Welk vooroordeel? Dat je in een conflict met een agent best gewoon gehoorzaamd en nadien nog altijd klacht in kan dienen? Dat vooroordeel pas ik op iedereen ongeacht diens afkomst toe hoor.
Jouw zéér selectieve weergave van de feiten negeert overigens zelfs al zouden jouw drie punten alle drie waar zijn:
- een politieachtervolging van 24 minuten.
- rondrijden zonder rijbewijs in een snelle (en dure) wagen. Hoe een 17-jarige aan zo'n wagen komt, zullen we maar even terzijde laten.
- zéér gevaarlijke verkeersituaties crëeren.
- bevelen om te stoppen en zich over te geven negeren.
- gas geven om zo ook het leven van die agent mogelijks in gevaar te brengen, paniek is daarbij geen excuus.
Het snelle oordeel dat velen al direct over Nahel hebben zonder enige kennis van feiten. Het snelle oordeel dat de politieagenten 'duidelijk' in levensgevaar verkeerden. De snelheid waarmee de woorden 'gespuis' en 'tuig' hier uitgesproken worden. Het vooroordeel dat de politieagent geen schuld treft, en Nahel wel.
Uit De Standaard:
Kort na Nahels dood verwezen verschillende Franse media naar diens strafblad. Een strafblad dat uiteindelijk leeg bleek te zijn, bevestigden zijn advocaten later. ‘Maar tegen dat de leugen wordt rechtgezet is de publieke opinie vaak al gevormd’
Ik ben er van overtuigd dat het niet gemakkelijk toegegeven zal worden, maar de toon naar mensen van allochtone origine is hier op het forum bijvoorbeeld een pak harder dan naar andere bevokingsgroepen toe. Cfr. jongeren aan de Blaarmeersen, El Kouakibi, voetbalmatch Marokko - allemaal op zich inderdaad laakbare situaties - niemand ontkent dat - maar de toon is opmerkelijk anders in zo'n gevallen. Dat kan (en zal) heel gemakkelijk ontkend worden, maar het is vrij duidelijk voor iedereen die hier geregeld meeleest welke gevoelens meespelen hoor. Velen hebben het niet eens van zichzelf door, volgens mij.
Het valt mij toch telkens op dat de mensen die zichzelf hier zien als de grootste voorvechters van de 'ratio' (zegmaar de eerder rechtse mensen) altijd het hardst hun verontwaardiging staan uit te schreeuwen bij elk nieuwsfeit (feest in Sint-Truiden, Tom Van Grieken krijgt een safflet...), terwijl de mensen die ik eerder als 'links' percipieer hier op het forum meestal degenen zijn die een afwachtende houding willen aannemen, oproepen tot kalmte, die voorzichtig zijn bij het vormen van hun mening omdat ze beseffen dat ze niet alle feiten hebben... in het algemeen de mensen die meer ruimte laten voor nuance en erkenning voor het feit dat het telkens weer over complexe materie zonder gemakkelijke oplossingen gaat, terwijl 'rechts' hier veelal vervalt in slogans en oproepen tot repressie. Allez, dat is mijn gekleurde visie op veel discussies hier op het forum.
Systemisch racisme en vooroordelen maken nog 100% deel uit van onze maatschappij, dat is hier in deze thread weeral eens uitvoerig bewezen. Dat zit in alle echelons en in alle lagen van de maatschappij, ook binnen de politie. De gevoeligheden van de minderheden naar de politie toe komen ergens vandaan, dat is niet ontstaan in een vacuum, en het zou velen hier sieren om dat gewoon te erkennen. Er bestaat vast en zeker racisme en discriminatie binnen de politie, net zoals dat overal bestaat. De politie is een belangrijk apparaat, maar wel een apparaat dat ge continu tegen het licht moet houden, omdat het ook gemakkelijk de verkeerde kant uit kan gaan wanneer ge een monopolie hebt op geweld. Van daar dat het goed is dat we nu tot op het bot gaan uitzoeken of het eigenlijk wel geoorloofd was om de trekker over te halen in die situatie.
Ge kunt afkeuren dat er hele wijken in vlammen opgaan. Ik doe dat ook. Maar zolang we weigeren om te kijken waar de woede vandaan komt, en enkel blijven hangen bij dreigende taal en repressie, zal het enkel erger worden. Het is gewoon prima mogelijk om iets af te keuren en tegelijkertijd ook proberen om het te begrijpen. Als ge kijkt wie er de afgelopen jaren gestorven is door de politie, gaat dat niet over 10 witte jongens he. dat gaat steevast over Mehdi, Adil, Nahel, ... Wanneer ge dat combineert met een algemeen gevoel dat ge gediscrimineerd wordt en dat ge weinig te verliezen hebt, dan vind ik het niet zo héél raar dat op een bepaald moment de pot overkookt. Het zou getuigen van intellectuele eerlijkheid als sommigen hier zouden toegeven dat ze in feite geen idee hebben hoe het is om te moeten omgaan met (systemisch) racisme en het gevoel dat ge telkenmale uit de rij gevist wordt door politieagenten omwille van uw huidskleur en dat het dus eigenlijk ook volstrekt geen zin heeft dat ze daar uitspraken over doen.
Puntje bij paaltje: niemand hier kan zeggen of de politieagent hier zijn boekje te buiten is gegaan. Ge kunt wel vanalles vinden, maar op basis van enkele vage beelden kan niemand hier inschatten of het wel/niet geoorloofd was om de trekker over te halen. Als ge iemand een wapen geeft is er altijd het risico dat die een inschattingsfout maakt, en er moet gewoon gecheckt worden of dat hier wel of niet gebeurd is. Wanneer iemand zoiets zegt betekent dat nog niet dat ge daarom maar gewoon goedkeurt dat een 17-jarige met een Mercedes AMG over de busstrook scheurt om de politie te ontvluchten.
Wat mij stoort is dat wanneer ge probeert om een vollediger plaatje te schetsen van de situatie, dat ge dan direct wordt weggezet als een apologist, en daar ben ik het gewoon niet mee eens. Het is niet omdat ik erken dat de realiteit ingewikkeld is, dat ik daarom goedkeur dat er volledige wijken in vlammen opgaan.