Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

Vrijdag vertrek roadtrip Denemarken, Zweden, Noorwegen... Fuji X-T10 en 23mm erop en gaan![]()
Straatfotografie, in mijn ogen de moeilijkste tak van fotografie, maar tegelijk ook één van de mooiste.Gisteren een halfuurtje tijd gehad om wat foto's te trekken in het Centraal Station van Antwerpen. Weinig tijd en ik vind het toch ook een uitdaging om "op straat" mensen vast te leggen op foto, omdat de kans altijd bestaat dat die persoon je opmerkt en je gaat aanspreken dat die het niet zo fijn vindt om gefotografeerd te worden. Daarom dat ik de mensen meestal vastleg met hun rug naar mij of aan de zijkant. Met een 35 mm "up close" gaan is me nog een drempel te hoog, ik hou liever wat afstand met een 85 mm.
Toch wel een paar mooie plaatjes geschoten, denk ik. Eerst nog eens wat experimenteren in Capture One, want rechtstreeks uit de camera zijn foto's vaak nog wat vlak tenzij je tijdens golden hour aan het fotograferen bent.
Ik weet nog dat ik in een park in Iran werd aangesproken door een vrouw omdat ze toevallig voor mijn lens liep toen ik een landschapsfoto wou nemen. Strikt genomen was ik niet met straatfotografie bezig. Maar buiten dat heb ik eigenlijk nooit een negatieve reactie gehad, integendeel. In Teheran werd ik op een bepaald moment zelfs gevraagd om portretten te maken:Straatfotografie, in mijn ogen de moeilijkste tak van fotografie, maar tegelijk ook één van de mooiste.
Zelf ben ik daar een 6-7 tal jaar geleden mee bezig geweest, voornamelijk analoog.
Ook nooit echt durven "close" gaan wel.
Hier aan het kijken om de Sony A7iii te verkopen voor een Fuji X100V.
Nog compacter gaan lijkt me een groot voordeel.
Ik merk dat ik veel te weinig foto's maak omdat ik het lastig vind dat er een camera hangt te bengelen tijdens het wandelen.
Daar kan de compacte X100V misschien een oplossing in bieden.
Hier enkele snapshots van de laatste reis naar Oostenrijk en Italië:
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik heb in Belgische steden toen wel een aantal "boze" blikken gekregen. Het lijkt me wel zo dat dat in andere landen minder het geval is.Ik weet nog dat ik in een park in Iran werd aangesproken door een vrouw omdat ze toevallig voor mijn lens liep toen ik een landschapsfoto wou nemen. Strikt genomen was ik niet met straatfotografie bezig. Maar buiten dat heb ik eigenlijk nooit een negatieve reactie gehad, integendeel. In Teheran werd ik op een bepaald moment zelfs gevraagd om portretten te maken:
En een A7III verkopen ... ik loop er zelf mee rond en ik begrijp ergens wel dat het gevaarte lomp is. Dan heb je nog niet eens een belachelijk grote Canon 1DX bij. Als ik het compact zou willen houden kan ik manuele primes kopen, die zijn doorgaans véél kleiner en lichter dan autofocuslenzen.
Met een compacte Leica of die Fuji X100V ga je wat minder aandacht trekken, lijkt me. Maar met een brede lenshoek ga je dan toch weer dichterbij moeten komen en vind ik het ook uitdagender om een interessant beeld te maken.Ik heb in Belgische steden toen wel een aantal "boze" blikken gekregen. Het lijkt me wel zo dat dat in andere landen minder het geval is.
Ik heb enkel een 24mm van Samyang. Heel klein, licht en goedkoop maar voor mij persoonlijk een toplens.
Had vroeger een Nikon D800 en D3 met de gekende lichtsterke lenzen van 14 tot 200mm. Dus ben uiteindelijk ook wel blij met het gewicht van de A7iii nu.
) of troggelen geld af.
![]()
De zoektocht naar dergelijke momenten is minstens even leuk als het vastleggen van de foto zelf.
Héhé, Marrakesch. Dat zijn echte schurken, vooral op dat centraal plein Djemaa el Fna. Regelmatig zag je die muzikanten afstormen op een wat bedremmelde toerist met zijn cameraatje. Voor zowat élke gunst dat je daar vraagt vragen ze geld. Je kan er heel kwaad op zijn, nadat je je hebt laten vangen. Maar vanaf de tweede dag ga je héél anders om met die kerels. In de bazaar kon ik daar toch wel gewoon fotograferen zonder enig probleem, maar dat plein ... tjongejonge.Ik ben zelf eens het onderwerp geweest van een straatfotograaf in Hamburg, eigenlijk is dat allemaal zo erg niet maar ik begrijp waarom mensen het niet fijn vinden.
In Marrakesh was het wel een drama, iedereen begint er te schreeuwen om niet gefotografeerd te worden (zelfs al staan ze niet in de frame) of troggelen geld af.

De meeste cliché-beelden zijn dan wel boompje-duintje-blauwe lucht. Dit is wel een hele mooie variatie!Die ene foto is getrokken met de Tamron 150-500mm, mogelijk eentje die ik op een wenslijst ga zwieren maar misschien ga ik die gewoon eens huren zoals @TYPHOON-online dat ook heeft gedaan met een gelijkaardige lens.De grote uitdaging daar is inderdaad nog het wachten op de omstandigheden die het beeld nog wat originaliteit geven, want die omgeving ginder (de deadvlei) is zo fotogeniek dat je al serieus je best moet doen om daar slechte foto's te makenDe meeste cliché-beelden zijn dan wel boompje-duintje-blauwe lucht. Dit is wel een hele mooie variatie!
Voor landschappen zijn de meer extreme perspectieven sowieso interessanter, omdat je die de kijker een "ander beeld" geven tov. hun referentiekader (50mm op FF, 35mm op APS-C). Voor landschappen ga ik daarom altijd prioriteit geven aan de 10-24 en de 50-140 en zelfs de 200mm.
De grote uitdaging daar is inderdaad nog het wachten op de omstandigheden die het beeld nog wat originaliteit geven, want die omgeving ginder (de deadvlei) is zo fotogeniek dat je al serieus je best moet doen om daar slechte foto's te makenDe meeste cliché-beelden zijn dan wel boompje-duintje-blauwe lucht. Dit is wel een hele mooie variatie!
Voor landschappen zijn de meer extreme perspectieven sowieso interessanter, omdat je die de kijker een "ander beeld" geven tov. hun referentiekader (50mm op FF, 35mm op APS-C). Voor landschappen ga ik daarom altijd prioriteit geven aan de 10-24 en de 50-140 en zelfs de 200mm.