Fraude El Kaouakibi

3 dagen geleden werd er een motie ingediend door het VL belang om subsidies te laten toetsen door een rekenhof. Uiteraard werd deze geweigerd door iedereen.
Ik vraag mij af omdat het louter is omwille van wie het ingediend heeft, of hebben ze schrik dat er nog meer lijken uit de kast zullen vallen? Na El Kaouakibi kan je enkel concluderen dat er toch een zekere laksheid/gebrek aan controle is op het toekennen/gebruik van subsidies.

Motie

kan toch niet dat alle partijen (en dan voornamelijk de grootste tegenstrevers NVA/VB) dit zomaar aan zich voorbij zouden laten gaan.
Ze is in mijn ogen in "een val" gelokt. NVA/VB had door wat er gaande was en liet maar begaan om enkele jaren later een mokerslag uit te delen. Indien het effectief zo gespeeld is, wel een mooie meesterzet :rofl:(even het financiele/menselijke leed van de werknemers van die VZW's buiten beschouwing)

Ik vraag me eigenlijk af hoeveel verschillende foto's er bestaan van SEK met een (vermanend) uitgestoken vinger?
Dat is onderdeel van haar opleiding tot leerkracht

No offence voor de leerkrachten maar zo heel af en toe kan je zeggen over iemand: dat is een leerkracht, net zoals je dat af en toe hebt met kapper/ster, vrachtwagenbestuurder/ster, kunstenaar, ... zonder dat je die persoon kent

Na het bekijken van een aantal "optredens" van SEK: ze staat zoals in de klas, dat wil dus ook zeggen dat diegenen die in de klas zitten ook moeten luisteren.

We mogen blij zijn dat ze gekozen heeft voor politiek en niet voor onderwijs, de gevolgen zouden mss groter geweest zijn.

Laatst bewerkt:
3 dagen geleden werd er een motie ingediend door het VL belang om subsidies te laten toetsen door een rekenhof. Uiteraard werd deze geweigerd door iedereen.
Ik vraag mij af omdat het louter is omwille van wie het ingediend heeft, of hebben ze schrik dat er nog meer lijken uit de kast zullen vallen? Na El Kaouakibi kan je enkel concluderen dat er toch een zekere laksheid/gebrek aan controle is op het toekennen/gebruik van subsidies.

Motie

In bepaalde sectoren worden met subsidies gestrooid dat het niet mooi is.

Zonder in detail te treden hadden wij als bedrijf ooit 2M subsidies gekregen voor een onderzoeksproject (rsz aftrekken - wie in de sector zit zal al doorhebben welke subsidies en cash subsidies). Paar jaar nadien kregen we steekproef audit van de overheid over de besteding. Bijna iedereen die bij het project betrokken was, was reeds vertrokken uit bedrijf, dus den dezen mocht de audit ondergaan.

Met alle moeite van de wereld (creatief) uren en facturen op dat project geplakt. Kwamen uiteindelijk uit op 300k die te rechtvaardigen was... serieus aanslagbiljetje gekregen om die rsz alsnog te betalen en stukken terug te storten...

Wij hebben jaren zulke projecten gedaan. No idea hoe die andere geregeld waren, maar als ze allemaal zo waren... :woohoo:

Allez, bij DPG is “operatie charmeoffensief” van start gegaan. Ze zijn er nog nét geen heilige van aan het maken. Volgens mij zitten er veel met den daver op het lijf, schrik dat SEK hen ook zal ontmaskeren.

Allez, bij DPG is “operatie charmeoffensief” van start gegaan. Ze zijn er nog nét geen heilige van aan het maken. Volgens mij zitten er veel met den daver op het lijf, schrik dat SEK hen ook zal ontmaskeren.
Walgelijk in feite.
Ik denk dat niemand boodschap heeft aan de jeugd van Sihame, maar letterlijk niemand.
wat een poppenkast.

Bwa, da's gewoon HLN dat "human interest" artikels maakt van volk dat veel clicks kan genereren omdat ze in de belangstelling hebben gestaan de afgelopen tijd. Bij Van Ranst hebben ze dat ook eens gedaan om één of andere reden, en zo zullen er nog wel zijn.

Maar hola Meneer Vingers, "Van start gegaan"? Dat is nooit anders geweest, en niet enkel bij DPG. Typ haar naam in op elke krantensite en ge krijgt allemaal hetzelfde type omfloerste artikels tot voor een paar maanden terug. Ik dacht eerst dat ge met DPG De Morgen bedoelde, daar valt wel wat over te zeggen en ik zal dat vlug proberen doen bij mijn koude chocolademelk deze ochtend. Ze heeft bij die krant bijvoorbeeld wat columns mogen schrijven om onder andere zichzelf positief te kaderen, naast de voorzetjes van hun journalisten. Het is ook deze krant die constant de focus van het eigenlijke gesjoemel probeert te verleggen naar de politiek die het had moeten weten.

