Fotografiethread

Ik heb zelf digitale fotografie gedaan bij een CVO (vier modules), dan een jaartje eruit gebleven met Covid en sinds september opnieuw begonnen. Als je het bekijkt als hobby is het een leuke bezigheid, maar ik heb er eerlijk gezegd niet heel veel geleerd. De cursussen waarnaar ik verwees van Alison waren op dat vlak een pak beter.

Het is wel handig om met de voeten in de modder te staan. Van zo'n fotograaf leer je toch wel praktische dingen bij zoals compositie, tips & tricks en ook wat tooltjes. Maar toen ik het had over de Brenizer-methode hoorde de lesgever het donderen in Keulen.

Welke brandpuntafstanden heb je hier gebruikt? Ik vind je beelden wijs en veel sfeer uitademen. Je hebt er een fan bij op IG 👌🏻
Die lens was de 24-70 F4 Z-series. Vollenbak open, op F4 dus.
Normaal gezien shoot is zo wijd mogelijk. 2.8, 1.8 of zelfs 1.4. Beetje afhankelijk van de situatie.
Bedankt voor het compliment! Ill return the follow!! ;-)

Om even in te pikken op het CVO, opleiding gebeuren.
Ikzelf heb ook enkele jaren fotografie gevolgd in avondonderwijs. 4 basismodules, 3 bewerkingsmodules en een thema module of 3.
Ik vond het daarna stilaan wel geweest omdat ik daar dus ook niets meer (wat mij aanging) bijleerde. Het boeide me niet meer.
Het was leerrijk, maar on the field heb ik meer geleerd dan in de les zelf.
Ik herhaal altijd: uit een goeie foto leer je niet. Fotografie is zoals lopen. Het wordt pas leuk als je al serieus wat kilometers in een jaar hebt gelopen.

Ik heb ook enkele basismodules gevolgd + verwerking (lightroom). Aan PS was ik begonnen, maar ik had het wat gehad met het trage tempo. Steeds heterogene groepen met verschillende ambities maken het soms wel lastig om volgen. Persoonlijk vind ik: eens je de basis onder de knie hebt, kan je jezelf wel bezighouden en verbeteren. Ik moet wel zeggen dat ik van nature uit wel vrij autodidact ben.

De cadrage stoort inderdaad niet, integendeel. Het geeft het wat tegengewicht in relatie met de paraplu die wel vrij horizontaal is. Het autolicht geeft ook de sfeer aan het beeld, al had ik misschien iets minder hooglicht mooier gevonden. De vintage vibe door de ISO vind ik een toegevoegde waarde.

Iemand ervaring hier met een 24mm prime? Ik overweeg om die toe te voegen. Ik ben persoonlijk wel fan om meer in het beeld te staan en het minder plat te hebben. 1.4 lenzen zijn wel nog keiduur helaas.

De cadrage stoort inderdaad niet, integendeel. Het geeft het wat tegengewicht in relatie met de paraplu die wel vrij horizontaal is. Het autolicht geeft ook de sfeer aan het beeld, al had ik misschien iets minder hooglicht mooier gevonden. De vintage vibe door de ISO vind ik een toegevoegde waarde.

Iemand ervaring hier met een 24mm prime? Ik overweeg om die toe te voegen. Ik ben persoonlijk wel fan om meer in het beeld te staan en het minder plat te hebben. 1.4 lenzen zijn wel nog keiduur helaas.

Ik heb geen ervaring met de prime zelf. Ik heb wel de 35mm 1.4 (sigma ART).
Hele leuke lens, haarscherp, razendsnel. Gebruik ik heel vaak, is ook meestal mijn to go lens om op stap te gaan. Lekker breed.
Als ik al eens mijn 24-70 opsteek, schiet ik ook vaak op 24. Al merk ik achteraf dat ik snel tussen de 35-70 zit ipv tegen de 24mm.
Het is leuk om breed te gaan, maar de vervorming wordt me soms wat teveel. Zou zelfs al bij 35mm beginnen opsteken.
Verder is het natuurlijk afhankelijk van welk type fotografie je wil doen. Voor landschappen etc zie ik amper een probleem.
Voor portret werk ga je 1) véél te dicht moeten gaan als je niet teveel in beeld wil 2) je zal veel vervorming op het gezicht krijgen. Dikke neuzen, groot voorhoofd.

Ik merk dat veel fotografen de 24mm prime meestal links laten liggen omwille van het specifiek gebruiksgebied. Vaak begint de kit pas aan 35mm aanvullend met 50, 85, 105 (als we in primes spreken).

