Fotografiethread

Nu foto's uploaden me terug lukt, nog paar set ups met de smartphone.

KcADZV5.jpeg

OTCotK0.jpeg

y2SWU8d.jpeg

Voor sommigen mss een saai thema, maar is het thema van m'n Instagram 😁⌚😎

Straatfotografie, in mijn ogen de moeilijkste tak van fotografie, maar tegelijk ook één van de mooiste.
Zelf ben ik daar een 6-7 tal jaar geleden mee bezig geweest, voornamelijk analoog.
Ook nooit echt durven "close" gaan wel.

Hier aan het kijken om de Sony A7iii te verkopen voor een Fuji X100V.
Nog compacter gaan lijkt me een groot voordeel.
Ik merk dat ik veel te weinig foto's maak omdat ik het lastig vind dat er een camera hangt te bengelen tijdens het wandelen.
Daar kan de compacte X100V misschien een oplossing in bieden.

Hier enkele snapshots van de laatste reis naar Oostenrijk en Italië:
Laat zeker weten als je er van af wilt 😁 zelf al lange interesse in een AIII, maar wel nog aan het twijfelen.
Heb het idee dat ik enkel wil overstappen na dat ik alles uit mijn huidige camera kan halen wat mogelijk is.
Nu met een sony a6000, wel heel blij mee. Compact, snel,... Alleen vind ik de kleuren van de foto's in die sony's niet zo mooi, dus vaak meer nabewerking nodig. Het maakt teveel geluid om ongemerkter straatfotografie te doen. Iets wat ik graag doe. Ook foto's in het donker waar je het sneller merkt dat het moeilijker wordt en geen IBIS.

Inhakend op het straatfotografie gesprek is dit ook één van mijn favoriete stijlen. Vooral het spontane, noet geportretteerde en ook de moment opname. Met andere stijlen heb ik vaak het gevoel dat je meer kan voorbereiden (natuurlijk niet allemaal). Maar op straat mis je al snel een moment. Als je dan toch dat moment hebt gevangen ben je toch wel trots. Het fotograferen van mensen is idd een stap die je moet zetten. Soms gaat het vlot e' andere tijden moeilijker. Vooral als ik voor avondschool bezig ben is dat een heel makkelijk excuus dat je kan geven. Ik heb ook al vaker dat er mensen komen vragen aan mij om een foto van hun te nemen of even een babbeltje slaan.
Als ik niet zeker ben (en over de angstdrempel durf te stappen) vraag ik het ook aan mensen. Dan ben je zeker, ipv stiekem te moeten zijn. Oké, je 'verliest' het spontane misschien, maar eigenlijk maakt dat plaats voor geluk. Mensen vinden het leuk en onverwacht om gevraagd te worden voor een foto. Vertel er bij wat jou zo opviel aan hun. Mooi haar/ogen/glimlach/kleren/vibe,... Je maakt hun dag gelijk goed 😁

In het landelijke Mol is straatfotografie wat moeilijker dan in hartje Antwerpen. Je hebt hier wel een centrum, maar dat is toch wat anders dan een stad. Ik kan het wel eens proberen, dat is best een interessante challenge.

Zaterdag was ik tussen 7 en 8 op de baan en onderweg een ongelofelijk spel van golden hour en nevelbanken gezien in de regio rond Averbode. Héél veel hartzeer gehad dat ik geen tijd had om even te stoppen om te genieten en foto's te trekken van dit spektakel. Volgende week misschien eens wat forceren met glijdende werkuren. Ik trek soms wel eens wat foto's op mijn middagwandeling, maar dat is niet zo'n fraai licht.

Deze is het net niét geworden voor de fotochallenge, desondanks toch een leuke vind ik :)

i-g4nwgqR-X2.jpg

Ik had ongeveer hetzelfde idee tijdens een wandeling vorige week, alleen waren men eerste foto's niet gelukt en kroop de spin plots weg. Uw foto is wel beter dan wat er bij mij ging uitkomen, vooral de kleurenovergang onderaan vormt een mooi contrast.

Vandaag eens gaan wandelen in het 'bosje' hier niet ver vandaan, speciaal wat vroeger gegeten zodat ik mooi op tijd was met de zonsondergang. Toch wel prachtig hoe de zon door de bomen piept, met de herfstkleuren in aantocht proberen vaker terug te gaan.

Ik had ongeveer hetzelfde idee tijdens een wandeling vorige week, alleen waren men eerste foto's niet gelukt en kroop de spin plots weg. Uw foto is wel beter dan wat er bij mij ging uitkomen, vooral de kleurenovergang onderaan vormt een mooi contrast.

Vandaag eens gaan wandelen in het 'bosje' hier niet ver vandaan, speciaal wat vroeger gegeten zodat ik mooi op tijd was met de zonsondergang. Toch wel prachtig hoe de zon door de bomen piept, met de herfstkleuren in aantocht proberen vaker terug te gaan.
Vanmorgen met mijn dochter gaan wandelen en de combinatie zonsopgang en beginnende herfstkleuren was heerlijk. Deze periode tot eind november vind ik de mooiste, nog meer dan de lente zelfs. Gouden herfst. :love:

Namiddagje libellen in vlucht schieten, bijna einde van het seizoen en wou de 200 f/2 met de 1,4TC nog eens goed uittesten... Qua instellingen toch veel bijgeleerd..

DSCF9628-XL.jpg

DSCF9362-XL.jpg

chique! Misschien een kleine cursus in vogelvlucht hier?

Ik zou zeggen
- sluitertijd zo rap mogelijk
- continuous AF
- burst
- grote scherpstel regio en hopen dat uw camera de libel rap in focus heeft

... maar zelfs dan nog lijkt mij dat enorm uitdagend, dat moet op een paar millimeters juist gefocust zijn op iets dat rap beweegt... niet gemakkelijk.
Nog iets speciaals om in gedachten te houden als ge zoiets probeert?

En ook zien dat je een goed SD-kaartje hebt dat een hoge schrijfsnelheid heeft, want in burstmode schieten vergt véél werkgeheugen op korte tijd.

chique! Misschien een kleine cursus in vogelvlucht hier?

Ik zou zeggen
- sluitertijd zo rap mogelijk
- continuous AF
- burst
- grote scherpstel regio en hopen dat uw camera de libel rap in focus heeft

... maar zelfs dan nog lijkt mij dat enorm uitdagend, dat moet op een paar millimeters juist gefocust zijn op iets dat rap beweegt... niet gemakkelijk.
Nog iets speciaals om in gedachten te houden als ge zoiets probeert?

En ook zien dat je een goed SD-kaartje hebt dat een hoge schrijfsnelheid heeft, want in burstmode schieten vergt véél werkgeheugen op korte tijd.

Allemaal heel goed ingeschat! Ik zou er nog aan toevoegen: elektronische sluiter gebruiken, zo vermijd je "blackouts" wanneer je opnames maakt en kan je beter inschatten of je onderwerp zich verplaatst. Voor bovenstaande foto's zat ik aan 20-30 beelden per seconde. Voor 30 fps moet ik wel naar "sports viewfinder" wat meteen een 1,25x crop geeft. Ben er niet helemaal uit of dat echt voordelen biedt.

Op duurdere telelenzen heb je ook de mogelijkheid om een scherpstelafstand op te slaan en die dan op te roepen via een knop op de lens zelf, dat was ook handig om snel terug te keren van foutieve focus op de achtergrond.

Een laatste iets, dat ik volgende keer ga proberen, is een "custom focusrange" instellen, blijkbaar kan dat op de X-T4. Dan ga ik het zo instellen dat hij maximaal op 5m focus zoekt ipv op oneindig. De libellen zijn sowieso te klein in beeld als ze te ver vliegen.

Nog enkele niet-fotografische tools: (biologische) kennis van uw onderwerp, goed observeren en gewoon veel geduld/volharding.

Paardenbijters (foto 1) en andere grote libellen (glazenmakers, keizerlibellen) vliegen bijna constant rond en vooral mannetjes patrouilleren soms aan vijverranden, en als je geluk hebt doen ze dat in repetitieve patronen. Dan is het een kwestie van de "juiste" vijverrand te vinden waar ze niet zo heel veel plaats hebben (bv. bos achter je en begroeiing/riet in de vijver zelf) zodat ze hun patrouillevlucht op een relatief klein oppervlak doen. Ze hangen tijdens die patrouilles ongeveer 3 seconden stil, dus op die tijd moet je ze in de zoeker krijgen, scherpstellen en afdrukken :D Het is bijna niet haalbaar om ze constant in de zoeker te houden omdat ze zeer snel van één punt naar een ander vliegen.

Foto 2 zijn heidelibellen, die zitten graag op de uitkijk. Je gaat ze dus minder makkelijk in vlucht zien behalve in specifieke situaties: ze keren vaak terug naar dezelfde uitkijkpost en daar kan je met een telelens op proberen anticiperen. Of, zoals hier, als ze gekoppeld zijn zoeken ze een plekje om eitjes af te zetten, dan gaan ze ook niet ver wegvliegen. Het koppeltje hierboven kon ik redelijk goed in de zoeker houden maar het was echt een grote uitdaging voor de autofocus. Ik denk dat ik een 5-tal acceptabele beelden heb op een totaal van +/- 200 shots, niet zozeer omdat de autofocus niet kon volgen, maar omdat één van beide libellen bijna volledig uit het scherpteveld valt. Veel shots met enkel een vleugel scherp bvb.

herkenbaar :D Heb ook al vaak geprobeerd om glasvleugelpijlstaarten te fotograferen, op zich een stuk gemakkelijker dan een libel in vlucht maar ook daar moet ik achteraf als ik de beelden bekijk vaak concluderen dat ik een keeper percentage heb van een paar percent. De camera focust wel maar meestal net niet op de kop en dan heb ik toch al rap zo'n net-niet gevoel.

