Fotografiethread

Eens een stel handschoenen aamgeschaft voor de buitenfoto's in deze periode. Ben eens benieuwd

Ziet er handig uit, nu alleen nog een muts, fatsoenlijke sokken, extra warme jas, thermisch ondergoed, winddichte warme broek en sjaal en je kunt gaan 😅

Bij deze dagen ben ik toch minder gemotiveerd om foto's te gaan nemen buiten.
Hebben jullie trouwens 'speciale' fotografie kleding? Kleren die stevig/regendicht/winddicht/warm zijn?

Iemand die weet of het Zwin de moeite is om als fotograaf te bezoeken in deze periode van het jaar?
Aangezien ik toch geen lap te doen heb deze week, denk ik van eens tot daar te rijden, maar dan moet er wel iets te fotograferen zijn, want wandelen om te wandelen zegt me niets.

Ziet er handig uit, nu alleen nog een muts, fatsoenlijke sokken, extra warme jas, thermisch ondergoed, winddichte warme broek en sjaal en je kunt gaan 😅

Bij deze dagen ben ik toch minder gemotiveerd om foto's te gaan nemen buiten.
Hebben jullie trouwens 'speciale' fotografie kleding? Kleren die stevig/regendicht/winddicht/warm zijn?
Gelukkig heb ik de rest al wel maar het stuk van de motivatie kan ik me volledig in vinden. Al vallen er 's winters wel mooie pareltjes te schieten.

Vandaag een sony 18-135 f3.5-5.6 lens gaan afhalen (aps-c) Heeft meer bereik tov de kitlens en zou ook wat scherper zijn. Ben benieuwd wat ik er mee kan fotograferen. Het leek mij een heel leuke lens qua compactheid en versatiliteit.

Heeft mijzelf ook nog overtuigd om nog een jaartje extra met mijn huidige body te doen 😅 (a6000).

Ik gebruikte de laatste jaren op m'n Pentax nauwelijks nog iets anders dan m'n 18-135. Niet lichtsterk natuurlijk, maar een enorm nuttig bereik. Voor uitstapjes en reizen gewoon top, ga je je niet beklagen.

Mijn 16-80mm is iets te zwaar en net niet lichtsterk genoeg voor dagelijks gebruik maar in de context van reizen, lees beter en vooral zonniger weer is dat een puike lens. Sunny 16 en gaan :coolbrows:

Vraag omtrent ruis betreffende fotograferen in donkere ruimtes, wat is het beste?

- Lagere ISO en met Lightroom nadien de belichting boosten
- Hogere ISO nemen

Vraag omtrent ruis betreffende fotograferen in donkere ruimtes, wat is het beste?

- Hogere ISO nemen
Goh, is scherpte noodzakelijk of niet? Ruis kan wel een nodige "mood" creëren, maar teveel is ook niet goed. Hoe meer ruis, hoe moeilijker het wordt met kleurfotografie vind ik omdat je de nuances niet meer goed kan leggen en het detail zinkt weg. Maar als je dat omzet naar zwart-wit heeft het vaak wel iets en is je foto gered. Hedendaagse camera's kunnen goed om met hoge ISO. Als je dat vergelijkt met camera's van 10 jaar geleden is dat wel een wereld van verschil.

- Hogere ISO nemen

Bit of both.
ISO boosten sowieso. Maar je hoeft uw ISO niet te boosten tot je een perfect belichte foto hebt. Bewust onderbelichten en nadien optrekken kan zeker.
Hou er wel rekening mee dat wanneer je uw exposure in LR gaat optrekken, je eigenlijk uw ISO kon boosten ook. (fun fact: ik ben daarmee aan het experimenteren na het jaren ook niet te hebben gedaan). Voordeel wanneer je uw ISO boost is dat je minder chromatic aberration zal hebben alsook uw zwarten zal hij niet zelf gaan invullen (gekleurde pixels bv). Nadeel is natuurlijk de hoeveelheid ruis afhankelijk van uw type toestel.
Ondertussen bestaat er al genoeg software om ruis te onderdrukken (Topaz IA bv), maar geen software om van een donkere foto een heldere te maken zonder mankementen ;-)

Als je in RAW werkt heb je natuurlijk genoeg speelruimte om bewust 1 stop (misschien 2 stops) onder te belichten om achteraf te spelen met uw exposure, shadows, blacks en clarity.

