Fotografiethread

Vraag, sturen jullie altijd bij foto's voor klanten deze in hoogste resolutie door?

Afgelopen vrijdag een personeelsfeest gefotografeerd. Echter nu alle foto's in hoogste resolutie aan het exporteren. Dan kom je toch wel op 8Gb voor 440 foto's.
Daarnaast stuur ik zoizo nog in een aparte map de geëxporteerde foto's voor socials. Zodat deze niet door Fb of insta worden gecomprimeerd ij uploaden.

4000 pixels lange zijde/300 DPI doe ik standaard en als ik even op internet even rondzoek wordt dat wel vaker gedaan en dat volstaat ook voor gewone prints. Allez, ik kan véél grotere foto's uploaden maar als je dan de galerij gaat willen downloaden is dat wel een zeer zware file en is de meerwaarde van de hogere pixels nihil. Als mensen dan graag een bepaalde foto in het groot willen afdrukken kan ik natuurlijk een foto in hogere resolutie bezorgen, dat is geen moeite.

Vraag, sturen jullie altijd bij foto's voor klanten deze in hoogste resolutie door?

Afgelopen vrijdag een personeelsfeest gefotografeerd. Echter nu alle foto's in hoogste resolutie aan het exporteren. Dan kom je toch wel op 8Gb voor 440 foto's.
Daarnaast stuur ik zoizo nog in een aparte map de geëxporteerde foto's voor socials. Zodat deze niet door Fb of insta worden gecomprimeerd ij uploaden.
Ja, stuur altijd high res door. Je kan het evt in delen opsturen? Met wat verstuur je?

Ja, stuur altijd high res door. Je kan het evt in delen opsturen? Met wat verstuur je?
Momenteel zal het via onedrive zijn.
Dus het gaat niet perse om de grootte voor mij, maar eerder voor de klant.
8gb downloaden duurt toch wel wat.

Laatst bewerkt:
Tegenwoordig gebruik ik altijd SWISSTRANSFER... goede ervaringen mee. Tot 50 GB mogelijk, en 30 dagen beschikbaar, en aantal toegelaten downloads te bepalen (een paar keuzes, tot max 250). En ze garanderen geen gebruik voor AI training. Da's nogal iets anders dan WeTransfer, hé.
Gisteren 11 GB geupload, en dat duurde iets minder dan 1 uur (maar mogelijks ook bepaald door de beperkte uploadsnelheid bij Telenet). Downloaden van die 11GB duurde ongeveer 3 a 4 minuten (snelheid schommelde tussen de 50 tot 55 MB/sec, wat zelfs eerder hoog lijkt op een 300 mbps lijn van Telenet)

Bij mij hangt (hing) het er van af. Voor dingen zoals trouwreportage, portretten, etc gaf ik alles wel full res. Bedrijfsreportages, recepties, etc niet want dat zijn meestal toch geen spectaculaire foto's en niet nodig in't groot. Ik zet er dan wel bij dat als ze bepaalde beelden in volledige resolutie willen dat ze't altijd mogen vragen.

Welke settings gebruik je bij't exporteren voor socials?

Bij mij hangt (hing) het er van af. Voor dingen zoals trouwreportage, portretten, etc gaf ik alles wel full res. Bedrijfsreportages, recepties, etc niet want dat zijn meestal toch geen spectaculaire foto's en niet nodig in't groot. Ik zet er dan wel bij dat als ze bepaalde beelden in volledige resolutie willen dat ze't altijd mogen vragen.

Welke settings gebruik je bij't exporteren voor socials?
Goeie vraag 🤔
Bij capture one heb je een setting ‘Instagram optimized’. Destijds wel eens opgezocht en dat kwam overeen met het toegelaten op social media zonder dat ze zelf comprimeren

Als klanten betalen voor je dienst om foto's te maken, vind ik dat ze de HighRes beelden moeten krijgen.
Wat het doel is met hun foto's, zou niet mogen uitmaken. Een mapje met LowRes exports is altijd een goed idee zo ben je zeker(der) dat er deftige lowres beelden op socials komen en dat je werk op een goede manier naar boven komt.

Ik vind het belangrijker dat mijn klant rekening houdt met nabewerking - dat ze er zelf niet meer aan klooien, dat ze de kadering behouden en dat ze me vermelden in hun posts.

Vergeet niet dat je enkel het gebruiksrecht van de foto's verkoopt en nieuw de eigendom (copyright). Als ze de copyright - auteursrecht ook willen op de foto's, dan spreken we over heel andere bedragen!

Goede platformen op foto's aan te leveren zijn:
Pictime - heeft ook een gratis dienst
Pixieset - geen idee of die nog iets gratis hebben

Handig om weten is dat er iets bestaat als jpegmini die HighRes bestanden comprimeert zonder kwaliteitsverlies. Ik gebruik da al jaren en da scheelt een pak in opslag als in grootte om bestanden te versturen.

Gisterenavond bedrijfsevent gedaan. Nacht van de ondernemer van Unizo. Getwijfeld om de flash boven te halen omdat ik dat ding zo opdringerig en aanwezig vindt. Er was wel veel verlichting dus met lichtsterke lenzen lukte dat wel. Ook niet zo evident om contact te zoeken met mensen die willen poseren, dus vooral veel foto's van mensen in gesprek met elkaar. En misschien is dat ook wel de essentie van zo'n avond.

Op een trouw is dat toch anders, je hebt sneller contact met mensen die spontaan naar je toekomen voor een foto.

Gisterenavond bedrijfsevent gedaan. Nacht van de ondernemer van Unizo. Getwijfeld om de flash boven te halen omdat ik dat ding zo opdringerig en aanwezig vindt. Er was wel veel verlichting dus met lichtsterke lenzen lukte dat wel. Ook niet zo evident om contact te zoeken met mensen die willen poseren, dus vooral veel foto's van mensen in gesprek met elkaar. En misschien is dat ook wel de essentie van zo'n avond.

Op een trouw is dat toch anders, je hebt sneller contact met mensen die spontaan naar je toekomen voor een foto.
Zelf de mensen aanspreken? :thinking:

Nuja, als het gewoon sfeerfoto's moesten zijn wel oke denk ik?

Flitsen vermijd ik liever ook, dat stoort de mensen :D

Zelf de mensen aanspreken? :thinking:

Nuja, als het gewoon sfeerfoto's moesten zijn wel oke denk ik?

Flitsen vermijd ik liever ook, dat stoort de mensen :D
Hier en daar wel mensen die zich spontaan voor de lens gooiden of me aanspraken, daar niet van. Straks de foto's bekijken, zodat ik ze vrij snel kan doorsturen.

Amai, mooi event om binnen te geraken als fotograaf. Zelf niet wat contacten kunnen leggen?

Ben ook eens aan het kijken voor business kaartjes. Toch wel praktisch om op (bedrijfs)events af te kunnen geven

Amai, mooi event om binnen te geraken als fotograaf. Zelf niet wat contacten kunnen leggen?

Ben ook eens aan het kijken voor business kaartjes. Toch wel praktisch om op (bedrijfs)events af te kunnen geven
Het was een lokaal event in Kasterlee, ongeveer 250 genodigden. Uitgenodigd door de uitbater van de carrossier waar het event doorging omdat ik twee weken terug een familieshoot deed van hem en zijn vrouw (en familie).

Door de foto's aan het gaan en ik ben wel tevreden met de "buit". Mooie variëteit aan foto's. De manier waarop LR tegenwoordig ruis vermindert is echt wel fenomenaal. Komt vrij naturel over, dus wel een hulp aangezien ik met lichtsterke lenzen aan de slag ging en geen flash gebruikte.

Wel weer typisch: een groepsfoto waar altijd iemand wel verkeerd kijkt. Het hielp niet dat naast mij een vrouw stond met haar smartphone om een foto te nemen van diezelfde groep, haha. Deze keer ga ik geen hoofdtransplantaties uitvoeren in Photoshop.

De nieuwe Sony A7V is gespot bij de influencers. Ik zou de A7III graag willen vervangen maar weet niet of ik er nog een jaar mee ga wachten of dat ik toch volgend voorjaar mee op de kar spring.

Nooit meteen kopen na release, tenzij ferme, ferme korting...
Na 3 jaar is de A7RV €500 gedaald. Ik had die destijds gekocht met wat cadeaubons in combinatie met een winterkorting. Ik ga hem niet meteen kopen, maar bij shoots vind ik het verschil tussen de A7RV en de A7III wel behoorlijk groot (vooral in AF).

Dus het gaat toch moeilijk worden om lang te wachten om hem te kopen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan