Avondland
Well-known member
Terecht dat je daar best tevreden over bent, mooi gekadreerd ook. Ik ben destijds ook begonnen met een instapmodel en daar wat mee gespeeld tot ik de drang kreeg om toch een beter toestel te kopen. Hoe je het ook draait of keert: een deftig toestel heeft nu eenmaal véél snellere AF, hoogdynamisch bereik en tal van andere functionaliteiten die je helpen om een betere foto te maken. Maar daar horen ook goede lenzen bij. Ik hoor hier en daar wel dat je beter een goede lens hebt dan een goede body en daar zit wat waarheid in. Idealiter heb je zowel een goede body als een goede lens.Ik heb een crop sensor momenteel, een canon 250D, typische instap dus. Mijn plan is om deze 'kapot' te schieten en als ik het gevoel heb alles te beheersen en de drive er nog altijd is, om dan een volwaardige full frame te kopen. Ook daarom dat ik eigenlijk continue twijfel tussen nu gewoon een telelens te kopen om dan finaal te weten wat ik wil binnen pakweg 5 of meer jaar, of nu al een kleine investering te doen en ergens 2dehands een deftig en betaalbare lens of 2 te kopen.
De 'oude' canon-lens 15-85 EF-S heb ik al paar keer liggen naar loeren bijvoorbeeld, enkel de diafragma-waarde die op F3.5 start vind ik wat minder. Heb een tijdje terug een nifty-fifty voor een appel en een ei gekocht en ben er wel fan van, trage autofocus maar F1.8 maakt veel goed. En ook zoals je zegt, door 'minder' te hebben moet je soms creatiever zijn, en dat is wel leuk.
Sowieso ben ik me nog volop aan het inlezen over materiaal en gear, ben er nog verre van in thuis. De afstanden berekenen crop vs full-frame enzo.. De focus ligt vooral op foto's trekken momenteel en beter worden door te doen. En mogelijks een onpopulaire mening, maar ik ben best tevreden van het 18-55 EF-S kitlensje...
Deze foto bv getrokken met de kitlens en ik ben er stiekem best wel tevreden van.
Vanmorgen genoten van een ochtendlijke fietstocht en dit plaatje geschoten met de 85 f/1.8 Zeiss Batis: