Die link die je gepost hebt is onbewerkt. Nu op 100% vind ik dat normale waarden hoor. Moest je dat afdrukken op posterformaat en je gaat er met uwe neus tegen staan. Maar ge moet eens naar reclameprints zien en daar tegen staan, die zijn ver van clean hoor. Persoonlijk op de verkleinde versie die je hier post, zie ik niets van noise op m'n 4K schermen.
MAAR zou ik zelf nog ruis wegdoen? Ja waarschijnlijk wel, omdat het kan.
Ik gebruik al jaren NeatImage en eigenlijk omwille van dezelfde redenen die je ook aanhaalt. Topaz toestanden waar iedereen zot van loopt, 'k vind er te weinig configuratiemogelijkheden en het resultaat is inderdaad vaak overbewerkt. Het leuke bij NeatImage is dat je voor je camera profielen kan downloaden. Bijvoorbeeld Nikon Z7 ISO100, Nikon Z7 ISO200 tot de maxima ISO waarden die de camera heeft. Zo'n profiel inladen en loslaten op je foto werkt de ruis weg maar niet alles. Er blijft een grain over, en als die u ook nog stoort kan je een iets zwaarder ISO profiel laden dan de ISO waarde die je gebruikt hebt. Het detail blijft altijd goed bewaard. Je kan ook een stukje achtergrond of egaal stuk selecteren en dat laten analyseren om on-the-fly een profiel te maken en te gebruiken. Omdat er voor de Z9 nog geen profielen zijn, heb ik het zo opgelost. Die foto van de kat in natuurlijk licht, is genomen op ISO2200.
Nu, ik vind de noise reduction in Lightroom niet slecht, maar gewoon gemiddeld. Ik doe wel eerst al m'n bewerkingen in Lightroom voor ik naar Photoshop ga en de NeatImage plug-in gebruik. Altijd op het einde van de rit, want als je schaduwen gaat oplichten, komt er altijd extra ruis naar boven.
Van sinds m'n eerste DSLR, de Nikon D70, heb ik altijd in RAW gefotografeerd. Nu het grootste nadeel van Lightroom is dat je RAW foto standaard wordt ingeladen met een Adobe profiel. En dat trekt echt op geen fluit, en trekt in de verste verte niet op wat je op je display ziet van je camera. Wat ik als eerste doe na het inladen van m'n foto, is m'n profiel te wijzigen naar een Nikon profiel.
Je weet als je een RAW foto bekijkt op de display van je camera, dat dat de ingebakken JPG is in de RAW. En die worden gegenereerd met die profielen. Zal bij andere merken ook wel zo zijn. Ik vertrek altijd van een flat of neutraal profiel omdat dat mij het meeste vrijheid geeft om te bewerken. En dan met de sliders en brushes spelen.
Toffe pimpel trouwens, in de tuin gefotografeerd? Nu hopen op sneeuw en een roodborst.