Fotografiethread

Met de Z9 kan ik zeggen dat een DSLR mij totaal niet meer interesseert.

De digitale viewfinder heeft 0 lag en geeft me bij weinig licht veel beter beeld. Ik zou zelfs al niet meer zonder m'n live histogram meer kunnen.

Erger nog, ik begin mij soms zelf te storen aan de sluiter van een spiegelreflex ... KLAK KLAK KLAK ... en schuchtere soorten zijn soms direct weg.

Batterijproblemen ... errm. Ik zit hier al 2 dagen nu in Centerparcs (ik moest van m'n vrouw), en ben hier de kinders wat aan't fotograferen ... +/- 1000 foto's. Batterij zit nog op 85%.

En ja ... pijnlijk en erg kostelijk ... maar bij Nikon is het Z glas van veel betere kwaliteit en dan vooral van edge to edge sharpness. De enige uitzonderingen zijn blijkbaar de lange exotische lenzen. Daar zijn de nieuwe gelijkwaardig, maar wegen een pak minder.

Maar heeft Canon geen adapter? Bij Nikon heb je 0 kwaliteit- en snelheidsverlies met de FTZ adapter. Dat maakt de omschakeling een pak geleidelijker en minder pijnlijk.

Als ik heel eerlijk mag zijn ietske te HDR naar mijn smaak, maar idd een zicht die ge nooit beu geraakt 🤩 Wat staat er nog op de lijst?

M'n boekske ligt thuis maar rond de Sint Michiels kan ik al wel een 5-tal composities inbeelden. Dan het Gravensteen maar gefotografeerd vanop het terras van dat mini-theatercafé. De huizen aan de overkant van Julie's House, etc. :)

Maar heeft Canon geen adapter? Bij Nikon heb je 0 kwaliteit- en snelheidsverlies met de FTZ adapter. Dat maakt de omschakeling een pak geleidelijker en minder pijnlijk.
Jawel, vandaar mijn vraag dus want ik heb nog geen enkele van die nieuwere systeemcamera's vastgehad.

Mss moet ik er eens eentje uitproberen.

Maar die Z9 is ook wel buiten mijn budget hoor, poeh :D

edit: mijn niche is ook niet dieren of vogelfotografie dus die sluiter dat lawaai maakt is niet echt een issue hier.

Ik heb jaren m'n 24-70 2.8 gebruikt en deze ingeruild voor de Z variant bij de aankoop van m'n Z7 en het verschil is enorm groot en zeker in de hoeken.

En ok ja, de Z9 is een dure camera, maar ik denk dat we nu wel een punt hebben bereikt, dat de features en andere zaken wel zullen doorstromen naar de nieuwe bodies, waardoor de nood naar een DSLR er niet meer zal zijn.

Sony was daar vroeger al een voorloper in. Canon, doet het precies mirrorless iets minder?

Trouwens on a sidenote, m'n natte droom is net gereleased: https://nikonrumors.com/2022/11/02/nikon-nikkor-z-600mm-f-4-lens-officially-released.aspx/
Met één druk op de knop, wordt het een 840mm F5.6. Misschien m'n vrouw overtuigen om kleiner te gaan wonen. ;)

Vandaag wordt de X-T5 (vermoedelijk) aangekondigd. Vermoedelijk de X-H2S "lite" in een andere verpakking. Misschien ook iets voor jou @Margu als je van ecosysteem zou willen wisselen natuurlijk.

Vandaag wordt de X-T5 (vermoedelijk) aangekondigd. Vermoedelijk de X-H2S "lite" in een andere verpakking. Misschien ook iets voor jou @Margu als je van ecosysteem zou willen wisselen natuurlijk.

X-H2 lite, want deelt daar de 40mp sensor mee. Krijgt wel heel goeie reviews qua beeldkwaliteit. De X-H2s heeft een aparte 26mp stacked sensor.

Mooi beeld @derp, geeft instant het gevoel dat je er bij staat te kijken, zonnetje in de rug...

Niet echt veel tijd voor foto-uitstapjes, gisteren toch de telelens eens meegenomen bij het wandelingetje met de hond om de tracking capaciteiten van de nieuwe camera te testen. Resultaten zijn sowieso superieur aan de X-T4 maar toch ook een vrij hoog percentage missers ondanks dat ons hondje niet zo snel liep...

DSCF6438-bewerkt-X2.jpg

DSCF6485-bewerkt-X2.jpg

Toch open dat het AF systeem mits firmware updates nog wat trefzekerder wordt :unsure:

Ik had wat last van Gear Acquisition Syndrome, de dochter van drie haar eerste camera :laugh:

Mijn toen bijna tweejarige dochter bracht me ooit eens mijn 2K camera met een 1K lens naar mij. Dat was even verschieten. Gelukkig gaat ze er sindsdien niet meer mee op wandel.

Ook niet zoveel foto's meer getrokken de laatste tijd, buiten die ene fotoshoot van vorig weekend. Hopelijk binnenkort weer eens op pad! Deze ochtend waanzinnig mooi licht gezien, maar door een drukke gezinsplanning geen tijd gehad om er iets mee te doen. :(

Wat is jullie gevoel bij Ibis? Momenteel heb ik een a6000, dus zonder In Body Image Stabilisation. Daarom gebruik ik meestal lenzen met stabilisatie in de lens.
Maar nu vind ik de Sigma 18-50mm f2.8 echt een prachtig compacte zoom/travel lens. Maar verlies je hier dan wel een aantal stops mee? Hoeveel dan? Of is dat echt alleen toepasbaar in heel low Light handheld situaties? Want compenseert het hogere diafragma daar ook niet wat mee (vergeleken een f4).

Wat is jullie gevoel bij Ibis? Momenteel heb ik een a6000, dus zonder In Body Image Stabilisation. Daarom gebruik ik meestal lenzen met stabilisatie in de lens.
Maar nu vind ik de Sigma 18-50mm f2.8 echt een prachtig compacte zoom/travel lens. Maar verlies je hier dan wel een aantal stops mee? Hoeveel dan? Of is dat echt alleen toepasbaar in heel low Light handheld situaties? Want compenseert het hogere diafragma daar ook niet wat mee (vergeleken een f4).

Tgoh ik vind IBIS fantastisch, geeft me 6 stops aan stabilisatie. In de praktijk kan ik foto's nemen aan 1/10 zonder camera shake, uiteraard is dat enkel voor beelden zonder beweging.

Nu je gaf eerder al aan dat je een nieuwe body zoekt, je kan nu wel het 'risico' nemen om een lens zonder OIS aan te schaffen omdat je in de toekomst toch IBIS zal hebben?

Tgoh ik vind IBIS fantastisch, geeft me 6 stops aan stabilisatie. In de praktijk kan ik foto's nemen aan 1/10 zonder camera shake, uiteraard is dat enkel voor beelden zonder beweging.

Nu je gaf eerder al aan dat je een nieuwe body zoekt, je kan nu wel het 'risico' nemen om een lens zonder OIS aan te schaffen omdat je in de toekomst toch IBIS zal hebben?
Dit toch ook wel: een nieuwe body heeft ingebouwde beeldstabilisatie waardoor een lens met OIS niet zo noodzakelijk is. En dan is het ook nog zien of je wel of niet voor full frame gaat, want dat is ook bepalend voor de lenskeuze. Een FF-lens op een cropcamera is doenbaar, omgekeerd niet. Enfin, het gaat, maar het is niet de moeite.

Dit toch ook wel: een nieuwe body heeft ingebouwde beeldstabilisatie waardoor een lens met OIS niet zo noodzakelijk is. En dan is het ook nog zien of je wel of niet voor full frame gaat, want dat is ook bepalend voor de lenskeuze. Een FF-lens op een cropcamera is doenbaar, omgekeerd niet. Enfin, het gaat, maar het is niet de moeite.
Inderdaad een belangrijke toevoeging, wat z’n volgende body wordt lijkt me essentieel voor dat we nieuwe lenzen aanschaffen.

Inderdaad een belangrijke toevoeging, wat z’n volgende body wordt lijkt me essentieel voor dat we nieuwe lenzen aanschaffen.
Zeker en vast, maar deze maand al een nieuwe laptop gekocht 😅
Dus de body zal eerder iets worden voor na de eindejaarspremie.

En ja, ik doe veel concert fotografie dus zou full frame wel kunnen helpen in low light. Maar gisteren nog eens op straat gaan fotograferen en dan is die compactheid toch echt fantastisch. Plus makkelijker voor op reis te nemen.
Veel voor- en nadelen, opzich geen haast erbij. Ik weet van mijzelf dat ik veel te veel afweeg met zo een dingen, maar ook gewoon goede foto's met mijn huidige setup kan maken.

Op die focale lengte vind ik persoonlijk stabilisatie ondergeschikt. Je hebt sowieso al een lichtsterke lens met 2.8. Ik zou niet twijfelen. In m'n DSLR periode heb ik jaren rondgelopen met de 24-70 2.8 en daar zat ook geen beeldstabilisatie op. Ik zou er persoonlijk niet te wakker van liggen.

Over die kindercamera's .... 'k heb getwijfeld om m'n oudste zo'n kinder-polaroid fototoestel te geven, maar ge betaalt u blauw aan "cartridges". Dan toch maar ff zo gelaten.

Terug
Bovenaan