Franse tiener (Nahel) doodgeschoten door politie.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Avi
  • Startdatum Startdatum
Edit mod: We laten de thread open omdat we users die deftig argumenteren niet de kans willen ontnemen over dit onderwerp te praten.

Schelden hoort hier echter niet. Daarom geldt dat wie overschakelt naar schelden, een threadban krijgt.

Advocaat van de dader zegt dat het leven van de agent niet in gevaar was. Cue naar de video waar de agent wordt meegesleept door de auto van de dader alvorens hij schiet. Allez hoe kan je dan zoiets gaat vertellen op TV. En dan vandaag weer rellen.

Oh maar je kan ook in de jodenbuurt eens "arbeit macht frei" roepen. Samen thing.
Neen, je maakt een compleet foute vergelijking. Als je onbeschofte opmerkingen staat te maken tegen mensen krijg je problemen. Vuile zwarte, arbeit macht frei, etc. dat wordt weinig gewaardeerd. Echter de huidige jonge generatie Joden kan toch geen privileges/vergoedingen/etc. vragen van ons/Duitsers om wat er in het verleden is gebeurd, daar zijn die mensen toch niet voor verantwoordelijk.

gesproken als iemand die inderdaad nog nooit racisme ervaren heeft in welke vorm dan ook.

Ge bedoelt de groep mensen die ook effectief het slachtoffer zijn van dat racisme?
Die groep mensen voor wie hier nu, door de 'daders' van dat racisme, wordt besloten dat die groep zich er maar gewoon eens over moet zetten, terwijl datzelfde racisme tot op de dag van vandaag, zelfs hier in de thread welig tiert?

Dat lijkt mij nogal onlogisch eerlijk gezegd.

Ja, zoals gij u geen fluit kunt aantrekken van het 'racisme' dat ge hebt ervaren terwijl ge verder op geen enkele manier in uw leven ooit significante discriminatie hebt gehad op basis van uw afkomst in uw hele leven. Wauw, wat een held dat gij u daar overheen kunt zetten zeg :')
Voor zover mij bekend weet jij niets over mij of mijn afkomst, dus mij heldenstatus verlenen is eerder voorbarig.

Maar, gezien je statement dat racisme in deze thread welig tiert, had ik graag even 1/ jouw definitie van racisme vernomen en 2/objectieve argumenten waarom deze van toepassing zou zijn op de dood van Nahel.

Neen, je maakt een compleet foute vergelijking. Als je onbeschofte opmerkingen staat te maken tegen mensen krijg je problemen. Vuile zwarte, arbeit macht frei, etc. dat wordt weinig gewaardeerd. Echter de huidige jonge generatie Joden kan toch geen privileges/vergoedingen/etc. vragen van ons/Duitsers om wat er in het verleden is gebeurd, daar zijn die mensen toch niet voor verantwoordelijk.
Maar de protesten gaan ook niet over historisch racisme maar huidig racisme...

We weten toch nog niets van het motief van die agent, de voorgeschiedenis van het incident? Hoe kom je tot de conclusie dat de protesten voortvloeien uit huidig racisme?

Mijn reactie was over slavernij in Suriname. Dat is toch geen hedendaags racisme hoop ik?

Verder afwachten tot we zo een situaties krijgen in Frankrijk:

We weten toch nog niets van het motief van die agent, de voorgeschiedenis van het incident? Hoe kom je tot de conclusie dat de protesten voortvloeien uit huidig racisme?
Dit incident was de trigger van het protest, niet de oorzaak. De protesten gaan wel degelijk over politiegeweld tegen allochtonen hoor.

'Protesten' zijn volgens mij per definitie vreedzaam, helaas bijna alles wat ik zie de voorbije dagen zijn vandalisme en plunderingen, geen protesten.

Mijn reactie was over slavernij in Suriname. Dat is toch geen hedendaags racisme hoop ik?

Ik was het ook nog aan het denken...en dan is het wachten tot er ergens 1 blanke winkeluitbater 1 allochtone 'betoger' neerschiet en dan is het hek helemaal van de dam.

Dit incident was de trigger van het protest, niet de oorzaak. De protesten gaan wel degelijk over politiegeweld tegen allochtonen hoor.
Dat je dat nog protesten durft noemen zegt genoeg. Dat heeft helemaal niks meer met protesteren te maken, dat is gratuit vandalisme, en dan ben ik nog vriendelijk. Die pipo's die die burgemeester aangevallen hebben zouden ze moeten vervolgen voor viervoudige poging tot moord.
't Is ook mooi dat ze afwachten wat uiteindelijk uit dat hele onderzoek komt vooraleer ze aan hun 'protesten' tegen politiegeweld beginnen...oh wait.

Maar hoe kom je tot de conclusie dat politiegeweld inherent racistisch is? De hogere criminaliteitscijfers onder bepaalde bevolkingroepen door een veelvoud aan verschllende redenen zoals hier al aangehaald zijn in dit topic (onderwijsproblematiek, opgroeien in armoede, etc) maakt toch nog altijd niet dat aanvaringen met politieagenten steeds een racistische insteek hebben?

Ik was het ook nog aan het denken...en dan is het wachten tot er ergens 1 blanke winkeluitbater 1 allochtone 'betoger' neerschiet en dan is het hek helemaal van de dam.
Yep dit is een kruitvat aan het worden.

1 bedreigde winkeluitbater/burger (moet niet eens blank zijn) die zichzelf, bezit of zijn familie wil beschermen en het hek is van de dam (of stopt, dat kan ook - zie bijvoorbeeld de Bophuthatswana crisis waar 4 doden genoeg waren voor de hele beweging om ermee te stoppen)

Of bepaalde groeperingen die denken baat te hebben bij extra geweld (extreem-links of -rechts bijvoorbeeld) en die de boel nog een extra duwtje willen geven.

Graag bewijs dat er in Frankrijk (en bij uitbreiding West-Europa) systematisch politiegeweld is tegen onschuldige allochtonen?

Als je wordt bespuwd, volle blikken naar uw hoofd geslingerd krijgt, wordt omsingeld en geduwd/geslagen door een groep, of weerspannig gedrag ervaart bij een controle of arrestatie (om maar een paar voorbeelden te geven van courant gedrag in de grote steden, dixit bevriende politieagenten), ga je als politie natuurlijk reageren. Los van de afkomst van de dader.
Dat er bij dit soort incidenten in sommige steden vaker sprake is van een allochtoon ipv een autochtoon publiek, maakt de reactie van de politie nog geen racisme he.

Sommige allochtonen praten zichzelf al vaak genoeg een slachtofferrol aan. Laten we hen niet stimuleren om dat nog meer te doen. Laat die white guilt aub achterwege.

Graag bewijs dat er in Frankrijk (en bij uitbreiding West-Europa) systematisch politiegeweld is tegen onschuldige allochtonen?

Als je wordt bespuwd, volle blikken naar uw hoofd geslingerd krijgt, wordt omsingeld en geduwd/geslagen door een groep, of weerspannig gedrag ervaart bij een controle of arrestatie (om maar een paar voorbeelden te geven van courant gedrag in de grote steden, dixit bevriende politieagenten), ga je als politie natuurlijk reageren. Los van de afkomst van de dader.
Dat er bij dit soort incidenten in sommige steden vaker sprake is van een allochtoon ipv een autochtoon publiek, maakt de reactie van de politie nog geen racisme he.

Sommige allochtonen praten zichzelf al vaak genoeg een slachtofferrol aan. Laten we hen niet stimuleren om dat nog meer te doen. Laat die white guilt aub achterwege.

Dat lijkt me nu ook een licht document te zijn om daar zulke conclusies aan te hangen.
Ik heb hier snel door de data gegaan.
https://tbinternet.ohchr.org/_layouts/15/treatybodyexternal/Download.aspx?symbolno=INT/CERD/IFS/BEL/44637&Lang=en

Het europees gemiddelde waar ze tegen aftoetsen zijn een sample size van 20-49 personen :S
Second European Union Minorities and Discrimination Survey: Summary of main results – BE
Results based on a small number of responses are statistically less reliable. Thus, results based on 20 to 49 unweighted observations in a group total or based on cells with fewer than 20 unweighted observations are noted with brackets. Results based on fewer than 20 unweighted observations in a group total are not published

Dat is een groep mensen (https://www.ohchr.org/en/treaty-bodies/cerd/membership), bijna allemaal uit academia die aan vakgroepen/onderdelen zitten die in het algemeen door extreem links georiënteerde mensen bemand worden.

Daar kunnen we dus niet al te objectieve of gebalanceerde rapporten van verwachten. Als je zo een rapporten serieus wil opstellen moet je gewoon zorgen dat daar ook wat andere visies tussen zitten. Onder andere die Shepherd zit daar tussen... (zie Zwarte Piet debat).

Van die figuren krijg je even nuttige rapporten als wanneer je die mensen uitsluitend zou vervangen door de partijraad van het VB.

Volgens het CERD zijn er tijdens de coronacrisis en tijdens recente anti-racismebetogingen veel meldingen gekomen van politiegeweld. Daarbij is sprake van etnisch profileren, waarbij mensen door de politie gecontroleerd worden op basis van hun etnische afkomst. Er komen ook meldingen van racistische beledigingen. Ten slotte stelt het comité zich ook vragen bij de manier waarop Roma behandeld worden.
  • Meldingen van politiegeweld tijdens anti-racismebetogingen:
    Dus meldingen van mensen op de plaats bij uitstek waar het krioelt van mensen die anti law en order zijn? Zijn er hiervoor (tal van) veroordelingen geweest? Want anders is er geenszins sprake van bevestigd politiegeweld, maar enkel van insinuaties. Wat moet ik me voorstellen bij dat politiegeweld? Sample size?

• Controle op basis van etnische afkomst
    Lijkt me niet abnormaal dat men meer gaat controleren op sommige groepen als statistisch gezien blijkt dat een bepaalde groep verantwoordelijk is voor xx% van de incidenten. Hoe is dat "politiegeweld"?

• Racistische beledigingen.
    In welke context? Het is onwaarschijnlijk dat politieagenten onuitgelokt een persoon of groep van allochtone afkomst gaat uitschelden met racistische opmerkingen. Als die persoon of groep echter agressief en weerspannig is, en zelf begint te schelden, is het begrijpelijk -doch niet aanvaardbaar- dat agenten soms wat terugroepen. De meesten beseffen niet wat voor druk, stress, adrenaline komt kijken bij die job. Als je reeds voor de 5de keer die week wordt bespuwd en/of uitgescholden voor sale raciste, petit flamand, sale colonisateur, etc. mag het niet verbazen dat een agent af en toe verbaal uithaalt. Is dat dan politiegeweld?
Sorry hoor, maar als we het met dit rapport moeten doen: i call bulshit.
Ja, er zijn een aantal cowboys tussen politieagenten. Een bepaald percentage zal -zoals in elke bevolkingsgroep- racistisch zijn. En ja, sommigen worden dat in de loop der tijd door de realiteit op straat...
Maar de meesten zijn correcte mensen die hun job goed willen doen. Het gebruik van "geweld" tijdens een interventie is bij hen niet afhankelijk van het kleurtje van de dader(s). Blank, zwart, aziatisch of bruin, it's all the same.

Zoals @Patj aanhaalt, is zo'n V.N. commissie in zo'n geval echt geen betrouwbaar orgaan. De voorzitster heeft bijvoorbeeld de visie "Sinterklaasfeest is terugkeer naar de slavernij". Dat is iemand die ik alvast niet serieus zou nemen.

Een klacht over etnisch profileren is ook nog iets anders dan daadwerkelijk etnisch profileren.
Overigens wanneer het op écht statistisch onderzoek aankomt, mag er in België i.t.t. Nederland niet eens melding gemaakt worden over de etnische afkomst.

Er zijn in Lyon zojuist een honderdtal extreem-rechtse figuren verdreven bij het gemeentehuis.

Terug on topic: eens een beetje positief nieuws over dit onderwerp.
Ondertussen is er blijkbaar wel al meer dan € 750 000 ingezameld voor de agent in kwestie, en dan nog via relatief "kleine" donaties. Dus die zal zich wel een goede advocaat kunnen veroorloven nu. Tof om te zien dat een belangrijk deel van de (Franse) samenleving wel nog eerst de kant van de agent kiest.

Mocht uit onderzoek achteraf blijken dat die fundamenteel verkeerd gehandeld zou hebben, zou ik deze woorden natuurlijk alsnog intrekken, maar tot nader order vind ik dat die véél te snel geslachtofferd werd in de hoop zo deze rellen alsnog te deëscaleren.

Agenten zijn zeker niet onfeilbaar en (moreel) corrupte exemplaren bestaan ook, maar tot nader order zouden hulp- en ordediensten eerst het voordeel van de twijfel moeten krijgen, met controle achteraf (geef elke agent gerust ook een bodycam voor mijn part). Maar zeker wanneer het slachtoffer in dit verhaal strafbare feiten aan het plegen was en bekend stond bij de politie en weerspannig was tegen arrest (en niet voor de eerste keer), dan zou het voordeel van de twijfel toch echt bij de agent mogen liggen.

Afwachten wat het Franse parket uiteindelijk zegt, alleen vraag ik me af in welke mate je een parket dat zo snel al met een politiek "wenselijke" conclusie afkwam kunt vertrouwen in dit verhaal, dat ze hem arresteren tot daartoe (dat is mogelijks de normale procedure), ...

Dat is het inderdaad. Iedereen is zo gefixeerd op dat ene filmpje waar ze met pistool aan het raam staan, maar dat is slechts de allerlaatste halve minuut in een hele resem gebeurtenissen.

Het is niet dat de agenten die auto tegenhouden, direct pistool trekken, en dan knallen.
Nee, de agenten hebben hem eerst gevraagd om te stoppen zonder pistolen te trekken, waarop Nahel is doorgereden, door een rood licht, en nog een aantal gevaarlijke toeren heeft uitgehaald in een achtervolging. Dan kwamen ze eindelijk tot stilstand o.w.v. verkeer, gaan de agenten erop af met pistolen, weigert Nahel nog altijd uit te stappen. EN DAN begint het filmpje dat iedereen te zien heeft gekregen.
Is dat dan geen reden te meer om geen conclusies uit dat filmpje te trekken?

De logica van velen lijkt hier te zijn
- Er is een voorgeschiedenis, we kennen die niet echt maar het zal wel niet veel goeds geweest zijn met die gast
- De politie stopt hem uiteindelijk en hij probeert er weer vandoor te muizen.
- Ja, nu is het wel genoeg geweest, knal hem maar af

Waar komt die logica vandaan? En als je niet meegaat in die logica ben je plots extreem links. Sterkste van al is dat de VS al bewezen heeft dat dit helemaal niet werkt en toch heeft die werkwijze blijkbaar ook hier een bepaalde aantrekkingskracht.

Terug
Bovenaan