Fraude El Kaouakibi

De Tijd.

Ik volg je redenering maar het ging me over de media-aandacht die zo fel op de zaak SEK focust terwijl dat lang niet het enige geval is. En ok, er zijn verzwarende omstandigheden en het is mediagenieker enz. Maar toch.

Lijkt mij logisch. Het is een voorbeeld dat tot de verbeelding spreekt. Enerzijds de desillusie bij die, die effectief hare BS geloofde. En anderzijds de tegenpartij die bevestiging ziet in het feit dat ze BS verkocht en dit gebruikt om er munt uit te slaan.

Maar eigenlijk moeten we haar feliciteren voor de diepgaande integratie die ze heeft ondergaan. Want uiteindelijk doet ze niets anders als wat anderen haar hebben voorgedaan. Het enigste wat ze heeft fout gedaan is dat ze :

1) in de politiek is gegaan en mensen tegen hun schenen heeft geschopt
2) het volledige systeem te opzichtig was - stond in de schijnwerpers.
3) ze in het systeem dat ze op had gezet, rancune heeft gekweekt door haar dominante aanpak
4) de racisme / institutionele discriminatie excuustruus te veel gebruikte. Iedereen die het oneens was of haar niet gaf wat ze nodig had -> was omdat ze "racisten" waren. Waren voorbeelden van bij de stad Antwerpen toen ze haar subsidies niet kreeg.
5) teveel mensen ervan op de hoogte waren - de cirkel was te groot.

Eigenlijk de nieuwe cultuur die men heeft gekweekt. Als je niet krijgt wat je wilt... klagen moet je doen. Niet uw plan trekken. Krijg je dan nog niet wat je wilt -> beschuldig mensen als jij tot een minderheid behoort van discriminatie/racisme -> en in veel gevallen krijg je uw zin... want meeste mensen willen dat gezever errond niet.

Daarnaast wanneer het een gewone zelfstandige is, dan trekken de meesten hun schouders eens op. En zeggen ze wat wij in het klein doen, doen zij in het groot. En valt dat te verwachten, want anders kun je in dit apenland niets verdienen hoor. Met hun (r)overheid godverdomme !!!.

Grootste nonsens, maar die mentaliteit is er nu eenmaal in aanwezig. Net zoals men niet opkijkt als nonkel jaak al 30 jaar van den dop leeft en in het zwart gaat bijklussen bij den hapchard. Men vloekt daar eens even over in het ergste geval, maar meer gebeurd er niet.

Totdat het in de gazet komt, en dan is het kot zogezegd te klein. Maar in realiteit zeggen de meesten, ik had hetzelfde gedaan indien ik de opportuniteit had gehad. Ze hadden hun uitgaven maar beter moeten controleren ipv mij bij de melk te zetten en niet te denken dat ik zou drinken...

Dat artikel in GVA, jongens toch. Even 30k per jaar opstrijken als deeltijdse bijverdienste in het adviseren van "grote reconversieprojecten" zonder diploma of zelfs ervaring in deze materie.
Wat een k*t familie.
Ik zie eigenlijk geen verschil hiermee en met het feit dat je vb notarissen of andere zelfstandigen firma 1 creëren waarbij ze dan firma 2 laten factureren aan firma 1 voor de consultancy die ze aanbieden aan hun eigen (of aan familie). Het zal de eerste niet zijn die op die manier die zaken inboekt als kosten zodanig dat ze geen belastingen moeten betalen. En den andere dit dan ook nog eens inboekt als inkomen en bepaalde aftrekken doet om zo minder belastingen te betalen dan indien met datzelfde bedrag had gespendeerd aan een fte...
Heck ons volledig systeem van managementvennootschappen is daar nu eenmaal op gebaseerd...

Het is gewoon ons volledig k*tsysteem.

Laatst bewerkt:
Ok maar die Vanhalstjes zijn geen gewone zelfstandigen he. IMO zijn dat gangsters.
En het is maar omdat het uitkomt wat ze hebben gedaan dat het gangsters zijn. Indien dat niet was uitgekomen waren het gewoon intelligente zakenmannen / politiekers geweest die gebruik maakten van de mogelijkheden die ze hadden uitgedacht.

Ik zie eigenlijk geen verschil hiermee en met het feit dat je vb notarissen of andere zelfstandigen firma 1 creëren waarbij ze dan firma 2 laten factureren aan firma 1 voor de consultancy die ze aanbieden aan hun eigen (of aan familie). Het zal de eerste niet zijn die op die manier die zaken inboekt als kosten zodanig dat ze geen belastingen moeten betalen. En den andere dit dan ook nog eens inboekt als inkomen en bepaalde aftrekken doet om zo minder belastingen te betalen dan indien met datzelfde bedrag had gespendeerd aan een fte...
Heck ons volledig systeem van managementvennootschappen is daar nu eenmaal op gebaseerd...

Het is gewoon ons volledig k*tsysteem.
Managementvennootschappen zitten wel wat anders in elkaar. Ze zijn ten eerste ook belastbaar. je verschuift wat inkomen van de ene naar de andere en de fiscaliteit kan wat schelen maar het zijn altijd vennootschappen die onder dezelfde vennootschapsbelasting wetgeving vallen. Hoogstens kan je wat schuiven met inkomen om van bepaalde aftrekken te genieten.

En als de vennootschap die je managed niet 100% je eigen vennootschap is zullen je prestaties ook reëel moeten zijn. Als je gewoon zou factureren zonder dat er een correcte tegenprestatie tegenover staat ben je de eigenaars van die vennootschap aan het oplichten. Als het idd zo zou zijn dat Sihame geen echte consulting heeft geleverd maar gewoon lucht heeft gefactureerd dan kom je in die situatie. Da's nog iets anders dan een notaris die met zn managementvennootschap zijn eigen operationele vennootschap factureert (al ben ik het wel helemaal met je eens dat het best wel straf is hoe we zo'n constructies als vanzelfsprekend beschouwen tegenwoordig).

Just saying: verduisteren is verduisteren. Op basis van bovenstaande post zou je kunnen oordelen dat een sjoemelende ondernemer minder erg zou zijn als een sjoemelend parlementslid... Vreemde redenering.

Behalve de argumenten die anderen al hebben aangehaald speelt ook dit:

Bij Supra bazar zijn inkomsten die naar de staat moesten vloeien aan hun handen blijven plakken. De consequentie daarvan is een verhoging van de staatsschuld, of een vermindering van de uitgaven van de overheid (en waarschijnlijk in de praktijk gewoon een mix van de twee). Het is dus moeilijk voor de mensen om concreet te zien waartoe deze fraude heeft geleid. Staatsschuld is een abstract begrip en een vermindering van de overheidsuitgaven is een beetje minder voor de sociale zekerheid, een beetje minder voor defensie, een beetje minder overal. Maar niets tastbaars.

Bij fraude met subsidies bij een VZW is dit juist wel tastbaar. De subsidie-pot is beperkt. Elke subsidie die naar een VZW van SEK vloeide ging niet naar een andere VZW. En quasi iedereen heeft wel weet van VZW's die er doorheen de jaren mee gestopt zijn wegens gebrek aan financiering hoewel ze een sterk project met effectieve impact hadden. Maar hoe veel subsidies ze kreeg is nog een andere discussie, we kunnen ook gewoon stellen dat ze zonder de fraude meer jongeren had kunnen helpen. Hier zijn de slachtoffers dus wel tastbaar. Kwetsbare jongeren, ofwel rechtstreeks omdat SEK minder jongeren hielp dan ze kon, ofwel onrechtstraaks omdat andere VZW's hierdoor minder subsidie hebben ontvangen.

Er is uiteraard nog iets anders dat speelt, dat het foefelen met die vzw's een stuk erger maakt dan een foefelende bedrijfsleider van een "for profit" onderneming.

Het gefoefel van die onderneming, of de resultaten ervan in de vorm van ontweken belastingen en dergelijke, wordt gedragen door de hele maatschappij. Slechts een (heel) klein gedeelte van wat ze ontduiken had voor steun van kansarmen geweest, zij steunen evengoed infrastructuurwerken, onze politieke machine, de ambtenarenlonen en zo meer.
Hun acties gaan niet rechtsreeks gevolgen hebben voor kansarmen, ze hebben er waarschijnlijk zelfs heel wat aan het werk gezet in hun Suprabazaars!

Wanneer men begint te foefelen met vzw's, specifiek degene die kansarmen steunen/begeleiden, daar zijn de gevolgen veel rechtstreekser voelbaar voor die groep, want veel van die vzw's leveren echt wel degelijk werk (zelfs LGU).

Antwerpen heeft nu de stekker uit uit LGU getrokken, lees maar wat Laura Tesoro hierover te vertellen heeft:

En dit is maar het tipje van de ijsberg... Vzw's die opgedoekt worden, andere vzw's die het weeral een stuk lastiger gaan krijgen door het stigma dat erover geworpen wordt door mensen zoals El Kaouakibi.

Hier speelt, in tegenstelling tot het gefoefel van die ondernemers, niet enkel het financiële/fiscale plaatje, maar ook de schade die toegebracht wordt aan dat heel ondersteuningsmechanisme dat zulke vzw's biedt aan zij die het moeilijker hebben in de maatschappij.

En dat is de reden dat die fratsen, nu door El Kaouakibi, en nog niet zo lang geleden met heel dat spel van de SP bij de daklozenondersteuning in Brussel (Samusocial / Peraïta) vele malen erger zijn dan wat die frauderende ondernemers doen.

Stelen van de maatschappij als geheel, of specifiek gaan stelen van zij die het al het moeilijkste hebben is toch echt wel van een andere grootteorde!

Laatst bewerkt:
Er is uiteraard nog iets anders dat speelt, dat het foefelen met die vzw's een stuk erger maakt dan een foefelende bedrijfsleider van een "for profit" onderneming.

Het gefoefel van die onderneming, of de resultaten ervan in de vorm van ontweken belastingen en dergelijke, wordt gedragen door de hele maatschappij. Slechts een (heel) klein gedeelte van wat ze ontduiken had voor steun van kansarmen geweest, zij steunen evengoed infrastructuurwerken, onze politieke machine, de ambtenarenlonen en zo meer.
Hun acties gaan niet rechtsreeks gevolgen hebben voor kansarmen, ze hebben er waarschijnlijk zelfs heel wat aan het werk gezet in hun Suprabazaars!

Wanneer men begint te foefelen met vzw's, specifiek degene die kansarmen steunen/begeleiden, daar zijn de gevolgen veel rechtstreekser voelbaar voor die groep, want veel van die vzw's leveren echt wel degelijk werk (zelfs LGU).

Antwerpen heeft nu de stekker uit uit LGU getrokken, lees maar wat Laura Tesoro hierover te vertellen heeft:

En dit is maar het tipje van de ijsberg... Vzw's die opgedoekt worden, andere vzw's die het weeral een stuk lastiger gaan krijgen door het stigma dat erover geworpen wordt door mensen zoals El Kaouakibi.

Hier speelt, in tegenstelling tot het gefoefel van die ondernemers, niet enkel het financiële/fiscale plaatje, maar ook de schade die toegebracht wordt aan dat heel ondersteuningsmechanisme dat zulke vzw's biedt aan zij die het moeilijker hebben in de maatschappij.

En dat is de reden dat die fratsen, nu door El Kaouakibi, en nog niet zo lang geleden met heel dat spel van de SP bij de daklozenondersteuning in Brussel (Samusocial / Peraïta) vele malen erger zijn dan wat die frauderende ondernemers doen.

Stelen van de maatschappij als geheel, of specifiek gaan stelen van zij die het al het moeilijkste hebben is toch echt wel van een andere grootteorde!
9lives was ook mijn tweede thuis en dat is ook gesloten.
En kijk nu is beyondgaming dat en dat allemaal zonder een euro overheidssubsidie!

9lives was ook mijn tweede thuis en dat is ook gesloten.
En kijk nu is beyondgaming dat en dat allemaal zonder een euro overheidssubsidie!

Voor zover gij weet. :unsure:

Als ik Booka was, ik zou subsidies aanvragen. Pol&actua kunt ge perfect gaan pitchen als een ambitieus deradicaliseringstraject voor zowel links- als rechts-extremisten. Weinig succesvol misschien, maar wat boeit dat als er geld mee te rapen valt.

Voor zover jij weet. Als ik Booma was, ik zou subsidies aanvragen. Pol&actua kunt ge oerfect voorstellen als een deradicaliseringstraject voor zowel links- als rechts-extremisten. Weinig succesvol, maar wat boeit dat als er geld mee te rapen valt.
+1 voor een name change van onze voorzitter naar Boma Shade.

Goh, ik vind die zaak van SEK echt laag bij de grond en crimineel maar er is toch geen reden om het gesjoemel van bedrijfsleiders te minimaliseren? Waarom gaan we anders niet allemaal gewoon in het zwart werken en stoppen met belastingen te betalen... Sorry maar die Supra Bazaar mannen zijn langs de kassa gepasseerd voor overheidssteun (oa. sluitingspremie voor Corona) terwijl ze wel jarenlang bewust geld verduisterden om minder belasting te betalen. Aan de ene kant niks bijdragen maar wel ontvangen. Maar dat moeten we niet erg vinden want ze hebben het niet van kansarmen genomen. Euh??? We spreken over 250 miljoen euro waar geen zinnige uitleg over kan worden gegeven... Ook dat is een andere grootorde als SEK haar gefoefel.

