Is de realiteit niet dat velen er ooit wel eens van proeven? Ik heb nooit in Brussel of Antwerpen gewoond, maar ik weet wel dat ik op bepaalde plekken echt nooit van mijn leven zou willen wonen nadat ik er door reed, wandelde of eens op bezoek ging bij iemand.
En dan gaat dat niet over het gevoel van de 'blanke angstige man'. Dan gaat dat om mensen die in uw wagen staan te turen terwijl je erin zit, openlijk drugs staan te dealen, ongelofelijk veel vuil en stank in de straten, het feit dat er bijna alleen maar mannen op straat rondlopen, zien hoe jonge meisjes van 12 jaar nagekeken en nagefloten worden,...
In elke stad boven een bepaalde grootte heb je volgens mij mindere wijken hoor. De realiteit lijkt me toch deels ook een reputatieprobleem, de gemiddelde Vlaming is bang voor Brussel, want het is er gevaarlijk en Franstalig/vol "vreemden".
Als ik hier hoor hoe de klassieke pendelaar, die nog net de weg van Brussel-Noord naar zijn werk kent, spreekt over bv. Schaarbeek, vind ik dat een teken van onvertrouwd zijn met Brussel. De "stationsbuurt" is op veel plaatsen een stadskanker uiteindelijk. Er zijn redelijk wat wijken in Schaarbeek die zeer gewild zijn, mooie straten met voortuintjes, en makkelijk bereikbaar. Maar volgens sommigen is dat dus een soort van ontwikkelingsgebied. En zo is de beeldvorming nu eenmaal. Er zijn mindere wijken, gekoppeld aan de naam van een gemeente, dus heel de gemeente, en meteen ook heel het gewest, is slecht.
Anderzijds vinden de meeste van mijn buitenlandse collega's Brussel geweldig, want internationaal en toch kleinschalig. De meesten vinden Brussel-Noord en -Zuid ook niet geweldig, maar wie binnen Brussel woont moet daar ook niet al te vaak zijn natuurlijk. En mits budget woon je in een deftige wijk.
Het grote verschil met BXL is een 1 gemaakte politie macht en bestuurlijke macht. En het land en de mensen zijn daar trots op hun stad. De franse laissez faire kennen ze daar ook niet echt. Daklozen worden savonds op gehaald en naar centra gebracht. Graffiti opgekuist. Sigaretten op de grond gooien wordt hard beboet. Veel politie ook aanwezig, ook undercover.
Was een op date en het meisje wou zo tour doen met zon reikja. We zijn zo wat ah fietsen tot plots die gast wegloopt met geweer getrokken. Was dus een undercover flik die ons ah rondrijden was.
Ben 2 weken geleden nog eens in Bxl beland via BXL midi. Heb het wel geteld 2 uur uitgehouden. Toppunt van het faal beleid van België. Smerig station, onmiddellijk lastig gevallen door brussels jongeren voor sigaretten wat op zich niets is vergeleken is met Amerikaanse meisjes die ff tijd wilden doden voor hun volgende trein maar direct werden lastig gevallen werd door jongeren. Geen politie of security te zien. Vol met zwerfvuil, daklozen.
Dat hoort natuurlijk allemaal bij de "charme" van Brussel maar is gewoon teken van het faal beleid. Wou eerst overnachten in Bxl maar dan trein naar Antwerpen genomen.
7jaar in Londen ongeveer gewoond.
Tja, de bestuurlijke chaos is gewoon een drama, wie ooit uitgetekend heeft dat een stad van (toen nog een pak minder inwoners dan de huidige) 1.1 miljoen wel ok zou lopen met 19 gemeenten en een regering verdient eerlijk gezegd de kogel. De hertekening naar 4 politiezones is al een verbetering, maar je ziet in alles dat de plaatselijke besturen/burgemeesters, wel comfortabel zijn met hun eigen klein koninkrijkje.
Ik kan zelf, na 20 jaar dagelijks in Brussel te zijn, eigenlijk weinig slechte ervaringen bedenken, maar ik ben dan ook geen vrouw natuurlijk. Mijn vrouw vindt Brussel trouwens geweldig, als het aan haar lag woonden we er. Maar ik wou toch wel een tuin.
Dat niet trots zijn is een Belgisch probleem gewoon, je zou kunnen zeggen dat integratie hier in dit land betekent dat je neerkijkt op het vieze Brussel. Als ik aan mijn eerder "dorpsgerichte" vrienden vraag om eens in Brussel te gaan eten, waar je keuze hebt uit meer dan 2 simpele brasseries met sterrenprijzen, bekijken ze me of ik heb voorgesteld even te gaan parachutespringen.
Nu soit, dit alles heeft weinig te maken met het werkelijke topic. Het stoort me gewoon hoe bij elk probleem van dit type, de "usual suspects" nog eens op Brussel moeten kappen.