Bij deze nog eentje van een tijd geleden, weet iets heel anders. Ik ben nog niet zo heel lang bezig met portretten maken, was voor een project met een groep vrouwen die hoofddeksels hadden gemaakt met eeb bepaalde betekenis. Gemaakt met een grote softbox als key light en dan een kleinere flits om aan de rechterkant wat definitie te geven.

i-xcQzCRq-X3.jpg

bijna einde van het seizoen en wou de 200 f/2 met de 1,4TC nog eens goed uittesten...

Ik ben toch wel een beetje jaloers op deze lens. Zelf heb ik de 100-400mm zoomlens van Fuji die ik met korting voor 1250 euro heb kunnen kopen een paar jaar geleden. Deze zit toch wel een paar grootordes hoger qua prijs 🙃

Heb het hier momenteel vrij druk maar we zouden toch eens een meet moeten doen hé, veel Fuji gebruikers hier :) Ben ook wel benieuwd om de 100-400 ooit eens te testen en dan de beeldkwaliteit op 400mm vergelijken met een crop uit de 200mm + 1,4TC...

Die 200 f/2 is een beetje zoals een dure sportwagen: heerlijk om te gebruiken en geweldige prestaties, maar je kan er niet overal mee heen en je moet er tijd en plaats voor vinden om ze goed te gebruiken :D Komende weken ga ik mijn moestuin ombouwen tot voederplaats met schuilplekje zodat ik de vogels/eekhoorns in mijn tuin eens deftig op plaat kan zetten. Ik hoop dat dit plekje dan een beetje het circuit kan worden voor mijn sportwagen :laugh:

Tis stilaan de moment om eens het bos in te duiken met ne camera natuurlijk!
Ik ben al aan het denken om eens wat meer te schuiven in mijn uren om 's ochtends na het wegbrengen van mijn dochter naar de crèche twee uur in een bos foto's te gaan trekken alvorens te beginnen werken. Ik kan bijvoorbeeld een halve dag verspreiden over twee dagen, zodat ik dat twee dagen achtereen kan doen. :coolbrows:

's Avonds foto's gaan trekken in de schemering lukt me niet meer, dus ik moet me op de ochtenden gaan richten.

Laatst bewerkt:
Namiddagje libellen in vlucht schieten, bijna einde van het seizoen en wou de 200 f/2 met de 1,4TC nog eens goed uittesten... Qua instellingen toch veel bijgeleerd..

Wow! Ongelooflijk knap! Zelf ook bijgeleerd dankzij uw uitleg achterna! ;-)

Bij deze nog eentje van een tijd geleden, weet iets heel anders. Ik ben nog niet zo heel lang bezig met portretten maken, was voor een project met een groep vrouwen die hoofddeksels hadden gemaakt met eeb bepaalde betekenis. Gemaakt met een grote softbox als key light en dan een kleinere flits om aan de rechterkant wat definitie te geven.

Ook hier erg knappe foto, tof onderwerp en goed uitgewerkt. Zelf ken ik (nog) niks van flitsers etc. Is hier nog veel nabewerking aan nodig geweest? Of krijg je het contrast hier direct goed mits de juiste techniek? Als ik zo een dingen zie twijfel ik echt om lessen te gaan volgen om dit te kunnen...

Ik ben al aan het denken om eens wat meer te schuiven in mijn uren om 's ochtends na het wegbrengen van mijn dochter naar de crèche twee uur in een bos foto's te gaan trekken alvorens te beginnen werken. Ik kan bijvoorbeeld een halve dag verspreiden over twee dagen, zodat ik dat twee dagen achtereen kan doen. :coolbrows:

's Avonds foto's gaan trekken in de schemering lukt me niet meer, dus ik moet me op de ochtenden gaan richten.

Begrijpelijk...Al vaak naar het werk gefietst met een prachtige zonsopgang die gewoon schreeuwt om een (goede :p ) fotograaf.

Ben ook wel benieuwd om de 100-400 ooit eens te testen en dan de beeldkwaliteit op 400mm vergelijken met een crop uit de 200mm + 1,4TC...

Ik moet zeggen dat ik echt wel content ben van de 100-400mm. Vorig jaar in januari ben ik in Antarctica geweest en dat was wel een zalige lens om al het wildlife te fotograferen. Maar vergeleken met de 200mm gaat elke telelens tegenvallen. Als je enkel kijkt naar de MTF charts is de 200mm de beste lens uit de stal van Fuji.

Terug
Bovenaan