De hoofdredacteur van die krant moest gisteren nogmaals, zonder dat er eigenlijk een nieuwe aanleiding was, zijn eerdere standpunten herhalen dat het toch vooral de fout van de politiek was. Ik citeer deze keer: "Natuurlijk hadden politici kunnen weten dat Let’s Go Urban een zeepbel is – lees er het strenge juryrapport bij de afgewezen structurele subsidieaanvraag in 2016 maar eens op na. Politici van divers pluimage geloofden liever het sprookje van de witte merel."

Hoe? Als politici dat hadden moeten weten, waarom de journalistiek vanaf dan niet? Als Eeckhout dat nu als hoofdredacteur vindt, waarom schreef zijn krant in 2016 dan dit zonder analyse maar wel met eenzijdig weerwoord van haar over dat rapport: "We zijn er misselijk van", zegt El Kaouakibi. "We proberen de maatschappij al zeven jaar mooier en diverser te maken. Maar de adviescommissie ziet ons als een onervaren straatschooltje in plaats van de professionelen die we zijn." El Kaouakibi wijt dat aan een conservatieve blik op het kunstenveld en achterhaalde normen."
Als de bubbel toen al duidelijk was of had moeten zijn, waarom blijft De Morgen daarna haar projecten verbinden aan het gedocumenteerde succes van anderen om zo zonder analyse er legitimiteit aan te geven: The Leading Lady of Tech "is ook een van de onderneemsters die mee de schouders (en de financiën) zette onder WannaWork"?
Zo is het achteraf wel heel simpel beschuldigend te schrijven als vierde macht over de eerste en de tweede. Of geloofde De Morgen misschien ook liever in de witte merel als ik op hun artikels afga?

Moest ge u trouwens afvragen wat ze zoal kritiekloos vertelde sinds de zogezegde ontmaskering van de zeepbel als ze eens wat krantenpapier van De Morgen mocht opvullen in de laatste twee jaar onder zijn leiding:
“Als je daar geen overheidsgeld meer aan geeft, waaraan dan wel? Elke euro die je in organisaties zoals Let’s Go Urban investeert, verdien je minstens tien keer terug"
En om af te sluiten: "Ik heb me tot nu toe nooit schuldig gevoeld over mijn inkomsten."
chefskiss.jpg

"Drain the swamp!".

Dat wordt pijnlijk voor N-VA. De messen worden geslepen. Maar iedereen heeft wel boter op zijn hoofd, met uitzondering van de partijen die nog geen beleid hebben kunnen voeren.

kan toch niet dat alle partijen (en dan voornamelijk de grootste tegenstrevers NVA/VB) dit zomaar aan zich voorbij zouden laten gaan.
Ze is in mijn ogen in "een val" gelokt. NVA/VB had door wat er gaande was en liet maar begaan om enkele jaren later een mokerslag uit te delen. Indien het effectief zo gespeeld is, wel een mooie meesterzet :rofl:(even het financiele/menselijke leed van de werknemers van die VZW's buiten beschouwing)
Meesterzet terwijl het NVA politici zijn die in de eerste plaats politiek verantwoordelijk zouden zijn (burgemeester en twee schepenen) voor belabberd toezicht en ontransparante subsidiestromen?

And the plot thickens

https://www.demorgen.be/nieuws/bart...-in-alle-discretie-1-2-miljoen-euro~bfce415f/

Gogo boys and girls
Leek mij niet nieuw nieuws. Was toch al vermeld een week of 2 geleden dacht ik dat er een brief gericht was aan de burgemeester en dat er daarna ineens 1.2 miljoen was bijgekomen in de begroting.

BdW had toch vermeld dat hij die brief had doorgegeven aan de persoon die er zich mee bezig hield. Ik denk dan ook dat hij dit aan de schepen van jeugd heeft bezorgd ofwel aan zijn administratie om dat te bekijken.
Burgemeesters en schepenen delegeren veel van hun beslissingen hé.

Al zijn ze er dan nog altijd verantwoordelijk voor.

Meesterzet terwijl het NVA politici zijn die in de eerste plaats politiek verantwoordelijk zouden zijn (burgemeester en twee schepenen) voor belabberd toezicht en ontransparante subsidiestromen?
Juist die subsidiestromen hebben ervoor gezorgd dat ze nog niet veel vroeger was afgemaakt door de N-VA.

Uiteindelijk zijn er twee zaken die los van elkaar moeten gezien worden: enerzijds de toekenning van de subsidies en anderzijds de controle ervan.
Met betrekking tot het eerste aspect denk ik dat er weinig te verwijten valt. De initiatieven van SEK konden en kunnen resultaten voorleggen. Het is niet alsof een onbekende subsidies heeft ontvangen zonder enige voorhistorie te kunnen voorleggen. En het is ook niet alsof enkel Antwerpen in de val gelopen is. Ook Mechelen, verschillende andere overheden en bedrijfsleiders zijn in datzelfde verhaal mee gestapt. En we moeten niet flauw doen, ook de media is daarin meegegaan. In die zin denk ik dat er op dat aspect weinig op aan te merken valt met de info die we nu hebben. SEK heeft iedereen meegetrokken in haar verhaal en heeft op den duur mogelijkheden gezien om een centje bij te verdienen.

