nochtans u zouden horen te dienen, in hun zelfgemaakt paradijs niet zonder dat wij daar iets aan kunnen doen als zogezegde aanstellers van die personen.

Geert Bourgeois z'n passage in De Afspraak op Vrijdag was ook weer het toppunt, het schandaal rond de fraude van El Kaouakibi willen aangrijpen als excuus om ziektedagen bij ambtenaren dan maar af te schaffen... als El Kaouakibi het statuut van een tijdelijke leerkracht had gehad, waren haar ziektedagen al lang op. By all means geef Vlaamse parlementsleden een ambtenarenstatuut: lager loon dan € 6000 netto per maand, geen royale extralegale voordelen zoals een "onkostenvergoeding", geen gouden handdruk bij ontslag en wél een controle-arts als ze ziek zijn.

Dat de regeling van ziektedagen bij ambtenaren bij bepaalde gevallen te royaal is, daar kan je gerust over discussiëren. Wat men in die discussie natuurlijk altijd vergeet is dat éénmaal die ziektedagen op zijn een ambtenaar/leerkracht/politie-agent/etc. eigenlijk op medisch pensioen gestuurd wordt, wat maar een armzielige bedoening is voor jonge mensen, een tragedie zelfs... voor ouderen die bijna op pensioen kunnen gaan is het dan weer voordelig prepensioen...

Maar een elitair Europarlementslid met een wedde die zelfs nog enkele duizenden euro's hoger ligt dan dat van € 6000 netto per maand van een Vlaams parlementslid, zal wel weten wat rechtvaardig is voor het plebs, nietwaar?

Geert Bourgeois z'n passage in De Afspraak op Vrijdag was ook weer het toppunt, het schandaal rond de fraude van El Kaouakibi willen aangrijpen als excuus om ziektedagen bij ambtenaren dan maar af te schaffen... als El Kaouakibi het statuut van een tijdelijke leerkracht had gehad, waren haar ziektedagen al lang op. By all means geef Vlaamse parlementsleden een ambtenarenstatuut: lager loon dan € 6000 netto per maand, geen royale extralegale voordelen zoals een "onkostenvergoeding", geen gouden handdruk bij ontslag en wél een controle-arts als ze ziek zijn.

Dat de regeling van ziektedagen bij ambtenaren bij bepaalde gevallen te royaal is, daar kan je gerust over discussiëren. Wat men in die discussie natuurlijk altijd vergeet is dat éénmaal die ziektedagen op zijn een ambtenaar/leerkracht/politie-agent/etc. eigenlijk op medisch pensioen gestuurd wordt, wat maar een armzielige bedoening is voor jonge mensen, een tragedie zelfs... voor ouderen die bijna op pensioen kunnen gaan is het dan weer voordelig prepensioen...

Maar een elitair Europarlementslid met een wedde die zelfs nog enkele duizenden euro's hoger ligt dan dat van € 6000 netto per maand van een Vlaams parlementslid, zal wel weten wat rechtvaardig is voor het plebs, nietwaar?
Een parlementslid is toch geen ambtenaar, hoe maakt hij die sprong oO

Filip Dewinter opent parlementair jaar door ontslag El Kaouakibi te vragen​

:D
Geef hem is ongelijk?
Het begint toch echt wel uitermate triest te worden. Ik denk dat iedere volksvertegenwoordiger hetzelfde gedacht heeft, alleen zeggen ze het niet allemaal luidop.

Die ga ik toch effe in de achtergrond laten spelen, weet niet wanneer ze begint, any minute now denk ik

Terug
Bovenaan