Goh, ik vind die zaak van SEK echt laag bij de grond en crimineel maar er is toch geen reden om het gesjoemel van bedrijfsleiders te minimaliseren? Waarom gaan we anders niet allemaal gewoon in het zwart werken en stoppen met belastingen te betalen... Sorry maar die Supra Bazaar mannen zijn langs de kassa gepasseerd voor overheidssteun (oa. sluitingspremie voor Corona) terwijl ze wel jarenlang bewust geld verduisterden om minder belasting te betalen. Aan de ene kant niks bijdragen maar wel ontvangen. Maar dat moeten we niet erg vinden want ze hebben het niet van kansarmen genomen. Euh??? We spreken over 250 miljoen euro waar geen zinnige uitleg over kan worden gegeven... Ook dat is een andere grootorde als SEK haar gefoefel.

1000% correct dat het gefoefel van bedrijfsleiders niet mag geminimaliseerd worden.

Maar echt helemaal niet akkoord dat wat zij hebben gedaan een andere grootteorde is dan wat SEK heeft gedaan.

Voor mij telt elke euro die SEK rechtstreeks uit de zakken van kansarmen heeft geklopt als 1000€ die een bedrijfsleider achterover slaat uit de zakken van de algemene bevolking. Dus als ze nu 2.5 miljard achterover geslagen hadden met hun suprabazaar, dan kan zou ik schoorvoetend kunnen toegeven dat dat even erg is als hetgene wat SEK achterover heeft geslagen.

Net zoals een dt fout van een docent Nederlands 1000 keer erger is dan een dt fout van een leraar metaalbewerking...

Net zoals een politieagent die achter zijn uren drugs dealt véél erger is dan een gewone burger die dat doet.

In onze maatschappij noemt men dat voorbeeldfuncties, en ja, een politieker die vzw's runt om de kansarmen te helpen, dat is een voorbeeldfunctie...

Laatst bewerkt:
Ik hoop dat ge beseft dat er nog een familie vanhalst is en dat die ook behoren tot de rijkste belgen en ook uit gullegem afkomstig zijn die daar niks mee te maken hebben maar door uw gerealiserende term als "de vanhalstjes" zij opeens ook schuldig lijken.
So? Voorlopig heeft nog geen enkel Vanhalstje schuld bekend... Er zal in Antwerpen vast ook nog wel iemand anders met de naam El Kaouakibi rondlopen die niks te maken heeft met de strapatsen van de El Kaouakibis...

De enige reden dat je je kan inbeelden waarom Kaouakibi succesvol was, is allochtone kiezers? Denk je niet dat je die groep een béétje overschat dan?

Let's Go Urban was bijvoorbeeld een heel succesvol en gerenommeerd project hier in de stad. Veel jongeren zijn daar echt mee geholpen, het was één van de mooiere projecten die hier zijn opgestart. Persoonlijk ken ik verschillende jongeren die zo "gered" zijn van de straat, en dat is de hele bedoeling.

Ik snap dat de vrouw gesjoemeld heeft. Maar om nu te doen alsof al haar projecten overduidelijk uit de hand gelopen hobby's zijn en het niet te snappen is waarom politici daarin zijn meegestapt... Achteraf is dat makkelijk te zeggen. Wat je misschien van sommige andere dingen kunt zeggen, gaat echt gewoon niet op voor LGU. Dat zijn de projecten waar die subsidies gewoon voor dienen, en terecht.
Is er ooit een economische studie uitgevoerd naar de return on investment en is dat vergeleken met dat van andere sociale projecten? Als je mij een paar miljoen toeschuift kan ik ook een paar mensen redden, maar of dat de efficientste manier is...

Dat is voor mij een beetje het probleem, je kan gerust met wat vrijwilligers en een parochiezaaltje ook danscursussen gaan aanbieden. Dat kost zeer weinig aan de gemeenschap. Zo gebeurt dat trouwens ook in vele kleinere gemeentes en steden. Waarom kon dat niet in Antwerpen?

In grote steden als Antwerpen en Gent smijten ze er dan gigantisch veel geld tegenaan, grote prestigieuze gebouwen worden voorzien, etc. (waar overigens de rest van Vlaanderen voor mag betalen want de grootsteden worden overgesubsidieerd), maar er wordt te weinig gekeken naar de werkelijke impact en zeker of dat allemaal niet goedkoper kan. Uiteraard gaan zo een overgesubsidieerde verenigingen zo een onderzoeken niet toelaten -laat staan zelf uitvoeren- maar het wordt toch tijd dat we dat toch eens gaan doen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan