Fotografiethread

Ik heb ook vrij veel terughoudendheid bij groepen mensen die ik niet ken.

Een moment dat me (in slechte zin) bijgebleven is, was een bday party waar ik gevraagd was om wat sfeerfoto’s te nemen.

Naar de avond toe kwam het feest goed op gang buiten in een feesttent met leuke disco verlichting en andere sfeerlichten. Ik vond die setting het moment om wat te experimenteren. Dus af en toe eens op een stoel gaan staan voor wat overzicht foto’s, eens wat langere sluitertijden, tussen het volk, etc. Ik was mij aan het uitleven tot er een jongedame (kennis van mijn vriend wiens feest het was) kwam klagen tegen mij dat ze het nogal storend vond. Heb me nog nooit zo beschaamd gevoeld en de moed zonk me in de schoenen.

Was naar mijn mening niemand aan het storen, maar was inderdaad wel al zeker een uur aan een stuk foto’s aan het nemen.

In zo'n situatie zou ik m'n mannetje wel kunnen staan denk ik, an sich doe je op dat moment gewoon maar je job he ;)

Mensen fotograferen op straat daar en tegen is iets anders, gelukkig is m'n interesse daarin relatief beperkt maar bon, af en toe eens van stiel veranderen werkt inspirerend.

Ik ben één keer negatief aangesproken geweest toen ik foto's nam en dat was in Iran. Ik liep in een park en nam een brede overzichtsfoto waar een oudere dame op stond en die merkte me op en begon wat te brabbelen met een boos gezicht en naar mijn camera wees. Dat gezegd zijnde: tegenover haar ben ik tientallen Iraniërs tegengekomen die maar al té graag op de lens stonden:

(Deze werden allemaal na elkaar getrokken op een héél spontane wijze. Die wilden allemaal mee op de foto staan. Een van de heerlijkste fotografie-ervaringen)

Even bumpen. Collega heeft gevraagd om deze zondagvoormiddag wat foto's te nemen van haar en haar gezin (vriend, tienerdochter met vriend en drie honden). Ze wil het liefst spontane foto's "alsof je er niet bij bent". Zo trek ik het liefst foto's, eerlijk gezegd. Toch ga ik af en toe wat dirigeren om ze "in positie" te krijgen. Locatie is een mooi bos op vijf minuten stappen van haar thuis.

Graag wat tips en tricks? Zal op zich wel lukken, maar het is fijn om wat ideeën te sprokkelen.

Even bumpen. Collega heeft gevraagd om deze zondagvoormiddag wat foto's te nemen van haar en haar gezin (vriend, tienerdochter met vriend en drie honden). Ze wil het liefst spontane foto's "alsof je er niet bij bent". Zo trek ik het liefst foto's, eerlijk gezegd. Toch ga ik af en toe wat dirigeren om ze "in positie" te krijgen. Locatie is een mooi bos op vijf minuten stappen van haar thuis.

Graag wat tips en tricks? Zal op zich wel lukken, maar het is fijn om wat ideeën te sprokkelen.

Ik geef meestal wat tips mee qua kleuren ofzo om aan te doen.
Dat ze daar niet staan en allemaal grijze tinten aan hebben. Voor kinderen is ook wel leuk als die iets extra's mee hebben: zo een speelhond aan een touw, ballon of paraplu voor de ouders. Speeltjes enzo helpen ook wel om die klein mannen wa gelukkig te laten lijken als ze beginnen wenen.
Nie dak iets van kinderen ken, das zowa het enige wa me al opgevallen is :unsure:

Ik geef meestal wat tips mee qua kleuren ofzo om aan te doen.
Dat ze daar niet staan en allemaal grijze tinten aan hebben. Voor kinderen is ook wel leuk als die iets extra's mee hebben: zo een speelhond aan een touw, ballon of paraplu voor de ouders. Speeltjes enzo helpen ook wel om die klein mannen wa gelukkig te laten lijken als ze beginnen wenen.
Nie dak iets van kinderen ken, das zowa het enige wa me al opgevallen is :unsure:
De dochter is inmiddels 17 of 18, dus ik ga niet vragen dat die een speeltje meeneemt. :unsure: Maar die tip voor kledij is inderdaad wel een goeie. Bepaalde drukke prints zijn ook niet zo interessant op foto omdat die behoorlijk kunnen afleiden.

Bedankt!

De dochter is inmiddels 17 of 18, dus ik ga niet vragen dat die een speeltje meeneemt. :unsure: Maar die tip voor kledij is inderdaad wel een goeie. Bepaalde drukke prints zijn ook niet zo interessant op foto omdat die behoorlijk kunnen afleiden.

Bedankt!

Ah als ze 18 is en de moeite moogt ge ze dan gewoon mijne nummer geven, merci!

Vorige week een driedaagse wandeling gemaakt in de buurt van Bouillon. Uiteraard de A7 meegenomen en de 18-55 die bij mijn NEX-5N zat.
De lens zou ik binnenkort wel overwegen te vervangen door iets anders. een 24-70 oid.
Landschapsfotografie is niet mijn ding, maar alsnog een kleine selectie:

Fraai licht! Ik wil ook al lang nog eens naar die kanten gaan, want landschapsfotografie in het platte Vlaanderen is niet zo spectaculair.

Toen ik vanmorgen de zon zag doorbreken in het bos aan de overkant van de straat kon ik me niet inhouden. Vrouw en kind achtergelaten en op schoonheid gejaagd. 85 mm, f/3.2, 1/500s.

goudmillegemgh-3.jpg

Kun je gemakkelijk acreditatie krijgen voor op shows binnen te mogen met "professineel" materiaal?

Ik zit in een collectief van concertfotografen (Concertphotographers.be - Concert Photographers United) die samenwerken met oa Dansende Beren, Ticketmaster, VRT, Proximus, ...
Dus via hen krijg ik mijn accreditatie. Dat gaat vrij vlot, het is uitzonderlijk als er eentje geweigerd wordt. En als het zo is, is het vrijwel heel exclusief, zoals de Ed Sheeran show van StuBru geweest.

Fotoshoot van gisteren viel weer goed mee. Ze hadden dit weekend zeer slecht weer voorspeld, maar toen ik opreed begon het op te klaren en scheen de zon. Later wel terug bewolkt geworden, maar best fraai licht gehad. Collega zal wel tevreden zijn met de foto's. 400 foto's getrokken, maar wel vaak in burstmodus geschoten dus er zal nog stevig gesnoeid worden.

Fotoshoot van gisteren viel weer goed mee. Ze hadden dit weekend zeer slecht weer voorspeld, maar toen ik opreed begon het op te klaren en scheen de zon. Later wel terug bewolkt geworden, maar best fraai licht gehad. Collega zal wel tevreden zijn met de foto's. 400 foto's getrokken, maar wel vaak in burstmodus geschoten dus er zal nog stevig gesnoeid worden.

Ja, bewolking en wat grijs weer vind ik net ideaal om foto's te maken van mensen. Te veel zon is altijd kloterij met die schaduw die dan op hun gezicht valt.
Benieuwd naar de foto's!

Ja, bewolking en wat grijs weer vind ik net ideaal om foto's te maken van mensen. Te veel zon is altijd kloterij met die schaduw die dan op hun gezicht valt.
Benieuwd naar de foto's!

Bewolkt weer is het beste weer voor een fotograaf
Je zal er maar weinigen anders horen beweren :D
De wolken zijn geweldige filters voor de zon, absoluut. Maar wanneer de zon laag hangt kan je toch verdomd mooie shots maken. Zon is alleszins uitdagender, zéker als je op een stralende zomermiddag foto's wil maken. Maar dat probeer ik toch te vermijden. Het bos hier in de buurt is toch héél anders als het bewolkt is of wanneer de zon schijnt. Anderzijds: bewolkt en mistig weer geeft je de kans om die fraaie "moody" shots te maken, maar dat is niet altijd evident.

Laatst bewerkt:
Ik heb veel liever zon, maar dan wel liefst 's ochtends of in de namiddag maar niet vlak op de middag. Tenzij in de winter dan kan dat wel. Je moet dan gewoon 't gezicht van uw onderwerp niet naar de zon richten, maar je kan leuk spelen met schaduwen en tegenlicht en alles is zo gesatureerd en contrastrijk! :love: Bewolkt vind ik saai :p

Terug
Bovenaan