Fotografiethread

Hebben jullie misschien nog aanraders voor fotoboeken? Mijn verjaardag komt er aan en ik zou er een paar mooie willen hebben. Het liefst wel met uitleg over de foto's er bij. Momenteel staan er bvb op het verlanglijstje :
Steve Mccurry - Life in Pictures
Steve Mccurry - Untold Stories
Magnum contact sheets

Ik heb zelf interesse in straat en reportage fotografie.
Martha Cooper als je ook een interesse hebt in graffiti.

Verder weinig boeken in dat genre te vinden in mijn kast. Misschien eens werk van maken!

Martha Cooper als je ook een interesse hebt in graffiti.

Verder weinig boeken in dat genre te vinden in mijn kast. Misschien eens werk van maken!
Welke dan wel?

Opzich ben ik in andere soorten ook geïnteresseerd, van alles kan je bijleren. Maar daarom vind ik het leukste als er toelichting bij staat. Het verhaal rond de foto of een meer technische tekst.

is idd ook fijn. En als ge voor de rest nog belgische fotografen zoekt:

frederik buyckx
bieke depoorter
carl dekeyzer
... of mijn favoriet:
harry gruyaert

Deze middag even snel tussen de buien door naar het bos aan de overkant van de straat gegaan met de macrolens en fraaie paddestoelen gezien. Helaas ben ik vergeten dat macrofotografie gepaard moet gaan met véél licht, dus de ISO-waarden zijn flink de hoogte ingeschoten omdat ik standaard een sluitertijd heb ingesteld van 1/250s. En omdat het een manuele lens is heb ik de diafragmaring per ongeluk verschoven richting f/11 en meer ...

Volgende keer wat meer nadenken - 'even snel' en macrofotografie is geen sterke combinatie. :p

@Avondland , dat klopt :D Paddestoelen zijn trouwens ook best moeilijke onderwerpen om close-up de scherpte goed te leggen omdat steeltje en hoedje in een ander vlak liggen.

Anderzijds allicht een interessante mogelijkheid om die fraaie paddestoelen vanuit bovenaanzicht te benaderen :biglaugh::biglaugh:

@Avondland , dat klopt :D Paddestoelen zijn trouwens ook best moeilijke onderwerpen om close-up de scherpte goed te leggen omdat steeltje en hoedje in een ander vlak liggen.

Anderzijds allicht een interessante mogelijkheid om die fraaie paddestoelen vanuit bovenaanzicht te benaderen :biglaugh::biglaugh:
Ja, 't is wat kiezen waar ik de focus op leg en ik heb geen ervaring in focus stacking met een manuele lens. Ik kan er ook voor kiezen om wat meer afstand te nemen, maar dan kan ik evengoed een autofocuslens nemen. Volgende keer mijn flitser meenemen of mijn statief.

Anderzijds allicht een interessante mogelijkheid om die fraaie paddestoelen vanuit bovenaanzicht te benaderen :biglaugh:
Na de abstracte opdracht vol met kaasraspen, deze bovenaanzicht opdracht vol paddestoelen :unsure:

Nu alle gekheid op een stokje, paddenstoelen zijn wel fantastisch om te zien en altijd heel fotogeniek, al dan niet in macro!

Na de abstracte opdracht vol met kaasraspen, deze bovenaanzicht opdracht vol paddestoelen :unsure:

Nu alle gekheid op een stokje, paddenstoelen zijn wel fantastisch om te zien en altijd heel fotogeniek, al dan niet in macro!
Ik verwacht met deze opdracht eerder koffietassen en etenswaren. :p

Om in het boekenlijstje verder te gaan:

- Stephan Vanfleteren - Present. Prachtig boek!
- Thomas Sweertvaegher - Hallertau. Ruwe schets over de skatescene. Thomas "Switn" is ook een poulain van Vanfleteren
- Elloit Erwin is ook sterk.

En de rest zoals hierboven aangegeven in het genre van Vivian Meyer, Salgado, Cartier Bresson, ... Eigenlijk zo goed als alles in de beginjaren van magnum is subliem.

Wie into modelfotografie is kan ik zeker Woman in the Mirror aanraden van Richard Avedon.
Die fotograaf is echt top

Bedankt, mijn lijstje is weer wat aangevuld met boeken. Zal wel voor de volgende verjaardag zijn 😅 of een cadeau aan mijn eigen.

Ondertussen de Magnum Contact Sheets gekregen. Heel interessant boek en mooie inzichten in de analoge fotografie en contact sheets. Zelf ook terug wat bezig met analoge fotografie, dus snap het gevoel door het boek.

Met het mistige weer deze ochtend toch maar mijn fototoestel meegenomen tijdens de wandeling met de hond, aangezien er in die omstandigheden altijd wel mooie foto's te maken zijn. Wel gekozen om de 70-350mm er op te laten omdat ik het liefst vogels of dieren fotografeer.

Dat een buizerd op 20 meter blijft zitten ben ik absoluut niet gewoon, maar ik vermoed dat hij gewond was aan zijn poot.

Wauw!

Ik heb mijn camera vanmorgen ook meegenomen naar mijn werk en vroeger vertrokken omdat ik hoopte dat de mist wat sneller zou optrekken zodat ik snel nog wat foto's kon maken, maar die bleef erg dicht tot laat in de voormiddag. Vanmiddag dan wel even naar het bos vlakbij het kantoor gegaan en daar tal van snoezige minipaddestoeltjes gevonden. Ik had de 85 mm bij, maar bij nader inzien had ik beter de macrolens meegenomen. Toch tevreden van de foto's, dus straks eens in Capture One zwieren. Deze keer bewust wat onderbelicht om het felle hooglicht tegen te gaan. Je haalt meer details uit de schaduw dan uit fel hooglicht.

Volgende keer, bij zonlicht zoals nu, de macrolens meenemen.

ahbevgo94as71.jpg

Laatst bewerkt:
Merci! De eerste is met de 16mm gemaakt die ook heel dichtbij kan focussen, en de 2 andere zijn met de 200mm +1,4tc gemaakt voor maximale compressie.

Terug
Bovenaan