Fotografiethread

Ik heb een crop sensor momenteel, een canon 250D, typische instap dus. Mijn plan is om deze 'kapot' te schieten en als ik het gevoel heb alles te beheersen en de drive er nog altijd is, om dan een volwaardige full frame te kopen. Ook daarom dat ik eigenlijk continue twijfel tussen nu gewoon een telelens te kopen om dan finaal te weten wat ik wil binnen pakweg 5 of meer jaar, of nu al een kleine investering te doen en ergens 2dehands een deftig en betaalbare lens of 2 te kopen.

De 'oude' canon-lens 15-85 EF-S heb ik al paar keer liggen naar loeren bijvoorbeeld, enkel de diafragma-waarde die op F3.5 start vind ik wat minder. Heb een tijdje terug een nifty-fifty voor een appel en een ei gekocht en ben er wel fan van, trage autofocus maar F1.8 maakt veel goed. En ook zoals je zegt, door 'minder' te hebben moet je soms creatiever zijn, en dat is wel leuk.

Sowieso ben ik me nog volop aan het inlezen over materiaal en gear, ben er nog verre van in thuis. De afstanden berekenen crop vs full-frame enzo.. De focus ligt vooral op foto's trekken momenteel en beter worden door te doen. En mogelijks een onpopulaire mening, maar ik ben best tevreden van het 18-55 EF-S kitlensje...

Deze foto bv getrokken met de kitlens en ik ben er stiekem best wel tevreden van. :shy:

Terecht dat je daar best tevreden over bent, mooi gekadreerd ook. Ik ben destijds ook begonnen met een instapmodel en daar wat mee gespeeld tot ik de drang kreeg om toch een beter toestel te kopen. Hoe je het ook draait of keert: een deftig toestel heeft nu eenmaal véél snellere AF, hoogdynamisch bereik en tal van andere functionaliteiten die je helpen om een betere foto te maken. Maar daar horen ook goede lenzen bij. Ik hoor hier en daar wel dat je beter een goede lens hebt dan een goede body en daar zit wat waarheid in. Idealiter heb je zowel een goede body als een goede lens. :p

Vanmorgen genoten van een ochtendlijke fietstocht en dit plaatje geschoten met de 85 f/1.8 Zeiss Batis:

m61u4lr6nxl71.jpg

Ik heb een crop sensor momenteel, een canon 250D, typische instap dus. Mijn plan is om deze 'kapot' te schieten en als ik het gevoel heb alles te beheersen en de drive er nog altijd is, om dan een volwaardige full frame te kopen. Ook daarom dat ik eigenlijk continue twijfel tussen nu gewoon een telelens te kopen om dan finaal te weten wat ik wil binnen pakweg 5 of meer jaar, of nu al een kleine investering te doen en ergens 2dehands een deftig en betaalbare lens of 2 te kopen.

Altijd een lastige oefening, of je nu beginner bent of pro. Lenzen kopen is altijd kiezen en verliezen :D

Heb je een specifiek doel voor een 300mm?

Nu ik ben er zeker van dat ze op 2dehands de Canon EF-S lenzen naar je hoofd gooien. Misschien daar eens snuffelen?

Altijd een lastige oefening, of je nu beginner bent of pro. Lenzen kopen is altijd kiezen en verliezen :D

Heb je een specifiek doel voor een 300mm?

Nu ik ben er zeker van dat ze op 2dehands de Canon EF-S lenzen naar je hoofd gooien. Misschien daar eens snuffelen?

Nee, het enige voordeel dat ik er momenteel aan zie is de functionaliteit als ik op stap of reis ben, maar het is niet dat ik de lange afstand echt nodig heb. Dit weekend naar een skatewedstrijd gaan kijken en dan ging het wel leuk zijn om al die extra zoom te hebben bv, maar echt nodig is het zeker niet.

Zal het nog wat laten malen allemaal in mijn achterhoofd, mogelijks ergens een lens proberen te lenen om wat meer zicht erop te krijgen. De aankoop zal toch nog niet voor deze maand zijn. En sowieso 'roam' ik regelmatig eens op 2dehands, ge weet maar nooit hé.:tongue:

Ik heb een crop sensor momenteel, een canon 250D, typische instap dus. Mijn plan is om deze 'kapot' te schieten en als ik het gevoel heb alles te beheersen en de drive er nog altijd is, om dan een volwaardige full frame te kopen.

Dat is wel iets dat je vaker hoort, en wat ik wel gek vind: dat full frame op zich een doel is voor een (hobby)fotograaf.

De perceptie dat full frame inherent betere beeldkwaliteit levert vergeleken met APS-C lijkt me vooral het gevolg van zeer slimme marketing door een aantal van de grotere cameramerken :)

Dat is wel iets dat je vaker hoort, en wat ik wel gek vind: dat full frame op zich een doel is voor een (hobby)fotograaf.

De perceptie dat full frame inherent betere beeldkwaliteit levert vergeleken met APS-C lijkt me vooral het gevolg van zeer slimme marketing door een aantal van de grotere cameramerken :)
Goh, een grotere sensor is altijd wel een "voordeel" en zo kan je een middenformaat nog boven fullframe plaatsen in die optiek. Als er geen verschil zou zijn, spraken we maar over 1 type camera met 1 type sensor. Maar het gaat nog altijd om het mannetje achter die camera in plaats van de camera zelf.

Natuurlijk is er verschil, maar het is gewoon niet inherent beter :)

Het belangrijkste verschil is dat je met FF nog extremer kunt gaan qua beperkte scherptediepte. Maar soms is dat ook gewoon een nadeel, zoals bij macrofotografie.

Je kan nog argumenteren dat de signaal/ruisverhouding op hogere ISO waarden ook altijd iets beter zal zijn - en dat is inderdaad een fysische logica. Maar je moet dat ook in het juiste perspectief plaatsen: er zijn APS-C camera's die probleemloos prima beelden maken op ISO3200-6400. De verschillen in beeldkwaliteit zijn veel marginaler dan wat de marketing je wil doen geloven. Zo marginaal dat je op de meest courante vormen van output (gewone prints of beelden online) geen verschil ziet.

Er zijn dus zeker goede argumenten om voor FF te kiezen, maar je gaat mij nooit kunnen overtuigen dat het een "upgrade" is vergeleken met APS-C.

FF heeft zeker z'n voordelen maar voor mezelf heb niet het idee dat fullframe mijn "endgame" zou moeten zijn. De betere APSC's met degelijk glas erbij lijkt mij voor de hobbyist meer dan voldoende.

Als je dan ziet wat Fuji en Sony kunnen met hun "basis" APSC's (X-T30, X-S10, A6K, ...) vraag ik mezelf soms af waarom ik ooit naar een TOTL toestel zou gaan.

FF heeft zeker z'n voordelen maar voor mezelf heb niet het idee dat fullframe mijn "endgame" zou moeten zijn. De betere APSC's met degelijk glas erbij lijkt mij voor de hobbyist meer dan voldoende.

Als je dan ziet wat Fuji en Sony kunnen met hun "basis" APSC's (X-T30, X-S10, A6K, ...) vraag ik mezelf soms af waarom ik ooit naar een TOTL toestel zou gaan.
Die technologie gaat er inderdaad stevig op vooruit, net als met een smartphone trouwens. Ik heb nu wel de investering gedaan om een FF te kopen omdat ik mezelf heb wijsgemaakt dat ik er nood aan heb, maar de overstap van van een oudere Sony A77 naar een Sony A7III is effectief immens te noemen en dat is voor mij ook een sterke drive geweest om mezelf meer te ontwikkelen van een occasionele hobbyfotograaf naar een passionele hobbyfotograaf. Ik neem aan dat er ook mensen zijn die willen beginnen met fotografie en meteen een lap geld gooien naar een dure FF om daar een paar weken foto's mee te trekken om het dan op te geven.

Ik heb hier ongewild precies een interessante discussie opgestart. :unsure:

Denk dat als je beslist een upgrade te doen je gewoon ook moet upgraden en niet hetzelfde kopen (tenzij je oude camera stuk is). Een duurdere body kopen om enkele minieme upgrades te hebben lijkt me geld in de vuilbak, dan zou ik rapper geneigd zijn om dat te investeren in een goede lens. Zelf zou ik pas serieus overwegen om een nieuwe body te kopen als ik het gevoel heb deze te ontgroeid te zijn, of ik me echt op een bepaalde tak wil focussen en de body niet meer voldoet aan de eisen. In de wereld van vandaag waarin technologie soms razendsnel gaat zou ik me nooit focussen op enkel maar APS-C of FF, maar eerder op het moment van aankoop beginnen kijken wat me nu echt belangrijk lijkt.

De reden dat ik nu FF zei is omdat ik me ook wat heb laten wijsmaken dat de ondersteuning naar APS-C minder zou worden in de toekomst? Zou dit kloppen of is dat eerder een broodje aap verhaal?

Die technologie gaat er inderdaad stevig op vooruit, net als met een smartphone trouwens. Ik heb nu wel de investering gedaan om een FF te kopen omdat ik mezelf heb wijsgemaakt dat ik er nood aan heb, maar de overstap van van een oudere Sony A77 naar een Sony A7III is effectief immens te noemen en dat is voor mij ook een sterke drive geweest om mezelf meer te ontwikkelen van een occasionele hobbyfotograaf naar een passionele hobbyfotograaf. Ik neem aan dat er ook mensen zijn die willen beginnen met fotografie en meteen een lap geld gooien naar een dure FF om daar een paar weken foto's mee te trekken om het dan op te geven.

Ja en uiteindelijk is daar helemaal niks mis mee hé, dat is ook wel het leuke van een hobby, dat je je niet moet verantwoorden :)

Ik zit hier zelf met een aantal redelijk decadente lenzen thuis die helemaal niet nodig heb, het is gewoon heel plezant om te prutsen met "fancy" materiaal :D

Maar bij jongere starters is het wel belangrijk om het aspect "value for money" mee te nemen denk ik.

De reden dat ik nu FF zei is omdat ik me ook wat heb laten wijsmaken dat de ondersteuning naar APS-C minder zou worden in de toekomst? Zou dit kloppen of is dat eerder een broodje aap verhaal?
Ik denk dat je eerder de transitie van DSLR naar mirroless bedoelt? APS-C gaat nergens heen hoor, net als FF niet.

Maar de DSLR is stillaan wel aan het minderen, zowel Nikon als Canon hebben de boot daarin een beetje gemist en die zijn aan een stevige inhaal beweging bezig maar Sony en Fuji zijn nog steeds koning op dat vlak.

Niet dat er iets mis is met DSLR's maar zet er een mirroless naast en je begrijpt meteen waarom vele kiezen voor de mirrorless :lol:

Nikon-D850-vs-Nikon-Z7-Mark-II-size-comparison.jpg

Ja en uiteindelijk is daar helemaal niks mis mee hé, dat is ook wel het leuke van een hobby, dat je je niet moet verantwoorden :)

Ik zit hier zelf met een aantal redelijk decadente lenzen thuis die helemaal niet nodig heb, het is gewoon heel plezant om te prutsen met "fancy" materiaal :D

Maar bij jongere starters is het wel belangrijk om het aspect "value for money" mee te nemen denk ik.
Duur materiaal met véél functionaliteiten heb je niet meteen onder de knie, ook al kan je daar in theorie véél meer mee dan met een instapmodel. Geef een ervaren fotograaf een instapmodel en een beginnen fotograaf een flagshipmodel en die ervaren fotograaf zal nog altijd betere foto's afleveren. Maar de winkelier zal wel tevreden zijn met de aspirantfotograaf die €7000 wil neertellen voor een dure body. :p

Bon, ook eens een vraagje.

Situatie schets:
Op dit moment zit ik met 2 camera’s.
Een sony A6500 met 16-70mm f/4
Een canon 6D met 70-200mm f/2.8

Nu zat ik te denken om die A6500 te verkopen en een extra lens te kopen voor de Canon. Ik dacht aan een prime, maar ben er nog niet uit de welke (denk aan de 35mm). Is dit een goed plan denken jullie? Nu gebruik ik beide camera’s door elkaar maar vind dat precies toch niet ideaal.

De sony is wel handig om te reizen en mee te filmen maar in principe lukt dat met de canon ook allemaal.

edit: andere suggesties ook welkom of wat is jullie setup van lenzen voor wat?

Doe zelf vooral aan portret en reisfotografie, al is dat zeker niet het enige.

Bon, ook eens een vraagje.

