Fotografiethread

Sorry gasten, nog wat vogels :p Na lang wachten eindelijk een gaai voor de lens gekregen, beetje later kwam er ook een bosduif langs. Beiden dicht genoeg voor een "pasfoto" :)

DSCF8812-bewerkt-X2.jpg

DSCF8987-bewerkt-X2.jpg

Gaaien zijn echt coole beesten, enorm intelligent. De meeste andere vogels hoor ik goed op voorhand aankomen aan hun gezang of gefladder. Die gaai kwam ineens in het kader zonder dat ik ook maar iets had gehoord.

Mooi, ne gaai is normaal erg schuchter. :)

Mooi, ne gaai is normaal erg schuchter. :)
Ze komen inderdaad zelden aan de voederplek als ik er zit. Maar ze zijn ook wel zot van pinda's en als het koud genoeg is zullen ze het risico misschien iets sneller durven nemen. Er zijn blijkbaar ook gaaien die hier als wintergast zijn, die zijn ook wat minder schuw.

Als hobby street en wat algemene fotografie, maar ook wel erg geïnteresseerd in vogels. Ik heb deze bescheiden kit: https://kit.co/BaconFish/photography

Welke budget oplossing is er mogelijk om mijn kit uit te breiden om toch wat mooie/goeie kiekjes te kunnen maken van onze gevederde vrienden.
Ik zou de XF 70-300 overwegen, niet meteen de goedkoopste oplossing maar tele ga je altijd wat meer betalen. Het budget alternatief is ook niet zoveel goedkoper trouwens. Ik schiet al "mijn" vogeltjes aan ongeveer 280mm (200 + 1,4TC), eigenlijk is dat wel aan de korte kant zullen de doorwinterde vogelfotografen zeggen. 400mm en liefst 500mm of langer is de gouden standaard, maar echte "budget" oplossingen bestaan daar niet meer.

Als je in een "groene" omgeving woont kan je wel relatief eenvoudig een opstelling in de tuin maken waar je kan voederen en foto's maken. Dan heb je enkel nog de kosten van je schuiltentje en eten voor je vogeltjes. Regelmatig voederen is wel belangrijk dat ze +/- weten dat het een interessant plekje is om regelmatig te checken.

Alternatief is een (halve) dag een hut huren, zelf nog nooit gedaan: https://glennvermeersch.be/fotohutten/

Ik zou de XF 70-300 overwegen, niet meteen de goedkoopste oplossing maar tele ga je altijd wat meer betalen. Het budget alternatief is ook niet zoveel goedkoper trouwens. Ik schiet al "mijn" vogeltjes aan ongeveer 280mm (200 + 1,4TC), eigenlijk is dat wel aan de korte kant zullen de doorwinterde vogelfotografen zeggen. 400mm en liefst 500mm of langer is de gouden standaard, maar echte "budget" oplossingen bestaan daar niet meer.

Als je in een "groene" omgeving woont kan je wel relatief eenvoudig een opstelling in de tuin maken waar je kan voederen en foto's maken. Dan heb je enkel nog de kosten van je schuiltentje en eten voor je vogeltjes. Regelmatig voederen is wel belangrijk dat ze +/- weten dat het een interessant plekje is om regelmatig te checken.

Alternatief is een (halve) dag een hut huren, zelf nog nooit gedaan: https://glennvermeersch.be/fotohutten/

Da's dan niet full frame die oplossing met de XF 70-300? 450mm en F5.6 is wel cava. Persoonlijk vind ik 500mm ideaal. Voor roofvogels en zoogdieren ideaal. Voor de kleinere vogels gebruik ik vaak m'n tussenring zodat ik op 750mm zit. Het ligt er aan wat je wil fotograferen uiteindelijk.

Ik fotografeer vaak uit zo'n hut zoals die van Glenn en voor kleine vogels vind ik 400mm ontoereikend. Als je het doet zoals @SlashDotDash, dan maakt je focale lengte minder uit omdat je je setting erop gaat afstemmen.

De hutten zelf van Glenn vind ik niet altijd aangenaam. De setting is meestal erg chaotisch en je fotografeert achter glas. En dat wringt bij mij. Je investeert veel geld in topglas en dan ga je schieten vanachter een ruit van den brico bij wijze van spreken. En je verliest minstens een stop licht. En België is qua weer ook niet altijd het beloofde land ...

Desondanks wel ok resultaten gescoord bij Glenn:

_8NR7172.jpg

_DSC6912-bewerkt-bewerkt.jpg

_DSC3585-Edit.jpg

_DSC4068-Edit.jpg

Waarom huur je eens geen lens? Mijn 500mm ligt nu bij Nikon voor reparatie en deze donderdag heb ik een veelbelovende hut gevonden (vriendjespolitiek) en aangezien ik die kans niet wil laten schieten, heb ik nu m'n eigen lens gehuurd voor een dag.

"ok resultaten" zegt hij dan. :p

Bij die laatste foto's hebben we het glas kunnen omzeilen. In plaats van dat neer te klappen wat eigenlijk moest, hadden mijne maat en ik een gigantisch camouflagenet mee wat we over de ganse hut hebben gehangen. Geen verlies van licht en scherpte. :p

Die ijsvogel is wel nog door glas gefotografeerd met m'n (ondertussen verkochte) 200-500 F5.6. Aardig wat sharpening moeten toevoegen nadien, maar het gaat ook.

Mooie plaatjes! Budget en tele is inderdaad niet echt een optie. Misschien op een mooie herfstdag eens een lens huren voor de fun. Voorlopig toch maar de benenzoom en de vogels aan andere overlaten :p

Toen ik vorig jaar een familieshoot "onderging" met mijn vrouw en schoonfamilie zag ik dat de fotografe een Sony A7III had, net zoals ik, en de klik was gemaakt. :unsure: En bij mijn broer zijn trouw was dat ook een Sony-fotografe. Enfin, elke keer als ik iemand met een fototoestel zie rondlopen wil ik zien wat voor marchandise die persoon bij heeft. :tongue:
Meestal zeg ik dan tegen de vriendin: "kijk, dat is de camera dat ik wil". En als ze dan achteraf de foto's ziet zegt ze: "amai ja, dat zijn wel mooie foto's"
Zo wordt ze al wat warmgestoomd voor de grotere uitgaven 😅

Meestal zeg ik dan tegen de vriendin: "kijk, dat is de camera dat ik wil". En als ze dan achteraf de foto's ziet zegt ze: "amai ja, dat zijn wel mooie foto's"
Zo wordt ze al wat warmgestoomd voor de grotere uitgaven 😅
Een camerabody van 4,5K, een lens van 2,2K en dan nog wat prulletjes hier en daar voor 0,5K. Jaja. Toffe hobby.

Om het patroon van vogels te doorbreken. Onder het motto; als het weer op geen fluit trekt, kan je er nog altijd een zwart wit foto van maken. Een uitzichtspunt in Lyon.

_DSC7201-social.jpg

Na lang twijfelen en nadenken uiteindelijk toch een Canon R6II gekocht. Eerste keer getest met mijn 24-70L en zo een tussenstuk. Ging toch vlot, eigenlijk geen problemen ondervonden. Grootste voordeel is toch wel dat je je focuspunt eenders waar kan leggen. Werkt verder zeer gelijkaardig aan de 6DII buiten enkele details dus dat is wel aangenaam.

Nu is wel het lenscontactje ergens kapot op mijn 24-70 want hij werkt enkel op F2.8. Reparatie tijd: 4-6 weken :sop:

Terug
Bovenaan