Moraal na genoeg in donkere situaties te hebben gefotografeerd: ik heb ruis leren omarmen. Liever dat dan een onbruikbare foto omdat hij te donker is en 99% van de keren dus ook onscherp.

- Hogere ISO nemen
Beter belichting zoeken :D

Als je toestel recent is zeker niet twijfelen om die ISO op 3200 (misschien zelfs 6400) te zetten.

In de meeste gevallen probeer je zo dicht mogelijk bij een correcte belichting te komen met je camera zelf.

Als je foto's te donker zijn, zijn ze vaak ook onscherp, heb het aan de lijve ondervonden toen mijn dochter om 6u 's morgens de cadeautjes van sinterklaas ontdekt had. Ons huis is ook zeer donker en dat ware allemaal onscherpe foto's met veel ruis als gevolg.

Topaz Denoise is trouwens een fenomenale tool om noise weg te krijgen, zelfs de goorste 'walking noise' van m'n astro foto's kunnen daar meer gereduceerd worden. Uiteraard is voorkomen wel beter dan genezen.

En waar ik nog net aan denk, ruis valt vaak wel mee tenzij je gaat pixelpeepen.

Laatst bewerkt:
Zou gaan om kleurenfotografie van mensen op klein familiefeest, maar die ruimte is vrij donker met sfeerverlichting, dat weet ik uit ervaring. Ruis is zeker ondergeschikt aan scherpe foto’s.

Zou gaan om kleurenfotografie van mensen op klein familiefeest, maar die ruimte is vrij donker met sfeerverlichting, dat weet ik uit ervaring. Ruis is zeker ondergeschikt aan scherpe foto’s.
Dan zou ik een hogere ISO met een hoge sluitertijd nemen (maar dan wat onderbelicht om ISO-uitschieters te mijden), tenzij je geposeerde foto's wil en dan zou ik een tragere sluitertijd durven nemen.

Zoals hierboven.

Sluitertijd hoog genoeg zetten, zeker in donkere situaties. Uw autofocus zal sowieso al meer moeten zoeken. Resulteert in hogere iso's.
Eventueel een flitsje opzetten en subtiel invulflitsen? Uw uiteindelijke instellingen zullen iet wat hetzelfde zijn, maar uw flits zal uw beeld wel meer freezen = eventueel langere sluiter = minder iso.

In alle geval, zo'n situaties zijn gewoon altijd kut als fotograaf.

Misschien op voorhand al eens experimenteren? Zet uwe vriend, vriendin of kat in de schemer en testen maar :D
Klinkt misschien gek, maar ik zou graag een dag met een "model" op stap gaan om véél foto's te nemen. Mijn vrouw is dat na twee foto's al beu en mijn dochter is bijna 16 maanden dus dat is één en al spontaniteit wat leuk is maar niet handig als je iets wil uitproberen.

Ik ben nog eens gaan zwemmen! In de Rode Zee deze keer.

v6nzAys.jpeg

4ot42YU.jpeg

f5I7zYi.jpeg

SOGhzUU.jpeg

KnGN7Mu.jpeg

G5ILu2v.jpeg

dml0hWi.jpeg

WZLVWov.jpeg

tAVKlER.jpeg

nNNreph.jpeg

Wat gebruik je voor onderwaterfotografie?
Zie hier:

Zie hier:
Mooie setup, toch prachtig dat onderwaterleven. Ik mis nog vaak het zwevende gevoel en de stilte van duiken. Hopelijk kan ik het komend jaar nog eens doen.

Terug
Bovenaan