Ik heb geen ervaring met de prime zelf. Ik heb wel de 35mm 1.4 (sigma ART).
Hele leuke lens, haarscherp, razendsnel. Gebruik ik heel vaak, is ook meestal mijn to go lens om op stap te gaan. Lekker breed.
Als ik al eens mijn 24-70 opsteek, schiet ik ook vaak op 24. Al merk ik achteraf dat ik snel tussen de 35-70 zit ipv tegen de 24mm.
Het is leuk om breed te gaan, maar de vervorming wordt me soms wat teveel. Zou zelfs al bij 35mm beginnen opsteken.
Verder is het natuurlijk afhankelijk van welk type fotografie je wil doen. Voor landschappen etc zie ik amper een probleem.
Voor portret werk ga je 1) véél te dicht moeten gaan als je niet teveel in beeld wil 2) je zal veel vervorming op het gezicht krijgen. Dikke neuzen, groot voorhoofd.

Ik merk dat veel fotografen de 24mm prime meestal links laten liggen omwille van het specifiek gebruiksgebied. Vaak begint de kit pas aan 35mm aanvullend met 50, 85, 105 (als we in primes spreken).
Ik heb die Sigma Art ook en daar ben ik best content van, al heb ik soms de irrationele wens om die in te ruilen voor de 35 f/1.4 Sony GM maar de meerwaarde daarvan (beeldkwaliteit en iets compacter en lichter) is marginaal en die kost bijna dubbel zoveel. Ik voel mij het meest comfortabel met de 85 mm, zeker wanneer ik buiten foto's trek. Als ik ga wandelen met vrouw en dochter zet ik die meestal op. Hoe breder de lens, hoe moeilijker ik het vind om een interessant frame te vinden. Ik heb ook een 18 f/2.8 en dat is pas een uitdaging om te gebruiken, tenzij in evidente situaties zoals wanneer ik een kathedraal bezoek of een weids landschap wil fotograferen.

Ik heb die Sigma Art ook en daar ben ik best content van, al heb ik soms de irrationele wens om die in te ruilen voor de 35 f/1.4 Sony GM maar de meerwaarde daarvan (beeldkwaliteit en iets compacter en lichter) is marginaal en die kost bijna dubbel zoveel. Ik voel mij het meest comfortabel met de 85 mm, zeker wanneer ik buiten foto's trek. Als ik ga wandelen met vrouw en dochter zet ik die meestal op. Hoe breder de lens, hoe moeilijker ik het vind om een interessant frame te vinden. Ik heb ook een 18 f/2.8 en dat is pas een uitdaging om te gebruiken, tenzij in evidente situaties zoals wanneer ik een kathedraal bezoek of een weids landschap wil fotograferen.

85mm op FX is ongeveer wat ons oog ziet. Wat 50mm op een DX. Vandaar je al graag de 85mm pakt ;-) komt vertrouwd over.
Al wat breder gaat, is onnatuurlijk(er).
Het is wel een feit dat Sigma 2 grote nadelen heeft. Gewicht en grootte...maar dat weegt imo niet op tov de prijs van iets anders :p

Horizon is scheef, maar ik vind dat hier niet storen. Geeft het wat extra dynamiek. Behoorlijk hoog in de ISO gevlogen, maar als je dat zwart-wit maakt geeft die ruis het geheel een mooie vintage vibe.

Goh. Eerlijk, ik heb het gevoel dat ge u misschien wat veel hebt gefocust op vibe, horizon, korrel etc maar ge zijt misschien onderweg een beetje uit het oog verloren dat het koppel er zelf niet super fotogeniek op staat op dat moment? Dat is het eerste waar ik naar kijk, dan pas al de rest, en wat mij betreft zit dat bij deze foto niet echt lekker. Ik heb al betere dingen van u zien passeren!

Ik heb een 24mm/1.4 prime en die ziet veel gebruik. Op Sony ook 1 van de lenzen die dankzij mirrorless ontwerp echt klein en licht blijft. Ik fotografeer ook wel redelijk wat concerten, theater etc en daar is gewoon vaak niet veel licht en dan geraak ik er met 2.8 gewoon niet altijd, moest dat niet zo zijn had ik hem waarschijnlijk niet gekocht omdat er creatief op breedhoek niet zo'n heel groot verschil is tussen 1.4 en 2.8. Qua scherpte enzo waarschijnlijk wel maar ik ben totaal geen pixel peeper dus dat boeit mij niet zo veel. Dit zijn wat foto's die ik onlangs ermee heb gemaakt:

i-V6f4bwM-L.jpg

i-63Tn6HH-L.jpg

Over het algemeen kan ik het iedereen wel aanraden om met bredere lenzen te fotograferen en zelf meer in de actie te gaan staan, dat vertaalt heel anders naar de buitenwereld toe (persoonlijker vooral) dan van verderop te gaan liggen snipen. Daar aan werken en proberen uw persoonlijke barrière te verleggen doet veel meer voor uw foto's (van andere mensen althans) dan om het eender welke investering in materiaal die ge kunt bedenken.