Bij de controle op de uitbetaling van de subsidies lijkt me wel iets te goedgelovig te zijn geweest. Dat is natuurlijk de verantwoordelijkheid van de administratie en de bevoegde schepen(n). In deze wordt nu vooral aandacht geschonken wat er in Antwerpen gebeurd is vanwege de audit. Ik mag hopen dat er met eenzelfde verbetenheid aandacht wordt besteed aan de mogelijke misbruiken op andere niveaus die nog geen eigen audit hebben gedaan.

Uiteindelijk zijn er twee zaken die los van elkaar moeten gezien worden: enerzijds de toekenning van de subsidies en anderzijds de controle ervan.
Met betrekking tot het eerste aspect denk ik dat er weinig te verwijten valt. De initiatieven van SEK konden en kunnen resultaten voorleggen. Het is niet alsof een onbekende subsidies heeft ontvangen zonder enige voorhistorie te kunnen voorleggen. En het is ook niet alsof enkel Antwerpen in de val gelopen is. Ook Mechelen, verschillende andere overheden en bedrijfsleiders zijn in datzelfde verhaal mee gestapt. En we moeten niet flauw doen, ook de media is daarin meegegaan. In die zin denk ik dat er op dat aspect weinig op aan te merken valt met de info die we nu hebben. SEK heeft iedereen meegetrokken in haar verhaal en heeft op den duur mogelijkheden gezien om een centje bij te verdienen.

Bij de controle op de uitbetaling van de subsidies lijkt me wel iets te goedgelovig te zijn geweest. Dat is natuurlijk de verantwoordelijkheid van de administratie en de bevoegde schepen(n). In deze wordt nu vooral aandacht geschonken wat er in Antwerpen gebeurd is vanwege de audit. Ik mag hopen dat er met eenzelfde verbetenheid aandacht wordt besteed aan de mogelijke misbruiken op andere niveaus die nog geen eigen audit hebben gedaan.
Je kan die wel niet helemaal los zien van elkaar. Er van uitgaand dat de resultaten van de vzw's inderdaad bewezen waren moet er nog steeds beslist worden hoeveel geld er nodig is voor die resultaten bij de toekenning, het is niet omdat je goede resultaten voorlegt dat je een blanco cheque zou moeten krijgen. Ik weet niet hoe de totale middelen van de vzw's zich verhouden tot de omvang van de fraude maar als een significant deel van de middelen door fraude verdwenen is dan is er bij de toekenning een verkeerde inschatting gemaakt van hoeveel middelen er nodig waren want dan waren de vzw's overgefinancierd voor de taak die ze uitvoerden.

Hoeveel middelen er nodig zijn is vaak moeilijk in te schatten dus dat zou nog niet willen zeggen dat er iets fout gelopen moet zijn maar het is misschien wel ook eens de moeite om te bekijken hoe er beslist worden over de omvang van de subsidies.

Bartje toch... dat ze dit toch maar eens deftig uitspitten. 't Zal sowieso wel een smet op het blazoen worden!

Ondertussen gaan ze een controlearts op haar dak sturen, en als dat verslag negatief is, eens werk maken van die verloning... Hoe groot is de kans dat de arts moet zeggen "SEK was niet aanwezig op het opgegeven adres"?

Je kan die wel niet helemaal los zien van elkaar. Er van uitgaand dat de resultaten van de vzw's inderdaad bewezen waren moet er nog steeds beslist worden hoeveel geld er nodig is voor die resultaten bij de toekenning, het is niet omdat je goede resultaten voorlegt dat je een blanco cheque zou moeten krijgen. Ik weet niet hoe de totale middelen van de vzw's zich verhouden tot de omvang van de fraude maar als een significant deel van de middelen door fraude verdwenen is dan is er bij de toekenning een verkeerde inschatting gemaakt van hoeveel middelen er nodig waren want dan waren de vzw's overgefinancierd voor de taak die ze uitvoerden.

Hoeveel middelen er nodig zijn is vaak moeilijk in te schatten dus dat zou nog niet willen zeggen dat er iets fout gelopen moet zijn maar het is misschien wel ook eens de moeite om te bekijken hoe er beslist worden over de omvang van de subsidies.
Ik bedoel gewoon dat men moeilijk nu de ene of de andere partij/individu/schepenen kan verwijten met SEK in zee gegaan zijn op basis van hetgeen nu naar boven gekomen is. Dat wist niemand toen en mogelijks was er toen niets op aan te merken. Het project zat goed en SEK kon iets voorleggen, anders kan ik me niet inbeelden dat er zoveel instanties en bedrijven met haar wouden samenwerken en de media zo lyrisch over haar was. Het feit dat ze dan nog eens alle moeite gedaan heeft om de persoonlijke verrijking te verbergen door het vervalsen van facturen maakt het ook niet helemaal duidelijk voor de controle ervan. Maar goed, het lijkt me wel duidelijk dat er niet alleen in Antwerpen maar op alle niveaus gebrekkige controle geweest is van ingediende facturen.

Ik dacht dat de audit sprak over ongeveer 5 á 10% van de middelen die ze heeft kunnen aanwenden voor persoonlijke verrijking. Als het veel meer was geweest was het waarschijnlijk al langer opgevallen...

Terug
Bovenaan