Fotografiethread

Mijn ervaring in m'n geïmproviseerd tuinvogeltentje is inderdaad wel zo: lang wachten, stil blijven en toch altijd klaar zitten. Koud ook! :)

Je kan ze in de winter al een hele tijd paaien met voedsel en dan kan je ze quasi laten poseren :D

Op 85mm kan het wel maar natuurlijk moet je onderwerp dichtbij staan dus als het wilde vogels zijn is dat een no-go. Hier is de 300mm toch ook de volgende aankoop, eerst nog wat sparen.

Afgelopen weken zijn er veel veranderingen geweest in mijn fotografie-verhaal. Ik heb 4 weken lang een Cursus gevolgd in Trix over concert fotografie. Hierbij kregen we ook de kans om van een band naar keuze (in die periode) foto's te mogen maken. Hiervan kwam ook mijn foto voor de challenge.
Het wilt nu dat ik daar een andere fotograaf ben tegengekomen en na een gesprek en mijn foto's door te sturen, ben ik nu voor de site damusic.be aan het fotograferen. Afgelopen week bvb al Milow mogen fotograferen in de Roma. En normaal staan er nog wel wat (grote) shows/festivals op mij te wachten. Dus heel spannend allemaal. Momenteel wel onbetaald, maar gratis toegang, ervaring opbouw en contacten maken is een goed begin.
Daarnaast ook voor de eerste keer geld gekregen voor mijn fotografie. Een vrijwilligersvergoeding wel maar. Echter de eerste keer voor mij, dus voelt wel een bepaald iets van waardering en mogelijkheid om meer tijd in te investeren tot zelfs een toekomst in te zien.

Eén foto, geen composiet trouwens. Wel eens geëxperimenteerd met de verscherpings/denoise tools van Topaz. Straf spul!​
Al veel goeie ervaring mee? Of eerste keer dat je het gebruikt?

@Margu sinds vorige week geïnstalleerd, omdat de denoise functie in lightroom toch echt tegen valt. Meteen de pack met verscherping en extrapolatie erbij genomen. Of het z'n geld waard is ben ik nog niet aan uit :)

Ik heb Topaz Denoise nog nooit in gewone fotografie gebruikt maar in astrofotografie was het echt wel een gamechanger voor degen die geen dedicated astro post process pakket hadden.

Heel simpel in gebruik ook.

Afgelopen weken zijn er veel veranderingen geweest in mijn fotografie-verhaal. Ik heb 4 weken lang een Cursus gevolgd in Trix over concert fotografie. Hierbij kregen we ook de kans om van een band naar keuze (in die periode) foto's te mogen maken. Hiervan kwam ook mijn foto voor de challenge.
Het wilt nu dat ik daar een andere fotograaf ben tegengekomen en na een gesprek en mijn foto's door te sturen, ben ik nu voor de site damusic.be aan het fotograferen. Afgelopen week bvb al Milow mogen fotograferen in de Roma. En normaal staan er nog wel wat (grote) shows/festivals op mij te wachten. Dus heel spannend allemaal. Momenteel wel onbetaald, maar gratis toegang, ervaring opbouw en contacten maken is een goed begin.
Daarnaast ook voor de eerste keer geld gekregen voor mijn fotografie. Een vrijwilligersvergoeding wel maar. Echter de eerste keer voor mij, dus voelt wel een bepaald iets van waardering en mogelijkheid om meer tijd in te investeren tot zelfs een toekomst in te zien.

Cool man!

Ik wil eigenlijk al meer dan een jaar "iets doen" met fotografie, maar ik weet totaal niet hoe ik dat moet aanpakken. Ik zou het niet als hoofdberoep willen, wel als een fijne bijverdienste. Ik heb al kleine opdrachtjes gedaan, maar via kennissen en vrienden en dat heeft helaas niet veel clandizie opgeleverd. Ik wil wel "reclame" maken, maar ik heb nog geen BTW-nummer omdat ik dat pas officieel wil doen als ik regelmatig opdrachten doe.

In bijberoep is zo een btw nr snel gefixed en zoveel kost het niet om te starten.

Zou mezelf ook weer meer op concertfotografie willen toeleggen want dat is echt de max :D

Cool man!

Ik wil eigenlijk al meer dan een jaar "iets doen" met fotografie, maar ik weet totaal niet hoe ik dat moet aanpakken. Ik zou het niet als hoofdberoep willen, wel als een fijne bijverdienste. Ik heb al kleine opdrachtjes gedaan, maar via kennissen en vrienden en dat heeft helaas niet veel clandizie opgeleverd. Ik wil wel "reclame" maken, maar ik heb nog geen BTW-nummer omdat ik dat pas officieel wil doen als ik regelmatig opdrachten doe.
Zoals Tanuki al aangeeft kan je inderdaad met een kunstenaarsvergoeding beginnen. Een makkelijke stap om er toch een kleine bijverdienste mee op te starten. En informeren denk ik vooral en bekend maken dat je het doet. Of eerst wat 'gratis' portfolio shoots doen bvb. Mensen taggen op facebook. Vragen of je bij een professional mag meelopen.
In bijberoep is zo een btw nr snel gefixed en zoveel kost het niet om te starten.

Zou mezelf ook weer meer op concertfotografie willen toeleggen want dat is echt de max
Inderdaad, echt een zalige ervaring. Soms moeilijk, maar de resultaten zijn toch nog niet tegen geslagen. Nu begin ik wel meer te twijfelen om ee' full frame te halen 😅

Goeie vraag @Green Mamba, ik kom met mijn X-T4 uit op 11854. Dacht dat het veel hoger was - vraag me af of elektronische shutter meegeteld wordt? Want de laatste tijd gebruik ik die wel vooral bij sessies met "hoge burstrates" zoals insecten etc.

Macrofotografie is voor mij altijd een evenwicht vinden tussen technische details opzoeken en toch het sfeervolle beeldverhaal opzoeken. Dat stacken is wel leuk, maar zelf heb ik toch een voorkeur voor iets minder vergroting en wat meer mogelijkheden met bokeh en compositie :)

2022-05-08%2011-35-30%20%28C%2CS4%29-X2.jpg

DSCF0462-X2.jpg

Laatst bewerkt:

Welkom in het wereldje!!
We lopen elkaar misschien wel eens ergens tegen het lijf in de front van een concertzaal of festival! ;-)
Ga je goed doen!

Kleine sidenote: verwacht echt geen centen uit de muziekwereld. Het is maar heeel weinigen gegeven die effectief aan de bak komen als betaalde fotograaf. Hopen dat je hier en daar een foto kan verkopen aan een artiest. Maar als je alle concertticketjes zou optellen als je een show mag gaan fotograferen, ben je mooi betaald ;-) En doe daar nog een schep gelukzaligheid bij van het concertfotograferen en het is heel goed!

Concertfotografie lijkt me echt een van de allermoeilijkste takken van de fotografie. Je staat daar met een heleboel andere fotografen op een beperkte ruimte, in slecht licht en meestal (té) laag tov je onderwerp... Toch echt uitdagend om er dan je "eigen" beeld van te maken.

Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me inderdaad niet evident om je eigen stempel erop te drukken. Mits een degelijke camera moet dat slecht licht niet onoverkomelijk zijn, maar daar stoort een hogere ISO eigenlijk niet. Er mag wel wat "grain" in zitten, scherpte is minder van belang maar de look & feel des te meer.

Terug
Bovenaan