Uiteindelijk zijn er twee zaken die los van elkaar moeten gezien worden: enerzijds de toekenning van de subsidies en anderzijds de controle ervan.
Met betrekking tot het eerste aspect denk ik dat er weinig te verwijten valt. De initiatieven van SEK konden en kunnen resultaten voorleggen. Het is niet alsof een onbekende subsidies heeft ontvangen zonder enige voorhistorie te kunnen voorleggen. En het is ook niet alsof enkel Antwerpen in de val gelopen is. Ook Mechelen, verschillende andere overheden en bedrijfsleiders zijn in datzelfde verhaal mee gestapt. En we moeten niet flauw doen, ook de media is daarin meegegaan. In die zin denk ik dat er op dat aspect weinig op aan te merken valt met de info die we nu hebben. SEK heeft iedereen meegetrokken in haar verhaal en heeft op den duur mogelijkheden gezien om een centje bij te verdienen.
Bij de controle op de uitbetaling van de subsidies lijkt me wel iets te goedgelovig te zijn geweest. Dat is natuurlijk de verantwoordelijkheid van de administratie en de bevoegde schepen

. In deze wordt nu vooral aandacht geschonken wat er in Antwerpen gebeurd is vanwege de audit. Ik mag hopen dat er met eenzelfde verbetenheid aandacht wordt besteed aan de mogelijke misbruiken op andere niveaus die nog geen eigen audit hebben gedaan.