Laatst bewerkt:
Ik heb nog wel een 16mm gehad op mijn xt3 vroeger, dus 24mm equivalent. Maar nu full frame terug. Ik denk eerst te werken met een 35mm en mss een 24 erbij als de rf-versie er is. Anders verlies ik toch brandpuntafstand met een adapter.

Goh. Eerlijk, ik heb het gevoel dat ge u misschien wat veel hebt gefocust op vibe, horizon, korrel etc maar ge zijt misschien onderweg een beetje uit het oog verloren dat het koppel er zelf niet super fotogeniek op staat op dat moment? Dat is het eerste waar ik naar kijk, dan pas al de rest, en wat mij betreft zit dat bij deze foto niet echt lekker. Ik heb al betere dingen van u zien passeren!
Fair enough! En echt grondig focussen was het niet. Ik liep snel naar voor, trok wat foto's met het gedacht "dit wordt misschien iets?" en moest dan weer verder naar voor lopen. Veel tijd had ik dus niet om foto's te maken en in zo'n lichtomstandigheden is het niet zo evident met een beperkte scherptediepte (AF moet snel locken en in MF heb je met een beperkte scherptediepte niet veel marge om scherp te trekken als je weinig tijd hebt). Een andere foto uit deze reeks was wel beter geslaagd, die had ik al in mijn sneak peek op IG gezet.
Over het algemeen kan ik het iedereen wel aanraden om met bredere lenzen te fotograferen en zelf meer in de actie te gaan staan, dat vertaalt heel anders naar de buitenwereld toe (persoonlijker vooral) dan van verderop te gaan liggen snipen. Ik heb het daar zelf ook nog altijd soms moeilijk mee maar ik denk dat iedereen die goed wilt worden in fotografie (van mensen althans) persoonlijke barrières moet overwinnen en moet leren dichtbij zijn onderwerpen te komen.
Dat lukt allemaal wel met mensen die je kent of met mensen die aan jou hebben gevraagd om een foto te trekken, maar in een drukke stad dicht bij mensen gaan kruipen met een joekel van een lens om foto's te nemen is echt een heuse barrière. Gek genoeg gaat dat op reis wel wat gemakkelijker dan in eigen stad. :p

Fair enough! En echt grondig focussen was het niet. Ik liep snel naar voor, trok wat foto's met het gedacht "dit wordt misschien iets?" en moest dan weer verder naar voor lopen. Veel tijd had ik dus niet om foto's te maken en in zo'n lichtomstandigheden is het niet zo evident met een beperkte scherptediepte (AF moet snel locken en in MF heb je met een beperkte scherptediepte niet veel marge om scherp te trekken als je weinig tijd hebt). Een andere foto uit deze reeks was wel beter geslaagd, die had ik al in mijn sneak peek op IG gezet.

Awel, dat voelt ge aan die foto vind ik. Het is gehaast, en er zit niet echt een moment in.

Dat lukt allemaal wel met mensen die je kent of met mensen die aan jou hebben gevraagd om een foto te trekken, maar in een drukke stad dicht bij mensen gaan kruipen met een joekel van een lens om foto's te nemen is echt een heuse barrière. Gek genoeg gaat dat op reis wel wat gemakkelijker dan in eigen stad. :p

Klopt ja, vandaar dat de meeste straatfotografen foto's maken met een Ricoh GR, fuji x100, of fuji+prime combo denk ik. Ge hebt ook mensen die zich er geen bal van aantrekken (a la Bruce Gilden) en met een joekel van een lens en een flits in uw gezicht komen staan. Iemand die fantastisch werk levert op die manier vind ik Barry Talis (https://www.instagram.com/barrytalis/), dat is gigantisch chique om te zien maar die kerel heeft dan ook echt geen enkele gêne om foto's te maken van mensen op straat met een full power flits in 1 hand en zijn camera in de andere. Ik zou dat persoonlijk niet kunnen, maar ik respecteer wel hoe veel durf er nodig is om zo'n werk te maken.

