Fotografiethread

Dit vooral. Als je eens een beetje onder de knie begint te hebben wat het allemaal doet, kan je veel bewuster gaan fotograferen. En kan je vooral al gaan fotograferen met oog op wat uw resultaat zou moeten worden. En dan pas wordt het écht plezant (maar ook frustrerend als het niet meteen lukt :D)
Zodra je beseft dat je een "moneyshot" hebt gemaakt krijg je inderdaad wel een soort roes en wordt het plezant. Dat is instant gratification. Bij mensen helpt het als die spontaan zijn en niet teveel directie verwachten van jou als fotograaf. Een beetje bijsturen mag, maar stijf poseren levert zelden leuke foto's op.

Bedoel je trouwens de X100v of de X-T200, want de X-T100 is een oud model.

Dat zijn wel drie heel aparte toestellen die je beschrijft, ik begrijp de zoektocht naar iets compacter maar je gaat je echt beklagen in ergonomie en flexibiliteit vrees ik?
Ah, foutje inderdaad. De X100V bedoel ik.

Ik heb hier ook nog een RX100 (eerste model) liggen en daar ben ik altijd tevreden van geweest. Sommige foto's konden zo naast m'n D800 shots staan.

Persoonlijk vind ik het lastig als er een camera aan hangt te bengelen tijdens wandelingen, en al zeker op ferrata's. Vandaar de keuze naar iets compact wat snel en gemakkelijk weg te bergen is.

Gisteren nog eens teruggekeerd naar een oude liefde.
De wielersport. Als amateur mijn toestel meegenomen in't Kuipke en wat balustrade gehangen.
Weer eventjes het kind in mij die naar boven kwam.

Knap! Stijl doet me wat denken aan Mats Palinckx, en dat is zeker een compliment!

Ik heb hier ook nog een RX100 (eerste model) liggen en daar ben ik altijd tevreden van geweest. Sommige foto's konden zo naast m'n D800 shots staan.

Mij hoef je niet te overtuigen, ik heb de MK1 hier ook nog steeds liggen! Als je inderdaad frequent aan ferrata's bengelt lijkt mij dat geen slechte optie. Qua compactheid zal die de X100v echt wel overtreffen. Mocht je de grote van de X100v aanvaardbaar vinden waarom dan de A7C niet?

Een iets compactere variant van de X100 is de Ricoh GR3, zou een top toestelletje zijn maar wel 0,0 sex-appeal :p.

Mij hoef je niet te overtuigen, ik heb de MK1 hier ook nog steeds liggen! Als je inderdaad frequent aan ferrata's bengelt lijkt mij dat geen slechte optie. Qua compactheid zal die de X100v echt wel overtreffen. Mocht je de grote van de X100v aanvaardbaar vinden waarom dan de A7C niet?

Een iets compactere variant van de X100 is de Ricoh GR3, zou een top toestelletje zijn maar wel 0,0 sex-appeal :p.
De A7c werkt weer met aparte lenzen en lijkt mij niet super veel kleiner dan de A7iii?
Mooie camera wel, maar ook wel een andere prijscategorie 😛
Voordeel is natuurlijk wel dat als ik ooit terug met portretjes wil beginnen, dan kan dat gewoon. Dat is met de RX100 niet het geval.

Nu weet ik eigenlijk ook niet of de X100V veel kleiner is dan de A7iii...

Het enige waarvoor ik wat bang ben, is dat ik fullframe ga missen.
Heb bijna nooit iets anders gehad.

De A7c werkt weer met aparte lenzen en lijkt mij niet super veel kleiner dan de A7iii?
Mooie camera wel, maar ook wel een andere prijscategorie 😛
Voordeel is natuurlijk wel dat als ik ooit terug met portretjes wil beginnen, dan kan dat gewoon. Dat is met de RX100 niet het geval.

Nu weet ik eigenlijk ook niet of de X100V veel kleiner is dan de A7iii...

Het enige waarvoor ik wat bang ben, is dat ik fullframe ga missen.
Heb bijna nooit iets anders gehad.

Op deze site krijg je een goed beeld over de grote tussen verschillende modellen

Knap! Stijl doet me wat denken aan Mats Palinckx, en dat is zeker een compliment!

Wauwie, ik volg Mats ook! Dat is meer dan een compliment!!
Mats Palinckx, Jered Gruber, Kristof Ramon zijn wat een inspiratie op vlak van wielerfotografie.
Ik zou zo graag een entry vinden in die wereld om daar in te beginnen fotograferen :p

Op deze site krijg je een goed beeld over de grote tussen verschillende modellen

De Sony is fullframe, wat zéker zijn voordelen heeft wat dynamisch bereik betreft alsook het feit dat je daar veel verschillende lenzen op kan zetten. De X100V heeft één vaste lens, maar die is wel zeer compact. Heb hier eerder al een Leica Q aangehaald dat ook één vaste lens heeft (maar 47MP FF sensor wat dus veel ruimte geeft om te croppen), maar wel een topresultaat aflevert. Maar 5K is vermoedelijk een beetje veel.

De Sony is fullframe, wat zéker zijn voordelen heeft wat dynamisch bereik betreft alsook het feit dat je daar veel verschillende lenzen op kan zetten. De X100V heeft één vaste lens, maar die is wel zeer compact. Heb hier eerder al een Leica Q aangehaald dat ook één vaste lens heeft (maar 47MP FF sensor wat dus veel ruimte geeft om te croppen), maar wel een topresultaat aflevert. Maar 5K is vermoedelijk een beetje veel.
Had de Leica Q2 ook al zien passeren, maar inderdaad 5K is 3,5K te veel 😛

Lijkt me wel zo'n droomcamera te zijn. Je had er zelfs eentje die enkel zwart-witfoto's maakt voor 7+K. :unsure: Dan zwijg ik maar over Hasselblad, maar dat zijn middenformaatcamera's en behoorlijk groot.
Heb een jaar of 5-6 geleden een aantal analoge Leica's gehad (M2, M3, M6TTL .85). Ziet er mooi uit, gebouwd als een tank en werkt ook heel leuk.
Vooral de manier van scherpstellen met de rangefinder vond ik heel leuk. De lenzen zijn echt hemels.

Met digitale Leica enkel ervaring met de M8 en de M (Typ240)

Maar dat is ook meer exclusief en ik kan absoluut niet zeggen of een foto van een Leica beter zal zijn dan een foto van een A7iii...

Heb een jaar of 5-6 geleden een aantal analoge Leica's gehad (M2, M3, M6TTL .85). Ziet er mooi uit, gebouwd als een tank en werkt ook heel leuk.
Vooral de manier van scherpstellen met de rangefinder vond ik heel leuk. De lenzen zijn echt hemels.

Met digitale Leica enkel ervaring met de M8 en de M (Typ240)

Maar dat is ook meer exclusief en ik kan absoluut niet zeggen of een foto van een Leica beter zal zijn dan een foto van een A7iii...
Zeer hoge leercurve, neem ik aan? Een Sony A7III is bij momenten (goede lichtomstandigheden) gewoon point and click, het denkwerk doet de camera wel zelf.

Zeer hoge leercurve, neem ik aan? Een Sony A7III is bij momenten (goede lichtomstandigheden) gewoon point and click, het denkwerk doet de camera wel zelf.
De tijd met die analoge camera's was eigenlijk heel leuk en nuttig geweest.
De M2 en M3 hebben geen lichtmeter, dus het was vaak werken met de 'sunny 16' of een aparte lichtmeter.
Analoog fotograferen doet je ook meer nadenken over compositie en inhoud want film kost ook geld :ROFLMAO: .
Goede tijden die ik zeker wel mis.

Het is ook gewoon zo dat in RAW fotograferen zoveel voordeel heeft. Hoe veel je nog kan rechttrekken achteraf is soms echt absurd.

Een deel van m'n oude film foto's. Niet allemaal even boeiend wel 😛

Ook deze bijna allemaal film (toch op de eerste pagina)

Laatst bewerkt:
Denken jullie soms dat het gebruik van professionele fotoapparaten in het gedrang komt door de steeds betere camera's in dure smartphones?
Ik ben al een tijdje aan het twijfelen om in de hobby te stappen maar zie soms zo'n mooie smartphone foto's dat ik me afvraag of verschil wel groot genoeg is.

Ik heb daar twee jaar geleden eens een blog over geschreven.

En een factor wat dikwijls vergeten wordt, is usability. Ik heb er een plezier in om foto's te nemen met m'n Fuji X-T2, maar ik haat het om met m'n Samsung foto's te nemen via het touch screen.

Als een full-frame snob die nu verplicht met de gsm fotografeert is mijn antwoord een dikke grote NEE! haha Ik ben wel biased natuurlijk (ik had ooit een cropsensor gekocht omdat ik dacht dat dat goed genoeg ging zijn voor mij maar na twee weken toch ingewisseld voor een FF :unsure:), maar nee ik denk niet dat de smartphones in onze lifetime professionele apparaten gaan vervangen. De basic en midrange compactcamera's daarentegen worden al jaren in de vergetelheid geschoven (bestaan die nog zelf? Ik hou de markt niet meer in het oog eigenlijk.)
DOF, low-light, ergonomie/usability en snelheid alleen al zijn voor mij meer dan genoeg reden om de professionele toestellen niet opzij te zetten.

Als een full-frame snob die nu verplicht met de gsm fotografeert is mijn antwoord een dikke grote NEE! haha Ik ben wel biased natuurlijk (ik had ooit een cropsensor gekocht omdat ik dacht dat dat goed genoeg ging zijn voor mij maar na twee weken toch ingewisseld voor een FF :unsure:), maar nee ik denk niet dat de smartphones in onze lifetime professionele apparaten gaan vervangen. De basic en midrange compactcamera's daarentegen worden al jaren in de vergetelheid geschoven (bestaan die nog zelf? Ik hou de markt niet meer in het oog eigenlijk.)
DOF, low-light, ergonomie/usability en snelheid alleen al zijn voor mij meer dan genoeg reden om de professionele toestellen niet opzij te zetten.
Die bestaan nog. Instapcamera's kan je die zelfs niet echt noemen.

High five for FF! Al dient te worden gezegd dat een degelijke cropsensor ook wonderen kan doen. Compacter en kleinere lenzen. Maar na mijn overstap naar FF betwijfel ik of ik ooit een stap "terug" ga zetten. The only way is up, zong Sergio ooit.

Ik heb daar twee jaar geleden eens een blog over geschreven.

En een factor wat dikwijls vergeten wordt, is usability. Ik heb er een plezier in om foto's te nemen met m'n Fuji X-T2, maar ik haat het om met m'n Samsung foto's te nemen via het touch screen.
Interessant!

OK cool. Ik schrijf me binnenkort in voor een CVO-opleiding fotografie en zou dan graag ook m'n eerste professionele apparaat kopen. Spannend!

Interessant!

OK cool. Ik schrijf me binnenkort in voor een CVO-opleiding fotografie en zou dan graag ook m'n eerste professionele apparaat kopen. Spannend!

Kan je eens een link geven?
Heb ook al zitten denken om mij in te schrijven :)

Kan je eens een link geven?
Heb ook al zitten denken om mij in te schrijven :)
CVO heb je in heel Vlaanderen.
Dus je moet even kijken welke het beste is voor jou.
Hieronder 2 voorbeelden:

https://www.cvovolt.be/site/category.php?id=203

Ik ben autodidact, maar denk wel nog véél te kunnen opsteken van zo'n cursus. Hopelijk zitten daar niet enkel gepensioneerden in.

Terug
Bovenaan