Fotografiethread

@eniac ik gebruik een 80mm macro van Fujifilm en hier zit er nog eens een 1,4TC tussen om net iets meer vergroting te halen.

Deze foto's zijn echt heel snel gemaakt, alleen zit er behoorlijk wat post processing achter de 2 laatste beelden, dat zijn namelijk "focus stacks", een 30-40 tal beelden opeen gestapeld om meer scherptediepte te krijgen. M'n Fuji X-T4 maakt automatisch de sequentie en photoshop doet de rest bij wijze van spreken.

De eerste 2 beelden zijn "gewoon" hand held met manuele focus gemaakt. Dat is ook wel een beetje kwestie van oefenen :D

Ik zou nog eens moeten oefenen met de macro, zo vaak haal ik die niet boven en ik twijfel soms dat ik niet beter een set tussenringen had gekocht. Ook omdat stacking met Sony A7III en de manuele Laowa 100mm (waarbij ik geen exif-data krijg wegens geen elektronische connectie) geen evidentie is en ik weet niet goed of je dat wel kan doen met Capture One. Je moet daar dan een extern programma gebruiken zoals Helicon Focus, maar dat is veel gepruts en ik voel me toch wel comfortabeler met semi-macro in plaats van full-on macro.

Ik wilde ook nog toevoegen dat die foto's of dat niveau van detail met quasi elke macro lens wel haalbaar is. Omdat ik een APS-C sensor gebruik heb ik wel een bijkomend voordeel vanwege pixeldensiteit.

Nu ben ik daar wel al ongeveer 15 jaar mee bezig, en dat helpt zeker ook wel. Ondertussen kan ik redelijk goed inschatten welk scenario een mooi beeld kan opleveren, je weet +/- of de achtergrond OK gaat zijn, je weet ongeveer welke instellingen je nodig hebt om goed scherp te zitten etc...

En alle beestjes vandaag zaten goed stil, dat is toch wel het ultieme voordeel. Kan alleen maar aanraden @Avondland om eens wat tijd in de tuin door te brengen als het niet té zonnig of warm of winderig is. Ideaal om te oefenen, gewoon f/8, en zien wat het geeft!

Ik wilde ook nog toevoegen dat die foto's of dat niveau van detail met quasi elke macro lens wel haalbaar is. Omdat ik een APS-C sensor gebruik heb ik wel een bijkomend voordeel vanwege pixeldensiteit.

Nu ben ik daar wel al ongeveer 15 jaar mee bezig, en dat helpt zeker ook wel. Ondertussen kan ik redelijk goed inschatten welk scenario een mooi beeld kan opleveren, je weet +/- of de achtergrond OK gaat zijn, je weet ongeveer welke instellingen je nodig hebt om goed scherp te zitten etc...

En alle beestjes vandaag zaten goed stil, dat is toch wel het ultieme voordeel. Kan alleen maar aanraden @Avondland om eens wat tijd in de tuin door te brengen als het niet té zonnig of warm of winderig is. Ideaal om te oefenen, gewoon f/8, en zien wat het geeft!
Ik ga hem niet meteen verkopen en soms haal ik wel mooie resultaten, maar focus stacking gaat hier moeilijk mee lukken vrees ik. Ik kan hem dan wel gebruiken voor semi-macroshots die ook héél fraai zijn omdat je dichterbij het onderwerp komt en een mooie bokeh krijgt, maar dat had ik ook kunnen hebben door tussenringen te kopen voor mijn lichtsterke lenzen. Het is nu wel een fijne periode om ermee te experimenteren.

Ik wilde ook nog toevoegen dat die foto's of dat niveau van detail met quasi elke macro lens wel haalbaar is.

Dus zoiets zou OK zijn? https://www.kamera-express.be/sigma...rce=tweakers&utm_medium=cpc&utm_term=12348714

Dan hou ik misschien eens mijn ogen open op de tweedehands sites...

Of dit?
Iemand toevallig interesse in een Sony 90mm 2.8 macro? Voor wat het is gebruik ik het helaas te weinig en ben van plan over te schakelen naar een Tamron 35-150mm als deze ooit nog leverbaar wordt...

Alleen moet @TYPHOON-online dan nog ff antwoorden :D

Dus zoiets zou OK zijn? https://www.kamera-express.be/sigma...rce=tweakers&utm_medium=cpc&utm_term=12348714

Dan hou ik misschien eens mijn ogen open op de tweedehands sites...

Of dit?

Alleen moet @TYPHOON-online dan nog ff antwoorden :D
Die Sigma zou ook wel goed zijn.

Sony heeft de geüpdate versie van de 24-70 f/2.8 GM uitgebracht. Reviews zijn lovend. Stuk lichter en compacteren en véél sneller. Kost ook stukken van mensen, maar wel een ideale all-round focal length. Handig als je op reis wil en je wil je hele set aan lenzen niet meesleuren.

Allebei ongetwijfeld goede opties, @eniac . Macrolenzen zijn gewoon inherent heel scherp :)

Voordeel is dus dat je er ook een heel scherpe prime aan hebt ook voor gewone fotografie.

@SlashDotDash Dank u. Zullen wel de chems zijn die ge ruikt haha
Mooie macrobeelden. Vooral de rups is goed gelukt. Met een macro ringflash of zonder?

Ik gebruik mijn macro ook soms als prime aangezien ik niets langer heb dan 50 voor prime lenzen (op mijn digitale body). Nadeel is natuurlijk dat ze een langere focus constructie hebben dus ze zijn niet zo snel als non macro primes en ze zijn op zich ook niet zo lichtsterk. Maar het is dan ook een macro lens. Leuk speelgoed en toch wel handig om te hebben.

Laatst bewerkt:
@w00tw00t nee echt het beeld van een natte ochtend, dat roept bij mij een specifieke geur op :D

Ik flits nooit bij mijn macro's, ik probeer die extra complexiteit te vermijden en ben ook wel redelijk kieskeurig in welk licht ik ga fotograferen :)

@w00tw00t nee echt het beeld van een natte ochtend, dat roept bij mij een specifieke geur op :D

Ik flits nooit bij mijn macro's, ik probeer die extra complexiteit te vermijden en ben ook wel redelijk kieskeurig in welk licht ik ga fotograferen :)
Ik heb vroeger een ringflash van Sigma voor op mijn Canon body gehad. Je kan er toch subtiel mee belichten bij macro zonder dat het eruitziet alsof het té gemaakt is. Zeker bij levende en bewegende insecten is dat extra licht handig als je zonder statief enz wilt werken. Je moet maar eens proberen als je eentje kunt vastkrijgen. Ik gebruikte deze niet vaak dus heb hem uiteindelijk verkocht :(

Macrofotografie blijft toch iets moois.

Sony heeft de geüpdate versie van de 24-70 f/2.8 GM uitgebracht. Reviews zijn lovend. Stuk lichter en compacteren en véél sneller. Kost ook stukken van mensen, maar wel een ideale all-round focal length. Handig als je op reis wil en je wil je hele set aan lenzen niet meesleuren.
Uiteraard enorm duur gezien Sony ...
Vraag me af of deze ook niet van unobtanium is gemaakt zoals de Tamron 35-150 😭

ik heb eens een vraagje…

Gebruikt er hier iemand een datacolor spyderx pro? Ik volg momenteel een opleiding new Born en daar kwam dat te pas. Thuis werk ik op mijn MacBook Pro en ik upload mijn foto’s met mijn iPhone../ die schermen zijn dus vrijwel gelijk maar ik heb nog een extern scherm maar dat “durf” ik niet goed gebruiken omdat die een andere kleur weergeeft. Koop je best een goed scherm? Wat is is een goed scherm :-) of raden jullie zo een calibratie bakje aan? Grtz T

ik heb eens een vraagje…

Gebruikt er hier iemand een datacolor spyderx pro? Ik volg momenteel een opleiding new Born en daar kwam dat te pas. Thuis werk ik op mijn MacBook Pro en ik upload mijn foto’s met mijn iPhone../ die schermen zijn dus vrijwel gelijk maar ik heb nog een extern scherm maar dat “durf” ik niet goed gebruiken omdat die een andere kleur weergeeft. Koop je best een goed scherm? Wat is is een goed scherm :) of raden jullie zo een calibratie bakje aan? Grtz T
Als je een monitor specifiek voor fotobewerking wil, zou ik eens naar een Eizo kijken. Die zijn er met sRGB en AdobeRGB.

ik heb eens een vraagje…

Gebruikt er hier iemand een datacolor spyderx pro? Ik volg momenteel een opleiding new Born en daar kwam dat te pas. Thuis werk ik op mijn MacBook Pro en ik upload mijn foto’s met mijn iPhone../ die schermen zijn dus vrijwel gelijk maar ik heb nog een extern scherm maar dat “durf” ik niet goed gebruiken omdat die een andere kleur weergeeft. Koop je best een goed scherm? Wat is is een goed scherm :) of raden jullie zo een calibratie bakje aan? Grtz T
Schermen moet je sowieso regelmatig kalibreren.

Sommige schermen zijn al goed gekalibreerd als je ze koopt, andere niet maar sowieso moet je dat regelmatig onderhouden. Eizo is een gekend merk, ikzelf ben heel tevreden met mn BenQ. Ikzelf vind kalibreren vooral belangrijk als je gaat printen, dan moet je ook wel zorgen dat je kalibreert in functie van je printer.

Ik wilde ook nog toevoegen dat die foto's of dat niveau van detail met quasi elke macro lens wel haalbaar is.
Ik heb een Canon 100mm macro lens, maar ik kom qua vergroting nog niet in de buurt van uw foto’s. Heeft die 1,4 TC zoveel impact? Of zijn jouw foto’s gecropt?

3AAF71FA-1335-4347-B828-81A81082D35B.jpeg

Terug
Bovenaan