Awel, dat voelt ge aan die foto vind ik. Het is gehaast, en er zit niet echt een moment in.
Was het maar mogelijk om af en toe eens de tijd te stoppen, snel een moment te "tweaken" en dan een beeld vast te leggen. Ik denk dat ik op dat moment de burstmode had afgezet, mogelijk had ik er wel iets meer uitgehaald als die aan stond. Maar goed, vaak is het ook gewoon geluk hebben om de juiste emotie en moment vast te leggen en een "boeiend verhaal" te krijgen in je opname.

Ik heb nog wel een 16mm gehad op mijn xt3 vroeger, dus 24mm equivalent. Maar nu full frame terug. Ik denk eerst te werken met een 35mm en mss een 24 erbij als de rf-versie er is. Anders verlies ik toch brandpuntafstand met een adapter.

Doen imo. 35mm is een fijne brandpuntsafstand, ge kunt er zo goed als alles mee, en het is breed genoeg om u af en toe te verplichten dichterbij te komen zonder dat het echt oncomfortabel wordt.

Tgoh als "trouwfoto" is het misschien minder interessant omdat het koppel er wat funky op staat maar mocht dit een straatfotootje zijn, werkt het wel vind ik. Jammer dat de regen niet goed zichtbaar is, dat zou het wat interessanter maken.

Tgoh als "trouwfoto" is het misschien minder interessant omdat het koppel er wat funky op staat maar mocht dit een straatfotootje zijn, werkt het wel vind ik. Jammer dat de regen niet goed zichtbaar is, dat zou het wat interessanter maken.
't Was motregen, dat is niet zo goed zichtbaar helaas. ;)

Ik heb een 24mm/1.4 prime en die ziet veel gebruik. Op Sony ook 1 van de lenzen die dankzij mirrorless ontwerp echt klein en licht blijft. Ik fotografeer ook wel redelijk wat concerten, theater etc en daar is gewoon vaak niet veel licht en dan geraak ik er met 2.8 gewoon niet altijd, moest dat niet zo zijn had ik hem waarschijnlijk niet gekocht omdat er creatief op breedhoek niet zo'n heel groot verschil is tussen 1.4 en 2.8. Qua scherpte enzo waarschijnlijk wel maar ik ben totaal geen pixel peeper dus dat boeit mij niet zo veel. Dit zijn wat foto's die ik onlangs ermee heb gemaakt:

i-V6f4bwM-L.jpg

i-63Tn6HH-L.jpg

Over het algemeen kan ik het iedereen wel aanraden om met bredere lenzen te fotograferen en zelf meer in de actie te gaan staan, dat vertaalt heel anders naar de buitenwereld toe (persoonlijker vooral) dan van verderop te gaan liggen snipen. Daar aan werken en proberen uw persoonlijke barrière te verleggen doet veel meer voor uw foto's (van andere mensen althans) dan om het eender welke investering in materiaal die ge kunt bedenken.

Dat is toch vaak een moeilijke barrière vind ik en inderdaad een vaak onderschat element.
Op plaatsen of bij mensen waar ik vaker kom om foto's te maken ebt dat weg, maar ergens nieuw komen en in your face gaan zitten is toch een barrière waar ge over moet.

Dat is toch vaak een moeilijke barrière vind ik en inderdaad een vaak onderschat element.
Op plaatsen of bij mensen waar ik vaker kom om foto's te maken ebt dat weg, maar ergens nieuw komen en in your face gaan zitten is toch een barrière waar ge over moet.
Als je natuurlijk iemand bent waarmee je ergens maar één keer kunt komen is dat niet zo erg hé. *

*Enfin, twee keer. De tweede keer om uw excuses aan te bieden.

Ik heb ook vrij veel terughoudendheid bij groepen mensen die ik niet ken.

Een moment dat me (in slechte zin) bijgebleven is, was een bday party waar ik gevraagd was om wat sfeerfoto’s te nemen.

Naar de avond toe kwam het feest goed op gang buiten in een feesttent met leuke disco verlichting en andere sfeerlichten. Ik vond die setting het moment om wat te experimenteren. Dus af en toe eens op een stoel gaan staan voor wat overzicht foto’s, eens wat langere sluitertijden, tussen het volk, etc. Ik was mij aan het uitleven tot er een jongedame (kennis van mijn vriend wiens feest het was) kwam klagen tegen mij dat ze het nogal storend vond. Heb me nog nooit zo beschaamd gevoeld en de moed zonk me in de schoenen.

Was naar mijn mening niemand aan het storen, maar was inderdaad wel al zeker een uur aan een stuk foto’s aan het nemen.

Terug
Bovenaan