Fotografiethread

Eens, maar ik ben dan ook wel fan van knallende kleuren en goei contrasten. Ik ga tijdens deze periode meestal ook een beetje in foto-winterslaap.

400 foto's zegtem :scream:
rambo-head-750x410.jpg

Deze zomer met de camionette aan een rivier geparkeerd, overdag tof bezoek gehad. Ze was daar de hele tijd aan het rondsnuffelen en heeft een paar rivierkreeftjes gevangen, vond het verder niet erg dat ik er op stond te kijken. Is wel op 400mm (met 1.4TC) dus ik stond er wel een stuk vanaf.

i-wXPM6d2-L.jpg
,
i-KzgdNhg-L.jpg

i-CC7DQxM-L.jpg

Deze zomer met de camionette aan een rivier geparkeerd, overdag tof bezoek gehad. Ze was daar de hele tijd aan het rondsnuffelen en heeft een paar rivierkreeftjes gevangen, vond het verder niet erg dat ik er op stond te kijken. Is wel op 400mm (met 1.4TC) dus ik stond er wel een stuk vanaf.

i-wXPM6d2-L.jpg
,
i-KzgdNhg-L.jpg

i-CC7DQxM-L.jpg
Zalig moment moet dat geweest zijn!

i-wXPM6d2-L.jpg
,
i-KzgdNhg-L.jpg

i-CC7DQxM-L.jpg

Nice beaver😏

Om nog even terug te komen op de fotoshoot van afgelopen weekend:

Omdat ik met primes foto's maak, is dat wel een beperking naar flexibiliteit toe. Aanvankelijk foto's getrokken met de 35 f/1.4 en nadien toch weer overgeschakeld naar de 85 f/1.8 omdat dat nu eenmaal mijn favoriete focal length is. Op termijn denk ik toch maar te investeren in een tweede body, zo kan ik afwisselen tussen 35mm en 85 mm zonder die telkens te hoeven wisselen, want door gebrek aan tijd (of te denken dat je dat gebrek aan tijd hebt) wissel je toch niet zo snel weer van lens. Ik ben wel tevreden van de foto's die ik heb gemaakt, maar als ik wat meer van lens had gewisseld zouden de foto's wat afwisselender hebben geleken. Het was maar een korte shoot van een uur, dus dat is op zich geen drama. Bij de trouw in oktober heb ik wel vaker van lens gewisseld. Dat duurt uiteindelijk maar een paar seconden.

Ik heb nog een oude A77 in de kast liggen, maar de knoppen om aan- en uit te zetten en het diafragma aan te passen werken zeer stroef. Pak minder goed bij weinig licht ook, véél meer ruis op lagere ISO en tragere focus. FF-lenzen die ik heb werken enkel met adapter en de oude Tamron 17-50 f/2.8 is niet zo scherp of snel.

Met een 24-70 f/2.8 zou ik dat probleem niet hebben, dat besef ik wel. :p

En omdat ik toch last heb van gear acquisition syndrome ... een manuele 35mm lens spreekt me wel aan (stukken compacter), maar dat is toch een heuse drempel. Ik heb vooral schrik om continu verkeerd te focussen, maar misschien moet je met een manuele lens werken met een kleiner diafragma (f/4?)?

Toevallig al eens gekeken naar de nieuwe Tamron 35-150 f/2-2.8?
Ah, interessant want eigenlijk is dat bijna een lichtsterke 24-70 en een 70-200 in één lens. Minder breed en minder tele, maar je hebt er wél de sweet spot mee. Wel ernstige flares, heb ik al opgemerkt. Zou alleszins een ideale reislens zijn om mee te nemen, want als ik nu op reis zou gaan zit ik met een rugzak vol lenzen. :unsure:

1800 euro is ook wel een stevig prijskaartje en het is misschien wel een beetje "jack of all trades, master of none". Niet? Dan zijn de primes die ik heb voor hun lengte (18 f/2.8 Zeiss Batis - 35 f/1.4 Sigma Art - 85 f/1.8 Zeiss Batis - 100 f2.8 Laowa 2x macro) wel beter. Dat is het afwegen natuurlijk, want buiten 18mm en de macrofunctie van de 100 mm zou de 35-150 f/2-2.8 ze wel allemaal kunnen vervangen mits een opgave van lichtsterkte.