Situatie schets:
Op dit moment zit ik met 2 camera’s.
Een sony A6500 met 16-70mm f/4
Een canon 6D met 70-200mm f/2.8

Nu zat ik te denken om die A6500 te verkopen en een extra lens te kopen voor de Canon. Ik dacht aan een prime, maar ben er nog niet uit de welke (denk aan de 35mm). Is dit een goed plan denken jullie? Nu gebruik ik beide camera’s door elkaar maar vind dat precies toch niet ideaal.

De sony is wel handig om te reizen en mee te filmen maar in principe lukt dat met de canon ook allemaal.

edit: andere suggesties ook welkom of wat is jullie setup van lenzen voor wat?

Doe zelf vooral aan portret en reisfotografie, al is dat zeker niet het enige.
Neem je beide camera's mee? In principe heb je met die lenzen wel een ruim bereik, maar met de Canon ben je wel wat beperkt. Combinatie 35 + 70-200 lijkt me zeker bruikbaar. Die prime kan je wel op de kop tikken als je de Sony verkoopt met lens. Ik gebruik enkel lichtsterke primes: 18 + 35 + 85 en dan nog een 100 mm macro. Op termijn koop ik misschien nog een 135.

Twee camera's lijkt me handig op een trouwshoot, al lijkt me dat zeker niet essentieel.

Ja maar ik doe niet echt trouwshoots. Het zou dan ook handiger zijn om 2 canons te hebben dan bijvoorbeeld.

Maar nog eens goed over nadenken :D

Ja maar ik doe niet echt trouwshoots. Het zou dan ook handiger zijn om 2 canons te hebben dan bijvoorbeeld.

Maar nog eens goed over nadenken :D
Op zich heb je met die Sony genoeg bereik om aan reisfotografie te doen, maar ben je wel een stuk beperkter met die Canon omdat je enkel een 70-200 hebt. Als je die zou combineren met een 24-70 heb je een klassieke combo die je genoeg mogelijkheden geeft op reis. Een prime is iets beperkter omdat je niet kan zoomen, maar als je in kwaliteit investeert en nadenkt over je framing hoeft dat geen onoverkomelijk nadeel te zijn.

Thx, zal ik nog eens bekijken.
Tot dusver was ik stilaan aan het landen op Sony A6600 vs Canon EOS M6. Nikon Z50 ook bekeken, maar het aanbod van Z mount DX lenzen is me te beperkt.

It's not going well 😂
Hoofd zit nog steeds vooral bij de A6600, maar de A7C speelt nu ook ineens mee. Tamron 28-200 lijkt een uitstekende lens te zijn in het bereik dat ik zoek. Maar "compact" kan ik dat ook weer niet echt meer noemen.

Dringend tijd om een winkel te bezoeken. Maar zo druk :/

It's not going well 😂
Hoofd zit nog steeds vooral bij de A6600, maar de A7C speelt nu ook ineens mee. Tamron 28-200 lijkt een uitstekende lens te zijn in het bereik dat ik zoek. Maar "compact" kan ik dat ook weer niet echt meer noemen.

Dringend tijd om een winkel te bezoeken. Maar zo druk :/
Dat is toch meteen weer een andere prijsklassie, die A7C, dat ook nog eens een fullframecamera is. Langs een winkel gaan en wat uittesten én hopen dat de verkoper je van je dilemma kan bevrijden. Kiezen is verliezen en tegelijkertijd heb je met elke keuze een winnaar. Als een Steve McCurry al zegt dat al die technologie er eigenlijk niet toe doet en dat het vooral een marketingverhaal is ...

Dat is toch meteen weer een andere prijsklassie, die A7C, dat ook nog eens een fullframecamera is. Langs een winkel gaan en wat uittesten én hopen dat de verkoper je van je dilemma kan bevrijden. Kiezen is verliezen en tegelijkertijd heb je met elke keuze een winnaar. Als een Steve McCurry al zegt dat al die technologie er eigenlijk niet toe doet en dat het vooral een marketingverhaal is ...
Ach, uiteindelijk ben ik er zeker van dat ik met verschillende keuzes heel tevreden zou zijn.
Het is alleen dat wanneer ik een keuze maak, ik er lang mee ga doen. Dus wil het wel goed overdenken :)

Terug
Bovenaan