't Zit een beetje ingebakken dat ik met die primes verder wil omdat ik nu eenmaal die investering heb gedaan en ik accepteer het gebrek aan flexibiliteit ten voordele van de lichtsterkte, al besef ik dat ik nog lang niet aan de top van mijn kunnen zit en nog héél veel ruimte heb om te groeien. Ik haal het potentieel er nog niet helemaal uit. Een zoom die ik wél overweeg is de 200-600 G ...

Laatst bewerkt:
een manuele 35mm lens spreekt me wel aan (stukken compacter), maar dat is toch een heuse drempel.

Heb daar deze week nog wat mee aan het prutsen geweest, gelukkig zijn er bij mirrorless veel toeters en bellen om je met de focus te helpen maar iets dat beweegt vraagt toch wat skills hoor :eek:

Als ge van plan zijt om meer betaalde shoots te doen kunt ge imo er niet onderuit dat ge een 24-70/2.8 moet hebben. Die van Sony zal wel binnen afzienbare tijd een upgrade krijgen dus dan gaan ze u doodsmijten op de 2ehands markt met de huidige generatie (prima) zooms. Hoewel, als ge ook al een 35mm 1.4 hebt dan is een tweede body misschien op korte termijn een betere investering...

Als ik uw werk bekijk en uw voorliefde voor shallow dof zou ik mij ook niet direct aan manuele focus primes gaan wagen?

Laatst bewerkt:
ik werk bijna uitsluitend met mijn manuele 35mm(crop sensor) 1.2 lens, met het diafragma volledig open, dankzij focus peaking zelden problemen om scherpe foto's te maken. toegeven ik maak meestal wel foto's van statische dingen, al heb ik met die lens toch ook de "beweging" wedstrijd gewonnen hier :p (ok, daar moest het onderwerp nu net niet scherp zijn ;))

Als ge van plan zijt om meer betaalde shoots te doen kunt ge imo er niet onderuit dat ge een 24-70/2.8 moet hebben. Die van Sony zal wel binnen afzienbare tijd een upgrade krijgen dus dan gaan ze u doodsmijten op de 2ehands markt met de huidige generatie (prima) zooms. Hoewel, als ge ook al een 35mm 1.4 hebt dan is een tweede body misschien op korte termijn een betere investering...

Als ik uw werk bekijk en uw voorliefde voor shallow dof zou ik mij ook niet direct aan manuele focus primes gaan wagen?
De GM-versie van de 24-70 zal inderdaad nog worden vernieuwd, wat volgens gebruikers echt wel nodig is omdat die niet meer meekan met de (véél) goedkopere third party lenzen van o.a. Tamron en Sigma. Dat in combinatie met de 70-200 (GM is recent ook vernieuwd) vormt de klassieke set-up voor pakweg een trouwfotograaf, met eventueel nog een lichtsterke prime. Ik denk dat ik met twee body's met een 35 f/1.4 op de ene en een 85 f/1.8 op de andere toch ook genoeg flexibiliteit kan hebben. Al denk ik dat een 24-70 op sommige momenten behoorlijk handig kan zijn.

Wat die manuele focus primes betreft: da's voor wanneer ik tijd heb. En ik kan toch al oefenen door mijn AF-primes op manueel te zetten, wat soms nodig is in moeilijke lichtomstandigheden.

Laatst bewerkt:
Fraai licht! Ik wil ook al lang nog eens naar die kanten gaan, want landschapsfotografie in het platte Vlaanderen is niet zo spectaculair.
Elk landschap heeft natuurlijk wel zijn charmes, maar de Ardennen is inderdaad wel een heel dankbaar gebied om foto's te nemen.
Binnenkort een weekend Luxemburg geboekt, dat zal ook prachtig worden (hopelijk ligt er sneeuw).

Ik was aan het winkelen voor een polsriem en een tas, zitten er plots twee primes in m'n winkelmandje. Hebben jullie dat soms ook :unsure:
Welke primes heb je gekocht?

Ik ruil mijn 35 f/1.4 Sigma Art DG HSM binnenkort wellicht in voor de 35 f/1.4 Sony GM. Pak lichter en kleiner, snellere AF, glorieuze bokeh, ragscherp, amper afwijkingen en als ik op de reviews mag afgaan is dat een van de beste 35's op het moment. Dan kan ik mijn bons van Kamera Express aanspreken (en een stuk van mijn dertiende maand :unsure:).

Terug
Bovenaan